Решение по дело №560/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260013
Дата: 15 септември 2020 г. (в сила от 16 октомври 2020 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20203230200560
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Добрич, 15.09.2020 г

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публично съдебно заседание на тридесет и първи август две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Митева

 

при участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното от Съдията АНД № 560 по описа на Добричкия районен съд за 2020 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Г.С.К. ЕГН ********** ***-239, издадено на 12.05.2020 г. от Началника на Второ РУ към ОД на МВР гр. Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 98, ал. 1 от ЗОБВВПИ, на основание чл. 193, ал. 1 от ЗОБВВПИ му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 500 лв.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление като необосновано и незаконосъобразно.

В съдебно заседание, жалбоподателят е редовно призован, явява се лично и се представлява от процесуален представител, който излага доводи, че доверителят му не е извършил нарушението, тъй като е пребивавал на настоящия си адрес в град Д*, бул. „Р*“ № *, като сутринта е бил посетен от служители на МВР, издадена му е заповед за задържане в 07,40 часа сутринта и той е оставил личното си оръжие, тъй като е бил призован да се яви пред органите на МВР, поставил е оръжието в каса на настоящия си адрес, правилно е съхранявал оръжието, но по неговите обяснения и пред административнонаказващият орган не е могъл и не е следвало да отиде въоръжен в полицията с оръжието, което притежава законно. Административнонаказващият орган не е обсъдил и обстоятелството дали случаят не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като безспорно е установено, че правилно съхранява всичко, а носенето на оръжие е нещо различно от съхраняването на оръжие. Безспорно на 07.05.2020 г. той е носил законно притежаваното от него оръжие. В този смисъл е и съдебната практика, че когато на лицето е разрешено държане и носене на оръжие, и когато има право да носи оръжието със себе си.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща законен или процесуален представител и не изразява становище по жалбата.

След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните, Добричкият районен съд намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е допустима, предвид обстоятелствата, че е подадена от санкционираното лице в законоустановения 7-дневен срок от връчването му на оспореното наказателно постановление.

Независимо от основанията, посочени от въззивника съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

АУАН е съставен в присъствие на нарушителя и в присъствие на един свидетел, който обаче не е очевидец на нарушението, а само е присъствал при съставяне на акта, който е надлежно връчен на нарушителя. НП е издадено от компетентен орган, в рамките на законоустановения срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН и е връчено на нарушител.

От съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят притежава огнестрелно оръжие марка „*”, кал. 9х19 мм., с фабричен № *, за което било издадено разрешение № * г. за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси към тях, валидно до 31.03.2022 г. Оръжието следвало да бъде съхранявано по постоянния адрес на К. ***.

На 06/07.05.2020 г. жалбоподателят бил в апартамент негова собственост в гр. Д* на адрес бул. „*, като у него бил и гореописаният пистолет. Сутринта на 07.05.2020 г. в 07.30 ч. му се обадили от Второ РУ на МВР – Добрич, че трябва да се яви в полицията и от 07.40 ч. на същата дата жалбоподателят бил задържан в изпълнение на Заповед за задържане на лице. Видно от Протокол за личен обиск на лице, пистолетът не бил у К. при задържането му.

К. бил освободен от полицията на 07.05.2020 г. в 17.20 ч.

В 18,00 ч. при извършена проверка на постоянния адрес на К. *** полицейски служители, сред които бил и св. Б.Б.К., не наме* в касата, където следвало да се съхранява, като се установило, че същото се съхранявало в метална каса на адреса в гр. Д*.

При така установената на място обстановка св. К. образувал срещу жалбоподателя административно-наказателно производство, като в присъствието на св. С. в сградата на полицейското управление съставил АУАН № *, Серия *, в който словесно изписал констатираното административно нарушение в хода на проверката и квалифицирал същото по чл. 98, ал. 1 от ЗОБВВПИ. Така съставения АУАН бил предявен на жалбоподателя, който в графа „възражения” написал, че на 07.05.2020 г. в 7,30 ч. е получил обаждане от полицията, явил се е във Второ РПУ и поради тази причина не е взел със себе си пистолета, а го е оставил на адреса в гр. Добрич.

В законоустановения тридневен срок жалбоподателят не е депозирал възражения срещу съставения АУАН.

Въз основа на така съставения АУАН, на 12.05.2020 г. било издадено и процесното НП № * от Началника на Второ РУ на ОД на МВР гр. Добрич, в обстоятелствената част на което административно-наказващият орган възприел описаната в акта фактическа обстановка. С НП за нарушение по чл. 98, ал. 1 от ЗОБВВПИ, на основание чл. 193, ал. 1 от същия закон на К. било наложено административно наказание „глоба” в размер на 500 лв.

Разпитани в качеството на свидетели в съдебно заседание, актосъставителят К. и св. С. потвърдили констатациите в акта и в наказателното постановление. Св. С. категорично заявил, че не е присъствал на извършената в дома на К. проверка и е свидетел само при съставяне на АУАН в сградата на полицията.

При така установената фактическа обстановка, подкрепена от всички приобщени и събрани в хода на съдебното следствие доказателства, съдът намира за установено от правна страна следното:

При съставянето на АУАН е допуснато нарушение на процесуалните правила, налагаща отмяна на НП по следните съображения:

В разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН законодателят категорично е посочил, че АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и на свидетели, присъствали при извършване или установяване на нарушението. Видно от показанията на св. С., същият не е присъствал при установяване на нарушението в гр. Добрич, а е свидетел само на съставянето му в сградата на Второ РУ на МВР Добрич.

Следователно, при съставянето на АУАН е нарушена разпоредбата на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН, която гласи: „При липса на свидетели, присъствували при извършването или установяването на нарушението, или при невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, той се съставя в присъствието на двама други свидетели, като това изрично се отбелязва в него.” В случая актосъставителят е следвало да осигури присъствието на двама свидетели, което обстоятелство изрично е следвало да се отбележи в акта. Това не е сторено. Липсата на свидетел/и, присъствали при установяване на нарушението или на двама други при съставяне на акта се явява съществено нарушение на административно наказателната процедура и е основание за отмяна на НП като незаконосъобразно. Липсата на свидетели съобразно изискванията на закона и съставянето на АУАН при тези условия представлява грубо нарушение на процесуалните правила. В тази насока е и константната съдебна практика.

В този смисъл съдът намира, че в административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които не могат да бъдат отстранени, поради което правото на защита на нарушителя е нарушено, което води до наличие на основание за отмяна на атакувания акт.

В т. см. според съда АУАН е съставен при особено съществено нарушение на установените в ЗАНН процесуални правила и съответно този акт не може да се ползва с установената в чл. 189, ал. 2 от ЗДвП доказателствена сила.

Независимо от изложеното, съдът намира, че следва да обсъди и обосноваността на обжалвания санкционен акт, като по отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон, съдът установи следното:

Въз основа на извършена служебна проверка, съдът намира, че при издаване на атакуваното наказателно постановление е допуснато нарушение и на материалния закон. Извършеното административно нарушение е „маловажен случай” по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. При извършване на преценка дали са налице основанията по чл. 28 ЗАНН, наказващият орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи „маловажните” случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 от ЗАНН. Когато деянието представлява „маловажен” случай на административно нарушение, той следва да приложи чл. 28 ЗАНН. Прилагайки тази разпоредба, наказващият орган всъщност освобождава от административно-наказателна отговорност, а това освобождаване не може да почива на преценка по целесъобразност. Преценката за „маловажност на случая” подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран.

Съдът изследва и решава всички въпроси по фактите и по правото, от които зависи изходът на делото. От анализа на цитираните правни норми следва изводът, че преценката на административно-наказващия орган за „маловажност” на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В този смисъл е ТР № 1/12.12.07 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. на ОСНК на ВКС. При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва да се съобразяват разпоредбите на чл. 11 от ЗАНН и чл. 93, т. 9 от НК.

Легалното определение на „маловажен случай” по чл. 93, т. 9 от НК предвижда, че маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Настоящият състав намира, че „маловажен случай” ще е налице само ако съвкупната преценка на посочените обстоятелства обуславя по-ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид.

В конкретния случай, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, обществената опасност на деянието и дееца, съдът приема, че административното нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя, следва да се квалифицира като „маловажен случай” и като не е приложил посочената разпоредба, въпреки наличието на основания за това, административно-наказващият орган е нарушил материалния закон.

Вярно е, че обществените отношения, които регулира този закон, са от особена обществена важност, но това не може да бъде основание административно-наказващият орган да игнорира задължението си за индивидуална преценка на всеки отделен случай, с оглед обществената опасност на конкретното деяние и на конкретния нарушител.

Видно от събраните доказателства процесното огнестрелно оръжие е било установено не на постоянния адрес на К., а на адрес ***, но поставено и заключено в метална каса съобразно изискванията на закона. Доколкото се установи по безспорен и категоричен начин, че жалбоподателят е бил призован да се яви във Второ РУ на МВР – Добрич, то съвсем логично е той да не се явява в полицията с оръжие. Ето защо го е поставил на сигурно място в касата в имота си в гр. Добрич и е посетил полицейското управление, където е бил задържан за 24 часа. Същевременно, съхранение на оръжие, за което има съответното разрешение от жалбоподателя в метална каса, за непродължителен период от време, липсата на доказателства жалбоподателят да е санкциониран за други нарушения по ЗОБВВПИ представлява маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Налице са били всички предпоставки за прилагането на тази разпоредба и като не я е приложил, наказващият орган е издал наказателното постановление в противоречие със закона.

Преценката за „маловажност на случая” подлежи и на съдебен контрол и настоящата инстанция счита, че действително в случая нарушението е с ниска обществена опасност и представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Като не е приложил тази разпоредба, административно-наказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно наказателно постановление.

Предвид изброените нарушения на процесуалния и на материалния закон, съдът приема, че незаконосъобразно е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ НП № *, издадено на * г. от Началника на Второ РУ към ОД на МВР гр. Добрич, с което на Г.С.К. ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 98, ал. 1 от ЗОБВВПИ, на основание чл. 193, ал. 1 от ЗОБВВПИ му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 500 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с жалба пред Административен съд - Добрич по реда на глава XII от Административно-процесуалния кодекс, на касационните основания, предвидени в НПК.

 

 

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                                              /Галя Митева/