Решение по дело №1241/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1308
Дата: 24 юни 2021 г.
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20217180701241
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 1308

 

 

гр. Пловдив, 24.06.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIV състав, в открито заседание на седемнадесети юни, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА

      ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

                                                      СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря К.Р.и с участието на прокурора Кичка Казакова, като разгледа докладваното от съдия Св.Методиева касационно административно - наказателно дело № 1241 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Касационният жалбоподател ОД на МВР Пловдив, чрез процесуалния си представител ст.юрисконсулт Б., обжалва Решение № 260054 от 23.03.2021 г., постановено по АНД № 106/2021 г. по описа на Районен съд –Асеновград. С обжалваното решение е отменен Електронен фиш Серия К № 3595947 на ОД на МВР Пловдив за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, с който е  била наложена глоба на Е.Д.Д. - Р. за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Претендира се отмяна на решението на РС - Асеновград, като неправилно и постановено в нарушение на материалния закон. Изложени са подробни съображения в жалбата, като се прави искане при отмяна на обжалваното съдебно решение съдът да потвърди и отменения с него електронен фиш, както и да присъди юрисконсултско възнаграждение.  В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не е изпратил представител.

От ответника в производството  Е.Д. не е постъпил отговор по касационната жалба и същата не се е явила в съдебно заседание, нито е изпратила представител.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Пловдив Казакова изразява становище за неоснователност на жалбата. 

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с наведените в жалбата касационни основания по  чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законов срок и от страна по първоинстанционното съдебно производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Районен съд – Асеновград, след като е приел писмените доказателства по делото, без да изложи конкретно установена от него фактическа обстановка и без да изложи съображения по конкретно наведените във въззивната жалба възражения, е направил подробен анализ на разпоредбите на ЗДвП, относими към електронните фишове и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., като, в крайна сметка, е приел, че обжалваният пред него електронен фиш не е изготвен по реда, предвиден за това и поради това не можел да бъде приет за годно електронно изявление, доказващо вмененото на жалбоподателя нарушение. В тази връзка е отменил обжалвания фиш Серия К № 3595947, като обаче и в мотивите, и в диспозитива на решението е посочил, че с въпросния електронен фиш била наложена глоба от 70 лева. В действителност, в предмета на делото е бил електронен фиш, с който е била наложена глоба на Е. Радева от 100 лева на основание чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, което очевидно е убягнало на съда, разгледал жалбата против електронния фиш.

С решението си РС Асеновград е счел, че електронният фиш е незаконосъобразен, защото не бил съобразен нормативният ред за неговото издаване, който извод настоящият съдебен състав намира за изцяло незаконосъобразен.

Съдът, чието решение се обжалва, е счел, че от приложения протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. се установявало, че нарушението било констатирано в присъствието на контролен орган, поради което и не били налице основанията за издаване на електронен фиш по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП и следвало да се издаде наказателно постановление. Посоченият извод е незаконосъобразен. Следва да се има предвид, че текстът на закона „в отсъствието на контролен орган и на нарушител“, не изключва използването на мобилни АТСС при установяване на нарушенията за скорост, какъвто е процесният случай, защото приемането на обратното становище би означавало да се приеме и че нарушението се извършва без нарушител, което е практически невъзможно. Забраната да се издава електронен фиш за нарушение, установено с мобилно АТСС касае само случаите, визирани в чл.11, ал.2 и 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., когато измерването на скоростта от мобилно АТСС се извършва от служебни автомобили или мотоциклети, които обаче също се движат. Процесният случай не е такъв, като видно от протокола по чл.10 от цитираната Наредба, режимът на измерване е стационарен, сиреч служебният автомобил, в който е техническото средство, не е бил в движение. Следва да се има предвид, че в тези случаи контролният орган слага само началото и края на работа на техническото средство, което самó установява и регистрира нарушението.

На второ място, Наредбата в цитирания от страна на районния съд чл.5 съдържа изискване изготвените статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи да притежават уникален идентификационен номер. От съдържанието на посочения вече протокол от 19.02.2020 г. е видно, че такива номера на първото и съответно последното статично изображение са били отразени в протокола, като макар в разпечатаната снимка от видеозаснемането, осъществено от техническото средство, приложена към административната преписка пред районния съд да не се съдържа конкретно номера на статичното изображение, то такова очевидно е било налично, предвид записването му в протокола от проверката. Съдът, разгледал делото не е изискал от наказващия орган представяне на изображение със съответния номер, за да установи дали такова съществува и да извърши сравнение с номерата, записани по протокола от използването на техническото средство. Видно от приетата снимка по настоящото дело, който съставлява разпечатка от същия видеозапис, което се установява и от приложения диск, налице е посочен номер на клипа, който номер се съдържа в протокола по чл.10 от Наредбата и следователно е налице пълно съответствие с изискванията и по чл.5 от същата.

Напълно незаконосъобразно е позоваването на първоинстанционния съд на нормата на чл.7 от въпросната Наредба,     доколкото тя е била отменена през 2018 г., а нарушението, което е предмет на разглеждане, е извършено и констатирано през 2020 г.

Незаконосъобразен е и изводът на първоинстанционния съд относно това, че протоколът по чл.10 от Наредбата не съответствал на предвиденото досежно неговото съдържание по чл.10, ал.1 от Наредбата, защото, както се каза, в случая не е налице контрол във време на движение с мобилно АТСС, за да се изисква да се отбелязват началото и краят на контролирания участък.  Снимка от разположението на техническото средство също не се изисква в случая, доколкото се установява, че то не е разположено временно на участък от пътя, а се е намирало в служебен автомобил, който не се е движел.   

Предвид посоченото и настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е незаконосъобразно и затова ще следва да го отмени, като съгласно чл.222, ал.1 от АПК реши делото по същество.

Според касационния съд, установено е от всички събрани доказателства, че на посочената дата и място е извършено нарушение за скорост с описания в електронния фиш автомобил. Нарушението е осъществено в населено място, като в тази връзка и е дадена правилна квалификация на същото по чл.21, ал.1 от ЗДвП. Относно наказаното лице, същото е правилно определено от наказващия орган с оглед данните относно собствеността на автомобила и представителството на ДЗЗД, което се легитимира като собственик на автомобила. В тази връзка и е съобразена разпоредбата на чл.188, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДвП, като по отношение на санкционираното лице, представляващо собственика, не е била препятствана възможността да представи декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, което, видно от преписката, не е било сторено. 

В случая е установено нарушение с техническо средство, което притежава удостоверение за одобрен тип средство за измерване от БИМ и такива за техническа изправност към момента на заснемане на нарушението.

Извършеното нарушение за скорост е било надлежно заснето и установено при спазване на предвидения нормативен ред за това, като съставеният протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., както се посочи и по-горе, съдържа необходимите реквизити и съпоставен с останалите приложени доказателства, сочи на установеност на нарушението. Правилно в електронния фиш е отчетена в полза на санкционираното лице наказуема скорост, съобразно с отчетеното при техническата проверка отклонение, като са приспаднати 3 км/час от установената действително скорост. Констатира се и че наказващият орган е приложил съответната на нарушението санкционна разпоредба и поради това определеното наказание е законосъобразно определено. Изложеното води до извод за законосъобразност на издадения електронен фиш.

Ето защо и предвид това, че районният съд е достигнал до незаконосъобразен извод за необходимост от отмяната на електронния фиш, неговото решение, както се посочи, ще следва да се отмени и вместо това да се постанови друго такова, с което електронният фиш, с който е наложена глоба от 100 лева, да бъде потвърден.

 При този изход на делото разноски са дължими на жалбоподателя и при  направено своевременно искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, както пред първоинстанционния, така и пред настоящия съд, то съобразно с нормата на чл.63, ал.5, вр. с ал.3 от ЗАНН, вр. с чл.37 от ЗА, вр. с чл.27е от Наредбата за правната помощ и като съобразява характера и тежестта на производството, съдът намери, че следва да присъди в полза на ОД на МВР - Пловдив юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от по 80 лева за всяка от инстанциите или общо 160 лева. 

Поради изложените съображения и на основание чл.221, ал.2 и чл.222, ал.1 от АПК, Съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 260054 от 23.03.2021 г., постановено по АНД № 106/2021 г. по описа на Районен съд Асеновград, вместо което постановява:

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № 3595947, издаден от ОД на МВР Пловдив, с който за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП на  Е.Д.Д. - Р. с ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба от 100 лева на основание чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП.

 

 ОСЪЖДА Е.Д. Д.- Р. с ЕГН ********** и адрес ***, да заплати на ОД на МВР - Пловдив сумата от общо 160 лв. /сто и шестдесет лева/ разноски за юрисконсултско възнаграждение за първата и за касационната инстанция.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ:        1.

                                                          

 

                                                                             2.