Определение по дело №129/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 203
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 16 юли 2021 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20217100700129
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 203 / 30.06.2021 г., град Добрич

                                       

                              

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито заседание на тридесети юни, две хиляди двадесет и първа година, в  състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ:           СИЛВИЯ САНДЕВА

                              НЕЛИ КАМЕНСКА

                                                                                                                              

                                      

като разгледа докладваното от съдия Каменска адм. дело № 129 по описа на АдмС - Добрич за 2021 г. намира следното :

 

Производството е по чл.185 и сл. от АПК и е образувано по жалба на Фондация „Върховенство на закона“ ЕИК ***, представлявана от председателя Ю.П.Н., подадена чрез адв.И.Я. срещу чл.6, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с вещи - общинска собственост, приета от Общински съвет Крушари.

С протоколно определение в открито съдебно заседание, проведено на 29.06.2020г., е даден ход по същество и делото е обявено за решаване.

В срока за произнасяне след запознаване с материалите по преписката съдът констатира, че оспорването е процесуално недопустимо по следните съображения:

Съгласно чл. 186, ал. 1 АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения.

С Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д. № 4/2009 г. е разяснено, че юридическите лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. В мотивите на тълкувателното решение е прието, че тези организации могат да оспорват издадения подзаконов нормативен акт в случаите, когато с него се засягат или могат да бъдат засегнати общи права, свободи или законни интереси или се пораждат задължения за членуващите в сдружението лица.

В конкретния случай се оспорва разпоредба, която не засяга правната сфера на фондацията – жалбоподател.      

Съгласно чл. 6, ал.1 от Наредба № 8 на ОбС – Крушари общинският съвет приема .стратегия за управление на общинската собственост за срока на мандата си по предложение на кмета на общината. Стратегията определя политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на общината и съдържа:

1. основните цели, принципи и приоритети за придобиване, управление и разпореждане с имотите – общинска собственост;

2. основните характеристики на отделните видове имоти, които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;

3. нуждите на общината от нови имоти и способите за тяхното придобиване.

Съгласно чл.6, ал.2 от Наредба № 8 на ОбС – Крушари в изпълнение на стратегията общинският съвет приема годишна програма за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост, по предложение на кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет. Програмата е в съответствие с раздела за общински публично-частни партньорства от програмата за реализация на общинския план за развитие и съдържа:

1. прогноза за очакваните приходи и необходимите разходи, свързани с придобиването, управлението и разпореждането с имоти - общинска собственост;

2. описание на имотите, които общината има намерение да предложи за предоставяне под наем, за продажба, за внасяне като непарична вноска в капитала на търговски дружества, за учредяване на ограничени вещни права, за публично-частно партньорство или за предоставяне на концесия;

3. описание на имотите, които общината има намерение да предложи за замяна срещу имоти на граждани или юридически лица, с подробно описание на нуждите и вида на имотите, които общината желае да получи в замяна;

4. описание на имотите, които общината има намерение да придобие в собственост, и способите за тяхното придобиване.

5. обектите, за изграждането на които е необходимо отчуждаване на частни имоти;

6. обектите по т.5 от първостепенно значение;

7. други данни, определени от общинския съвет;

Посочените разпоредби от Наредба № 8 на ОбС – Крушари са общи разпоредби по смисъла на чл. 30, ал. 1 от Указа за прилагане на Закона за нормативните актове и не съдържа конкретни правила, които биха могли да засегнат правата или интересите на фондацията или да породят задължения за нейния учредител или управителен орган.

Фактът, че една от целите на фондацията е „съдебно оспорване с цел отмяна на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт“, е недостатъчен да обоснове наличието на пряк личен правен интерес от оспорването. То не може да бъде самоцел, а трябва да е средство за защита на конкретни права или за отмяна на конкретни задължения.

В Решение № 5 от 17.04.2007 г. на КС по к. д. № 11/2006 г. е прието, че легитимацията при съдебната защита на правата от страна на гражданите и юридическите лица срещу подзаконовите нормативни актове е максимално отворена, но не и безгранична. Правото на съдебната защита и обжалването на подзаконови административни нормативни актове за гражданите и юридическите лица възниква единствено при засягане или застрашаване на права, свободи или законни интереси или обременяване със задължения, тъй като липсва пълномощие или мандат да бъдат защитавани правата, законните интереси и свободи на други граждани или организации.

Жалбоподателят не сочи и не установява необходимост от съдебна защита срещу разпоредбите на чл.6, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8 на ОбС – Крушари, поради което определението, с което е даден ход по същество, следва да бъде отменено, жалбата - да бъде оставена без разглеждане, а образуваното по нея производство - да бъде прекратено.

 Водим от горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, във вр. чл.253 от ГПК, Добричкият административен съд

 

                            О П Р Е Д Е Л И :

                      

ОТМЕНЯ протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 29.06.2021 г., с което е даден ход на делото по същество.          

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на фондация „Върховенство на закона“ ЕИК ***, представлявана от председателя Ю.П.Н., подадена чрез адв.И.Я. срещу чл.6, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с вещи - общинска собственост, приета от Общински съвет Крушари.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 129/2021г. по описа на Административен съд - Добрич.           

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от получаване на съобщението от страните.

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ :                            ЧЛЕНОВЕ: