О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 203 / 30.06.2021 г., град
Добрич
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито заседание на тридесети
юни, две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
СИЛВИЯ САНДЕВА
НЕЛИ КАМЕНСКА
като разгледа докладваното от съдия Каменска адм. дело № 129
по описа на АдмС - Добрич за 2021 г. намира следното :
Производството е по чл.185 и сл. от АПК и е образувано по
жалба на Фондация „Върховенство на закона“ ЕИК ***, представлявана от
председателя Ю.П.Н., подадена чрез адв.И.Я. срещу чл.6, ал.1 и ал.2 от Наредба
№ 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с вещи - общинска
собственост, приета от Общински съвет Крушари.
С протоколно определение в открито съдебно заседание,
проведено на 29.06.2020г., е даден ход по същество и делото е обявено за
решаване.
В срока за произнасяне след запознаване с материалите по
преписката съдът констатира, че оспорването е процесуално недопустимо по
следните съображения:
Съгласно чл. 186, ал. 1 АПК право да оспорват подзаконов
нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи
или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за
които той поражда задължения.
С Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ВАС по т. д.
№ 4/2009 г. е разяснено, че юридическите лица с нестопанска цел могат да
оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес,
обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. В мотивите на
тълкувателното решение е прието, че тези организации могат да оспорват
издадения подзаконов нормативен акт в случаите, когато с него се засягат или
могат да бъдат засегнати общи права, свободи или законни интереси или се
пораждат задължения за членуващите в сдружението лица.
В конкретния случай се оспорва разпоредба, която не засяга
правната сфера на фондацията – жалбоподател.
Съгласно чл. 6, ал.1 от Наредба № 8 на ОбС – Крушари
общинският съвет приема .стратегия за управление на общинската собственост за
срока на мандата си по предложение на кмета на общината. Стратегията определя
политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на
общината и съдържа:
1. основните цели, принципи и приоритети за придобиване,
управление и разпореждане с имотите – общинска собственост;
2. основните характеристики на отделните видове имоти,
които могат да се предоставят под наем или да бъдат предмет на разпореждане;
3. нуждите на общината от нови имоти и способите за тяхното
придобиване.
Съгласно чл.6, ал.2 от Наредба № 8 на ОбС – Крушари в
изпълнение на стратегията общинският съвет приема годишна програма за
управление и разпореждане с имотите – общинска собственост, по предложение на
кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на
общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като
при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет. Програмата е в
съответствие с раздела за общински публично-частни партньорства от програмата
за реализация на общинския план за развитие и съдържа:
1. прогноза за очакваните приходи и необходимите разходи,
свързани с придобиването, управлението и разпореждането с имоти - общинска
собственост;
2. описание на имотите, които общината има намерение да
предложи за предоставяне под наем, за продажба, за внасяне като непарична
вноска в капитала на търговски дружества, за учредяване на ограничени вещни
права, за публично-частно партньорство или за предоставяне на концесия;
3. описание на имотите, които общината има намерение да
предложи за замяна срещу имоти на граждани или юридически лица, с подробно
описание на нуждите и вида на имотите, които общината желае да получи в замяна;
4. описание на имотите, които общината има намерение да
придобие в собственост, и способите за тяхното придобиване.
5. обектите, за изграждането на които е необходимо
отчуждаване на частни имоти;
6. обектите по т.5 от първостепенно значение;
7. други данни, определени от общинския съвет;
Посочените разпоредби от Наредба № 8 на ОбС – Крушари са
общи разпоредби по смисъла на чл. 30, ал. 1 от Указа за прилагане на Закона за
нормативните актове и не съдържа конкретни правила, които биха могли да
засегнат правата или интересите на фондацията или да породят задължения за
нейния учредител или управителен орган.
Фактът, че една от целите на фондацията е „съдебно
оспорване с цел отмяна на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове,
приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт“, е недостатъчен
да обоснове наличието на пряк личен правен интерес от оспорването. То не може
да бъде самоцел, а трябва да е средство за защита на конкретни права или за
отмяна на конкретни задължения.
В Решение № 5 от 17.04.2007 г. на КС по к. д. № 11/2006 г.
е прието, че легитимацията при съдебната защита на правата от страна на
гражданите и юридическите лица срещу подзаконовите нормативни актове е
максимално отворена, но не и безгранична. Правото на съдебната защита и
обжалването на подзаконови административни нормативни актове за гражданите и
юридическите лица възниква единствено при засягане или застрашаване на права,
свободи или законни интереси или обременяване със задължения, тъй като липсва
пълномощие или мандат да бъдат защитавани правата, законните интереси и свободи
на други граждани или организации.
Жалбоподателят не сочи и не установява необходимост от
съдебна защита срещу разпоредбите на чл.6, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8 на ОбС –
Крушари, поради което определението, с което е даден ход по същество, следва да
бъде отменено, жалбата - да бъде оставена без разглеждане, а образуваното по
нея производство - да бъде прекратено.
Водим от горното и
на основание чл. 159, т. 4 от АПК, във вр. чл.253 от ГПК, Добричкият
административен съд
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ протоколно определение от съдебно заседание,
проведено на 29.06.2021 г., с което е даден ход на делото по същество.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на фондация „Върховенство на
закона“ ЕИК ***, представлявана от председателя Ю.П.Н., подадена чрез адв.И.Я.
срещу чл.6, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с вещи - общинска собственост, приета от Общински съвет Крушари.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 129/2021г. по
описа на Административен съд - Добрич.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от получаване на съобщението от
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ: