Р Е Ш Е Н И Е
№289/16.12.2019г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на втори декември две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при
секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от съдията адм.
д. № 397 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба „*“
ООД, гр. Ямбол, подадена от управителя на дружеството Й.Ж.И. против Решение №
РД/02-00761от 11.10.2019 г. на Главния архитект на Община Ямбол, с което
последният е отказал да одобри схема за
поставяне на преместваемо съоръжение по чл. 56 – защитна пергола
на общински терен – тротоарна площ пред съществуващ търговски обект – пицария „М.“
в сграда с идентификатор № 87374.537.111.4 на ул. „*“ № 11 в гр. Ямбол. Твърди
се, че решението е незаконосъобразно, тъй като при
постановяването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и
противоречи на материалния закон и като такова, следва да бъде отменено. Претендира
се присъждане на направените по делото разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят,
чрез своя процесуален представител поддържа изцяло жалбата на изложените в същата
основания.
Ответната страна – Главният архитект
на Община Ямбол, редовно призован, участва лично в съдебно заседание и с
упълномощеният от него процесуален представител. Счита, че жалбата е неоснователна, тъй като
при постановяването на оспореното решение не са допуснати нарушения нито на
процесуалния, нито на материалния закон.
След като извърши цялостна преценка на
всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
На 01.02.2017 г., Й.И., в качеството му на
управител на дружеството – жалбоподател „*“ ООД, гр. Ямбол, подал заявление за одобряване и заверка на проект - схема за поставяне на преместваемо
съоръжение по чл. 56 от ЗУТ пред
съществуващ търговски обект – пицария „М.“ в сграда с идентификатор №
87374.537.111.4 на ул. „*“ № 11 в гр. Ямбол. Към искането били приложени три
екземпляра от схема – проект и конструктивно становище. Платена била и дължимата такса за извършване
на административната услуга. Заявлението получило вх. № УТС-00216/01.02.2019 г.
Тъй като обаче в предвидения за тази административна услуга
срок произнасяне по заявлението
от страна на главния архитект не е последвало,
дружеството е обжалвало мълчаливия отказ, като с Решение № 76/15.04.2019
г. по адм. д. № 67/2019 г. на ЯАС, последният е
отменен, а делото е върнато като преписка на Главния архитект за ново
произнасяне. В мотивите към решението изрично е посочено, че „главният архитект
следва да се произнесе изрично, като одобри и завери схемата – проект или като
постанови изричен отказ, в който обаче да изложи мотивите си за това“.
Тъй като Главният архитект на Община
Ямбол не е изпълнил решението на съда, с Разпореждане № 352/24.06.2019 г. по адм. д. № 207/2019 г. на Председателя на Административен
съд Ямбол, потвърдено с Решение № 156/02.07.2019 г. на тричленен състав на
Административен съд – Ямбол по ч.к.адм. д. № 257/2019
г., на същия съд, на осн. чл. 304, ал. 1 от АПК, е наложена глоба в размер на
200 лева. Въпреки това, Главният
архитект на Община Ямбол е продължил да бездейства, непроизнасяйки изричен акт
по искането на дружеството – жалбоподател, което е довело до образуването на ново производство по чл. 306, ал. 2 от АПК,
като едва след получаване на препис от молбата на „*“ ООД за налагане на
наказание в условията на повторност, Главният
архитект е постановил Решение № РД/02-00761/11.10.2019 г., което е предмет на
оспорване в настоящото съдебно производство.
Видно от мотивите към решението –
предмет на жалбата, съгласно одобрената схема за разполагане на преместваеми
обекти в ЦГЧ на гр. Ямбол – пешеходни ул. „*“ и ул. „*“, към пицария „М.“ не е предвидено поставяне на преместваемо съоръжение (пергола),
а е допустимо разполагането на общо 100 места за сядане на открито, които и към
настоящия момент са реализирани, което от една страна прави безпредметно поставянето
на въпросното съоръжение (тъй като не е възможно разполагане на обекти, които
да бъдат защитавани от слънце, дъжд и вятър) и от друга страна евентуалното му
разрешаване е предпоставка за поставяне на места за сядане в нарушение на чл.
57а, ал. 1 от ЗУТ. Сочи се също, че с одобряването и заверката на проект –
схема за поставяне на преместваемото съоръжение, ще
бъде нарушен и принципа на съразмерност, прогласен в чл. 6 от АПК. Изложено е
още, че липсва и изричното съгласие на собственика на земята – Община Ямбол (тротоарната
площ пред съществуващия търговски обект, за която се отнася искането, е общинска
собственост) за поставянето му.
С оглед на така установената
фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок и е допустима.
Разгледана по същество обаче, тя се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл. 142, ал.
1 от АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се
преценява към момента на издаването му. С оглед на тази законова регламентация,
в конкретния казус следва да намери приложение разпоредбата на чл. 56 от ЗУТ, в
редакцията й, обнародвана в ДВ, бр. 41 от 21.05.2019 г., в сила от същата дата.
Видно
от чл. 56, ал. 1 от ЗУТ върху поземлени
имоти могат да се поставят преместваеми увеселителни обекти (т. 1), преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности (т. 2) и преместваеми обекти за временно обитаване
при бедствия (т. 3). За обектите по ал. 1, т. 1 и 2, видно от разпоредбата на
ал. 2 на чл. 56 от ЗУТ, се издава разрешение за поставяне въз основа на схема и
проектна документация, одобрени от главния архитект на общината. Схемата за
поставяне определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и
предназначението на обекта по ал. 1, т.1 и 2. В зависимост от вида и
предназначението на обекта се представя индивидуален проект, който съдържа
архитектурно - художествена и инженерно - техническа част или типов проект,
придружен с декларация за характеристиките на обекта, издадена от производителя
въз основа на протоколи от изпитване или изчисления и/или сертификат за система
за управление на качеството и/или на документи, удостоверяващи съответствие с
техническите изисквания на нормативните актове. Условията и редът за издаване
на разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и за изискванията към
схемата и проектната документация се определят с наредба на общинския съвет.
Общински съвет Ямбол е приел такава
наредба – Наредба за разполагане на преместваеми обекти на територията на
Община Ямбол, в чл. 7, ал. 1 от която са
изброени преместваемите съоръжения, които могат да
бъдат поставяни, като слънцезащитните съоръжения – сенници, чадъри, тенти и др.
са посочени в т. 1.2. В чл. 8 от Наредбата
пък е предвидено, че преместваемите обекти по чл. 7,
ал. 1, т. 1 могат да бъдат предназначени
само за продажба на стоки и извършване на услуги, допустими по действащите към
момента законови и подзаконови нормативни актове, както следва: 1. Пакетирани
хранителни стоки, които не изискват специален режим на съхранение; 2.Печатни
произведения; 3. Цветя; 4. Сладолед; 5. Ядки; 6. Кафе и безалкохолни напитки;
7. Плодове и зеленчуци; 8. Тото и лотарийни билети; 9. Промишлени и
занаятчийски стоки; 10. Услуги от битов характер, ненарушаващи хигиенните норми
на жизнената среда за съответната устройствена зона.
Съгласно чл. 9, ал. 1 от същата наредба, преместваемите
обекти се разполагат при спазване изискванията и ограниченията на наредбата,
въз основа на схеми, одобрени от главния архитект на общината върху терени
общинска собственост, държавна собственост или частна собственост на физически
и юридически лица. Схемите по чл. 9 ал. 1, т. 1, т.е. тези, касаещи терен
общинска собственост, се изработват служебно от дирекция „ТУР“ на общината
върху копие от действащия ПУП или върху копие от кадастралната карта, по предложение
на дирекция „Общинска собственост“ след съгласуване с главния архитект на
общината (чл. 10, ал. 1), като схемите за разполагане на преместваеми обекти по
чл. 7, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3, т. 5, т. 6 и т. 7 се разглеждат от ОЕСУТ. Видно
от разпоредбата на чл. 11 от Наредбата, преместваеми обекти върху общинска
собственост в ЦГЧ и по главните улици, и Градски парк се разполагат въз основа
на проект за благоустрояване и графичен или снимков материал за съответния
обект, след положително становище от ОЕСУТ в който задължително участват
граждански организации като КАБ, САБ, СБХ, КИБ и др. , а съобразно чл. 13, ал.
1 от същата, разполагането на маси със столове, слънцезащитни съоръжения, пред
заведенията за хранене и развлечения става въз основа на схема – проект, по
одобрена от ОЕСУТ схема за улицата или части от нея.
В конкретния случай, видно от
представеното конструктивно становище, перголата е
предназначена за защита от слънце, дъжд и вятър, т.е. същата представлява
слънцезащитно съоръжение и за получаване на разрешение за поставянето й, съгласно разпоредбата на чл. 18, т. 5 от
Наредбата за разполагане на преместваеми обекти на територията на Община Ямбол,
освен останалите документи, изброени в чл. 18, е необходимо представянето и на одобрен проект (заверен) от
главния архитект. Следователно, процедурата по одобряването на
проекта предхожда тази по издаването на разрешение за поставяне на самия
преместваем обект, като одобряването
на схемата – проект за поставяне на
слънцезащитното съоръжение става въз основа на одобрената от ОУЕСУТ схема за
улица или части от нея.
В настоящия казус, видно
от данните по делото, въз основа на одобрената схема за разполагане на
преместваеми обекти в ЦГЧ на гр. Ямбол към пицария „М.“ на ул. „*“, на
дружеството – жалбоподател е било разрешено поставянето на маси пред
заведението на площ 120 кв.м.
(Разрешение за поставяне на преместваемо съоръжение № 18009/23.05.2019 г.). Същата тази схема обаче, видно от оспореното
решение, не предвижда поставянето на преместваемо
съоръжение (пергола) към заведението. За това обстоятелство
дружеството – жалбоподател е уведомено още в
хода на административното производство с писмо рег. № 2801-16245/28.08.2019 г.,
но доказателства, от които да се установява противното не са ангажирани.
Всъщност то не се и оспорва от страна на жалбоподателя. А както вече бе
посочено по-горе, схемата – проект за разполагане на слънцезащитно съоръжение,
представена от дружеството - жалбоподател може да бъде одобрена от главния
архитект само въз основа на
предварително одобрената от ОЕСУТ схема за улицата или части от нея, и
то когато тя предвижда възможност за поставяне на такова, какъвто обаче
настоящият случай не е. Предвид на това съдът намира, че като е постановил
отказ да одобри схемата – проект за поставяне на преместваемо съоръжение,
главният архитект на Община Ямбол е постановил един напълно законосъобразен
административен акт.
С оглед изложеното съдът намира, че
жалбата на „*“ ООД, гр. Ямбол против Решение № РД/02-00761от 11.10.2019 г.
на Главния архитект на Община Ямбол е неоснователна и като такава, следва да
бъде отхвърлена.
Водим от горното, Я А С, първи състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на
„*“
ООД, ЕИК *, със седалище и адрес
на управление: гр. Ямбол, ул. *, представлявано
от управителя Й.Ж.И.,
със съдебен адрес:***, *, чрез адв. С.А. против Решение
№ РД/02-00761от 11.10.2019 г. на Главния архитект на Община Ямбол.
Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок
от получаване на съобщението, че е изготвено.
СЪДИЯ:/п/не се чете