№ ……………../11.01.2024 год.
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,
в закрито заседание на единадесети януари две хиляди двадесет и четвърта
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
КРАСИМИРА ИВАНОВА |
ЧЛЕНОВЕ: |
СИЛВИЯ САНДЕВА |
|
ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА |
при
секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА изслуша докладваното от съдия Сандева административно
дело № 183/2023 год. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
по делото е образувано по жалба на В.Г.В. *** с искане да бъде обявена за
нищожна, а в условията на евентуалност да бъде отменена Заповед №
565/20.05.2021 г. на кмета на община Балчик. Твърди се, че с процесната заповед
се ограничава свободния достъп на жалбоподателя до собствените му имоти и възможността
да реализира СМР в тях съобразно издадените му разрешения за строеж.
Ответникът
– кметът на община Балчик, чрез процесуалния си представител, оспорва
допустимостта, а в условията на евентуалност основателността на жалбата по съображения,
изложени в писмен отговор и в писмена защита по делото.
С
разпореждането за насрочване на делото е прието, че жалбата е насочена срещу
общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК, във вр. чл. 179 от АПК,
поради което оспорването е съобщено по реда на чл. 181 от АПК.
В
срока по чл. 182, ал. 3 от АПК към оспорването са се присъединили П.И. *** и „О.И.“
ЕООД, гр. Шумен.
С
протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 12.12.2023 г., съдът
е дал ход на делото по същество.
В
срока за произнасяне съдът констатира, че неправилно е определил характера на
оспорения акт и е дал ход на делото по същество.
След
преценка на данните по делото настоящият състав намира, че жалбите на В.В. и на
присъединилите се лица са процесуално недопустими по следните съображения :
С
оспорената в настоящото производство заповед на кмета на община Балчик, е наредено да бъде възстановен пътен знак В2
„Забранено е влизането на ППС в двете посоки“ на изхода на к.к. „Албена“ по
посока на брегоукрепителното съоръжение, пешеходна алея „Дамба“ (т. 1); да
бъдат възстановени пътни знаци В2 „Забранено е влизането на ППС в двете посоки“
и табела Т17 на входа на к.к. „Албена“ от брегоукрепителното съоръжение, пешеходна
алея „Дамба“ (т. 2); монтирането на пътните знаци да бъде извършено от група
„Пътна сигнализация“ на ОЗ „Сигурност“ (т. 3); режимът на ползване на порталите
към пешеходната алея и към общински път DOB
1149 Балчик – Албена при аварийни ситуации да се определи от ръководството на к. к. „Албена“; при
ползването на портала към път DOB 1149
служителите на РУ на МВР – Албена да осигурят безконфликтното включване на
излизащите в движението по пътя (т.4).
В
заповедта е посочено, че е издадена на основание чл. 44, ал. 1, т. 4 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП,
във връзка със Заповед № 830/15.07.2009 г. на кмета на община Балчик. С
последната заповед кметът на общината е забранил на основание чл. 44, ал. 1, т.
4 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 3, ал. 1 от ЗДвП движението на МПС по алея „Дамба“ от
комплекс „Арена“ до к.к. „Албена“ и на хора и ППС в участъка от лодкостоянката
след „Момчилово дере“ 250 м западно по посока на к.к. „Албена“. Наредил е да се
поставят в началото и в края на забранения участък за движение тетраедри,
телени заграждения и предупредителни табели и да се монтират на алея „Дамба“
пътни знаци В2 „Забранено е влизането на ППС в двете посоки“ западно, като е
предвидил за аварийни и спешни случаи, за входове-изходи, да се използват
съществуващите през к.к. „Албена“ и през КПП „Тих кът“. Задължил е органите на
РУ на МР- Балчик и РУ на МВР – Албена да следят за стриктно спазване на
определения в заповедта забранителен режим. В заповедта е посочено, че е
издадена с цел създаването на условия за сигурност и безопасно движение в
района на брегоукрепително съоръжение „Дамба“.
От съдържанието на оспорената заповед и
съпоставката ѝ със заповедта от 2009 г. се налага извод, че тя носи
белезите на вътрешнослужебен акт по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК,
поради което не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Изрично в нея
е предвидено да се възстановят пътните знаци, поставянето на които е наредено
със заповедта от 2009 г. Жалбоподателите не са адресати на обжалвания акт.
Заповедта от 2021 г. има организационен характер и е насочена към общинските
органи, на които е възложено повторното монтиране на пътните знаци.
В
случая не е приложима общата клауза на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на
Република България и изключението по чл. 2, ал. 2, т. 3, предл. последно от АПК. Оспорената заповед не засяга пряко права, свободи и законни интереси на
жалбоподателите. Такъв негативен ефект има първата заповед от 2009 г., защото
именно с нея е ограничено движението на хора и ППС в процесния участък на
брегоукрепителното съоръжение „Дамба“. За жалбоподателите не е налице правен
интерес от оспорване на процесната заповед. Правният интерес означава, че при
уважаване на жалбата в правната сфера на засегнатите от акта лица пряко и
непосредствено ще настъпят благоприятни правни последици, т.е. обявяването на
нищожността или отмяната на акта трябва пряко да водят до удовлетворяване на
техния интерес. В случая евентуалното положително произнасяне на съда няма да
породи различни правни последици от вече съществуващото правно положение,
защото засягането на жалбоподателите в качеството им на собственици на имоти по
протежение на дамбата произтича от действието на заповедта от 2009 г., а не на
заповедта от 2021 г.
По
тези съображения следва да се приеме, че подадените жалби са процесуално
недопустими поради липса на годен предмет на оспорване и липса на правен
интерес.
За
допустимостта на оспорването съдът е длъжен да следи служебно във всяко
положение на делото. С оглед на това и на основание чл. 253 от ГПК, във вр. чл.
144 от АПК, определението, с което е даден ход по същество, следва да бъде
отменено. Вместо него следва да бъде постановено друго, с което жалбите да
бъдат оставени без разглеждане, а производството по тях – прекратено на
основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК.
При
този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК на ответника следва да
бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева,
определени на основание чл. 24 от НЗПП.
Доколкото
жалбоподателят „О.И.“ ЕООД е останал задължен за разноски за експертиза,
настоящият състав намира, че следва да го осъди да заплати по сметка на
Административен съд – Добрич сумата от 28, 60 лева.
Водим
от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ
протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 12.12.2023 г., с
което е даден ход на делото по същество.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАГЛЕЖДАНЕ жалбите на В.Г.В., с ЕГН **********,***, ****; -, със седалище и
адрес на управление : град ****, против Заповед № *** г. на кмета на община
Балчик.
ПРЕКРАТЯВА
производството по делото.
ОСЪЖДА
В.Г.В., с ЕГН **********,***, ***, с ЕГН **********,***, и „О.И.“ ЕООД, ЕИК **,
със седалище и адрес на управление : град ****, представлявано от управителя И*Г.
*** сумата от 100 лева, съставляваща сторени разноски по делото.
ОСЪЖДА
„О.И.“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление : ****, представлявано
от управителя И* Г. П*, да заплати по сметка на Административен съд – Добрич
сумата от 28, 60 лева, представляваща невнесен остатък от определеното
възнаграждение на вещите лица по изслушаната по делото комплексна експертиза.
Определението
може да се обжалва пред Върховния Административен съд с частна жалба в
седемдневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: