Решение по дело №432/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 33
Дата: 27 януари 2023 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20227170700432
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

33

гр. Плевен, 27.01.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател: Снежина Иванова

при секретар Поля Цанева  изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 423 по описа за 2022 година на Административен съд – Плевен.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно -процесуалния кодекс (АПК)  вр. чл. 19, ал. 2 от ЗИНЗС вр. чл. 211 от ЗМВР.

Административното дело е образувано по жалба на М.П.В.,***  срещу заповед № Л-1742/3/ от 28.04.2022 г. на гл. директор на ГДИН гр. София, с която е наложено дисциплинарно наказание „дисциплинарно уволнение“ и прекратяване на служебното правоотношение.

В жалбата се претендира  отмяна на заповедта, тъй като е незаконосъобразна поради противоречие с материалния закон и издадена при съществени нарушения на административно-производствените правила. Липсва посочване на конкретен състав на дисциплинарно нарушение, което е извършено от лицето – действие или бездействие е извършила В. и погрешно е възприето от органа компетентности и правомощия, произтичащи от длъжностната й характеристика. Счита, че липсват мотиви за формата на вината и липсва преценка на тежестта на нарушението и наложеното наказание, като се отчете цялостно поведение на служителката. Намира, че е налице нарушение на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР и не са посочени доказателства относно твърдяното нарушение, което затруднява обсъждането на обстоятелството за съставомерност на нарушението. Моли за отмяна на заповедта и присъждане на разноски.

Представен е писмен отговор по жалбата от ответника л. 252 по делото, в който се посочва, че правилно е приложен материалният закон , тъй като чл. 19 от ЗИНЗС препраща към ЗМВР. Посочва, че в обобщената справка per. № 3874/31.03.2022г. по чл.207, ал.7 от ЗМВР, изготвена от комисия, назначена със Заповед № Л-662/17.02.2022г. на главен директор на ГДИН-София за реализиране на дисциплинарно производство срещу мл. инспектор М. В. - технически сътрудник (касиер) в Затвора -гр. Плевен, ясно и изчерпателно в хронологичен ред са изложени фактическите обстоятелства, при които е осъществен състав на дисциплинарно нарушение  -след проверка на счетоводни документи за изплатените в брой от касата на затвора възнаграждения на лишени от свобода съгласно ведомости за работни заплати за периода от 01.04.2020 г. до 30.11.2021 г. се установява, че работните заплати по ведомости са в размер на 72839,38 лв.,  реално получените суми от лишени от свобода срещу подписи във ведомостите са в размер на 69 242,42 лв., неполучените възнаграждения от лишените от свобода са на стойност 3596,96 лв., описани подробно в приложената таблица. Счита, че е налице нарушение  и  В. с действията си е нарушила т. 4 от Раздел V. Преки задължения от длъжностната характеристика за длъжността „Технически сътрудник II1-I степен /касиер/ в затвор III-1 категория, с която се е запознала на 01.07.2020 г. - ежедневно завежда приходните и разходни документи и ги предава на оперативния счетоводител, проверява фактическата наличност на паричните суми и ценни книжа с касовия остатък и Раздел VII. - Отговорности, свързани с организацията на работата -отговорност за качеството и срока на извършената работа, нарушаване на професионалните задължения и настъпили вреди в следствие от изпълнение и виновно неизпълнение на задължения. От извършената предварителна проверка и от констатациите на дисциплинарно-разследващия орган се стига до извода, че е налице отклоняване на суми от възнаграждения на лишените от свобода по ведомости за периода от 01.04.2020 г. до 30.11.2021 г. в размер на 3 596,96 лв. /и същата сума липсва в касата на затвора/. В тази връзка на ГДИН са причинени имуществени вреди в размер на 3 596,96 лв. Налице е и нарушение на отговорност за спазване на основните счетоводни принципи, счетоводните стандарти, съхраняване на счетоводната информация, опазване на служебната и лична информация получена в процеса на изпълнение на преките си задължения. Видно от съставения протокол на 17.02.2022 г. и изготвената докладна записка по случая (вх.№ В1245/18.02.2022 г. по описа на затвора гр. Плевен) служителката се е опитала да изнесе от затвора 9 /девет/ броя ксерокопия на ведомости за заплати на лишените от свобода, които представляват служебна информация. Оспорващата носи имуществена отговорност за поверените й парични средства и ценни книжа, тъй като е материално отговорно лице . Намира, че заповедта е мотивирана и е налице нарушение на чл.194, ал.2, т. 2 от Закона за министерството на вътрешните работи вр. чл.203, ал.1, т.7 - „използване на служебно положение за лична облага“ и т.8 - „..злоупотреба с доверие “ от ЗМВР, за което се предвижда налагане на дисциплинарно наказание – „уволнение“. Счита, че правилно е квалифицирано поведението на мл. инспектор М.В. като злоупотреба с доверието на органа по назначаването, като след възлагане изпълнението на определени функции и задачи във финансово- счетоводния сектор неправилно е изплатила суми за възнаграждения на лишените от свобода, като  „преднамерено“ достатъчно и в пълен обем характеризира извършеното деяние като умишлено, и определя формата на вината. Освен това, в т.66 от Раздел IV - Налагане на дисциплинарно наказание, срок за изтърпяване и последици от наказанието, съгласно Правила за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработването на информация за дисциплината и дисциплинарната практика в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и Главна дирекция „Охрана“ и териториалните им служби/звена към министъра на правосъдието, утвърдени със Заповед № ЛС-04-374/27.07.2021г. на министъра на правосъдието, се казва че: „В мотивите на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание не се посочват като нарушения на служебната дисциплина състави по смисъла на Наказателния кодекс (НК), а само дисциплинарни нарушения по смисъла на ЗМВР“. Счита, че е извършена преценка на тежестта на нарушението и последиците от него и изпълнението на службата й, като сумата от 3 596, 96 лева не е налична в касата и липсва и е налице неизпълнение на служебни задължения, като липсата на наказания, предходни награди не могат да водят до извод за налагане на наказание различно, тъй като е налице тежко нарушение. Посочва, че е спазена изскуемата форма и са налице достатъчно доказателства относно извършване на установеното нарушение. Намира жалбата за неоснователна  и моли да бъде отхвърлена, като претендира юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева.

В съдебно заседание оспорващата – М.П.В.,***  се явява лично и с адв. П., който поддържа жалбата и посочва, че не е налице вмененото на доверителката му нарушение, тъй като ,нито в заповедта от април 2020 г, нито в длъжностна характеристика , връчена на 01.07.2020 г. е вменено задължение за изплащане на възнаграждения на лишени от свобода, което се извършва от фонд „Затворно дело“, към който същата няма отношение. Посочва, че въпреки допуснатото даване на обяснения по чл. 176 от ГПК на ответника, същият не се  е явил и не е дал отговори на въпроса , дали и друго лице в Затвора Плевен разполага с ключ от касата и дали има задължения В. да работи с Фонд „Затворно дело“ и следва съдът да съобрази липсата на отговори  на тези въпроси при постановяване на съдебното решение. Посочва, че обясненията на счетоводител и главен счетоводител са противоречиви и заповедта е издадена в нарушение на административно-производствените правила  и материалния закон, тъй като не е налице нарушение на чл. 194, ал. 2 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредби на закона, а в същото време се посочва, че е налице нарушение на чл. 203, ал. 1, т. 8 от ЗМВР – злоупотреба с доверие, каквото нарушение не е налице. Намира, че е налице нарушение на чл. 206 от ЗМВР, тъй като бланкетно са обсъдени обстоятелствата, като заповедта не отговаря на изискването за форма по чл. 210, ал. 1 от ЗМВР.Посочва, че не са изложени мотиви относно форма на вината. Моли за отмяна и присъждане на разноски.

Представя писмена защита, в която  поддържа изложеното в жалбата и счита, че нарушенията са недоказани. Посочва, че В. е запозната с длъжностна характеристика на 01.07.2020 г. срещу подпис и в периода 01.04.2020 г. – 30.07.2020 г.  не е вменявано задължение, което да се сочи за неизпълнено, което се потвърждава от вещото лице. Поддържа, че на лицето не е вменено задължение да изплаща заплати на лишени от свобода и за това обстоятелство не е даден и отговор от главен директор  на ГДИН при допуснати обяснения по чл. 176 от ГПК. Счита, че  при липса на дадени обяснения от ответника, дали и друго лице няма достъп до касата, то съдът следва да цени това по силата на чл. 176, ал. 3 от ГПК, че и друго лице би било възможно да има достъп до касата. Намира, че е налице хипотеза на неизпълнение на служебни задължения, но не и на злоупотреба с доверие по чл. 203, ал. 1 т. 8 от ЗМВР, като при липсата на конкретно задължение, не може да се приеме, че то не е изпълнено. Счита, че не е описано бездействието на В. и по този начин е нарушено правото й на защита.Посочва, че неправилно е приложен материалният закон, тъй като съдържанието на акта не съответства на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР – липсват мотиви относно формата на вината, липсва преценка на цялостното поведение на служителката, като оспорващата е награждавана, но не е наказвана и нарушението на изискването за форма  е самостоятелно отменително основание. Посочва, че не са описани доказателствата за извършеното нарушение и бланкетно е посочено наказанието, като не са изложени мотиви относно вид и размер на наказанието. Моли за отмяна на заповедта.

В съдебно заседание ответникът – гл. директор на ГДИН гр. София се представлява от юрк Б., която намира жалбата за неоснователна, тъй като е налице нарушение за периода от 01.04.2020 г. до 31.11.2021 г. и неизготвяне на разходо-оправдателни документи, да следи касова наличност, като установената сума не е налична в касата, а няма данни да е предоставена в брой и на лишените от свобода. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер 150 лева.

 Административнен съд-Плевен, шести състав, като обсъди доказателствата по делото и доводите и възраженията  на страните, и като извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното от фактическа страна:

Със заповед Л-4028/30.08.2017 г. на главния директор на ГДИН инспектор М.П.В. е назначена на длъжност „Надзирател степен II-ра степен“ в затвора гр. Плевен от 12.09.2017 г..

Съгласно заповед № Л-751/02.04 2020 г. на началник на затвора гр. Плевен, считано от 03.04.2020 г., В. изпълнява задълженията на длъжност „Технически сътрудник /касиер/“, като на 03.04.2020 е запозната срещу подпис заповедта и възложените й задължения и отговорности и  с Етичния кодекс за поведение държавните служители от ГДИН и ГДО към Министерство на правосъдие . На л. 49 по делото е приложена заповед от 02.04.2020 г.  на началник на Затвора Плевен, с която се възлага на В. да изпълнява задълженията на технически сътрудник „касиер“ в сектор „ФЛКР“ при Затвора Плевен  и същата е връчена на лицето на 03.04.2020 г.., като в. I, т. 2 е посочено „да извършва касови операции по оформени приходно-разходни документи, т. 4 ежедневно завежда приходните и разходни документи и ги предава на оперативния счетоводител, проверява фактическа наличност на паричните суми..“.

С оглед кадрова справка рег.№В1393/24.02.2022 г. по описа на затвора гр. Плевен л. 54 по делото оспорващата е награждавана с „писмена похвала“ със заповед №8/17.01.2019 г. на началник на затвора гр. Плевен и не е наказвана.

Със заповед № Л-2378/12.06.2020 г. на главния директор на Г'ДИЙ служителката е преназначена на длъжността „Технически сътрудник  III-степен (касиер), считано от 01.07.2020 г., като на 01.07.2020 г. е запозната с длъжностна характеристика с оглед подпис на л. 52 по делото.

В докладна записка  вх. № 393709.02.2022 г. на л. 70 по делото на главен счетоводител до началника на Затвора Плевен е посочено, че след извършена проверка на документи относно изплащане на възнаграждения за положен труд от лишени от свобода е констатирано, че са изплатени повече от дължимите им суми за периода от 01.05.2020 г. – 31.12.2021 г. като за периода от 01.04.2020 г. до 30.11.2021 г.-  касиер М.В. е описала по-големи суми общо в размер на 3 596,96 лева.

Със заповед № 364 от 10.02.2022 г. на началник на Затвора Плевен  (л. 75) е назначена комисия, която да извърши проверка по изложеното в докладна записка.

Изготвена е справка от комисията на л. 76 по делото, в която се посочва, че е налице посочване на сумата от 3596,96 лева за периода от 01.05.2020 г. – 31.11.2021 г..като изплатена, но същата не е и е подадена информация за превеждане по карти на лишените от свобода, но е не налична в касата.

Със заповед № Л-440/17.02.2022 година на началник на Затвора Плевен  - л. 81 по делото, е наредено комисия да извърши инвентаризация на паричните средства и опише документи, съхранявани в касата на Затвора Плевен, които МОЛ М.В. предава на МОЛ  В.Х., като с оглед докладна записка на л. 84 по делото е  установен излишък в размер на 13,16 лева.

С докладна записа на началник на Затвора Плевен до главен директор на ГДИН от 17.02.2022 г. се прави предложение за образуване на дисциплинарно производство спрямо мл. инсп. В. – технически сътрудник II ра степен и да бъде временно отстранена от длъжност поради факта, че служебното й положение ще затрудни разкриване на обективната истина.

На 17.02.2022 г. е издадена заповед № Л-662/17.02.2022 г. на гл. директор на ГДИН гр. София л. 23 по делото , като  по т. 1 е образувано дисциплинарно производство спрямо В., в т. 2 е определен дисциплинарно-разследващ орган, а в т. 3 е разпоредено временно отстраняване от длъжност и изземване на служебна карта, личен знак и служебно оръжие , която е връчена на В. на 17.02.2022 г. в 16.13 часа.

На л. 31 по делото е приложена обобщена от 31.03.2022 г. , в която назначената комисия посочва, че след извършена проверка и запознаване с материалите – обяснения на В., докладна записка, предварителна справка от 17.02.2022 г е установено, че за периода от 01.05.2020 г. до 31.12.2021 г. при съставяне на справките за изплатени суми в брой по ведомости за възнаграждения за положен труд от лишените от свобода през периода 01.04.2020 г. до 30.11.2021 г. изпълняващата длъжност касиер - мл.инсп. М.В., е описала с 3 596, 96 лв. по-големи суми от действително раздадените от касата. Разходните касови ордери /РКО/ за броени суми от касата са некоректно съставени за изплатени суми в размер на 72839,38 лв. Неполучените суми от лишените от свобода за периода на стойност 3596,96 лв. не са описвани в  книга и заприхождавани с приходни касови ордери /ПКО/ в касата, като върнати и неполучени от лишените от свобода. Същите тези суми са отразени в персоналните сметки на всеки лишен от свобода в системата за отчитане на паричните средства - „Prisoners“ като приход, без да се отразяват в счетоводната програма, като реално върнати в касата задължения по счетоводна сметка 48312 - Чужди средства на лишени от свобода и задържани лица и тези суми на лишените от свобода по личните им партиди са усвоени от тях, съгласно молби за преводи към близки, пазаруване и е установено неправилното изплащане на сумите по карти на лишените от свобода, което води до неравнение на баланс паричните средства в персоналните суми в системата за отчитане на парични средства - „Prisoners“ на затвора гр. Плевен и счетоводната сметка, в която се отчитат Чужди средства на лишени от свобода и задържани лица. Посочва се, че при направената инвентаризации в края на 2021 г. на касата, в която се съхраняват парите на лишените от свобода би следвало да бъдат намерени излишък незаприходените с приходен касов ордер суми в размер на 3596, 96 лева, но такъв излишък не е налице и мл. инспектор М.П.В. - технически сътрудник II-ра степен /касиер/ в затвора Плевен не уведомява служителите в счетоводството, че при изплащане на заплатите са връщани суми,  за които би следвало да бъде оформен приходен касов ордер и заведен в касова книга на затвора. Направено е предложение за налагане на  дисциплинарно наказание „уволнение“, тъй като е налице дисциплинарно нарушение по чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР неизпълнение на служебни задължения и  чл. 203, ал. 1, т. 7 от ЗМВР / „...„използване на служебно положение за лична облага...“/ и т. 8 от ЗМВР - „...злоупотреба с доверие.

 На 07.04.2022г. В. се запознава с обобщената справка  и на 08.04.2022 г. подава възражение (л. 41) , в което посочва, че възразява срещу предложението за уволнение и ежемесечно е уведомявала служители, които носят отговорност за контрол върху дейността й и са приемали отчета й без забележки и отчети са подписани от тези лица без забележки.

На л. 28 по делото е налице изготвено становище по чл. 207, ал. 12 от ЗМВР от дисциплинарната комисия до главен директор на ГДИН с предложение за  налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“ за дисциплинарно нарушение по см. на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – нарушение на служебната дисциплина – неизпълнение на задължения по длъжностната характеристика Раздел V - преки задължения, т.4 - ежедневно завежда приходните и разходни документи и ги предава на оперативния счетоводител, проверява фактическата наличност на паричните суми и ценни книжа с касов остатък“ и Раздел VII - отговорности свързани с организацията на работата, което  е нарушение по чл. 203, ал. 1, т. 7 от ЗМВР / „...„използване на служебно положение за лична облага...“/ и т. 8 от ЗМВР - „...злоупотреба с доверие...“.

До оспорващата е отправена покана за даване на писмени обяснения на 14.04.2022 година , връчена на 18.04.2022 г . л. 16 по делото, като такива са дадени от В. на 20.04.2022 г и 26.04.2022 г. и посочва, че установената сума не е изплатена , а предстои да бъде изплатена и устно е уведомявано счетоводството след всяко изплащане на заплати на лишените от свобода и писмено за нераздадените суми и за причината, поради която не са раздадени.

По делото на л. 46  и 47 са приложени обяснения от Б.Н.– счетоводител и от главен счетоводител –ст. инспектор Д.Г., в които се посочва, че В. е изготвяла справки по образец и същите са създали заблуда в тях, че отразява вярно изплатените суми, като при инвентаризация през февруари 2022 г. е установено, че тя описва по-големи суми от действително изплатените, като сочените от нея суми са отразявани от Б.Н.  -счетоводител в разходни касови ордери  и се подписвала под „броил сумата“, като ежедневно всички приходни  и разходни касови ордери се описват от касиер в касова книга и наличните парични средства отговарят на наличности на парични средства по счетоводни данни и на салдото, изчислено в журнала за регистриране на касови ордери.

Приложена е длъжностна характеристика за длъжността „ технически сътрудник III –I степен (касиер), в която са описани преки задължения, като в т.V Преки задължения по т. 4 и т. 5 има следните задължения: ежедневно завежда приходните и разходни документи и ги предава на оперативния счетоводител, проверява фактическата наличност на паричните суми и ценни книжа с касовия остатък и следи касовите наличности в зависимост от заявените и предстоящи плащания на средства в лева за извършване на разходи за командировки, за материали, горива за служебни автомобили и други неотложни разходи, изплащани в брой, като В. е запозната със същата на 01.07.2020 г..

Представени са инвентаризационен опис от 02.04.2020 г. , ведомости за процесния период,

С процесната заповед № Л-1742/3 от 28.04.2022 г. на Главен директор на ГД „Изпълнение на наказанията“, на основание чл.194, ал.2, т.2 и чл.197, ал.1, т.6, във връзка с чл.203, ал.1, т.7 и т.8, чл.204, т.З и чл.226, ал.1, т.8 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ и е прекратено служебното правоотношение на младши инспектор М.П.В. - технически сътрудник II-ра степен (касиер) в Затвора в гр.Плевен, считано от датата на връчване на заповедта. Дисциплинарно- наказващият орган е приел , че в периода от 01.04.2020 г. – 31.11.2021 г. , че по ведомост са изплатени на лишени от свобода суми в размер на 72 839,38 лв. , като реално получените суми от лишените от свобода срещу подписи във ведомостите са в размер на 69 242,42 лв., а неполучените възнаграждения от лишените от свобода са в размер на 3 596,96 лв. са отразени в персоналните сметки на всеки лишен от свобода в системата за отчитане на паричните средства - „Prisoners“ като приход, без да се отразяват в счетоводната програма, като реално върнати задължения по счетоводна сметка 48312 Чужди средства на лишени от свобода и задържани лица и към момента на проверката, отразените суми на лишените от свобода в личните им партиди са усвоени от тях, съгласно молби за преводи към близки, пазаруване и др. Прието е, че В. е извършила нарушение по см на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР и чл. 203 от ЗМВР, като е възприето изложеното от дисциплинарно-разследващ орган.

По делото бе допусната и изслушана съдебно –счетоводна експертиза, като вещото лице установи, че съгласно Протокол за инвентаризация на каса от 03.04.2020г., Инвентаризационен опис №2002 за инвентаризация на касите - Бюджетна и Набирателна при Затвора - Плевен е извършено приемане - предаване на МОЛ, от Валя Маринова Костадинова /МОЛ към датата на инвентаризацията/ на М.П.В. /Приемащо МОЛ/. Наличността на касата е на стойност: 737,93 лв. За Набирателна каса Инвентаризационен опис на парични средства към 03.04.2020г. №В2351/03.04.2020 г.:

Намерено при инвентаризацията -476,52 лв.

По счетоводни данни - 476,52 лв.

По касова книга - 476,52 лв.

За Бюджетна каса

Инвентаризационен опис на парични средства  към 03.04.2020       г.  №В2351/03.04.2020 г.

Намерено при инвентаризацията - 261,41 лв.

По счетоводни данни - 261,41 лв.

По касова книга - 261,41 лв.

От 03.04.2020 г. до 30.11.2021 г., младши инспектор М.П.В. на длъжност „Надзирател II -ра степен" и от 12.06.2020 г. „Технически сътрудник /касиер/“ в Затвора в гр.Плевен е била касиер на Бюджетна каса и на Набирателна каса e извършвала :

-    приема, съхранява и предава парични средства;

-    извършва касови операции по оформени документи - ПКО /за получаване на парични средства/ и РКО /за изплащане на парични средства/;

-    ежедневно води касова книга за Бюджетна каса и касова книга за Набирателна каса.

-    ежедневно предава на оперативния счетоводител описаните разплащателни документи.

-    тегли и внася парични средства в банката

-    получава суми от пощенски записи на ЛС.

При извършена инвентаризация на 17.02.2022 г. е отразено в Инвентаризационен опис №6/17.02.2022 г. за инвентаризация на касите - Набирателна при Затвора - Плевен. Всичко стойност: 3 586,63 лв. МОЯ М.В.:

Намерено при инвентаризацията - 3 586,63 лв.

По счетоводни данни - 3 573,47 лв.

Разлика - излишък от 13,16 лв.

По касова книга - 3 573,47 лв.

Съгласно Инвентаризационен опис на парични средства към 30.12.2021 г. №В9562/31.12.2021 г.

Намерено при инвентаризацията - 0 лв.

По счетоводни данни - 0 лв.

По касова книга - 0 лв.

Вещото лице посочва, че за периода 01.04.2020 г. - 30.11.2021 г. работните заплати на лишените от свобода са разплащани на каса от младши инспектор М.П.В. - технически сътрудник 2-ра степен (касиер) в Затвора в гр.Плевен, като общата сума на възнагражденията по ведомостите е в размер на 141 621,96 лв., като РКО за изплатени суми от касата за възнаграждения са съставени за 140 175,35 лв., изплатените суми по ведомостите за възнаграждения са в размер на 136 578,39 лв. Вещото лице посочва, че не са изплатени от касата на ЛС суми в размер на 3 596,96 лв., като за същите не са съставени ПКО, които не са описани в касовата книга и тъй като няма съставени ПКО, то сумата от 3 596,96 лв. следва да бъде установена като излишък в касата при извършена инвентаризация.

Вещото лице посочва, че за периода от 03.04.2020 г. до 30.11.2021 г. са установени несъответствия при изплатените суми по ведомостите за възнаграждения и описаните в касовата книга и осчетоводени РКО за изплатени суми от касата за следните месеци: 2020 г. - м.04, 06, 12; 2021 г.-за м.01,02, 04, 05, 07, 08, 09, 11., описани подробно в заключението, като  общата сума на възнагражденията по ведомостите за посочените месеци е в размер на 72 839,37 лв., РКО за изплатени суми от касата са съставени за 72 839,37 лв., изплатените суми по ведомостите за възнаграждения са в размер на 69 242,41 лв., като не са изплатени от касата на лишени от свобода суми в размер на 3 596,96 лв. , за които не са съставени ПКО, които не са описани в касовата книга и не са налични в касата. При изслушване на заключението на вещото лице, то посочи, че  не се е запознала при извършване на експертизата с други документи относно вменени на В. служебни задължения, освен с представените по делото заповед за назначаване от април 2020 г. и длъжностна характеристика от 01.07.2020 г. Посочва, че в разходен касов ордер за съответния месец е посочена цялата сума по ведомост, която следва да бъде изплатена в брой на лишените от свобода, като размер на реално изплатените заплати не отговоря на сумата в ордера и неизплатените суми на отделни лишени от свобода по месеци, не е отразена като върната в касата, няма приходен касов ордер  и неизплатената в брой сума е преведена в друга програма, в която се отчитат персоналните сметки на всеки лишен от свобода и е отнесена като приход и той разполага с нея. За неизплатените в брой суми по месеци няма издаден приходен касов ордер  в касата, сумите не са налични в касата, като в месечните справки е посочена като неизплатена и е посочено в карта – л. 307, 321, л. 339, л. 343.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата, предмет на това производство, е подадена в срока, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен за това административен орган предвид разпоредбите на чл. 19, ал. 1, т. 1 вр. ал. 2 и вр. чл. 204 от ЗМВР, а именно Гл. Директор на ГДИН.

 При издаване на заповедта са спазени общите изисквания за форма на индивидуалните административни актове по чл. 59 от АПК – посочен е издателят на акта, неговият адресат, фактическите и правни основания за издаването й, разпоредителната част, както и е указан редът за нейното обжалване, като в същата са посочени доказателства, на които се основа – докладни записки, справка, обобщена справка, ведомости, всички надлежно описани при проверката на назначената комисия и неоснователен е доводът на оспорващата, че няма посочване на доказателства в заповедта, тъй като  в изготвените по-горе документи са посочени съответните ведомости, приходни ордери, които са проверени и отразени в изготвените –справка от 17.02.2022 г. и обобщена справка от 31.03.2022 г. и са посочени като приложения и са приети като доказателства по делото именно като част от административната преписка.

Съдът намира, че не са налице нарушения на административно-производствените правила, тъй като дисциплинарното производство  е започнало с издаване на заповед от гл. директор на ГДИН по чл. 207 от ЗМВР, извършена е проверка, оформена в обобщена справка от 31.03.2022 г., с която В. е запозната и е дала писмени обяснения, които са приети от дисциплинарно-наказващия орган в изпълнение на чл. 206 от ЗМВР.  Спазени са и сроковете по чл. 195 от ЗМВР вр. чл. 196 от ЗМВР, тъй като нарушението се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя и това в случая е с изготвяне на обобщена справка  на л. 31 по делото, с която с оглед резолюция Главен директор е запознат на 08.04.2022 г., като наказанието е наложено в двумесечен срок.

Съдът намира, че заповедта  е постановена и в съответствие на материалния закон.

Прието е от органа, че е налице нарушение на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – нарушение на служебната дисциплина във връзка с чл. 203, ал. 1, т. 7 - „...използване на служебното положение за лична облага...“ и т. 8 - „злоупотреба с доверие“, за което е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“.

Налице е нарушение неизпълнение на служебните задължения, тъй като  и съгласно заповед от 02.04.2020 г. на л. 49 по делото и длъжностна характеристика, връчена на 01.07.2020 г.  на В., на която е възложено да изпълнява задълженията „касиер“ , е вменено  задължение  да завежда ежедневно приходните и разходни документи да ги предава  на оперативен счетоводител, да проверява фактическа наличност на парични суми – т. 4 от заповед от 02.04.2020 г и т. V, т. 4 от длъжностна характеристика. В случая безспорно е установено, че лицето е извършвало дейност по изплащане на възнаграждения на лишени от свобода от ДФ „Затворническо дело“, като такова изрично задължение не е посочено, нито в заповедта от април 2020 г., нито в длъжностна характеристика, но фактически В. го осъществява и това представлява задължение по см. на т. 2 и т. 4 от длъжностна характеристика  и заповедта от април 2020 г.  – извършване на касови операции по оформени приходно-разходни документи, които ведомости за заплати са изготвени и са подписани от гл. счетоводител и началник на затвора и да оформя разходни и приходни документи ежедневно, каквато задача е налице в случай на неизплатени възнаграждения.

В случая не се оспорва, че има неизплатени суми в брой на лишени от свобода в процесния период, като това се установява и от справки за изплатени суми за лавка, които В. изготвя – л. 114, 120, 129, 139, 149, 159, 171, 184 , 200, 217, 234. и в същите посочва, че има неизплатени суми и следва да се отразят в картата на лицето, но същата не е оформила тези неизплатени суми по надлежния ред в касата, не са налични приходни документи, изготвени от нея, сумата не е налична в брой в касата, а в същото време именно поради подадена от нея справка сумата е наредена по карта на лишените от свобода и е използвана.

Оспорващата не ангажира доказателства в насока, че е изготвяла приходни ордери за неизплатените суми общо в размер на 3596, 96 лева за периода 01.04.2020 г. – 31.11.2021 г., като неоснователно е твърдението й, че е спазвала преди това утвърден ред, тъй като изготвените преди процесния период документи, механизъм на работа на служител, който преди В. е изпълнявал функции на „касиер“ са неотносими към предмета на делото, тъй като В. следва да изпълнява служебните си задължения при спазване на приложимите нормативни актове по оформяне на счетоводни документи и да изготвя такива не като следва „практика“,  по която това се осъществява до този момент, а да съобразява единствено приложимите нормативни актове.

С оглед заключение на вещото лице по изслушаната съдебно-счетоводна експертиза, налице е неизплащане на суми на лишени от свобода, които са оформяни в справки от В. като неполучени и е посочено -да се преведат по карти, като тези суми не са върнати в касата, оформени с приходен касов ордер, а не са и налични в касата фактически при извършената инвентаризация. В касовите ордери, изготвени от В. в процесния период, са посочвани общо сумите, които е следвало да изплати като заплата на лишените от свобода за съответния месец, като неизплатените суми не са отразени по никакъв начин в касата, нито счетоводно , нито са налични фактически. Обстоятелството, че  това не е констатирано от счетоводител и главен счетоводител, които пряко контролират работата на В.  и които са полагали явно подписи на ордерите без да извършат фактическа проверка, не се отразява на обстоятелството, че оспорващата не е изпълнила служебните си задължения да издава съответен приходен ордер за неизплатената сума, а и не е налице тази сума  в касата като фактически налична. Липсата на контрол върху дейността на В. по никакъв начин не се отразява на извършеното от нея нарушение и е основание за търсене на отговорност на съответните длъжностни лица, които не са го упражнили, но не отменя отговорността на В. да изпълнява служебните си задължения.

Неоснователни са доводите на пълномощника на оспорващата, че няма доказано нарушение, тъй като такова е налице именно с липсата на съставени приходни документи за неизплатени възнаграждения на лишени от свобода за периода и липса на сумата в касата, като са посочени и доказателства за това ведомости , ордери, справки за изплатени суми за лавка.

Твърденията на оспорващата, че друго лице има достъп до касата и до паричните средства е недоказано в процеса, като липсата на обяснения по чл. 176 от ГПК на ответника, който не се яви в съдебно заседание да даде обяснения по поставени въпроси, не води автоматично до извод, че е налице достъп на друго лице до касата, което е присвоило сумата от 3596, 96 лева, и съдът не следва да приеме за доказано това обстоятелство само поради липса на обяснения, тъй като в чл. 176, ал. 3 от ГПК това една възможност, а не задължение, а и от приложените по делото доказателства не се доказва, че друго лице е имало достъп до касата и то е взело сумата.

Обстоятелството, че в приетите финансови отчети за 2020 г. и 2021 г. няма констатации за липса на средства, което оспорващата навежда като довод, че не е налице нарушение, съдът не възприема, тъй като , както бе посочено по-горе наличието на липса на контрол или подписване на доверие от страна на счетоводител и главен счетоводител на касови документи – ордери за изплатени суми като заплати на лишените от свобода в процесния период, с оглед дадени от тях обяснения, не се възприема като липса на нарушение на В., тъй като е факт, че тя не е издала приходни ордери за неизплатените суми, като неизпълнението на преките задължения като „касиер“ е налице, а фактът дали контролиращите органи ще понесат отговорност е неотносим към предмета на делото.

Обжалваната заповед е издадена при правилно приложение на материалния закон. Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалваната заповед обхваща преценката дали са налице установените от ДНО релевантни юридически факти, изложени като мотиви в акта, доколко същите изпълняват състава на посоченото в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание нарушение на служебната дисциплина и правилното определяне на вида и размера на наложената дисциплинарна санкция. Нарушенията, за които е санкционирана оспорващата се изразяват в неизпълнение на служебните задължения , което съставлява дисциплинарно нарушение съгласно чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, квалифицирано като тежко нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 203, ал. 1, т. 7 и т. 8  от ЗМВР– използване на служебно поведение за лична облага и злоупотреба с доверие.

Неоснователни са доводите на оспорващата, че нарушението не може да се квалифицира като „тежко“. В случая е налице използване на служебно положение като „касиер“ за лична облага, тъй като с несъставянето на касов приходен ордер за неизплатени възнаграждения на лишени от свобода в процесния период и неотразяването им в програмата и липсата на сумата от 3596, 96 лева в касата, то е налице липса на парични средства и облага от материален характер за лицето.

С действията си В. е осъществила  и състав на нарушението по чл. 203, ал. 1 ,т. 8 от ЗМВР – злоупотреба с доверие. За да е осъществен фактическият състав на "злоупотреба с доверие", е необходимо служителят, на който е възложено изпълнението на определени функции и задачи, да се възползва умишлено и неправомерно от служебното си положение и това да е насочено към извличане на определена облага - материална или нематериална за служителя или трето лице, към поставяне себе си или другиго в по-благоприятно положение чрез неправомерно използване на служебното положение или оказаното доверие. Оспорващата неправомерно се е възползвала от служебното си положение, като не е изготвила документи, обективиращи неизплатени възнаграждения, които не са изплатени на лишените от свобода като заплати, но не са върнати в касата  и не са налични и по този начин е извлякла материална облага. Умисълът е обективиран в конкретните действия, и неоснователни са доводите на пълномощник на оспорващата, че не е доказана вината й. Следва да се отчете и фактът, че нарушението  е извършено през голям период от време -април 2020г. до ноември 2021 г .  , размер на неизплатени възнаграждения и липсата на отчетност с изготвяне на счетоводни документи, каквото е едно от основните задължения на лицето и липсата на неизплатените суми в касата. В този смисъл е неоснователен довод на В., че е налице нарушение на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, съгласно който при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата, тъй като наложеното наказание е съобразено с периодът, през който е извършено и размер на сумата, за която не са съставени счетоводни документи, а обстоятелството, че сумата не е налична в касата, като органът е обсъдил поведението на В. и именно с оглед характерът на извършваната работа, задачи във финансово-счетоводен сектор, е прието, че следва да се наложи наказание „дисциплинарно уволнение“, независимо, че няма други дисциплинарни нарушения, а име награда.

При установеното тежко нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2  от ЗМВР във връзка с чл. 203, ал. 1, т. 7 и 8, дисциплинарно-т орган действа при условията на обвързана компетентност и следва да наложи най-тежкото, предвидено в нормата на чл. 203 от ЗМВР наказание, както е сторил в случая.

Предвид горното заповедта е законосъобразна и следва оспорването да бъде отхвърлено.

 С оглед изход на делото и искане на пълномощник на ответника за присъждане на разноски и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 ГПК, чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ съдът намира, че М.П.В.,***   следва да заплати на  ГДИН, гр. София разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева, тъй като такова е претендирано в съдебно заседание.

Воден от горното и на основание чл.172, ал. 2, пр.последно от АПК, Административен съд-Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба на М.П.В.,***  срещу заповед № Л-1742/3/ от 28.04.2022 г. на гл. директор на ГДИН гр. София, с която е наложено дисциплинарно наказание „дисциплинарно уволнение“ и прекратяване на служебното правоотношение.

Осъжда М.П.В.,***   да заплати на  ГДИН, гр. София разноски в размер на 150 лева.

Решението да се съобщи на страните.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-срок  от съобщаването на страните.

 

         .                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/