Решение по дело №132/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 септември 2021 г. (в сила от 16 март 2022 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20217090700132
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 115

гр. Габрово, 16.09.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в открито съдебно заседание от четиринадесети септември, две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

и секретар – Радина Церовска, като разгледа материалите по адм. дело № 132 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-1008 от 11.06.2021 г., подадена от „Щ. ***, против Разпореждане № ПР – ПБЗН – ГБ4 – 2 – 3 на инж. Стоян Рачев Стоянов, инспектор пета степен „ДПК и ПД“ от 21.05.2021 г. – Районна  Служба ПБЗН - Трявна, с искане за неговата отмяна.

Оспорения акт е адресиран до дружество, представлявано от неговия управител, като в същия е описано, че служител от РСПБЗН - Трявна е извършил проверка в обект, стопанисван от същото, а именно – предприятие за производство на мебели, находящ се в *** Обектът е въведен в експлоатация в техническо състояние с едно лакозаливно помещение от категория по пожарна опасност Ф5А, а при проверката, без да е бил съгласуван и одобрен проект, е поставена лакираща кабина /неработеща към момента/, която не е във взривозащитен вид и е изградена стена на гипсокартонени плоскости с монтирана врата в нея, така че лакозаливното помещение е разделено на две отделни помещения, като по този начин се прегражда вторият евакуационен изход от лакозаливното помещение, с което  се нарушават изискванията на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 8121з-647 от 1.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите. По тази причина и на основание чл. 125, ал. 1, т. 4 от ЗМВР е разпоредено в срок до 30.09.2021 г. да се възстанови и поддържа лакоразливното помещение в техническо състояние, при което е въведено в експлоатация.

Процесният ИАА е връчен на жалбоподателя на 25.05.2021 г., видно от разписката съдържаща се в него. Жалбата е подадена чрез административния орган на 8.06.2021 г., в 14-дневния срок, поради което се явява подадена в законния срок, от заинтересовано лице, против подлежащ на оспорване индивидуален административен акт /ИАА/.

Жалбоподателят счита, че в констативната част на процесното Разпореждане е допусната неточност по отношение на взривозащитения вид на кабината – тя е с взривозащитен електродвигател и според вносителя й може да се използва в лакозаливни помещения в Европа и България. Също така той намира, че поставените преградна стена и врата не променят категорията на производството по пожарна опасност Ф5А на въведеното в експлоатация лакозаливно помещение. При въвеждане в експлоатация лакозаливният участък не е имал и не се и изисква да има втори евакуационен изход.

В проведеното по делото открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Р. ***, който поддържа депозираната жалба.

Ответната страна се представлява от инж. *** – инспектор пета степен ДПК и ПД, служител НРС БПЗН – Трявна, издал в това си служебно качество процесното Разпореждане, който оспорва жалбата.

Оспореният ИАА е издаден на основание чл. 125, ал. 1, т. 4 от ЗМВР, според която нормативна разпоредба при упражняване на държавен противопожарен контрол органите по пожарна безопасност и защита на населението издават писмени разпореждания или уведомления за изпълнение на правилата за пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и граждани. Ответникът и автор на Разпореждането се явява такъв орган, който е издал процесният АА в изпълнение на служебните си задължения. Същият е назначен на длъжността си със Заповед № 1279 от 23.10.2014 г. на директор ГД „ПБЗН“ при МВР, който, според приложената длъжностна характеристика, издава разпореждания за изпълнение на правилата и нормите за пожарна безопасност. Същият е и териториално компетентен да осъществява такъв контрол на територията на Община Трявна, съгласно Заповед № 8121з-1011 от 24.08.2015 г.  на министъра на МВР относно определянето на районите за действие на териториалните звена на ГД „ПБЗН“. Със Заповед № 1 от 5.01.2015 г. на началник РСПБЗН – Трявна е определен единен участък на територията на Община Трявна, в която се намира и процесният обект, като този участък е зачислен за упражняване на ДПК и ПД на инж. Стоянов, който следва да осъществява контрол за спазване изискванията на нормативните актове по пожарна безопасност и защита на населението, да прилага мерки за административна принуда при констатирани нарушения на правила и норми за пожарна безопасност и за подобряване на състоянието й в обекти и населени места от участъка, като осъществява и контрол на влаганите в обектите материали и инсталации. Към административната преписка е приложен и списък на обектите и населените места на териториалния участък за упражняване на ДПК и ПД от специализираните органи на БПЗН в РСПБЗН – Трявна, като под № 31 в този списък е „***“ ЕООД, предприятие, осъществяващо мебелно производство.

По делото не е спорно между страните, че в процесния обект се осъществява дейност, която е рискова и създава  сама по себе си опасност от възникване на пожари и аварии. За обекта и стопанисващото го дружество е приложима цитираната в процесния ИАА Наредба № 8121з-647 от 1.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите. Назначената поделото съдебно-техническа експертиза потвърждава неоспореното твърдение на административния орган, че обектът е въведен в експлоатация в техническо състояние с едно лакоразливно помещение от категория по пожарна опасност Ф5А. В последствие, без да е съгласуван и одобрен проект, в него е поставена лакираща кабина, която в момента на проверката не е работила, но тя не е била във взривозащитен вид. Съгласно приложена към експертизата Декларация за съответствие с нормите на ЕС и според заключението на вещото лице, закупената машина е пригодена за използване на лакиращи вещества, квалифицирани като създаващи опасност от пожар и/или експлозия, поради което работните условия следва да гарантират, че зоната за монтаж е обезопасена от такива рискове. В случая това условие не е спазено, т.к. машината е монтирана в лакоразливното помещение, което е взривоопасно. На самата машина не е поставено обозначение за взривозащитеността й.

Освен това след въвеждането му в експлоатация през 2002 г. като еднообемно /първоначално с два отделни евакуационни изхода от категория „в“, съгласно чл. 152 от Наредба № 2 за ПСТН/1994 г. и видно от приложените по делото схеми/, помещението е преградено с допълнително изградена стена с монтирана в нея врата така, че то вече обособява две отделни помещения и по този начин е преграден втория евакуационен изход от него. В тази връзката вещото лице намира, че монтирането на допълнителната стена е станало в нарушение на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 8121з-647/1.10.2014 г., според която норма обектите се поддържат в техническото състояние, при което са въведени в експлоатация, и в съответствие с изискванията на същата наредба. Монтираната стена не създава сама посебе си опасност от пожар, но тя променя условията за провеждане на успешна евакуация, като за най-вътрешното помещение на лакозаливното такава вече може да се осъществи не директно, а чрез повече от едно съседно помещение, което е в нарушение на чл. 40, ал. 4 от Наредба № Iз – 1971/2009 г. за СТПНОБП. Съдът следва да допълни, че според чл. 40, ал. 1 от тази Наредба не се разрешава евакуационни пътища да преминават през съседни помещения от категории по пожарна опасност Ф5А и Ф5Б, а в случая несъмнено е налице производствено помещение от първия вид – Ф5А, като категорията е потвърдена и от вещото лице в проведеното по делото о.с.з. Според чл. 152 от Наредба № 2 за противопожарните строително-технически норми от 1987 г. /отм. 2010 г./ през съседни помещения с производства от категория В се предвиждат не по-малко от два евакуационни изхода, като всеки от тях води в отделно изолирано помещение с непосредствен изход навън или в коридор, вестибюл и стълбище с непосредствен изход навън. Разпоредбата е била в сила при въвеждане на обекта в експлоатация /2002 г./. Отмяната е извършена с вече цитираната Наредба № Iз-1971 от 29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар - §.8 от ПЗР, чиято норма на чл. 40, ал. 1 забранява евакуационни пътища да преминават през съседни помещения от категории по пожарна опасност Ф5А и Ф5Б.

В процесното Разпореждане са отразени именно тези причини, послужили като основания за издаването му. Съгласно цитираната в него норма на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 8121з-647 от 1.10.2014 г. Обектите, които съответстват изцяло на изискванията на Наредба № Iз-1971 от 2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, но са въведени в експлоатация при спазване изискванията на предходни нормативни актове за безопасност при пожар, може да се поддържат в техническото състояние, съответстващо на изискванията на същата наредба, но видно и от заключението на вещото лице с изграждането на тази допълнителна преградна стена и оборудването с машина от типа на процесната, монтирана в помещение от категория по пожарна опасност Ф5А, без съгласуван проект за това, се нарушават именно изискванията на тази Наредба от 2009 г.

В тази връзка е основателно и законосъобразно въвеждането на задължение за жалбоподателя да възстанови и поддържа лакозаливното помещение в техническо състояние, при което е било въведено в експлоатация – без поставената в последствие в него лакозаливна кабина и без стена, разделяща помещението на две отделни такива, като се възстанови втория евакуационен изход от помещението в срок до 30.09.2021 г.

В заключение съдът следва да отхвърли жалбата на дружеството против процесното Разпореждане като неоснователна.

 

В тази връзка и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно, във вр. с ал. 1, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалба с вх. № СДА – 01 – 1008 г. от 11.06.2021 г. на „Щ. ***, с ЕИК: ***, против Разпореждане № ПР – ПБЗН – ГБ4 – 2 – 3 на инж. ***, инспектор пета степен „ДПК и ПД“ от 21.05.2021 г. – Районна  Служба ПБЗН– Трявна, издадено на 21.05.2021 г., издадено на основание чл. 125, ал. 1, т. 4 от ЗМВР.

 

Решението подлежи на обжалване  с касационна жалба, подадена в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне, чрез Административен съд Габрово до Върховен Административен съд.             

 

Препис от решението да се изпрати на страните в едно с призовките.

 

 

 

 

                                                                            СЪДИЯ:    

                                                                                        /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/