Р
Е Ш Е Н И Е
№ 18.02.2022год. гр.Балчик
В ИМЕТО
НА НАРОДА
БАЛЧИШКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД , КАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На двадесет и
седми януари , две хиляди и двадесет и втора година
В публично
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ИГНАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.
Секретар:
СНЕЖАНКА ДЖАМБАЗОВА
Прокурор: БЕЗ ПРЕДСТАВИТЕЛ В С.З.
като разгледа
докладваното от ДАНИЕЛА ИГНАТОВА НАХД
№170 по описа за 2021г. на РС-Балчик, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба от
А.Д.Д. ***,със служебен адрес *,срещу Наказателно Постановление
№Д-6/13.07.2020г. на Началника на Регионална Дирекция Национален строителен
контрол –Добрич,с което на осн.чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 1000,00/хиляда/ лева,за нарушение
по чл.20,ал.2,чл.114,ал.1,т.3,чл.142,ал.5,т.4,чл.145,ал.2 и чл.152,ал.2 от ЗУТ.
В
жалбата се навеждат доводи за допуснати процесуални нарушения при издаването на
НП, поради което се иска и да бъде
отменено изцяло.
В съдебно заседание,редовно призован,
жалбоподателя се явява лично и се представлява адв.Х. ***.
Адв.Х. в с.з.навежда доводи за отмяна
на НП поради това,че при съставяне на АУАН и издаване на НП са допуснати
съществени процесуални нарушения,изразяващи се в неправилно приложение на закона.Навеждат се доводи,че АНО е изразил
становище с готовност да наложи наказание на
жалбоподателя, преди да получи административно наказателната преписка .
Жалбоподателя пледира за отмяна на НП като неправилно и твърди, че сочените
нарушения не са извършени.Представя писмени бележки с изложени в тях подробни
доводи.
Пледират
се възлагане на разноски .
Въззиваемата страна,редовно
призована се представлява в с.з от ю.к. М..
Процесуалният
представител на Въззиваемата страна оспорва изцяло жалбата,като твърди,че
наказателното постановление е законосъобразно,като към момента на издаването му
безспорно е било установено нарушението.
Пледира
за неговото потвърждаване.
По
делото,като свидетел е разпитан инж.С.С.-актосъставител.
Съдът след преценка на събраните
писмени и гласни доказателства,прие за установена следната фактическа
обстановка :
До
главния архитект на Община –Балчик е било подадено заявление за съгласуване
и одобряване на инвестиционен проект ,с
вх.№УТ-2055-2/29.01.2020г. от К.Д.на обслужващи търговски обекти –първи етап от
застрояване на Параклис с обществено обслужване
,намиращ се в УПИ /пи 02508.87.91,кв.316 по плана на гр.Балчик.
Към
заявлението е приложено пълномощно,договор за продажба на идеална част от
съсобствен недвижим имот от 21.01.2020г.
между Община-Балчик и К.Д.,Нотариален акт за продажба на недвижим имот №112,том
III,дело395/2019г.от 28.06.2019г. на Нотариус О.,Нотариален акт за дарение на
недвижим имот №111, том III,дело №394/2019г. от 28.06.2019г. на Нотариус О.,скица
№127/03.09.2019г. ,скица на поземлен имот №15-60483/23.01.2020Г.на
АГКК-Добрич,Разрешение за проектиране на обекти по част ВИК,становище от
ЕРП-Север.
До
*на Община Балчик е подадено Заявление
за издаване на разрешение за строеж с вх.№УТ-2112-7/30.01.2020г. от К.Д.на
обслужващи търговски обекти –първи етап от застрояване на Параклис с обществено
обслужване ,намиращ се в УПИ /пи
02508.87.91,кв.316 по плана на гр.Балчик,РЗП -165,45кв.м.,пета категория.
Въз
основа на горното *на Община-Балчик издава разрешение за строеж
№5/30.01.2020г.на осн.чл.148,ал.1 и ал.4 от ЗУТ ,като в РС е посочено,че
строежът е пета категория,съгл.чл.137,ал.1,т.5 от ЗУТ.
В
срока на обжалване на издаденото РС в Община-Балчик е депозирана Жалба от „З.“ ЕООД с ЕИК * със седалище и
адрес *,чрез пълномощника Д.А.,завадено с вх.№63-00-79/14.02.2020г.
Жалбата е адресирана до АС-Добрич,Към Жалбата е приложен договор за
покупко-продажба на НИ №107,том I,дело
№92/2020г. на нотариус О..
По
повод жалбата в АС-Добрич е било образувано
АД №113/2020г. ,като последната е
оставена без разглеждане /служебна проверка от съда на интернет сайта на
АС-Добрич,свалено Определение №105/29.05.2020г./
Независимо
от депозираната Жалба ,*на Община-Балчик
след като се запознава с нея на
осн.чл.91,ал.1,във вр.с чл.156,ал.1 от АПК извършва повторен преглед на
документите ,приложени към оспореният административен акт ,преразглежда
наличната и предоставена документация и издава Решение за оттегляне на
Разрешение за строеж №5/30.01.2020г./17.02.2020г.
Решението
за оттегляне е изпратено до управителя на „З.“ с изх.№94-00-386/17.02.2020г.
Междувременно
до РДНСК-Добрич ,*на Община-Балчик е изпратил копие от издаденото Разрешение за
строеж №5/30.01.2020г. ,заведено в РДНСК-Добрич с
вх.№РС-Б-95-00-109/04.02.2020г.
Въз
основа на горното в РДНСК-Добрич е било образувано служебно производство по
реда на чл.156,ал.1 от ЗУТ,за проверка законосъобразността на Разрешение за
строеж №5/30.01.2020г.,издадено от *на Община-Балчик.
В
14-дневния срок от съобщаване на издаденият административен акт ,считано от
05.02.2020г. е била извършена служебна проверка от РДНСК-Добрич по отношение
законосъобразността на издаденото РС ,за което е съставен констативен протокол
№5/2020 от 10.02.2020г. от св.С.,***,видно от който е направено заключение,че
РС и одобрения инвестиционен проект е в противоречие с действащият ПУП ,като
проектираната едноетажна сграда
представлява етап от 2-етажна сграда
ситуирана на границата на УПИVII,
с функция за магазини ,различна от предвиденото за параклис..
Въз
основа на проверката ,Началника на РДНСК –Добрич,отменя,на осн.чл.156,ал.1 и
ал.2 и ал.3 от ЗУТ РС №5/30.01.2020г.,заедно с одобрения инвестиционен проект
,като незаконосъобразни .
Заповедта
е изпратена до заинтересованите страни с
изх.№РС-Б-95-00-020/18.02.2020г. .Дали е надлежно получена ,съдът не може да
коментира,т.к.доказателства в тази насока по делото не са приложени.
Видно
от КП от 21.04.2020г.заповедта не е била обжалвана в 14-дневния срок ,поради което е прието ,че е
влязла в сила.
Въз
основа на проверката Началника на РДНСК-Добрич с изх.№РС-Б-00-071/09.04.2020г.
е изпратила писмо до арх.Д. да се яви на 21.04.2020г. в РДНСК-Добрич от
10-16 часа за съставяне на АУАН.
Писмото
е изпратено с известие за доставяне ,получено на 10.04.2020г.
На
процесната дата очевидно арх.Д. не се е
явила за съставяне на ауан,поради което,св.с. е съставила ауан№д-2/21.04.2020г. в отсъствие .
В
АУАН са посочени нарушения на чл.20,ал.2,чл.114,ал.1,т.3,чл.142,ал.5,т.4
,чл.145,ал.2 и чл.152,ал.2 от ЗУТ и чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ.
С
писмо от РДНСК-Добрич, с изх.№РС-Б-95-00-440/07.05.2020г. ,АУАН е изпратен
за връчване на арх.Д.,***,заведено с вх.№24-00-152-001/04.05.2020г.
Видно
,АУАН е връчен с възражения.
Възражения
са били депозирани пред наказващият орган ,в срока по чл.44,ал.1 от ЗАНН,заведени с вх.№РС-Б-95-00-437/05.05.2020г.
По
депозираните възражения,наказващият орган не се е произнесъл.Това е сторил едва
в издаденото НП.
Въз
основа на АУАН,Началника на РДНСК-Добрич е издал атакуваното НП.
НП
е връчено отново посредством изпращане на писмо до Кмета на Община-Балчик на
16.07.2020г.лично на арх.Д..
Жалбата
е депозирана в РДНСК-Добрич ,заведена с
вх.№РС-Б-95-00-777/24.07.2020Г.
Наказателното
постановление е издадено от компетентно длъжностно лице ,в кръга на
правомощието по чл.239,ал.1,т.2 и чл.222,ал.1,т.15 от ЗУТ ,в срока по
чл.34,ал.3 от ЗАНН.
Жалбата
срещу НП е депозирана в законноустановеният седмодневен срок,подадена от
надлежно лице,имащо интерес от изхода на спора,пред компетентният да я разгледа
първоинстанционен съд,поради което и съдът приема,че същата е процесуално
допустима,разгледана по същество е и основателна.
Както
в АУАН,така и в НП е посочено,че нарушението е извършено в гр.Балчик на
30.01.2020г.,датата на съгласуване и одобряване на инвестиционния проект за
строежа и било установено на 10.02.2020г. при извършена проверка в Община-Балчик на осн.чл.156 от ЗУТ,приключила с издаване на Заповед №ДК-11-Д-01/18.02.2020г.на Началника на
РДНСК-Добрич,с която разрешението за строеж №5/30.01.2020г. на главния архитект
на Община-Балчик заедно с одобрения
инвестиционен проект е отменено
,като незаконосъобразно .
Съдът
следва да посочи,че по делото не се спори поради което и приема за безспорно
установено,че жалбоподателя има качеството на длъжностно лице, а именно
главен архитект на Община-Балчик
и в кръга на своите правомощия е издала
РС.
По
делото не се спори,че процесинят строеж е пета категория.
По
делото не се спори,че процесният имот,за който е издадено РС е преминал в
собственост на друго лице по отношение
на което
РС не е могло и не може да породи
правно действие.
Така
издаденото НП,според настоящият състав на съда е незаконосъобразно ,издадено
при допуснати съществени процесуални нарушения.
Според
настоящият състав на съда при издаване
на НП,административно наказващия орган е допуснал нарушение на чл.18 от ЗАНН,т.к.за посочените в него нарушения
е наложено едно наказание Глоба.
Отделно
от това съдът сочи,че е налице нарушение
и на разпоредбата на чл.57 ,ал.1,т.5 от ЗАНН,т.к. от начина на описание на
нарушението не става ясно за кое от всичките деяния е наложена глобата.
Горният
извод произтича от неясно описаното административно обвинение.В заключителната
част на НП нарушението е посочено по следния
начин “…,е нарушил
чл.20,ал.2,чл.114,ал.1,т.3,чл.142,ал.5,т.4,чл.145,ал.2 и чл.152,ал.2 от ЗУТ и е
осъществила състава на чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ“ .В обстоятелствената част
на НП е описано издаването на
Разрешението за строеж в нарушение на посочените по-горе норми ,описано е всяко
едно от нарушенията ,описано е по заявление на кого и за какво е издадено
РС,както и кога и как е констатирано и извършено нарушението.
Но,посочването
в НП,че длъжностното лице е нарушило
чл.20,ал.2,чл.114,ал.1,т.3,чл.142,ал.5,т.4,чл.145,ал.2 и чл.152,ал.2 от ЗУТ и е
осъществила състава на чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ,е неясно от гледна точка на изпълнителното деяние.
Нормата
на чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ е санкционна и
съдържа в себе си няколко хипотези –съгласува,одобрява или издава строителни книжа.
С
общото посочване „…е осъществила състава
на чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ“ не става ясна волята
на наказващият орган за кое от
трите изпълнителни деяния жалбоподателката е санкционирана.Нормата на
чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ сочи,че се
наказва с глоба в размер от 1000,00 до 5000,00лева,ако по друг закон не е
предвидено по-тежко наказание,длъжностно лице ,което съгласува,одобри или
издаде строителни книжа в нарушение на
този закон,на актовете по неговото
прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството
,както и на действащите устройствени планове.
В
обстоятелствената част на НП се описва ,че РС предвижда застрояване в имота на
границата с УПИ VII,кв.316 с
функционално предназначение за магазини и височина на етапното строителство-по
–голяма от допустимото ,а съгласно
предвижданията на ПУП е с
отреждане за параклис и свободно едноетажно застрояване,не е спазена
императивната норма на чл.142,ал.5,т.4 от ЗУТ
за взаимна съгласуваност на
отделните части на проекта и няма
съответствие между отделните му части и
в своята цялост издаденото РС и одобрения ИП са в противоречие с действащия ПУП
за сграда с функция за магазини ,представляваща етап от двуетажна сграда
,различна от предвиденото за параклис.
Тези
нарушения са подробно описани в АУАН и в
НП.Но в санкционната част не е описано коя от трите хипотези на правната норма
на чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ е осъществена,което създава объркване относно това за
кое от тези словесно-описани нарушения е наложена глобата .
Волята
на наказващият орган не би могла да се тълкува или извлича от документите по
преписката ,а следва да се съдържа в АУАН и НП,което е гаранция за правото
на защита на наказаното лице.С горното
се е стигнало до нарушение на чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН,според която норма НП
трябва да съдържа точно и ясно описание на нарушението.
На
свой ред,в НП е посочено,че длъжностното лице нарушава няколко конкретно
посочени правни норми ,допуснало е пропуски по тях и е осъществило състав на
чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ.Така както е описано деянието индицира ,че за
няколко нарушения е наложена една глоба
,което е нарушение на чл.18 от ЗАНН,тук Решение №.№ 50/
13.02.2017г.на АС-Добрич, Решение№34/
08.06.2020 г., град Добрич и др.
От
словесното описание не става ясно дали нарушението е по чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ
,респ.коя от трите хипотези на тази норма е нарушена или нарушенията са няколко ,така както са описани по
чл.20,ал.2,чл.114,ал.1,т.3,чл.142,ал.5,т.4,чл.145,ал.2 и чл.152,ал.2 от ЗУТ .Вероятно това произтича от избраната от наказващият орган техника на
словесното и правното описание на деянието,като е пропуснато да се конкретизира
дали пропуските по издаденото Разрешение
за строеж са субсумирани в едно нарушение
за което е наложена една глоба или нарушенията са толкова колкото са описани в
обстоятелствената част на НП.Ето защо
съдът счита,че НП подлежи на отмяна на
процесуално основание .
Т.к.по
делото са допуснати нарушения на процесуалните правила ,настоящият състав на
съда приема,че не следва да коментира спора по същество, а именно има ли
извършено нарушение от страна на жалбоподателя ,извършено ли е то виновно и
правилно ли е определен вида и размера
на наложеното наказание.
По
делото се претендират разноски от жалбоподателя.
С
оглед хода на делото,такива й се дължат .
Видно
от приложеният в делото договор за правна защита и съдействие,жалбоподателката
е заплатила за процесуалното представителство
на адв.Х. сумата в размер на 400,00лева в брой.
Съдът
следва да осъди наказващият орган да заплати направените от жалбоподателката разноски в размер на
400,00лева,представляващи размера на заплатен адвокатски хонорар.
Водим от гореизложеното и на основание
чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление
№Д-6/13.07.2020г. на Началника на Регионална Дирекция Национален строителен
контрол –Добрич,с което на А.Д.Д.
, в качеството й на длъжностно лице *на
Община-Балчик, осн.чл.232,ал.1,т.2 от ЗУТ й е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 1000,00/хиляда/ лева, за нарушение по
чл.20,ал.2,чл.114,ал.1,т.3,чл.142,ал.5,т.4,чл.145,ал.2 и чл.152,ал.2 от ЗУТ,като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА
Регионална Дирекция Национален строителен контрол –Добрич,ДА ЗАПЛАТИ В
полза на А.Д.Д. ***,*сумата в размер на 400,00/четиристотин/лева,представляваща
разноски по делото, за
заплатено адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на касационно обжалване пред Административен съд-Добрич в четиринадесет дневен
срок от съобщението му до страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: