№ 1931
гр. София, 31.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и първи март през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ЕВЛ. СТОЙЧЕВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА Административно
наказателно дело № 20211110217833 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ВД-Груп“ ЕООД, ЕИК *********, срещу наказателно
постановление № 600527-F607599 от 16.09.2021 г., издадено от Началник Отдел
„Оперативни дейности“ в Централно управление на НАП, с което на основание чл.
185, ал. 2, вр. ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност, на дружеството е
наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл.
33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ.
С жалбата се моли наказателното постановление да бъде отменено като
незаконосъобразно и неправилно. Твърди се, че е налице бланкетно описание на
нарушението. Алтернативно се поддържа, че са налице предпоставките на чл. 28
ЗАНН. Претендират се разноски.
В съдебното заседание по решаване на делото въззивникът, редовно призован, не
изпраща процесуален представител.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от юрк. Иванова,
която моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Твърди, че нарушението
не представлява маловажен случай. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Съдът като разгледа жалбата и изложените в нея съображения, и като
прецени събраните по делото доказателства намира за установено следното от
фактическа страна:
На 23.03.2021 г. инспектори по приходите извършили проверка в търговски
обект - платен паркинг, находящ се в гр. София, ул. „Ивайло“ № 22, стопанисван от
„ВД-Груп“ ЕООД. Към този момент дневният оборот от монтираното в обекта
фискално устройство, модел "DAISY", с ИН на фискалното устройство DY445343 и
ИН на ФП № 36603379, бил в размер на 0 лв. Била извършена проверка на касовата
наличност - при преброяването била установена сума в размер на 154 лв. Констатирана
била разлика в размер на 154 лв. Установено било, че промяната в касовата наличност
не се отчитала с монтираното и работещо в обекта фискално устройство, което
притежавало функциите "служебно въведени" и "служебно изведени" суми.
1
Проверяващите констатирали, че търговецът не е изпълнил задължението си: Да
отбележи всяка промяна в касовата наличност чрез операциите "служебно въведени" и
"служебно изведени" суми. За извършената проверка бил съставен протокол от
23.03.2021 г. от проверяващите инспектори ОРЛ. Л. Т. и Рени Николова Стоянова.
Съставен бил акт за установяване на административно нарушение на 31.03.2021
г. от ОРЛ. Л. Т. - „инспектор по приходите“ в ЦУ на НАП - за нарушение на чл. 33, ал.
1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Актът бил връчен срещу подпис на
управителя на дружеството на 31.03.2021 г.
Въз основа на горепосочения акт било издадено атакуваното наказателно
постановление № 600527-F607599 от 16.09.2021 г. от Началник Отдел „Оперативни
дейности“ в Централно управление на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал.
1 от Закона за данък върху добавената стойност, на дружеството била наложена
имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Препис от НП бил връчен на управителя на
дружеството на 13.12.2021 г.
В съдебно заседание са събрани гласни доказателства чрез разпит на свидетеля
ОРЛ. Л. Т..
Свидетелят поддържа фактическите констатации отразени в АУАН, като
подробно обяснява за начина на извършване на проверката и въз основа на какви
доказателства е направила извод за извършено нарушение. В показанията си твърди, че
е съставила посочения по-горе АУАН за установеното от нея нарушение, констатирано
на място.
Съдът намира показанията на свидетеля за подробни, последователни и
съответстващи на останалия доказателствен материал, поради което и ги кредитира с
доверие.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателства: показанията на свидетеля ОРЛ. Л. Т. и
писмените доказателства по делото, приети по надлежния процесуален ред - протокол
за извършена проверка от 23.03.2021 г., разпечатка на дневен финансов отчет, опис на
парични средства, обяснение, заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г. и заповед №
260/30.03.2021 г.
На основата на така изяснената фактическа обстановка съдът намери от
правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирано
лице и срещу акт, който подлежи на проверка, поради което същата е допустима.
Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
При преценката си за законосъобразност на проведеното
административнонаказателно производство съдът прие, че не са допуснати нарушения
на процесуалните правила, водещи до неговото опорочаване и ограничаващи правото
на защита на нарушителя.
Административнонаказателното производство е проведено законосъобразно,
при съобразяване с изискванията на ЗАНН. Спазени са сроковете за издаване на
АУАН, визирани от разпоредбата на чл. 34, ал. 1 ЗАНН. В случая АУАН е съставен на
31.03.2021 г., след като на 23.03.2021 г. е извършена проверка в обекта и именно от
тази дата контролният орган се счита за уведомен, и въз основа на проверката е било
установено и нарушението, и неговият извършител (автор). АУАН е бил предявен за
запознаване и подписан от управителя на дружеството - жалбоподател, като в 6 -
месечния срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН е издадено и обжалваното НП.
Спазени са предписанията на чл. 42, ал. 1, т. 1 и чл. 57, ал. 1, т. 1 ЗАНН.
Процесният АУАН е съставен от ОРЛ. Л. Т. - „инспектор по приходите“ в ЦУ на НАП.
Със заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП органите
2
по приходите са оправомощени да съставят актове за установяване на
административни нарушения. Съгласно разпоредбата на чл. 193, ал. 2 ЗДДС
наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на Националната
агенция за приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. НП е съставено
от ... - Началник Отдел „Оперативни дейности“ в Централно управление на НАП, като
със заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП е
оправомощен да издава наказателни постановления.
Налице е пълно и ясно словесно описание на нарушението, по безспорен начин е
посочена и датата на извършване на нарушението - 23.03.2021 г. - датата на проверката.
Правилно е посочено и мястото на извършване на нарушението.
Не са налице нарушения на правилата за съставянето на АУАН и неговото
връчване, уредени в чл. 40 и чл. 43, ал. 1 ЗАНН, доколкото актът е съставен в
присъствието на двама свидетели и на управителя на дружеството, на когото екземпляр
от акта е бил връчен.
Следователно съдът трябва да разгледа спора по същество:
Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за
нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, съгласно който
извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност /начална сума,
въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ се регистрира във ФУ чрез
операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се
установява, че е осъществен съставът на нарушение по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-
18/13.12.2006 г. на МФ. При извършената проверка от контролните органи е
констатирано, че е налице положителна разлика от 154 лв. между дневния оборот от
монтирания в обекта ЕКАФП и фактическата наличност в касата. Така установената
промяна в касовата наличност не е била отразена на фискалното устройство в момента
на извършването чрез функцията "служебно въведени", с което е нарушена
разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Тази разпоредба
е част от установения ред за регистрация и фискална отчетност, които са задължителни
за лицата, използващи фискални устройства. Нормата има за цел създаване на условия
за съпоставимост на касовата наличност с документираните със съответното фискално
устройство суми от продажби и от извършени служебно въвеждане и извеждане на
суми във всеки един момент.
Всяка една разлика между наличните и документираните средства препятства
проследяването на паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на
правилата за регистрация и отчетност, поради което независимо от причината, заради
която не са били въведени парите, всяко движение на парите по касата, е следвало да се
отрази. Без значение за фактическия състав на осъщественото нарушение е какъв е бил
произходът на парите, тъй като безспорно е установено разлика между касовата
наличност и отразените суми в дневния финансов отчет на работещото фискално
устройство. Извършващите търговска дейност от името и за сметка на търговеца
следва да са наясно с това, че всяка промяна в наличността на касата подлежи на
въвеждане във ФУ, чрез функциите "служебно въведени" и "служебно изведени" суми.
Разпоредбата на чл. 185, ал. 2 ЗДДС регламентира, че извън случаите по ал. 1 на
лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на
нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не
са търговци, в размер от 300 до 1 000 лв., или имуществена санкция - за юридическите
лица и едноличните търговци, в размер от 3 000 до 10 000 лв. Когато нарушението не
води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.
С оглед гореизложеното, настоящият състав приема, че в случая правилно е
приложена разпоредбата на чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДДС, тъй като не е установено
нарушението на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ да е довело до
3
неотразяване на приходи.
Отговорността на юридическите лица е обективна и безвиновна, поради което не
следва да бъде обсъждана субективната страна на нарушението.
Не е налице хипотезата на "маловажен случай" по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
Нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
други деяния от същия вид. Следва да се отчете, че нарушаването на правилата по
ЗДДС застрашава съществено обществените отношения обект на защита от посочените
разпоредби. Обстоятелството дали нарушението е извършено за пръв път, както и дали
неотчетената сума е в минимален размер в случая са преценени като смегчаващи
обстоятелствата, релевантни за определяне размера на санкцията и са взети предвид от
административнонаказващия орган при определяне на санкцията в минимален размер.
Предвид изхода на делото, следва да бъде уважено и направеното искане на
процесуалния представител на въззиваемата страна за присъждане на разноски под
формата на юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя, на основание чл.
27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, в размер на 80 лв.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Софийски районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 600527-F607599 от 16.09.2021
г., издадено от Началник Отдел „Оперативни дейности“ в Централно управление на
НАП, с което на „ВД-Груп“ ЕООД, ЕИК *********, на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал.
1 от Закона за данък върху добавената стойност, е наложена имуществена санкция в
размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-
18/13.12.2006 г. на МФ.
ОСЪЖДА „ВД-Груп“ ЕООД, ЕИК *********, да заплати на Национална
агенция по приходите сумата от 80 лв., представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение в производството.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
София град на основанията, предвидени в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от
АПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4