Определение по дело №3769/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2495
Дата: 12 декември 2019 г. (в сила от 12 декември 2019 г.)
Съдия: Александър Антонов Митрев
Дело: 20197180703769
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 2495

 

Административен съд-Пловдив, ХVІ състав, в закрито заседание, проведено на 12.12.2019 г. по АХД № 3769 по описа на съда за 2019 година, председателствано от

 

СЪДИЯ АЛЕКСАНДЪР МИТРЕВ

 

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 41, ал. 3 от ДОПК, във връзка чл. 121а, ал.3, във връзка с чл. 40 от ДОПК.  

Образувано е по жалба от „Агростар 2016“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: с. Първенец, община Родопи, област Пловдив, представлявано от А.З.Ч., чрез адв. С.Х.против действия на органите по приходите при извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, обективирани в протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск (ПИПСВФР) № **********91_3/13.11.2019 г., потвърдени с решение № 467 от 26.11.2019 г. на директора на ТД на НАП гр. Пловдив.

Жалбата е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, следователно е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

При извършената проверка на дружеството-жалбоподател органите по приходите са приели за установено, че при последващо разпореждане с процесната стока, събирането на дължимите данъци ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни – хипотеза, допускаща предприемане на действия по обезпечаване на доказателства, уредена в чл. 121а, ал. 3 във връзка с ал. 2 и чл. 40 от ДОПК. Обжалваните действия са предприети по реда на чл. 121а, ал. 3 ДОПК от материално компетентни органи на приходната администрация при осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск. Тази разпоредба предвижда, че в случаите по ал. 1 и 2, органите по приходите предприемат и действия по чл. 40 от кодекса за обезпечаване на доказателства със срок на действие до 72 часа, без разрешение на съда, като стоката и документите за нея се изземват.

От посоченото следва, че от съдържанието на процесните протоколи не се установява по какви конкретни съображения и въз основа на какви точно данни, органите по приходите са приели, че са налице предпоставките на чл.121а, ал. 2 от ДОПК, за да предприемат действия по обезпечаване на доказателствата. Обезпечаването на доказателствата по смисъла на чл.121а, ал. 3 във вр. с чл. 40 от ДОПК се извършва посредством изземването на стоките и придружаващите я документи и продължаване на забраната за разпореждане по чл. 13, ал. 3, т. 4 от ДОПК.

Нормата на чл. 121, ал. 3 от ДОПК предвижда още, че стоката се освобождава след представяне на обезпечение в пари или безусловна и неотменяема банкова гаранция със срок на действие, не по-малък от 6 месеца, в размер 30 на сто от пазарната стойност на стоката и след заплащане на разноските по изземването и съхранението й.

В хода на извършените на дружеството проверки се констатира, че транспортното средство е пристигнало на мястото на разтоварване в декларираните от водача час, дата и място, като поставеното техническо средство за контрол на транспортното средство е с ненарушена цялост и същото е отстранено, при разтоварването на стоката е констатирано пълно съответствие между декларираното и установеното количество стока. Не се твърди дружеството да има ликвидни и изискуеми задължения. Други фактически констатации в оспорения протокол не се съдържат. Липсват изложени съображения относно конкретната доставка и защо се приема, че при последващо разпореждане със стоката, събирането на дължимите данъци ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни, доколкото в хипотезата на чл. 121а, ал. 2 от ДОПК, органът по приходите е длъжен да изследва, установи и посочи конкретните обстоятелства, водещи до този извод. Неизлагането на всички относими факти във връзка с формирането на извода за прилагане на чл. 121а, ал. 2  от ДОПК, водят до немотивиране на акта, което от своя страна представлява съществено нарушение на чл. 59, ал. 1, т. 4 от АПК, във връзка с § 2 от ДР на ДОПК.

В постановеното от директора на ТД на НАП гр. Пловдив решение, са изложени мотиви във връзка с наличието на хипотезата на чл.121а, ал. 2 от ДОПК, но тези констатации, освен че не са подкрепени с никакви доказателства, сами по себе си не могат да формират извод в желаната от администрацията насока. Всички констатации на решаващия орган в тази насока са твърде общи, не са подкрепени с никакви доказателства, което води и до невъзможност същите да бъдат обсъдени. Цитираната правна норма на чл. 121а, ал. 2  от ДОПК изисква конкретно установяване от органа по приходите на точни факти, последица от проявлението или липсата на които е състояние, при което след разпореждане със стоката, несъмнено събирането на дължимите данъци ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни. Впрочем, в случая дори не е посочено събирането на кои точно данъци ще бъде невъзможно или значително ще бъде затруднено.

Сочените нарушения на процесуалния и материалния закон налагат да се приеме, че депозираната жалба е основателна, а оспорените действия на органите по приходите при извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, обективирани в протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск (ПИПСВФР) № 161601392291_3/13.11.2019 г., потвърдени с решение № 467 от 26.11.2019 г. на директора на ТД на НАП гр. Пловдив следва да бъдат отменени.

От жалбоподателя на основание чл. 161, ал. 1, пр. 1 от ДОПК е поискано присъждането на разноските по делото, които същият заявява в размер на 50 лв. държавна такса и 480 лв. адвокатско възнаграждение.

Съдът намира, че следва да присъди на жалбоподателя разноски в размер на 530 лв.

Воден от горното, на основание чл.41, ал.3, във връзка с чл.127ж, ал.1 от ДОПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ действията на органите по приходите при извършване на фис­­­кален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, обективирани в Протокол № 161601392291_3/13.11.2019 г., потвърдени с решение № 467 от 26.11.2019 г. на директора на ТД на НАП гр. Пловдив.

ОСЪЖДА ТД на НАП гр. Пловдив да заплати на „Агростар 2016“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: с. Първенец, община Родопи, област Пловдив, представлявано от А.З.Ч. сумата от общо 530 лева разноски по делото.

 

Определението е окончателно, съгласно чл.41, ал.3, предложение последно, във връзка с чл.127ж, ал.1 от ДОПК.

 

 

 

СЪДИЯ: