Решение по дело №620/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 712
Дата: 19 май 2022 г.
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20227050700620
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

          № …………../………………2022г., гр. Варна.

 

           В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, VІІ-ми касационен състав,

в публично съдебно заседание на дванадесети май 2022 г., в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

                                                                                           СТОЯН КОЛЕВ

при участието на секретаря Румела Михайлова

и прокурора Силвиян Иванов,

като разгледа докладваното от съдия Желязкова КАНД № 620/2022г.

по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр.  чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на С.Д.М., ЕГН **********,***, против Решение № 83/14.12.2021г., постановено по АНД № 20213120200257 по описа за 2021г. на Районен съд гр.Девня, с което е потвърдено НП № 23-0000734/17.06.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Варна, с което за нарушение на чл.87 т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ, на М. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2 000 лв. на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАвтП.

Касаторът твърди незаконосъобразност на постановеното решение, поради допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на  материалния закон. Оспорва изводите на ДРС, че НП е издадено при спазване на процесуалните норми. Счита, че в случая административнонаказващия орган /АНО/ не е изложил мотиви и не е преценил наличието на предпоставки за приложение нормата на чл.28 от ЗАНН. Твърди, че с оглед особеностите на конкретния случай, наложеното наказание се явява изключително тежко и противоречи на принципа на пропорционалност, регламентиран в чл.5 § 4 от ДЕС и надхвърля необходимото за постигане на целите на ЗАНН, тъй като наложената санкция не е съответна на тежестта н анарушението. Позовава се на практика на СЕС. Допълнително сочи, че е водач с дългогодишен стаж и до сега не е санкциониран. На изложените основания моли за отмяна на решението на ДРС. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощник – адв.З., поддържа жалбата на изложените основания моли съда да я уважи, като отмени въззивното решение и потвърденото с него НП.

Ответникът – Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ - Варна, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по съществото на спора.

Представителят на ВОП дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че преценявайки установените по делото факти, въззивният съд е приложил правилно закона. Моли за потвърждаване на решението на ДРС. 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 ал.1 от АПК, от страна по делото, за която е налице правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на С. Деанов М., против гореописаното НП. За да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че при проверка, извършена на 23.02.2021г. от служители на „АА“ на С.М., в качеството му на водач на т.а.“Камаз“ с рег.№ В 8389 СР, извършващ обществен превоз на товари /пясък/, при поискване от тяхна страна на документите описани в разпоредбатана чл.87 т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ, водачът представил Удостоверение за психологическа годност, което обаче било с изтекъл срок на годност. При направена служебна справка било установено, че валидността на представеното удостоверение е изтекла на 16.02.2021г. При тези констатации на М. бил съставен АУАН за нарушение по чл.87 т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ, който бил връчен на лицето и подписан от него с изявлението, че е объркал датите. АНО като възприел изцяло описаната в акта фактическа обстановка и дадената правна квалификация, издал процесното НП, с което наложил на М. глоба в размер на 2 000 лв. на осн. чл.93 ал.1 т.1 от ЗАвтП

Описаната фактическа обстановка ДРС е приел за установена от събраните в хода на АНП доказателства и депозираните в хода на съдебното производство свидетелски показания.

В решението си съдът е изложил мотиви, че АНП е проведено без нарушаване на процесуалните правила визирани в ЗАНН; същото е започнало въз основа редовно съставен АУАН издаден от компетентен орган; НП е мотивирано; съставено е от компетентен орган, в законоустановения срок; отговаря на изискванията на чл.57 от ЗАНН.

ВРС е приел, че от събраните по делото доказателства безспорно се установява деяниeто, за което е наложено административното наказание и че нарушението е извършено от жалбоподателя, като е осъществен съставът на чл.87 т.2 Наредба № 33/03.11.1999г. на МТ. Наложената от АНО санкция е в предвидения от закона минимален размер, поради което не подлежи на корекция.

Във връзка с наведените от въззивника възражения за отсъствие на преценка от АНО за приложението на чл.28 от ЗАНН, съдът е изложил мотиви, че действително такава липсва, но това не съставлява процесуално нарушение от категорията на съществените такива, тъй като тази преценка се прави и от въззивния съд, при което правата на страната не са накърнени. ДРС е посочил, че установените по делото факти не сочат на по-ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца, доколкото нарушението е формално и не изисква конкретен вредоносен резултат. Освен това наказаното лице е професионален водач и като такъв следва да притежава компетентност и знания относно документи, като следва да следи и за тяхната валидност.

Настоящият състав споделя мотивите на ВРС, че НП е издадено от компетентен орган, в предвидените от закона срокове и при отсъствие на съществени процесуални нарушения. Счита обаче, че решението е постановено в нарушение на материалния закон, доколкото въззивният съд неправилно е приел, че дадената от АНО правна валификация съотвества на нарушението и е законосъобразна, поради следното:

Между страните няма спор по фактическата обстановка, като с оглед на изтекълия срок на валидност на удостоверение за психологическа годност /УПГ/ на оспорващия, АНО е счел за нарушена нормата на чл.87 т.2 от Наредба 33/1999г., вменяваща в задължение на водача на автомобил за обществен превоз на товари да притежава валидно удостоверение за психологическа годност по смисъла на наредбата по чл.152, ал. 1, т. 2 ЗДвП.

Минимални изисквания за физическа и психическа годност за управление на превозно средство със силово задвижване на Съюзно ниво са въведени с Директива 2006/126 на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006 година относно свидетелствата за управление на превозни средства. Видно от съображения 8 и 9 от Директивата, същата има за цел хармонизиране на критериите за изпитите за управление на превозно средство и издаване на свидетелство за управление, като [с цел осигуряване на пътната безопасност] на държавите-членки следва да се позволи да налагат медицински прегледи като гаранция за спазване на минималните стандарти за физическа и умствена годност за управление на други моторни превозни средства - вж. Приложение ІІІ от Директивата.

Директива 2006/126 е транспонирана в националното законодателство с разпоредбите на ЗДвП (§ 35, т. 3 от ДР на ЗИД на ЗДвП - ДВ, бр-54 от 2010, изм. и доп. бр. 60 от 2012 г., в сила от 07.08.2012 г.) и с приетата на основание чл.152, ал.1, т.2 ЗДвП - Наредба № 36/2006г. за изискванията за психологическа годност и условията и реда за провеждане на психологическите изследвания на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, на водачи на МПС и на председатели на изпитни комисии и за издаване на удостоверения за регистрация за извършване на психологически изследвания /Наредба № 36/2006 на МТС/. Именно на база изискванията на чл.7 и чл.8 от тази Наредба 36/2006 г. са всички препращащи към нея норми с оглед на изричното позоваване в чл.7а и чл.7, ал.3 от ЗАвтП, а именно тези по чл.87, т.2 вр. чл.89 от Наредба 33/1999г., чл.18, т.4 от Наредба 34/99г., чл.58, ал.1, т.3 от Наредба 11/2002 г.

Тоест, извън регулационната рамка на ЗАвтП са изискванията за психологическа годност на водачите, извършващи обществен превоз на пътници и товари и такива за собствена сметка. И това е така защото, ЗДвП и Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006г. уреждат общо и относимо към всички обществени отношения тези свързани с взаимното признаване на свидетелствата за правоспособност и доказателствата за минималните стандарти за наличие на съответствие на водачите на превозни средства, които се използват за транспорт на пътници или стоки за физическа и умствена годност за управление на превозно средство /съображение 9 и чл.7 от Директивата/, като не въвеждат изисквания, специално за т. нар. международен превоз на товари. Всъщност дори и цитираната в НП и в атакуваното решение норма от Наредба 33/1999г. изрично ппрепраща към общо приложимата норма на Наредба № 36/2006г., издадена по приложението на чл.152 от ЗДвП, както изрично е посочено в § 2 от ПЗР на същата. По силата на законовата делегация самият ЗАвтП препраща към ЗДвП и посочената наредба.

Съгласно чл.10, ал.1 и ал.2 от ЗНА обществените отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен и именно поради това е препратката към наредбата по приложението на чл.152, ал.1, т.2 от ЗДвП, а именно Наредба № 36/2006г., във всички поднормативни актове по приложението на ЗАвтП. Психологическото изследване, провеждано по реда на Наредба № 36/2006г. има за цел да установи психологическата годност на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС и на водачите на автомобили за обществен превоз на пътници или товари без опасност от допускане на пътнотранспортни произшествия.

Иначе казано, изискването за психологическа годност, на което се твърди, че касатора не е отговарял, защото удостоверението му е с изтекъл срок на административна валидност, не се урежда от Наредба № 33/1999г. /която само посочва изискуемите документи към превозвачите и водачите съгласно/, а от чл.8, ал.1 и ал.2 на Наредба № 36/2002 г., която не е издадена на основание приложението на ЗАвтП, а на ЗДвП, който всъщност общо урежда всички отношения за придобиване на правоспособност за съответна категория и изискуемите документи, в т. ч. и изискването за удостоверяване на психологическа годност. ЗАвтП не урежда изисквания за психологическа годност и за издаване на свидетелства за управление и/или тяхното подновяване, независимо дали се касае за международен или както е в конкретния случай на обществен превоз на товари и съответно на чл.7, ал.2 от ЗНА подзаконовите му наредби не могат да уредят такива отношения, но могат да препратят към други, уреждащи такава материя.

В контекста н агореизложеното, следва да се подчертае, че за разлика от общо посочената и бланкетна норма на чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвтП е налице изрична такава - чл.178в ал.5 ЗДвП, /Доп. - ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 27.02.2017г./, съгласно която се наказва с глоба в размер 500 лв. водач, който извършва обществен превоз на товари и превози на товари за собствена сметка без валидно удостоверение за психологическа годност. В тази санкционна норма се съдържа хипотеза /условията и предпоставките, при настъпването на които съответната норма ще бъде приложима/, диспозиция /правило за поведение на правните субекти/ и санкция и тя е приложима за всички, които извършват обществен превоз на товари.

От описанието на нарушението в НП и от установеното от съда, в случая сме в хипотеза, при която „водачът извършва превоз на товари без да притежава валидно УПГ“ по смисъла на наредбата по чл.152, ал.1, т.2 от ЗДвП, т.е. нарушението неправилно е квалифицирано от АНО като такова по чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвтП, вместо по чл.178в, ал.5 пр.3 от ЗДвП.

Неправилната правна квалификация на деянието и налагането на наказание по неприложим закон, са основания за незаконосъобразност на НП и касационно основание по чл.348, т.1 от НПК.

Допълнително, настоящият състав на съда намира, че в случая са били налице и предпоставки деянието да се квалифицира като маловажно. Срокът на валидност на УПГ на М. е бил изтекъл само седмица преди датата на проверката, а пет дена след това е било подновено, видно от представените пред въззивния съд доказателства, които същият не е съобазил. В този смисъл може да се сподели възражението на касатора за прекомерност на санкцията, предвид отстраняване на нарушението веднага след констатирането му и критичното отношение на дееца към същото.

Като е потвърдил така издаденото НП, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да се отмени на основание чл.221, ал.2, пр.2 от АПК. Решавайки спора по същество, доколкото същият е изяснен от фактическа страна, на основание чл.222, ал.1 от АПК касационната инстанция следва да отмени НП.

Предвид горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, административният съд

 

                                          Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 83/14.12.2021г., постановено по АНД № 20213120200257 по описа за 2021г. на Районен съд гр.Девня и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-0000734/17.06.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Варна, с което на С.Д.М., ЕГН **********,***, за нарушение по чл.87 т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2 000 лв., на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАвт.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                               2.