Р
Е Ш Е Н И Е
№
05.05.2021г.,
гр. Добрич
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият районен съд, пети
съдебен състав, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на първи март
две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Председател : Минка Кирчева
При
участието на секретаря Ирена Иванова, разгледа докладваното от Съдията н.а.х.д.
№ 555 по описа на Добричкия районен съд за 2020г. и за да се произнесе, взе
следното предвид:
Производството
е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на В.М.Д., ЕГН: ********** срещу НП № 1717а-981/08.05.2020г. на Директора
на ОДМВР - Добрич, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 209а, ал 1 от
ЗЗ, на основание чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ е наложено административно наказание „
глоба „ в размер на 300лв. С жалбата се
моли Наказателното постановление да бъде отменено изцяло, поради финансови
затруднения на жалбоподателя.
В
съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован, не се явява, не се
представлява и не изразява становище по жалбата.
Въззиваемата страна редовно призована, не
изпраща представител и не изразява становище по жалбата.
Добричкият
районен съд, като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства,
както и доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата намира за установено
следното:
Жалбата
е процесуално допустима, като депозирана в законоустановеният 7-дневен срок от
лице притежаващо активна процесуална легитимация.
Независимо
от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка
обжалваното наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната
проверка и констатира следната фактическа обстановка:
В
административнонаказателното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения. АУАН е съставен от компетентен орган, в присъствие на жалбоподателя
и съдържа задължителните реквизити по чл.42 от ЗАНН, съставен е в присъствие на
един свидетел – свидетел при констатиране на нарушението. НП е издадено в
рамките на законоустановения срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН, от компетентен
административнонаказващ орган и съдържа задължителните реквизити по чл.57 от ЗАНН.
С оглед
изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно
в процесуален аспект.
От
фактическа страна:
На 29.04.2020г.,
около 12.05ч., в гр. Добрич свидетелите И.Б.И. и Й.С.К. – униформени полицейски
служители в Първо РУ гр. Добрич, при изпълнение на служебните си задължения
спрели за проверка движещият се по ул. „ Осъм „ гражданин. Повод за проверката
било обстоятелството, че лицето не използвало защитна маска за лице или друго
средство, прикриващо носа и устата в съответствие с т. 9 от Заповед на
Министъра на здравеопазването рег. № РД-01-124/13.03.2020г., изменена и
допълнена със Заповед рег. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със
Заповед рег. № РД-01-236-24.04.2020г. В хода на проверката, свидетелите
установили самоличността на жалбоподателя.
Предвид
констатираното нарушение, св. И. в присъствието на жалбоподателя и св. К.
образувал процесното административнонаказателно производство, като съставил на
29.04.2020г. АУАН бл. № 395734, с който вменил на В.М.Д. административно
нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ. АУАН бил надлежно връчен на жалбоподателя.
На 08.05.2020г.
било издадено и обжалваното НП № 1717а-981, в което АНО възприемайки описаната
в АУАН фактическа обстановка, вменил на жалбоподателя административно нарушение
по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ и на основание чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ му наложил
административно наказание „ глоба „ в размер на 300лв.
Гореописаната
фактическа обстановка се потвърждава от изцяло кредитираните от съда: гласни
доказателства, съдържащи се в показанията на свидетелите И.И. и Й.К., както и
приобщените към доказателствения материал по делото писмени доказателства и
доказателствени средства: АУАН бл. № 395734/29.04.2020г., НП № 1717а-981/08.05.2020г.,
издадено от Директорът на ОДМВР гр. Добрич. По своята същност и насока гласните
доказателства се явяват еднопосочни, взаимно допълващи се и непротиворечиви,
което наложи за съда да ги кредитира изцяло и безрезервно, както и приобщените
към доказателствения материал писмени доказателства.
Предвид гореизложеното съдът приема, че законосъобразно
административнонаказващият орган е ангажирал административнонаказателната
отговорност на въззивника с оглед на виновно осъществено от него
административно нарушение, съставомерно по текста на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ.
На
жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение по
чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, който регламентира налагане на административно наказание
при нарушаване или неизпънение на въведени с акт на министъра на
здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични
мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление.
Разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗЗ предвижда при възникване на извънредна
епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.
Именно такава е настоящата хипотеза, тъй като с издадена на основание чл. 63 от
ЗЗ Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването са били
въведени противоепидемични мерки на територията на Р. България. Същата заповед
е допълнена, като е създадена т. 9, със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020 г. до 13.05.2020г. / виж
Заповед № РД-01-236/24.04.2020г. на министъра на здравеопазването. В цитираната
т. 9 от акта на министъра на здравеопазването е посочено, че всички лица,
когато се намират в закрити или на открити обществени места са длъжни да имат
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или
друго средство, покриващо носа и устата (в т. ч. кърпа, шал и др.). За целите
на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са свободно
достъпни, и или са предназначени за обществено ползване (в т. ч. всички места,
на които се предоставят обществени услуги). Именно това е и противоепидемичната
мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. В § 1а от ДР на ЗЗ е дефинирано
понятието „обществени места“, според което това са местата, които са обществено
достъпни и/или предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността
или правото на достъп. Затова правилно е реализирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Наложената санкция е
минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид нормата на
чл. 27, ал. 5 от ЗАНН.
Не на последно място следва да се отбележи, че съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Ал. 2 на чл. 3 от ЗАНН съответно предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая не е последвала по-благоприятна законова разпоредба от тази, която вече е приложена спрямо нарушителя. На съда е известна Заповед № РД-01-263/14.05.2020 г. (публикувана на сайта на МЗ), с която са отменени процесните актове на министъра на здравеопазването, цитирани в наказателното постановление, но това не води до отпадане на наказуемостта за извършеното деяние. От правно значение са издадените Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., Заповед № РД-01-236/24.04.2020 г. тъй като именно те уреждат действащите към инкриминираната дата противоепидемични мерки. След 29.04.2020г., а и до момента, не е отпаднала административнонаказателната отговорност за нарушение или неизпълнение на въведени с акт на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. Тези мерки търпят промени по време на пандемията от COVID-19, в зависимост от динамиката в страната.
Липсват основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, тъй като конкретното деяние не се отличава по степен на обществена опасност от обичайната за този вид нарушения и не представлява маловажен случай. Нарушението е формално и за съставомерността му не е необходимо настъпване на вредни последици. Освен това, обществените отношения, които се охраняват с разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ са особено значими и неспазването й създава риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Предвид изложените съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
Водим
от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 1717а-981/08.05.2020г. на Директора на ОДМВР
- Добрич, с което на В.М.Д., ЕГН: ********** за нарушение по чл. 209а, ал 1 от
ЗЗ, на основание чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ е наложено административно наказание „
глоба „ в размер на 300лв.
Решението подлежи на обжалване по
реда на АПК в 14 дневен срок от уведомяването на страните пред Административен
съд гр. Добрич.
Председател:
/
М. Кирчева /