Определение по дело №3554/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2786
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20187050703554
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                               О П Р Е Д Е Л  Е Н И Е

 

  ……………/05.11.2019 г.

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненския административен съд-ХХХІІІ състав , в публичното заседание  на  шестнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                               Председател: Мария Ганева   

при секретаря Теодора Чавдарова като  разгледа докладваното от съдията  адм. дело N 3554 по описа  за  2018  година,   за да се  произнесе, взе предвид : 

Производството е образувано е по жалба на С.П.А. с ЕГН **********  със съдебен адрес *** , срещу удостоверение № 25-154432 от 21.09.2019 г. на началника на СГКК гр. Варна, с което не приет проект за изменение на КККР на гр. Варна за поземлени имоти /ПИ/ с идентификатори 10135.5401.903 , 10135.5401.3124 и 10135.5401.3125. Според подателя на жалбата цитираното удостоверение представлява отказ да се извърши поискана административна услуга . Изразява се недоволство от произнасянето на адм. орган, тъй като жалбоподателят не счита, че съществуват пречки за изменение на кадастралната карта в частта на ПИ с ид. 10135.5401.903 и 10135.5401.3124 , понеже няма спор за собственост. ПИ с ид. 10135.5401.3125 е записан в кад. регистър на трето лице и пасивността на органа по удовлетворяване на неговото заявление „ променя качеството на страните  в бъдещ спор за  материално право“ .

Отправено е искане към съда за отмяна на обжалвания изричен отказ с присъждане на направените разноски по водене на делото.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез своя пълномощник поддържа жалбата на изложените в нея основания. Представя се списък на разноските. 

Ответникът – началникът на СГКК-Варна, редовно призован, не се  представлява в съд. заседание , но към представената по делото адм. преписка  прилага становище за недопустимост и неоснователност на жалбата  . Прави се възражение за прекомерност , ако  адв. хонорар на пълномощника на ж-ля надвишава  минималния размер по Наредба № 1/2004 г. / л. 16 от делото/.

Съдът , след преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

На 02.08.2018 г. жалбоподателят С.  А. е подал заявление до н-ка  на СГКК гр. Варна за изменение на КККР на гр. Варна в частта на ПИ с ид. 10135.5401.903 и за нанасяне на промени в кад. регистър на недвижимите имоти в частта на същия имот , както и на ПИ с ид. 10135.5401.3124 и 10135.5401.3125 / л. 19 /. Към  заявлението е приложен проект за изменение на КККР на гр. Варна , според който искането цели отстраняване на допусната грешка в одобрената кад. карта поради заличаване в ПНИ  на с.о. „Боровец север“ имот, съответстващ на притежавания от заявителя по нот. акт 149/2003 г. В тази връзка се предлага изменение на кадастъра в смисъл на заличаване на ПИ с ид. 10135.5401.903 и 10135.5401.3124 като от тях се образува един поземлен имот - 10135.5401.903 , а в кад. регистър заявителят С.А. да се впише като съсобственик на ПИ с ид. 10135.5401.3125  на основание нот. акт № 149/2003 г. Проектът е окомплектован с графична извадка от предходен КП , от разписен лист на КП, нотариални актове, комбинирана скица , скици на имотите след изменението  / л. 20-35/.

Според цитираният нот. акт № 149/2003 г. С.А. е придобил  чрез покупно-продажба на 30.04.2003 г. неурегулиран поземлен имот  № 903 в местност „Боровец север“ , гр. Варна с площ  по нот. акт  1500 кв.м. , а по скица- 1676 кв.м. / л. 28-29/.

Безспорен факт е влязлата в сила кад. карта за административен район „ Аспарухово “ на гр. Варна , одобрена със заповед № РД-18-73/23.06.2008 г. на изп. директор на АГКК /  л.17-18/ .

Към адм. преписка са приложени скици на процесните имоти , от които е видно, че ПИ с ид. № 10135.5401.903 е с площ от 591 кв.м. , записан в КРНИ на гр. Варна като собственост на  А Т Х, без данни за правно основание на това записване. ПИ с ид. 10135.5401.3125 с площ от 705 кв.м. е записан като  собствен на Еремия Димитров Георгиев на основание решение на ПК от 1998 г. , а ПИ с ид. 10135.5401.3124 и площ от 353 кв.м.  няма собственик  / л. 41-43/.

С уведомление от 04.09.2018 г. на началника на СГКК-Варна жалбоподателят е информиран за следната установена нередовност на неговото заявление „от комбинираната скица е видно, че искането за изменение цели нанасяне на два имота , които не съответстват на имот с пл.903 по предходен план“. Предоставен е 14-дневен срок за отстраняване на недостатъка с указание , че при бездействие преписката ще бъде прекратена /л. 36/.

На 27.09.2018 ж. жалбоподателят е подал отговор , в който посочва, че искането му по заявление в частта на ПИ с ид. 10135.5401.3125 е само за промени в  кад.регистър на недвижимите имоти / л. 37/.

Към преписката се съдържа докладна на длъж. лице от СГКК-Варна от 09.11.2018 г., в което се посочва, че направеното уточнение от С.А. на 27.09.2018 г. , че иска изменение на КККР на гр. Варна само за Пи с ид. 10135.5401.3125 се различава от внесения проект със заявлението от 02.08.2018 г . /л. 38/.

На 21.09.2018 г началникът на СГКК-Вран е издал „удостоверение за неприемане на проект за изменение  на КККР  за обекти 10135.5401.903 , 10135.5401.3124 и 10135.5401.3125/ л.39/. Посоченото основание за неприемане на проекта на  С.А. е идентично с информацията за нередовност от уведомлението на органа от 04.09.2018 г., допълнено с липса на „дублиращи права“ относно искането за изменение  в КРНИ за ПИ с ид. 10135.5401.3125. Вписано е, че представените документи не отговорят на изискванията на чл. 19 от Наредба № РД-02-20-4 от 11.10.2016 г. 

Изложената фактическа установеност налага следните правни изводи:

Съдът постанови прекратително определение по делото поради преценка, че в оспореното удостоверение се което обективира волята на адм. орган да не приеме проект за изменение на действаща кадастрална карта  . Приемането на проект за изменение , който е неразделна част от заявлението или неприемането му е част от процесуалната деятелност на административния орган в производство по изменение на кадастъра. На оспорване по съдебен ред подлежи изричния или мълчалив отказ на органа по изменение на  кад. карта. 

С определение №8246/03.06.2019 г. ВАС отмени определението на настоящия съд с довод, че с издаденото удостоверение за неприемане на проект за изменение на кад. карта „се слага край на  административното производство“ . Тази теза се аргументира допълнително с цитирана в оспореното удостоверение разпоредба на чл. 19 от Наредба № РД-02-20-4/11.10.2016 г., според която административна преписка се архивира и прекратява , ако недостатъците на заявлението не се отстранят в срок.

Съгласно правилото на чл. 224 от АПК указанията на ВАС по тълкуване и прилагане на закона са задължителни при по-нататъшното разглеждане на делото.

Горестоящият съд извежда заключение за характер на оспореното волеизявление по тълкувателен път  , тъй като липсва точно и ясно изразена воля на началника на СГКК-Варна за прекратяване административната преписка в конкретното обжалвано удостоверение .  

За административните органи съществува задължение да упражняват своите правомощия по разумен начин , добросъвестно и справедливо / чл. 6, ал.1 от АПК/, както и в условията на  последователност и предвидимост / чл. 13 от АПК. / 

Тези правни задължения са регламентирани в Глава ІІ на АПК, озаглавена „Основни принципи“ , което свидетелства за значимостта на тези принципни постановки в производството по издаване на административни актове. 

В конкретния случай началникът на СГКК-Варна в уведомлението до С.А. от 04.09.2018 г. изрично е посочил, че при бездействие на заявителя по срочно отстраняване на  недостатъци на искането преписката ще бъде прекратена , но след изтичане на срока не се е произнесъл с акт по прекратяване на административното производство , с каквото правомощие разполага,  а е издал  удостоверение , с което не приема проекта . Подобно непоследователно поведение на началника на СГКК-Варна не кореспондира с изискванията на чл. 6, ал.1 и чл. 13 от АПК.

Бланкетно ответникът в мотивите на неговото удостоверение твърди, че заявените две основания за неприемане на проекта за изменение на кадастралната карта на С.А.  не отговарят на изискванията на чл. 75  от Наредба № 02-20—5/15.12.2016 г. за съдържанието , създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри .

Според правилото на чл. 58 , ал.3 от същата наредба към заявлението по ал. 1 и 2 се прилага проект за изменение със съдържание съгласно чл. 75.

         Предписанието на чл. 75 от Наредбата въвежда изисквания за обхват на проекта , а именно да съдържа вид на изменението;  данни за правоспособното лице - номер от регистъра на правоспособните лица и наименование/име; застрахователна полица или данни за застрахователна полица;  данни за възложителя на проекта; обхват на проекта - идентификатори на обектите на кадастъра, които се засягат от изменението, както и координати на подробните точки, които се запазват и ограничават изменението;  данни от кадастрална карта, схеми на етажи и кадастрален регистър на недвижимите имоти в обхвата на изменението; проектни данни за изменението;  материали и данни от геодезически измервания и обработката им по чл. 73, ал. 7; материали от геодезически измервания и данни за нови точки от геодезическата основа по чл. 26, както и реперни карнети по чл. 23, ал. 10;документи, удостоверяващи основанието за исканото изменение; обяснителна записка.

          Внесеният проект за изменение на кадастъра от С.А. има съдържание , съответстващо на цитираното нормативно правило. Описаните в обжалваното удостоверение недостатъци на заявлението не осъществяват никое от зададените условия за редовност и допустимост на искането – нито посоченото отсъствие на дублиращи права за искането за вписване в КРНИ  за ПИ с ид. 10135.5401.3125; нито заявеното несъответствие на притежавания имот с два имота от заявлението.   

       В обобщение оспореното произнасяне на административния орган е незаконосъобразно и подлежи на отмяна по съдебен ред като преписката следва да се върне на началника на СГКК-Варна за произнасяне по същество по заявлението на С.А. във възможните варианти по чл. 70  от Наредба № РД-02-20-5 / 2016 г.

      При този изход на делото съдът следва да удовлетвори искането на жалбоподателя за присъждане на  съдебни –деловодни разноски до размера от 630 лв. : платена държ. такса от 30 лв. по обжалване пред ВАС и заплатен в брой адв. хонорар от 600 лв. по договор за правна защита / л. 57 от делото/, който хонорар не надвишава размера по чл. 8 , ал.2 т.1 по Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските  възнаграждения.  

       С оглед факта, че подателят на жалбата не е представил по делото доказателства за платена държ. такса от 10 лв. за образуване на настоящото  съдебноадминистративно производство, то същият следва да бъде осъден да  заплати тази сума .

        Водим от гореизложените съображения и на основание чл.200 във вр. с чл. 56 от АПК , съдът

                                        О  П Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.П.А. с ЕГН **********  и съдебен адрес *** , удостоверение за неприемане на проект за изменение на кадастралната карта на гр. Варна № 25-154432 от 21.09.2019 г. на началника на СГКК гр. Варна.

ИЗПРАЩА преписката на началника на СГКК гр. Варна за решаване на заявление № 01-295179/02.08.2018 г. по същество.

ОСЪЖДА С.П.А. с ЕГН **********  и адрес *** да заплати държавна такса от 10 / десет/ лева по банковата сметка на Административен съд за държавни такси.

ОСЪЖДА Агенция по геодезия, картография и кадастър гр. София  да заплати на С.П.А. с ЕГН **********  и адрес *** сумата от 630 / шестотин и тридесет лева/, представляваща направени разходи по водене на делото.

        Определението подлежи на обжалване пред ВАС в 7-дневен срок от неговото съобщаване на страните.

                                                               Административен съдия: