Решение по дело №77/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 януари 2023 г. (в сила от 4 януари 2023 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20227210700077
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 65

гр.Силистра, 04.01.2023 година

 

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на седми декември, през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева-Железова

                                 ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                             Маргарита Славова

при секретаря Румяна Пенева, с участието на прокурор при ОП гр.Силистра -Теодор Желев, като разгледа докладваното от съдия П.Георгиева-Железова КАНД № 77 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Постъпила е касационна жалба от учреждението, чийто административнонаказващ орган е издал санкциониращия акт – ЦУ на НАП, срещу Решение № 73 / 02.09.2022 г., постановено по АНД № 156 / 2021 г. на Районен съд – Тутракан.

С решението е отменено Наказателно постановление № 583023-F611034/15.06.2021 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ЦУ на НАП.

С посоченото НП на „Т.А.Т.“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 3000,00 (три хиляди) лева за вписано в АУАН и в НП изпълнително деяние – дружество, което извършва продажби на течно гориво за собствени нужди без да е регистрирало ЕСФП (електронна система за фискална памет) за отчитане чрез дистанционна връзка с Национална Агенция за приходите(НАП).

Като правно основание за изпълнителното деяние са посочени чл. 3, ал. 3 от Наредба 18 / 13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл. 3, ал. 12 от същата наредба, във вр. с чл. 118, ал. 8 от ЗДДС.

Като правно основание за прилагане на санкционната норма е посочен чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, който текст гласи – „извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1“.

Чл. 185, ал. 1 от ЗДДС гласи: „На лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.“

Чл. 118, ал. 3 от ЗДДС гласи: “Данъчно задължено лице, което извършва зареждане на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни горива, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на наредбата по ал. 4 „– т.е. Наредба №18 / 13.12.2006 г. на МФ.

Чрез касационната жалба административнонаказващият орган счита, че във въззивното производство е допуснато съществено процесуално нарушение при конституирането на страните в процеса, като вместо Централно управление на Националната агенция за приходите, като ответник в производството пред първоинстанционния съд е бил конституиран и призован отдел „Оперативни дейности“, ТД на НАП - Варна. Във връзка с изложеното се моли да бъде обезсилено решението на първата инстанция и делото да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав при надлежно конституиране на страните в производството, а в условията на евентуалност се моли спорът да бъде решен по същество като Решение № 73 / 2022 г. бъде отменено, а наказателното постановление - потвърдено. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В касационната жалба са загатнати и общи доводи за допуснати нарушения на закона и процесуалните правила. Изразено е несъгласие с изводите на районния съд, че актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са били издадени при допуснати процесуални нарушения, довели до нарушаване на правото на защита на въззиваемия.

Ответната по жалбата страна не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура - Силистра поддържа заключение за основателност на жалбата. Не е допуснато констатираното от районния съд процесуално нарушение – неяснота ,непълнота и непоследователност в обвинението. Лексикално информацията в обвинителния акт /АУАН/ и в НП е достатъчна, за да обезпечи адекватно възприемане на повдигнатото обвинение. Това води до извод, че проверяващият орган е установил относимите по делото факти – превозвач, който е длъжен да монтира и използва съответно устройство за дистанционна връзка с НАП с цел отчитане на зареждането на превозните средства с течни горива. Приложима е разпоредбата на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, който текст е съобразен от административно-наказващия орган. Предлага се уважаване на жалбата и потвърждаване на НП.

Съдът, като прецени фактическите установявания по делото /чл. 220 от АПК вр. с чл. 63в от ЗАНН/, доводите и възраженията на страните и съответствието на решението с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в срок от процесуално легитимирано лице - страна в първоинстанционното производство. В тази връзка следва да се отбележи, че възражението на жалбоподателя за ненадлежно конституиране и призоваване на страна в процеса, не е съобразено с последната и актуална редакция на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, ДВ, бр.109 / 2020 г., съгласно която като надлежни страни в съдебното административнонаказателно производство са както наказващият орган, така и учреждението, чийто орган е издал акта по чл. 58д от ЗАНН. Оспореното НП в процесния случай е акт по чл. 58д от ЗАНН. Следователно, касационното и въззивното производство се развиват в рамките на надлежен субектен състав.

Отмененото НП ангажира имуществената отговорност на ООД “Т.А.Т.“с вписано правно основание - чл. 185, ал. 2 от ЗДДС.

За да прецени правилността на оспореното НП, районният съд е достигнал до следните фактически установявания:

На 22.04.2021 г. контролни органи на НАП извършили проверка на един брой резервоар - цистерна, наземна, за съхранение на гориво с вместимост 9000 литра, на територията на автогара гр. Тутракан, обл. Силистра, стопанисвана от жалбоподател „Т.А.Т.“ ООД гр. Тутракан, извършващ обществен превоз на пътници. Установили, че дружеството не е монтирало електронна система с фискална памет /ЕСФП/ за отчитане на извършени продажби с нивомерна измерителна система с установена дистанционна връзка с НАП, по която да се предават данни и по този начин да се определят наличните количества гориво в резервоара. Във връзка с извършената проверка бил съставен Протокол за извършена проверка № 0434356 / 22.04.2021г. На 10.05.2021 г. бил съставен акт за установяване на административно нарушение серия № F611034 / 10.05.2021 г., с който било повдигнато обвинение за осъществено нарушение по чл. 3, ал. 3, във връзка с чл. 3, ал. 12 от Наредба Н-18 / 13.12.2006 г. на МФ и във връзка с чл. 118, ал. 8 от ЗДДС.

Като изпълнително деяние в АУАН, преповторено в НП, било вписано, че дружеството извършва продажби с течни горива без да е монтирало ЕСФП за отчитане на извършените продажби.

Актът бил предявен на законния представител жалбоподателя П.Н.Н., който подал възражения в смисъл, че нито е установено, нито е достоверно, че дружеството извършва продажби. Зареждането с течно гориво се извършва само от дружеството за автобусите, ползвани от превозвача.

По образуваното със съставянето на АУАН административнонаказателно производство Началникът на отдел „Оперативни дейности“ Варна в ЦУ на НАП издал наказателно постановление № 583023-F611034 от 15.06.2021 г., възприемайки установената с АУАН фактическа обстановка и квалификацията на деянието. На основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС наложил на ЮЛ - жалбоподател, имуществена санкция в размер на 3000 лева.

За да отмени НП, районният съд приел, че в административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения, довели до ограничаване правото на защита на уличеното лице. Обвинението не съдържа точно, ясно и пълно изложение, което да обезпечи възможността на дружеството да възприеме адекватно същото.

Касационната инстанция, след анализ на гореизложеното, възприема следното:

Вписаното обвинение – извършване на продажби на течно гориво от превозвач без да е монтирана система за отчитане с НАП не съответства на приложената санкционна норма – чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Съответно вписаното в АУАН и в НП обвинение е объркващо и противоречиво.

Възможната за приложение норма на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС се отнася за лице, което извърши нарушение по чл. 118 от ЗДДС или на подзаконов акт по прилагане на ЗДДС.

Чл. 118, ал. 12 от подзаконовия акт - наредба № 18 / 2006 г. предписва и оформя като възможно изпълнително деяние – лице, което извършва зареждане на течни горива за собствени нужди от съответни резервоари с вместимост над 1000 литра, което е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на чл. 3, ал. 2, респ. по реда на чл. 3, ал. 3 от наредба № 18 / 2006 г. Т.е субектът на деянието може да е дружество-превозвач, който не извършва продажби, защото продажбата е договор с най-малко две страни, а извършва действие – зареждане на гориво за собствени нужди. Сложната техника на препращане от няколко нормативни текста създава усложнение във възприемането. Характеристиките на субекта на деянието са тези по чл. 118, ал. 2 от ЗДДС и те не съдържат изискване за продажба като вид дейност. Препращането към чл. 3, ал. 2 и ал. 3 от наредба № 18 / 2006 г. се отнася само за реда за установяване на дистанционна връзка без да се подменят характеристиките на лицето, което зарежда гориво. Т.е. извършваната дейност в случая от дружеството „Т.А.Т“ ООД не е свързана с продажби, а със зареждане на гориво за собствени нужди.

В процесния случай още в АУАН изпълнителното деяние е определено и свързано с термина „продава“. В тази връзка основното възражение на дружеството е в посока на опровергаване на това фактическо обстоятелство. Издаденото НП също възпроизвежда обстоятелствената част на АУАН. По този начин административнонаказателното производство е проведено в рамките на обвинение, което касае изпълнително деяние, свързано с продажба на течни горива, която продажба явно не е относима към действителната фактическа обстановка. Налице е и констатираната от районния съд непоследователност и противоречивост между вписаните фактически обстоятелства и приложените норми. Неконкретизираните индивидуализиращи белези за процесните правно-значими факти сочат, че действително е налице отменителен порок спрямо НП.

Обобщавайки изложеното до тук, Административен съд гр.Силистра, намира, че оспореното решение, постановяващо отмяна на процесното НП, следва да се потвърди като правилно и законосъобразно по съображенията, изложени по-горе.

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК, касационната жалба се явява неоснователна, а решението следва да се остави в сила, поради което съдът

 

Р Е Ш И:

 

Оставя в сила Решение № 73 от 02.09.2022 г., постановено по АНД156 / 2021 г. на Районен съд гр. Тутракан.

ОТХВЪРЛЯ искането на касационния жалбоподател за присъждане на разноски.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:………….           ЧЛЕНОВЕ:1………………..2…………