Решение по дело №457/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 ноември 2020 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20207140700457
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

540/30.11.2020 г.

  

Административен съд - Монтана,касационно-административен състав , в публичното съдебно заседание на  двадесет и седми ноември   ,през две хиляди и  двадесета година в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ                                                                          

                                                    Членове: СОНЯ КАМАРАШКА 

                     БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря……...Петя Видова  и с участието на прокурора..Галя Александрова………като разгледа...............докладваното от съдията БОЙЧЕВА....КАНД№457/2020г. по описа на съда ,установи следното:

 

Производство е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.

С решение№278/12.08.2020г. по АНД № 570/2020 г.  ,Районен съд Монтана е отменил Наказателно постановление № 11-01-703/2019/08.04.2020 г. на Директор на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София, с което на И.С.Г. *** ,в качеството му на директор на ОПУ-Монтана е наложено административно наказание „глоба”в размер на 2% от стойността на сключения договор с ДДС  -2 298,24лв., на основание чл.247,ал.1 от Закона за обществени поръчки/ЗОП/,за нарушение на чл.2,ал.2 ЗОП.

С касационна жалба от  АДФИ, гр.София ,чрез юрк.М***  се иска отмяна на решението ,по подробно изложени съображения. В съдебно заседание не изпраща представител.

            Ответната страна- И.С.Г.,чрез адв.С.Т.  счита решението на съда за правилно и законосъобразно, поради което моли да същото да бъде оставено в сила.

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана намира жалбата за неоснователна ,а решение на съда за правилно.

 Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима,а разгледана по същество е  неоснователна.

Настоящият касационен състав при Административен съд -Монтана след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира следното.

От фактическа страна е установено ,че с АУАН№11-01-703/21.10.2019г.и НП№11-01-703/2019/08.04.2020г. на ответника по делото е наложена „глоба“ в размер на 2% от стойността на сключения договор с ДДС  -2 298,24лв., на основание чл.247,ал.1 от Закона за обществени поръчки/ЗОП/.Установено е ,че същият в качеството му на директор на ОПУ-Монтана и длъжностно лице по чл.7,ал.1 от ЗОП ,упълномощен от Председателя на УС на АПИ е провел обществена поръчка по чл.18,ал.1,т.1 от ЗОП ,с предмет:Осъществяване на жива,невъоръжена охрана и охрана със СОТ на имоти-държавна собственост, стопанисвани от АПИ-ОПУ-Монтана,като в документацията е въвел ограничителни изисквания спрямо участниците в процедурата –да разполагат с 3 патрулни автомобила за незабавна проверка на обектите,собствен  денонощен оперативен център за наблюдение ,в който да се приемат данните от СОТ,монтирана в охраняваните обекти;да разполагат с екип от обучени специалисти,които 24ч в денонощието да упражняват контрол над получената от СОТ информация.В резултат на процедурата са получени  4 бр. оферти ,като за изпълнител е избран „Е***“ ООД ,с когото е сключен договор.Контролния орган е счел ,че със поставяне на изискване за собствен денонощен оперативен център за наблюдение е налице нарушение на разпоредбата на чл.2,ал.2 ЗОП - При възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка.,за което на длъжностното лице по чл.7,ал.1 ЗОП е наложена  „глоба“в размер на 2% от стойността на сключения договор с ДДС  -2 298,24лв., на основание чл.247,ал.1 от Закона за обществени поръчки/ЗОП/.Тази фактическа обстановка не се оспорва от страните.

 

Решението на Районния съд е правилно и законосъобразно.За да отмени наказателното постановление Районният съд е приел, че при издаване на оспореното наказателно постановление, административно-наказващият орган е допуснал съществено процесуално нарушение, изразяващо се в невярно посочена санкционна разпоредба –тази на чл.247,ал.1 от ЗОП,вместо приложимата в случая спрямо упълномощено длъжностно лице по чл.7,ал.1 от ЗОП-чл.259 ЗОП.Нормата на чл.247,ал.1 ЗОП предвижда налагане на санкция за възложител на ОП ,какъвто директора на ОПУ-Монтана не е ,същият е длъжностно лице по чл.7,ал.1 от  ЗОП ,упълномощено от Председателя на УС на АПИ  ,при което дължимата санкция е тази по чл.259 ЗОП.Съгласно чл.259 ЗОП  В случаите по чл. 7, ал. 1 и 2 наказанията по чл. 247256 се налагат на определеното длъжностно лице.Само по себе си това нарушение на административно-производствените правила е достатъчно основание да обоснове отмяна на НП ,както правилно е заключил в мотивите си и въззивния съд.Неговото решение като правилно и законосъобразно постановено следва да се потвърди.При правилна преценка на фактите по делото,съдът е достигнал до правилен извод досежно незаконосъобразността на НП.

Мотивиран от горното и на основание чл. 222, ал. 2, т. 1 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

           

 

 ОСТАВЯ В СИЛА  решение №278/12.08.2020г. по АНД № 570/2020 г.  по описа на Районен съд Монтана.

            Решението е окончателно.

 

 

       

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ :                       

 

 

 

 

 

                                                       ЧЛЕНОВЕ :  1.                       

 

 

 

 

 

 

                                                                             2.