Решение по дело №6813/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1113
Дата: 26 ноември 2021 г.
Съдия: Станислав Бориславов Седефчев
Дело: 20211110206813
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1113
гр. София, 26.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 13-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на шести юли през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
при участието на секретаря Е.П.И.
като разгледа докладваното от СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
Административно наказателно дело № 20211110206813 по описа за 2021
година
Р Е Ш Е Н И Е



гр. София, 26.11.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, 13 състав, в открито
заседание на шести юли две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ: СТАНИСЛАВ СЕДЕФЧЕВ

при секретар Е.И. като разгледа докладваното от съдията а.н.д. № 6813 по описа за
2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на фирма срещу наказателно постановление /НП/ №606006 от
15.04.2021 г. на заместник директор в ТД на НАП - София, с което на жалбоподателя на
основание чл. 74, ал. 1 от Закона за счетоводството /ЗСч/ на е наложена имуществена
санкция в размер на 200 лева за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 ЗСч.
Жалбоподателят иска отмяната на НП като незаконосъобразно, като излага доводи за
съществени нарушения на процесуалните правила.
В съдебно заседание, редовно призованият жалбоподател не изпраща представител.
Въззиваемата страна в съдебно заседание иска отхвърляне на жалбата и
1
потвърждаване на НП като издадено при спазване на разпоредбите на закона. Претендира
разноски.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на
страните, приема за установено следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, в това производство районният съд е
винаги инстанция по същество и следва да провери законността на обжалваното НП, т. е.
дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от
основанията, посочени от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН.
Само редовно съставени от административните органи актове, при спазване на
изискванията за форма, съдържание и процедура могат да бъдат основание за налагане на
административно наказание.
На 17.03.2021 г. Х.Г. – инспектор по приходите в НАП, след извършена проверка,
съставила срещу жалбоподателя акт за установяване на административно нарушение
(АУАН) за нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч в отсъствие на представител на нарушителя и в
присъствие на двама свидетели. При връчване на АУАН на представител на нарушителя,
същият го подписал без възражение. В тридневния срок по чл. 44, ал. 1 ЗАНН не били
депозирани допълнителни възражения.
Въз основа на АУАН на 15.04.2021 г. С.П. – заместник директор на ТД на НАП
София издал НП, предмет на проверка в настоящото производство.
В изпълнение на контролните си правомощия съдът служебно констатира, че АУАН
и НП са издадени от длъжностни лица в рамките на тяхната компетентност – чл. 78, ал. 1 и
ал. 2 от ЗСч и представените заповеди. Не са спазени обаче предвидените от закона срокове
за съставянето и издаването им съобразно чл. 34 от ЗАНН. Съгласно тази разпоредба не се
образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване
на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя. Това понятие не
е легално дефинирано от ЗАНН, но доктрината и съдебната практика безпротиворечиво
приемат, че „откриване“ има, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа
на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. От момента, в който
овластеният за това орган разполага с необходимите материали и/или информация, за да
установи, че е осъществен състава на административно нарушение, както и да определи
субекта на нарушението, времето и мястото на извършването му, започва да тече и 3-
месечният срок чл. 34, ал.1, изр.2, пр.1 ЗАНН. В случая в АУАН и НП е посочено изрично,
че на 14.12.2020 г. в НАП е получена информация от АВ за юридическите лица, които не са
подали годишен финансов отчет за 2019 г. в ТР. Именно в това се състои и твърдяното
нарушение от страна на жалбоподателя, поради което към този момент всички необходими
данни за извършено нарушение и негово авторство са били на разположение на
компетентния за образуване на административнонаказателно производство орган по чл. 78
от ЗСч. Срокът по чл. 34 от ЗАНН не може да бъде поставен в зависимост от това кога
актосъставителят е решил да инициира проверка, при условие че вече е разполагал с
всичката необходима информация. Тримесечният срок е започнал да тече от 14.12.2020 г. и
АУАН е следвало да бъде съставен в срок до 14.03.2021 г., който срок в настоящия случай
не е спазен, респективно административнонаказателното производство е образувано в
нарушение на процесуалния закон, което е самостоятелно основание за отмяна на НП.

За пълнота на изложението и с оглед инстанционна проверка, настоящата инстанция
ще изложи доводи и по отношение на релевантната за правилното приложение на
материалния закон фактическа обстановка.
фирма е търговец по смисъла на ТЗ, като през 2020 г. за него е съществувало
задължение да да публикува годишния си финансов отчет, чрез заявяване за вписване и
представяне за обявяването му в Търговския регистър в срок до 30.09.2020 г. Дружеството е
подало в АВ заявление за обявяване в ТР на годишния си финансов отчет за 2019 г. едва на
23.02.2021 г
Изложената фактическа обстановка съдебният състав прие за установена въз основа
2
на показанията на св. Х.Г. и приобщените по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства
и доказателствени средства, които съдът кредитира като еднопосочни и непротиворечиви в
своята цялост, поради което по аргумент на обратното от чл. 305, ал.3 НПК не се налага по-
детайлното им обсъждане.

При така установената фактическа обстановка,съдът намира, че жалбоподателят от
обективна страна, ако не бяха налице констатираните съществени нарушения на
процесуалния закон, би осъществил състава на нарушението по чл. 38, ал. 1, т.1 от Закон за
счетоводството.
Съгласно въпросната разпоредба предприятията, които са търговци по смисъла на
Търговския закон са длъжни в срок до 30 септември следващата година да публикуват
годишния си финансов отчет, като следва да сторят това чрез заявяване за вписване и
представяне за обявяването им в Търговския регистър.
Санкционната разпоредба на чл. 74, ал. 1 ЗСч предвижда, че който е задължен и не
публикува финансов отчет в сроковете по чл. 38, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000
лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от 0, 1 до 0, 5 на сто от
нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният
финансов отчет, но не по-малко от 200 лева.
Дружеството жалбоподател е публикувало годишния си финансов отчет за 2019 г. на
23.02.2021 г., което поведение нарушава разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от ЗСч.

Предвид допуснатите нарушения на процесуалните правила обаче жалбата се явява
основателна и НП следва да бъде отменено.

Така мотивиран, съдът

РЕШИ:

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ №606006 от 15.04.2021 г. на заместник
директор в ТД на НАП - София, с което на фирма на основание чл. 74, ал. 1 от Закона за
счетоводството /ЗСч/ на е наложена имуществена санкция в размер на 200 лева за
нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 ЗСч.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
София-град в 14 дневен срок от връчването му на страните.

СЪДИЯ:
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3