Р Е Ш Е Н И Е
Номер
1349 Година 16.10.2020 Град Бургас
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на седемнадесети септември две хиляди и двадесета
година, в публично заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
1.Атанаска АТАНАСОВА
2.Димитър
ГАЛЬОВ
Секретаря Й.Б.
Прокурор Андрей Червеняков
като
разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен
характер дело номер 1437 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството по
делото е образувано по касационна жалба, подадена от „Шанс 941“ ЕООД с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление гр.Ахтопол, ул.“Тракия“ №28, представлявано
от управителя К.И.М.против решение № 49/29.05.2020г., постановено по н.а.х.д. №
73/2020г. по описа на Районен съд Царево. Счита, че решението е неправилно.
Твърди, че правната квалификация на деянието в АУАН е непълна, като същото е
конкретизирано едва при издаване на НП, както и че АУАН е съставен в
присъствието на длъжностни лица, които не са свидетели на нарушението.
Възразява, че санкционната норма е неправилно приложена предвид липсата на
данни за неотразени приходи, както и че са налице предпоставки за приложение на
чл.18 от ЗАНН, както и за квалифициране на нарушението като „маловажен случай“
по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на съдебното решение и на издаденото
наказателно постановление.
Ответникът – Национална
агенция по приходите, сектор „Оперативни дейности“ Бургас, редовно уведомен, не
изразява становище по жалбата.
Прокурорът от
Окръжна прокуратура гр.Бургас дава становище за неоснователност на касационната
жалба и оставяне в сила на съдебния акт.
Административен
съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена
в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.
С обжалваното решение Районен
съд Царево е потвърдил наказателно постановление № 472754-F506556/21.10.2019г.
на началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас в ЦУ на НАП, с което на касатора за нарушение на §21,
ал.2 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г.
за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин (обн.ДВ, бр.52 от 2019 г., в
сила от 02.07.2019г.) във вр. с чл.118 ал.4 от ЗДДС, е наложена имуществена
санкция в размер на 500лв. на основание чл.185, ал.2, изр.2 вр. чл.185, ал.1 от ЗДДС. За да постанови решението,
съдът е приел, че в проведеното административнонаказателно производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения. По същество е приел, че установеното деяние е
доказано и съставомерно и е обосновал извод за правомерно ангажиране на отговорността
на дружеството на посоченото правно основание, както и че не са налице
предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН.
Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на
основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.
Съгласно
чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за
валидността, допустимостта и съответствието на
обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.
Настоящия съдебен състав счита,
че обжалваното съдебно решение е допустимо, правилно и законосъобразно. При
постановяването му съдът е изследвал
всички обстоятелства по установяването на административното нарушение и
налагането на административното наказание. В хода на съдебното следствие са
събрани писмени и гласни доказателства, който заедно със възраженията на
жалбоподателя съдът е разгледал и обсъдил
всестранно и обективно, при постановяването на своето решение. Съдът в
съответствие с изискванията на чл.84 от ЗАНН във връзка с чл.14 от НПК, е постановил
своето решение по вътрешно убеждение, формирано от непосредствения му контакт с
разпитаните свидетели, представените писмени доказателства, степента на
обществената опасност на нарушението, както и тежестта на наложеното
административно наказание.
Въпреки изложеното, според мнозинството от
настоящия съдебния състав, решението на районния съд следва да се отмени и
вместо него да се постанови друго с което да се отмени наказателното
постановление, по следните съображения:
Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е
бил в сила по време на извършването му. Изключение от това правило налага ал.2
от същия текст, който предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното
постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от
тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Наказателното постановление не е влязло в сила,
предвид процедурата по обжалването му и към настоящия момент е налице
хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН.
Отговорността на „Шанс 941“ ЕООД е ангажирана
за това, че на 21.08.2019г. в 19:50ч. при
извършена проверка на стопанисвания от дружеството търговски обект – закусвалня, находяща
се в гр.Ахтопол, е установено, че
в
търговския обект има монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно
с НАП и работещо към момента на проверката, фискално устройство, но за дата 18.08.2019г. няма отпечатан дневен фискален отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН. Установено е, че фискалното устройство не е с
коригирана версия на фърмеура и не генерира дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден, през който в устройството са
регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай, че през
последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл.3. Прието е, че като не е изпълнил задължението
си да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната
памет на 18.08.2019г., касаторът е нарушил §21, ал.2 от
Наредба № Н-18/06г. на МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, и на основание
чл.185, ал.2 от ЗДДС изр.2, във вр.с чл.185, ал.1 от ЗДДС, му е наложена
санкция в минимално предвидения размер.
С изменението
на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18 с ДВ бр.52 от 2019г. отпада задължението за
лицата по чл.3, които използват ФУ и ИАСУТД да отпечатват дневен финансов
отчет, като приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21,
ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от
2006г. (Изм. и доп. – ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г.,
изм. бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с
изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от 30 септември 2020г.,
лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които
в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
В тези случаи лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера
на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал. 9 нова версия в срока по изречение първо.
В случая,
към момента на постановяване на настоящото решение срокът предвиден в §21, ал.2
от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г., за
въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е изтекъл на 30.09.2020г.
и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват
дневен финансов отчет, тоест към момента е действаща по-благоприятна за
дееца разпоредба, при която е отпаднало посоченото задължение. Ето защо, деянието
за което е санкциониран касатора - неотпечатване дневен фискален отчет с
нулиране и запис във фискалната памет за дата 18.08.2019г., към настоящия
момент, не съставлява административно нарушение по смисъла на §21, ал.2 от
Наредба № Н-18/06г. на МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, поради което и
са налице основанията по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното
постановление.
Мотивиран от горното,
Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
решение № 49/29.05.2020г.,
постановено по н.а.х.д. № 73/2020г. по описа на
Районен съд Царево и вместо него
ПОСТАНОВЯВА
ОТМЕНЯ
наказателно постановление № 472746-F506556/21.10.2019г.
издадено от началник Отдел „Оперативни дейности“ Бургас в Централно управление
на Националната агенция по приходите.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
ОСОБЕНО МНЕНИЕ на съдията Атанаска Атанасова
Не споделям позицията на мнозинството от състава за наличие на основанията, предвидени в нормата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. Съображенията:
Касаторът „ШАНС 941“ ЕООД е санкциониран на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС. Нормата е бланкетна- предвижда административно наказание за нарушаване на реда за отчитане на фискалното устройство, без да посочва този ред, препращайки към правила и норми, регламентирани в други нормативни актове, които конкретизират дължимото поведение. Съставът на административното нарушение е попълнен с правилото на §21, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, според което до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 30 септември 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
С нормата на §21, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. са предвидени два алтернативни способа за отчитане на извършените от търговеца дневни продажби в брой, нулиране на касата и записване на продажбите от деня в историята на фискалната памет: 1) посредством фискално устройство, което отговаря на изискванията на чл. 39, ал. 1 от Наредбата; или 2) чрез отпечатване на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. С привеждане на въведеното в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1 от Наредбата, търговецът се освобождава от задължението да отпечатва дневен финансов отчет, но не защото е отпаднало изискването за отчитане на финансовите операции, а защото коригираната версия на фърмуера осигурява автоматично изпълнение на това изискване, като генерира дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. При липса на фискално устройство с коригирана версия на фърмуера, тази отчетност може се реализира само с отпечатване на дневен финансов отчет.
Видно от словесното описание на нарушението в обжалваното наказателно постановление, фискалното устройство, въведено в експлоатация в обекта на касатора, не е с коригирана версия на фърмуера и не осигурява изпълнение на изискването за генериране на дневен финансов отчет към момента на проверката. Не е отпечатан и дневен финансов отчет. Неизпълнението на изискването за генериране на дневен финансов отчет посредством установен в приложимия нормативен акт способ съставлява нарушение по чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС, вр. §21, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. както към момента на деянието, така и понастоящем. С изтичане на посочения в нормата срок- 30.09.2020 г. търговецът не се освобождава от административнонаказателна отговорност за неизпълнение на изискването за генериране на дневен финансов отчет (макар след тази дата то да е възможно само по един от установените способи), не е изменен и размерът на предвидената за нарушението санкция. Поради това считам, че действащата понастоящем редакция на §21, ал. 2 от ПЗР на Наредба № Н-18/2006 г. не е по-благоприятна за нарушителя, в сравнение с нормата, в сила към момента на деянието.
С оглед изложеното считам, че решението на ЦРС е правилно. Мнозинството от състава остана на различно становище, поради което подписвам решението с особено мнение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.