Р Е Ш Е Н И Е
№ 618 / 16.10.2019г.
гр. Пазарджик,
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Административен съд – Пазарджик – І – административен състав, в открито
съдебно заседание на седемнадесети септември, две хиляди и деветнадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
МАРИАНА ШОТЕВА |
|
|
при секретар |
Тодорка Стойнова |
и с участието |
на прокурора |
|
изслуша докладваното |
от съдия |
МАРИАНА ШОТЕВА |
|
по адм. дело № 1126 по
описа на съда за 2018 г. |
Производството е
образувано по жалба на Ф.Ф.Б. ***, чрез Н.Б., като негова
майка и законен представител, т.е. жалбата е подадена от Н.Б. , против Заповед
№ 1684/13.11.2018г. издадена от зам.кмет на община Септември.След дадени
указания е подадена жалба лично от Ф.Б. – лично и със съгласието на неговата
майка Н.Б., с оглед обстоятелството, че жалбоподателя е непълнолетен а не
малолетен.
С обжалваната заповед, на основание
чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, във вр. с чл. 223, ал. 1, т. 1 от ЗУТ е наредено на Н.В.Б.
да премахне незаконен строеж: "Двуетажна пристройка към съществуваща
жилищна сграда" находящ се в УПИ IV – 179, кв. 95 по плана на гр. Ветрен,
общ. Септември, изграден без необходимите строителни книжа и документи в
нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 147, ал. 1, т. 1 от ЗУТ.
В жалбата се излагат възражения, че спорният строеж не е незаконен и е
търпим, оспорва се и компетентността на органа издал административния акт. Иска
се отмяната на оспорената заповед. Моли се за присъждане на разноски. В съдебно
заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от
адв. Л., който по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба и
отмени оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна. Претендира
направените по делото разноски.В писмено становище заявава, че заповедта е незаконосъобразна,
тъй като жалоподателя не е бил уведомени не е участвал в административното
производство , приключило с издаване на оспорения ИАА. Твърди, че в
производството е участвала неговата майка, но той към момента на отпочване на
административното производство е бил непълнолетен и е следвало да участва лично
и със съгласието на свои родител в проведеното производство.
Ответникът – Зам.-кмет на Община Септември, редовно призован, се
представлява от адв. М., с пълномощно по делото, а в последствие от адв.Б..
Счита, оспореният административен акт за правилен и законосъобразен, издаден от
компетентен орган и мотивиран. Моли жалбата да бъде оставена без уважение. Претендира
присъждане на адвокатско възнаграждение.
Пазарджишкият административен съд, първи състав, след преценка на събраните
по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира
следното от фактическа страна:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от
надлежна страна,тъй като жалбата беше потвърдена и от непълнолетния
жалбоподател, поради което е допустима и следва да бъде разгледана.
Жалбата е основателна.
Установи се поделото, а не се спори и от страните,
че Ф.Ф.Б. е собственик на УПИ IV-179, кв.95 по плана на гр.Ветрен.
Административното производство е отпочнато с
съставяне на констативен акт № 09/12.10.2018г. за премахване на установен
незаконен строеж – „Двуетажна пристройка към съществуваща жилищна сграда“
находяща се в УПИ IV-179, кв.95 по плана на гр.Ветрен. За извършването
на проверката е уведомена единствено майката на Ф.Б. – Н.Б. / л.31./. На
проверката с оглед съставеният констативен протокол от 14.09.2018г. е видно, че
е присъствала единствено майката на Ф.Б. /л.34/,съставеният констативен акт /л.47/
отново е връчен единствено на Н.Б. в качеството на законен представител на Ф.Б..Направените
възражения и представени доказателства са от Н.Б. като законен представител на Ф.Б..
Процесната заповед е връчена на Н.Б. като законен представител на Ф.Б..
По делото е прието Решение № 920/05.12.2013г.
постановено по гр.д.№ 4081/13г. по описа на РС Пазарджик , от което е видно ,
че Ф.Ф.Б. е с ЕГН **********, т.е. към 12.10.2018г. жалбоподателя Ф.Б. е бил
непълнолетен , а не малолетен.
Съгласно чл. 28, ал. 2 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК непълнолетните лица извършват съдопроизводствени действия лично, и
със съгласието на родителите или попечителя си, а съгласно чл. 28, ал. 4 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК малолетните се представляват
от законния си представител. Съгласно чл. 2 (1) от Конвенцията за правата на детето,
приета от Общото събрание на Организацията на обединените нации и в сила за
Рeпублика България считано от 03.07.1991 г., държавата е длъжна да зачита и да
осигури правата, предвидени в Конвенцията, на всяко дете, в пределите на своята
юрисдикция, без каквато и да е дискриминация.
Жалбоподателят до издаване на разпореждане на съда за уточняване дали Ф.Б.
подава жалбата лично и със съгласието на майка си, не е участвал изобщо в
производството пред административния орган. Страна в административното
производство е Ф.Ф.Б. – лично и със съгласието на родителите си, или в
конкретния случай на майка си, а не майката Н.Б. в качеството на законен
представител на Ф.Б., тъй като същият е непълнолетен , а не малолетен по време
на административоното производство.
При цялостната проверка на законосъобразността на
процесните ИАА, на основание чл. 146 и чл. 168 от АПК съдът намира същиите за
незаконосъобразни.
Жалбоподателят , чрез адв.Л. сочи, че до "датата
на съдебното разпореждане“ не му е предоставяна от административния орган възможност
да се запозная с документите по преписката и да взема отношение по тях. С
горното е извършено съществено нарушение на административнопроизводствените
правила – чл. 34 от АПК. Това нарушение е самостоятелно
основание за отмяна на акта, тъй като е осуетена предвидената законова
възможност да се запознае със събраните от органа доказателства и да изрази
становището си по тях.
Нормата на чл. 26 от АПК е императивна, като
задължението за уведомяване за започването на административното производство,
завършило с издаването на процесното решение, е било на административния орган,
който е започнал настоящото административно производство служебно – във връзка
с подаден сигнал. Ето защо и като съобрази разпределението на доказателствената
тежест съдът намира, възражението на жалбоподателя,
че не е бил уведомен лично за започване на производството, с което са му
нарушени правата по чл. 34, чл. 35 и чл. 36 от АПК за основателно.
Съгласно чл. 168, ал. 4 от АПК /ДВ, бр. 77/2018 г. - в
сила от 01.01.2019 г. / Съществено нарушение на административнопроизводствените
правила при всички случаи e когато вследствие на нарушаване на задължението за
уведомяване гражданин или организация са били лишени от възможността да
участват като страна в производството по издаване на индивидуален
административен акт.
Съгласно чл. 168, ал. 5 от АПК /ДВ, бр. 77/2018 г. - в
сила от 01.01.2019 г. / Когато съдът установи наличието на съществено нарушение
на административнопроизводствените правила по ал. 4, той отменя акта и изпраща
преписката на съответния компетентен административен орган, без да проверява
основанията по чл. 146, т. 4 и 5.
Разпоредбите на чл. 168, ал. 4 и ал. 5 от АПК са процесуални норми, поради
което считано от 01.01.2019 г. намират приложение и за заварените производства.
Законодателят в чл. 168, ал. 4 и ал. 5 от АПК е приел, че лишаването на
гражданин или организация от възможността за участие като страна в
производството по издаването на индивидуалния административен акт, поради
нарушаването на задължението на административния орган за уведомяване на
лицето, е съществено нарушение на административнопроизводствените правила и
самостоятелно основание за отмяна на акта.
Следва да се отбележи, че и преди приемането на
новите разпоредби на чл. 168, ал. 4 и ал. 5 от АПК съдебната практика в преобладаващите
случаи беше константна, че нарушението на разпоредбите на чл. 26 от АПК, води и до нарушение на
разпоредбата на чл. 34 от АПК.
Практиката на ВАС в преобладаващите случаи е константна, че уведомяването на
адресата на акта за започване на административното производство и
предоставянето на възможност да изрази становище съгласно чл. 26 и чл. 34, ал. 3 от АПК са гаранции за
конституционно признатото право на защита, като неспазването на разпоредбите на
чл. 26 и чл. 34, ал. 3 от АПК винаги е нарушение на
административнопроизводствените правила.
Допълнително правото на изслушване е изрично
регламентирано на българските граждани и в качеството им на граждани на
Европейския съюз с разпоредбата на чл. 41, параграф 2, б. "а" от Хартата на основните
права на Европейския съюз. Съгласно практиката на Съда на
Европейския съюз /СЕС/ на адресата на акта следва да бъде предоставена
възможност да бъде изслушан когато индивидуалния административен акт създава
неблагоприятни последици, поради което и националният съд е длъжен да гарантира
правото на изслушване на фаза издаване на административния акт.
Ето защо и преди приемането на текстовете на чл. 168, ал. 4 и ал. 5 от АПК съдебната практика беше
сравнително единна в разбирането, че нарушението на чл. 26 от АПК, води до нарушаване и на чл. 34, чл. 35 и чл. 26 от АПК и представлява съществено
нарушение на административнопроизводствените правила.
Съгласно чл. 168, ал. 5 от АПК /ДВ, бр. 77/2018 г. - в
сила от 01.01.2019 г. / Когато съдът установи наличието на съществено нарушение
на административнопроизводствените правила по ал. 4, той отменя акта и изпраща
преписката на съответния компетентен административен орган, без да проверява
основанията по чл. 146, т. 4 и 5.
Съгласно чл. 3 (1) от Конвенцията, висшите
интереси на детето са първостепенно съображение във всички действия, отнасящи
се до децата, предприети от обществени или частни институции за социално
подпомагане, от съдилищата, административните или законодателните органи. В конкретният казус се засягат права и интереси на дете и е допуснато нарушение на чл. 15, ал. 1 от ЗЗакрД, който намира
приложение във всяко административно или съдебно производство, в което участват
малолетни и непълнолетни деца.В конкретния случай
непълнолетният дори не е уведомен за отпочване на производство срещу него.
С оглед на гореизложеното Заповед № 1684/13.11.2018г. издадена от зам.кмет
на община Септември, следва да бъде отменена и върната на административния
орган като преписка за спазване на законовите разпоредби.
При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да бъде осъдено Община
Септември да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер
общо на 950 лв. – съгласно списък на разноските на л. 132 от делото, от
които: 250 лв. - депозит за вещо лице, и
700 лв. адвокатски хонорар. На основание гореизложеното и чл. 173, ал. 2, във вр. с чл. 168, ал. 4 и ал. 5 от АПК от Пазарджишкият административен
съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на Ф.Ф.Б., лично и със съгласието на майка си Н.Б. Заповед № 1684/13.11.2018г. издадена от зам.кмет на община Септември.
ИЗПРАЩА преписката на Кмета на община Септември със задължителните указания
съгласно мотивите на настоящето.
ОСЪЖДА на основание чл. 143, ал. 1 от АПК
Община Септември, да заплати на жалбоподателя Ф.Ф.Б., лично и със съгласието на
майка си Н.Б. сумата от 950 лв. разноски по делото.
Решението не е окончателно и подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок
от получаване на съобщението.
Да се изпрати препис от решението на страните.
АДМ. СЪДИЯ:/П/
Решение №14307/18.11.2020 г. по АД№13677/2019 г. на
ВАС.
ОТМЕНЯ решение № 618 от 16.10.2019г. по адм. дело
№ 1126/2018г. по описа на Административен съд- Пазарджик и
ВЪРЩА делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд-
Пазарджик.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.