Решение по дело №349/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 329
Дата: 19 октомври 2021 г.
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700349
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2021 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

№ 329

гр. Враца, 19.10.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети  състав, в публично заседание на 23.09.2021г., /двадесет и трети септември две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 349  по описа на АдмС – Враца за 2021г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ вр.чл.38 ал.7 от  Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/.

          Делото е образувано  въз основа на жалба на ОБЩИНА КОЗЛОДУЙ, депозирана чрез пълномощника *А.К., с искане да бъде обявена нищожността на РЕШЕНИЕ №ППН-01-607/2018 от 23.07.2019г. на Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ , в частта, в която жалбата на Й.Ц.Н. е приета за основателна по отношение на администратора Община Козлодуй, в чието структурно звено е О. п. „**“ за нарушение на разпоредбата на чл.2 ал.2 т.1 /ред.ДВ бр.91/2006г./ от ЗЗЛД, съответстваща на чл.5 пар.1  от Регламент /ЕС/ 2016/679 и в частта, в която му е наложено административно наказание – „имуществена санкция“ в размер на 15 000 /петнадесет хиляди/ лв. за нарушение на цитираната по-горе разпоредба.

             В жалбата се сочи, че решението е издадено въз основа на несъществуващ към момента на издаването му закон, като се посочва позоваването на комисията на Общия регламент за защита на данните, който е влязъл в сила през 2018г. и не действа по отношение на факти и обстоятелства, възникнали преди приемането му. Заявява се, че е нарушена забраната за придаване на обратно действие на  нормативен акт, въведена с чл.14 ал.3  от Закона за нормативните актове. Твърди се, че ответникът е излязъл извън рамките на своята компетентност, тъй като предприятието, което е изискало данните на подалото жалбата лице, е самостоятелен обект, както и че законът не забранява тотално обработването на данни, а само въвежда  някои ограничения с цел защитата им. Освен това е налице несъразмерност при налагане на административната санкция, която е различна за администратора, който е предоставил данните  от тази, която е наложена за администратора, получил данните. Прави се искане за обявяване на решението на КЗЛД за нищожно в оспорената част и за присъждане на разноски, за което е представен списък.

             Ответникът  по  оспорването  Комисия за защита на личните данни   чрез процесуалния си представител * Г.,  оспорва жалбата   и прави искане същата да бъде оставена без разглеждане, тъй като въпроса относно нищожността на  административния акт е разрешен с влязло в сила решение по адм.д. №669/2019г. на АдмС Враца, образувано и разгледано по жалба на втория адресат на  акта, поради което не може да се пререшава. При условията на евентуалност е направил искането жалбата да бъде отхвърлена, тъй  като оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Направено е искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, претендирано от жалбодателя.

            Заинтересованата страна Й.Н. не е взел становище.

            Приложено е адм.д. №669/2019г. на АдмС Враца, в което се намира административната преписка, образувана във връзка с оспорения  административен акт и събраните по това дело доказателства са приобщени към доказателствата в настоящето производство.

            Административният съд,като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съгласно  разпоредбата на чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            Искането е допустимо като депозирано от страна, чиито права и законни интереси са засегнати от оспорената част на административния акт, съобразно разпоредбата на чл.149 ал.5 от АПК това право  може да се реализира безсрочно, в тази си част актът не е бил предмет на съдебна проверка, тъй като не е  бил обжалван  и съдът не се е произнасял относно незаконосъобразността му, което би го задължило да се произнесе и по отношение на неговата нищожност. Разгледано по същество, искането е неоснователно по следните съображения:

            Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, теорията и съдебната практика са възприели критерия, че такива са петте основания  за незаконосъобразност по чл.146 от АПК, но само тогава, когато допуснатото нарушение е толкова тежко, че прави невъзможно и недопустимо оставането на акта в правната действителност. На първо място, всяка некомпетентност води  винаги до нищожност на  административния акт. В случая обаче  оспореното решение  е издадено от компетентен орган, тъй като  съгласно чл.38 ал.3 от ЗЗЛД  при допусната жалба на засегнато лице Комисията се произнася с решение, като може да приложи мерките по чл.58 пар.2 б.“а-з“ и „й“ от Регламент /ЕС/ 2016/679 или по чл.80 ал.1 т.3,4 и 5 и в допълнение към тези мерки или вместо тях да наложи административно наказание в съответствие с чл. 83 от Регламент /ЕС/ 20168/679, както и по глава девета, което  определя издателя на акта като компетентен орган.

          Порокът във формата е основание за нищожност само  тогава, когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и от там на липса на волеизявление, което в случая не е налице. Не е налице и несъответствие   с целта на закона. Не е допуснато  нарушение на административнопроизводствените правила, което да е толкова съществено, че да е довело до  невъзможността лицето изобщо да упражни правото си на защита. Нищожен  поради материална незаконосъобразност би бил само този акт, който е  издаден при пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата правна  норма, т.е. когато е лишен от каквото и да било правно основание. В решението е прието, че  жалбодателят в качеството си на администратор на  лични данни, е допуснал нарушение на чл.2 ал.2 т.1 /ред. ДВ бр.91/2006г./ от ЗЗЛД, който съответства на разпоредбата на чл.5 пар.1 от Регламент на ЕС 2016/679. Действително, разпоредбата от националното законодателство  е била отменена към датата на постановяване на решението, но  разпоредбата на посочения по-горе регламент е била действаща както по време на извършване на нарушението, така и по време на постановяване на решението. Регламентът е общоприложим акт,  той задължително се прилага в своята цялост в държавите членки, каквато е и РБ, като това приложение е пряко, не е необходимо  транспониране в националното законодателство с акт на  вътрешното право. Административното наказание – „имуществена санкция“ е наложено  на основание  действащи разпоредби на  Регламента. При така констатираното волеизявлението на административния орган, обективирано като решение на Комисията, почива на правно основание  и не може да се приеме за  изначално материално незаконосъобразно, което да води до  неговата нищожност.                   

               При този изход на спора и при своевременно направено искане на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение на основание чл.78 ал.8 от ГПК вр.чл.144 от АПК в размер на 100/сто/лв. съгласно чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

             На жалбодателя не се дължат разноски.

             Водим от гореизложеното и на основание  чл.172 ал.2 от АПК  съдът

 

РЕШИ:

            ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на ОБЩИНА КОЗЛОДУЙ, с която се иска обявяване на нищожността   на   РЕШЕНИЕ №ППН-01-607/2018 от 23.07.2019г. на Комисия за защита на личните данни в частта, в която жалбата на Й.Ц.Н. е приета за основателна по отношение на администратора Община Козлодуй, в чието структурно звено е О. п. „**“ за нарушение на разпоредбата на чл.2 ал.2 т.1 /ред.ДВ бр.91/2006г./ от ЗЗЛД, съответстваща на чл.5 пар.1 от Регламент /ЕС/ 2016/679 и в частта, в която му е наложено административно наказание – „имуществена санкция“ в размер на 15 000 /петнадесет хиляди/ лв. за нарушение на цитираната по-горе разпоредба..

           ОСЪЖДА  ОБЩИНА КОЗЛОДУЙ ДА ЗАПЛАТИ  на Комисия за защита на личните данни  сумата 100/сто/лв. юрисконсултско възнаграждение.               

            Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

                                               АДМ. СЪДИЯ: