Мотиви кьм Решение № 260076/22.10.2020 г. по АНД № 667/2020 г.:
Производството е образувано на основание чл.78а от НК, след
направено предложение с Постановление на ЯРП от 01.07.2020 г. на
основание чл.375 от НПК. В постановлението се
сочи, че наказателното преследване по Б.П.№ 358/2020 г.
на РУ – Я.при ОД на МВР-Я. е започнало против И.С.Д. ***, за извършено престъпление
по чл.345, ал.2 вр. ал.1 от НК.
ЯРП, редовно призована, не изпраща представител.
Обв. И.Д., редовно призован,
участва лично в с.з. без адвокат, като заяви, че желае делото да бъде
разгледано. Ив.Д. дава кратки обяснения, в които сочи, че е извършил престъплението.
Изразява съжаление за извършеното деяние и пледира за налагане на минимално наказание,
т.к. в момента е безработен, и има семейство - съпруга с две малолетни деца, за
които трябва да грижи.
Сьдьт, след като се запозна с
постановлението на ЯРП и материалите по делото, приема за установена следната
фактическа обстановка:
Обвиняемият И.С.Д. *** си закупил МПС- л.а. марка"*** с номер на
рама ***. Съгласно чл.3, ал.1 от Наредба № I-45
от 24.03.2000 г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от
движение на моторните превозни средства и на ремаркета теглени от тях, Ив.Д.
следвало в 14-дневен срок от придобиване на собствеността или оформяне на вноса
да регистрира моторното превозно средство по предвидения в закона ред, което
обвиняемият не сторил.
На 21.06.2020 г. обв. Ив.Д.
привел в движение нерегистрираното по надлежния ред МПС- л.а. марка "**"
с номер на рама *** в гр.Я., по ул. ***, в посока
ж.к. ***, пред блок №11. Около 09.50 часа на същата дата и на посоченото
по-горе място обвиняемият бил спрян за проверка от свидетелите С.Г. и В.Д. ***.
При проверката свидетелите установили, че лекия автомобил се управлява от обв. И.С.Д. *** и не е регистриран по предвидения в закона
ред.
За така констатираното управление на МПС, без същото
да е регистрирано по съответния ред свид. В.Д.
съставил на обв. И.С.Д. АУАН бл.№ ***., който
обвиняемият подписал без възражения.
Видно от писмо per. №
***. на Началник Сектор „ПП" при ОД на МВР-Я. след извършена справка в
информационната система на Сектор „ПП“ при ОД на МВР-Я.е установено, че няма
данни за регистрация на ППС - л.а. марка "***" с номер на рама***.
Съгласно чл.40, ал.2 от ЗДвП, условията и редът за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета теглени от тях се определя с наредба на Министъра
на вътрешните работи, съгласувана с Министъра на транспорта информационните
технологии и съобщенията, и Министъра на отбраната. Наредба № I-45
от 24.03.2000 г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от
движение на моторните превозни средства и на ремаркета, теглени от тях,
предвижда в чл.3, ал.1 в 14-дневен срок от придобиване на собствеността или
оформяне на вноса, моторните превозни средства да се регистрират. В конкретния
случай, обвиняемият е знаел, че след придобиване на моторното средство е
следвало да го регистрира по определения в наредбата ред, поради което следва
да се приеме, че е управлявал процесното превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред.
Описаната
фактическа обстановка сьдьт приема за установена от
самопризнанията и обясненията на обвиняемия от с.з. и ДП, и от показанията на
свидетелите С.Г. и В.Д., разпитани в хода на
предварителното разследване, чийто обяснения и показания са последователни, логични
и безпротиворечиви. Обстановката се установява и от приложените по делото
писмени доказателства, прочетени от сьда на основание
чл.283 от НПК и от протокол за оглед на местопроизшествие от 21.06.2020 г. и
приложения към него фотоалбум, който съдът предяви на обвиняемия и свидетелите
по чл.284 от НПК.
От така установената фактическа обстановка сьдьт прави
следните правни изводи:
Обв.
И.С.Д. *** е осьществил
от обективна и субективна страна престьпния сьстав на чл.345, ал.2 вр. ал.1
от НК, т.к. на
21.06.2020 г., около 09,50 часа, в гр. Я., по ул. П., в посока ж.к. ***, пред блок
№ 11, е управлявал МПС - л.а. марка "***", с номер на рама ***, което
не е регистрирано по надлежния ред.
От обективна страна
обвиняемият е управлявал МПС – процесния
л.а. марка "***", с номер на рама ***, който не е регистриран по
надлежният ред. Съгласно
чл.40, ал.2 от ЗДвП, условията и редът за регистриране, отчет, пускане в
движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях се определя с наредба на Министъра на вътрешните работи,
съгласувана с Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията
и Министъра на отбраната. Условията и редът за първоначална регистрация на
моторни превозни средства, за промяна в същата, за прекратяването и за
възстановяването й са уредени в Наредба № I-45
от 24.03.2000г за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от
движение на моторните превозни средства и на ремаркета, теглени от тях. Съгласно
наредбата, при прекратяване регистрацията на моторно превозно средство се
представят табелите с регистрационни номера, като след това може да се извърши
възстановяване на регистрацията при определени условия. В конкретния случай
управлявания от обвиняемия л.а. не е бил регистриран след закупуването му, т.е.
бил е нерегистриран по установения в посочената наредба ред към момента на
неговото управление от дееца.
От субективна страна
деянието е извьршено от обвиняемия с пряк умисъл, тъй
като той е сьзнавал общественоопасния
характер на деянието и е искал настьпването на
общественоопасните последици, видно и от неговите обяснения в с.з. и в ДП. С
качването си на л.а. и бораване сьс
системите за управление на механизмите и агрегатите на МПС, след като е знаел,
че не следва да предприема управление на МПС, деецът е осъществил престъпното
деяние. Той е
съзнавал, че управлява нерегистрирано по съответния ред моторно превозно
средство, а именно, че управляваното от него МПС е без регистрация, извършена
по предвидения за това ред, съгласно Наредба № I-45
от 24.03.2000г за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от
движение на моторните превозни средства и на ремаркета, теглени от тях, но не е
преустановил престъпната си деятелност. Съзнавал е всички елементи от сьстава на престьплението и е
желаел настьпването на престьпните
последици, като макар, че е бил правоспособен водач е знаел, че неговото
поведение е неправомерно. Той е знаел, че управлението на нерегистирано
МПС е сериозно нарушение на закона, което подлежи на санкциониране, в случая и
по НК, като не са налице визираните в чл.14 от НК основания за изключване на
наказателната отговорност на подсъдимия. В тази връзка, съдът счита че деянието
е осъществено от обективна и субективна страна от дееца, съгласно предявеното
му обвинение с обвинителния акт.
С оглед всичко изложено, сьдьт
прие, че подсъдимият е осъществил състава на престъплението по чл.345, ал.2, вр. ал.1 от НК.
При определяне на вида и размера на наложеното наказание, сьдьт взе предвид следното:
Извьршеното от обвиняемия деяние
е с висока степен на обществена опасност, т.к. с него се засягат обществените
отношения свьрзани с безопасността на транспорта.
Личността на обвиняемия е с невисока степен на обществена
опасност, имайки предвид опасността на извьршеното деяние и чистото сьдебно
минало на обвиняемия.
Сьдьт, след като взе предвид изложеното, както и факта, че
обвиняемият се признава за виновен, оказва сьдействие
за изясняване на обективната истина по делото, сьжалява
за стореното, неговото семейно, и социално положение, освободи обв. И.Д. от наказателна отговорност и му наложи
административно наказание глоба от 1000/хиляда/лв. Сьдьт приложи разпоредбата
на чл.78а, ал.1 от НК, т.к. обвиняемият е пьлнолетен,
неосьждан, от деянието не са настьпили имуществени вреди и наказанието, което е
предвидено за посоченото престьпление е в рамките определени от чл.78а от НК.
Сьдьт счита, че с така наложеното
наказание ще се постигнат целите на наказанието, визирани в чл.36 от НК и върху
личността на обвиняемия ще се постигне необходимия поправителен и
превъзпитателен ефект.
Разноските
по делото не са напвени.
По тези сьображения сьдьт постанови решението си.
Районен сьдия: