Решение по дело №74/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 157
Дата: 15 май 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700074
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№157                                           15.05.2023 г.                             Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

 

 на двадесет и четвърти април през две хиляди двадесет и трета година в открито заседание в следния състав:

                                                                          

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА               при секретар: Ива Атанасова,

 като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №74 по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 128 и сл. от АПК вр. с чл. 40 от Наредба №10/13.12.2019г за условията и реда за прилагане на мерките от Националната програма по пчеларство за периода 2020-2022г, образувано по жалбата на О.А.М. против Уведомително писмо №6/08.11.2022г на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е отказано плащане по Национална програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г“ по подадено Заявление за плащане с УИН 24/170122/28427./ стр.11/

       Заместник изпълнителния директор, комуто са делегирани правомощия по силата на чл.20а от Закона за подпомагане на земеделските производители, съгласно Заповед № 03-РД/3080/22.08.2022г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ / стр. 7/, отказва изцяло изплащане на помощта – финансиране на разходи по мярка Б „Закупуване на ветеринарномедицински продукти срещу вароатозата“ в размер на 1617.80лв, по мярка Д „Разходи за поддържани или увеличаване броя на пчелните семейства“ и „Разходи за закупуване на пчелни майки“ за 2022г, в размер на 2 250лв., поради следните фактически и правни основания: на основание чл.40 ал.2 т.8 предложение – установено е, че ползвателя на отговаря на условията за подпомагане по съответните мерки, изискване по чл. 9 ал.1 т.1, във връзка с чл.14 ал.2 т.1, чл. 21 ал.2 т.1– допустими за подпомагане по мярка Б и Д са лицата, които наред с другите, стопанисват пчелни семейства под ветеринаромедицински контрол. Отсъствието на условието е установено по реда на административна проверка, регламентирана в чл.39 ал.1 т.1 от Наредбата. Отсъствието се доказва от договор №2/30.01.2019г и Договор №4 от 30.01.2019г за предоставяне на ветеринарно медицински услуги за пчелин с рег. №262Б-0443 и с рег. №6268Б-0380, представени от БАБХ, стр. 149 и сл. по делото. Договорите са сключени О.М. като земеделски производител и поради това възложител и доктор О.М. / същото лице/ като изпълнител и вписан в регистъра на ОБДХ гр. Стара Загора за осъществяване на ветеринарномедицинска практика, в качеството му на  управител на ветеринарномедицинско заведение, вписано по реда на чл.30 от ЗВД. Земеделския производител възлага на себе си изпълнение на мерките по националната програма за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестите по животните и зоонози, по отношение на животновъдните обекти. Направен е извод, че контрол върху самия себе си земеделския производител не би могъл да осъществява, поради което не е изпълнено едно от кумулативните условия за изплащане на помощта, а именно това по чл.9 ал.1 т.1 вр. с чл.14 ал.2 т.1 и чл.21 ал.2 т.1 от Наредбата, в които разпоредби изрично се изисква извършване на дейностите по мярка Б и Д да е под ветеринарномедицински контрол.

 Уведомителното писмо е връчено на 10.01.2023г, а жалбата е подадена на 17.01.2023г в рамките на указания 14-дневен срок за обжалване, поради което е допустима.

       Жалбоподателя иска от съда да бъде отменен Отказът за плащане на разходите, заявени за финансиране по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г“ с довода, че след като той самият е ветеринарен лекар, то няма пречка да възложи на себе си извършването на контрол върху дейностите по мярка Б и Д от програма, а освен това има и интерес те да бъдат своевременно и качествено изпълнени, за да се изпълни целта на дейността му като земеделски производител. Поддържа довод, че няма изискване контролът да се осъществява от друго лице, когато ползвателя на помощта има съответното образование и правоспособност, и е нелогично да възлага на трето лице дейност, която може да извърши сам. Претендира разноските по делото.

    Ответника Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ поддържа доводите в уведомителното писмо и иска от съда да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна / стр. 138/.

        Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

            Уведомителното писмо е издадено от компетентен орган и при спазване на материалния закон. Допустимите кандидати по мерките трябва да отговорят кумулативно и на изброените в чл. 14 ал.2 и чл.21 ал.2 от Наредбата условия, сред които първото е стопанисване на пчелните семейства под ветеринарномедицински контрол. За изясняване съдържанието на „ветеринарномедицински контрол“ е необходимо да се проследи разпоредбата на чл.8 вр. с чл. 7 ал.1 вр. с чл. 131 ал.4 от Закона за ветеринарно медицинската дейност, за да стане ясно, че ползвателя на помощта и стопанисващ животновъдните обекти по чл.129 от ЗВМД не може сам на себе си да осъществява контрол за установяване и отстраняване на нарушения, свързани с дейностите по профилактика и здравеоопазване. Контролът по смисъла на чл.7 ал.1 буква „а“ и буква „б“ – изпълнение на мерки за профилактика, здравеопазване на животните на чл.8 от ЗВМД се извършва от официални ветеринарни лекари, които са служители на БАБХ. Контролът никога не може да бъде във властта на самото контролирано лице, защото това противоречи на същността му и го изключва като условие. Дейностите не са извършвани под ветеринарно медицински контрол, поради което и жалбата не е основателна. Именно изискването на чл.14 ал.2 т.1 и чл.21 ал.2 т.1 от Наредбата не позволява тълкуване в посочения от жалбоподателя смисъл, а именно сам да контролира себе си. Ветеринарномедицинския контрол е регламентиран в Закона за ветеринарномедицинската дейност и се извършва от посочените в чл. 8 вр. с чл.7 ал.1 вр. с чл.131 ал.4 от същия официални лекари на БАБХ, а не от правоспособни лекари по ветеринарна медицина, същите явяващи се и лица стопанисващи подлежащите на контрол животновъдни обекти. Изискването не е изпълнено и правилно е квалифицирано като условие по чл. 40 ал.2 т.8 предложение първо от Наредбата като обстоятелство, представляващо основание за отказ да се изплати финансова помощ по посочените мерки от Националната програма.

                   Воден от тези мотиви, Административен съд Стара Загора   

 

РЕШИ

ОТХВЪРЛЯ жалбата на О.А.М. против Уведомително писмо №6/22.11.2022г на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

Решението да се съобщи, чрез изпращане на препис до страните.

 

 

                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: