Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 3/11.01.2019 г.
гр. Монтана
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в
публично съдебно заседание на осми януари през две хиляди и деветнадесета
година в състав:
Председател:
Соня Камарашка
при секретаря Димитрана Димитрова и с участието на
прокурор Галя Александрова от Окръжна прокуратура гр.Монтана, като разгледа
докладваното от съдията административно дело № 573 по описа за 2018г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл. 179
и сл. от
Административно процесуалния кодекс /АПК/ във вр. чл.45, ал.11 от
Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) във вр. с
чл.32, ал.2 от Закон за администрацията (ЗА).
Образувано
е по повод оспорване инициирано със Заповед №АК-03-4 от 02.11.2018г. на
Областният управител на Област Монтана и уточнена в открито съдебно заседание, с
която е оспорена законосъобразността на Решение №1404 от Протокол №69 прието на
заседание на Общински съвет Берковица проведено на 26.10.2018г., с което на
основание чл.45, ал.9 от ЗМСМА във вр. с чл.45 ал.7 от ЗМСМА, Общински съвет
Берковица приема повторно върнато за ново обсъждане Решение №1371 от Протокол №68
от заседание на Общински съвет Берковица проведено на 28.09.2018г., с което на
основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА се разрешава кратковременен престой на
автомобили – до четири броя, успоредно на тротоара пред лицето на търговския
обект на ул.”М*** К*** ” гр.Берковица, с мотив, че се решава частен случай.
След уточнение на оспорването Областния управител на Област Монтана излага
доводи, че приетото повторно решение на Общински съвет Берковица е в
противоречие с разпоредби на ЗМСМА, ЗДвП и Наредба №1 от 17.01.2001год. за
организиране на движението по пътищата, което води до неговата
незаконосъобразност. В съдебно заседание по същество на спора оспорващият, чрез
процесуалния си представител старши експерт Е*** Л*** с юридическо образование,
поддържа оспорването, като излага конкретни доводи в тази насока. Моли да бъде
отменен оспорения общ административен акт. Претендира разноски.
Ответната страна Общински съвет
Берковица чрез председателя в писмена защита по делото, моли за отхвърляне на
оспорването, като излага конкретни доводи в тази насока, както и че не е налице
изработен и одобрен актуален генерален план за организация на движението в
Община Берковица.
Окръжна прокуратура гр.Монтана, чрез
прокурор А*** дава заключение в писмено становище по делото, че оспорения общ
административен акт е незаконосъобразен и следва да се отмени.
Съдът приема, че се оспорва общ
административен акт по см. на чл. 65 от АПК,
тъй като Решение №1404 от Протокол №69/26.10.2018г. на заседание на Общински
съвет Берковица с което приема повторно върнато за ново обсъждане Решение №1371
от Протокол №68/28.09.2018г. на общинския съвет, с което се разрешава
кратковременен престой на автомобили – до четири броя, успоредно на тротоара
пред лицето на търговския обект на ул.”М*** К*** ” гр.Берковица, е акт с
еднократно правно действие, с който се създават права и задължения и
непосредствено се засягат права и законни интереси на неопределен брой лица (Решение
№ 6352/09.05.2011 г. по адм. д. № 11419/2010 г., ІV отд. на ВАС). В изпълнение
на чл. 181, ал. 1 и 2, вр. чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез
публикуване в Държавен вестник, бр. 101 от 07.12.2018 г., на електронната
страница на Върховния административен съд и чрез поставяне на обявление на
определеното за това място в Административен съд – Монтана.
По делото няма присъединили се към
оспорването страни, на основание чл. 189, ал. 2 от АПК.
Настоящият състав на Административен съд
Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните,
събраните по делото писмени доказателства и приложимата нормативна уредба
намира за установено следното:
Предмет на спора е законосъобразността на
Решение №1404 от Протокол №69 прието на заседание на Общински съвет Берковица
проведено на 26.10.2018г., с което на основание чл.45, ал.9 от ЗМСМА във вр. с
чл.45 ал.7 от ЗМСМА, Общински съвет Берковица приема повторно върнато за ново
обсъждане Решение №1371 от Протокол №68 от заседание на Общински съвет
Берковица проведено на 28.09.2018г., с което на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА се разрешава кратковременен престой на автомобили – до четири броя,
успоредно на тротоара пред лицето на търговския обект на ул.”М*** К*** ”
гр.Берковица, с мотив, че се решава частен случай.
С приетото на л.13 по делото Решение №1371 от
Протокол №68/28.09.2018г., Общински съвет Берковица на основание чл.21, ал.1,
т.23 от ЗМСМА разрешава кратковременен престой на автомобили – до четири броя,
успоредно на тротоара пред лицето на търговския обект на ул.”М*** К*** ”
гр.Берковица. Решението е прието след писмо адресирано до Общински съвет
Берковица и кмета на гр.Берковица от юридическо лице „Ш*** къща” ООД и
физическото лице Б*** Н*** К*** от гр.Берковица за издаване на разрешение за
кратковременен престой на автомобили до 4бр. – клиенти на магазина, успоредно
на тротоара пред лицето на търговския обект в улица „М*** К*** ”.
Със Заповед №АК-04-9 от 15.10.2018г. на
л.10-12 по делото, Областният управител на Област Монтана е върнал за ново обсъждане
Решение №1371 от Протокол №68/28.09.2018г. прието от Общински съвет Берковица.
С Докладна записка изх.№РД-92-00-2250/18.10.2018г. (л.8 по делото), заместник
председателя на Общински съвет - Берковица е внесъл предложение да се отмени
върнатото за ново обсъждане на Общински съвет Берковица Решение.
С Решение №1404 от Протокол №69/ 26.10.2018г.
Общински съвет Берковица, на основание чл.45, ал.9 от ЗМСМА във вр. с чл.45
ал.7 от ЗМСМА, приема повторно върнатото за ново обсъждане Решение №1371 от
Протокол №68/28.09.2018г., от заседание на Общински съвет Берковица, с мотив,
че се решава частен случай.
Видно от приетото на л.35 по делото известие
за доставка писмо вх.№РД-92-00-2271 от 31.10.2018год. на 02.11.2018год. в
Областна администрация Монтана е постъпил Протокол №69 на заседание на Общински
съвет Берковица проведено на 26.10.2018г., тоест оспорването инициирано със
Заповед №АК-03-4 от 02.11.2018г. на Областният управител на Област Монтана е
подадено в рамките на законоустановения срок по чл.45, ал.11 от ЗМСМА, поради
което е процесуално допустимо.
Разгледано по същество оспорването е
ОСНОВАТЕЛНО, като съображенията от правна страна са следните:
Основателно
в оспорването се поддържа, че оспореното решение на Общински съвет Берковица е
прието в противоречие на императивните разпоредби на ЗМСМА, ЗДвП и Наредба №1
от 17.01.2001год. за организиране на движението по пътищата, предвид липсата на
компетентност на органа на местно самоуправление.
Оспореният
административен акт, в случая решение на Общински съвет Берковица, е постановен
от колективен административен орган, който разполага с правомощия, които са
строго и изчерпателно регламентирани в разпоредбата на чл.21 ЗМСМА. Видно от
цитираната норма, на общинския съвет е предоставена от закона обща
компетентност по отношение на въпросите, касаещи административно -
териториалната единица.
В процесния
случай обаче се касае за нарочно регламентирана материална компетентност,
включена в приоритетите на друг административен орган по силата на специален
закон – ЗДвП и Наредба №1 от 17.01.2001год. за организиране на движението по
пътищата.
В
разглеждания случай следва да намери приложение Закона за
движение по пътищата, който урежда отношенията, свързани с
безопасното преминаване на автомобилите по пътищата и кръстовищата, правата и
задълженията на участниците в движението и на съответните служби и длъжностни
лица. Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал.1
от Закона за движението по пътищата/ЗДвП/, лицата, които стопанисват
пътищата, ги поддържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за
съответния клас път, организират движението по тях така, че да осигурят условия
за бързо и сигурно придвижване и за опазване на околната среда от наднормен шум
и от замърсяване от моторните превозни средства. Според алинея втора на
посочения член за организиране на движението по пътищата се използват светлинни
сигнали, пътни знаци и пътна маркировка върху платното за движение и
крайпътните съоръжения, които се поставят само след възлагане от собственика
или администрацията, управляваща пътя, при условия и по ред, определени с
наредбата по ал. 3. В чл.3, ал.3 от ЗДвП е посочено, че условията и редът за
организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се
определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Според
чл. 19, ал.1,
т.2 от Закона за пътищата, общинските пътища се управляват от
кметовете на общините.
Съгласно
разпоредбата на чл. 6, т. 1 от Наредба № 1 за организиране на
движението по пътищата, издадена от министъра на регионалното развитие и
благоустройството (Наредба № 1), за организиране на движението по пътищата се
изготвят генерални планове за организация на движението (ГПОД) в населени
места, като ГПОД се разработва за територия на населеното място или за част от
него - чл. 9, ал. 1 от Наредба № 1. Освен това, според
чл. 10, ал. 1 от Наредба № 1, стопанинът на
пътя възлага изработването на ГПОД при условията и по реда на Закона за
обществените поръчки (ЗОП), като окончателният проект на ГПОД се
одобрява от кмета на съответната община , съгл. чл. 15 от Наредба № 1, същия се разглежда и
приема от Експертния съвет по устройство на територията (ЕСУТ) при условията и
реда на Наредба №1. Следователно, ЗДвП, явяващ се специален в случая по
отношение на ЗМСМА, предоставя материалната компетентност само и единствено на
кметът на общината, които е овластен с компетентност по възлагане проектирането
на организацията на движението, след съгласуване и одобряване на окончателния
проект на ГПОД.
На Общинския
съвет, които е колективен орган на местно самоуправление с изрично разписана в
ЗМСМА общо компетентност по въпроси от местно значение, ЗДвП и Наредба №1 от
17.01.2001год. за организиране на движението по пътищата, издадена от министъра
на регионалното развитие и благоустройството не е предоставил абсолютно никакви
правомощия по организацията на движението свързани с престой на автомобили,
нито пряко, нито косвено.
В процесния
случай Общински съвет Берковица приемайки оспореното решение с което разрешава
кратковременен престой на автомобили пред лицето на търговски обект на ул.”М***
К*** в гр.Берковица е надхвърлил пределите на
материалната си компетентност, тъй като законово предвидена
компетентност по смисъла на приложимия специален закон има само и единствено
Кмета на Община Берковица, след възлагане изработването на ГПОД по реда на ЗОП,
проектиране, съгласуване и одобряване.
В този
контекст, предвид обстоятелството, че с решението е одобрена промяна в
организацията на движението на основна градска улица на град Берковица,
обособяване на кратковременен престой на автомобили, успоредно на тротоара, води
до промяна и в ширината на улицата, от което се налага изводът, че се касае за
одобрен генерален план за организация на движението в нарушение на предвидения
по Наредба № 1/2001 г. ред и от некомпетентен орган, вместо кмета на общината,
предвид разпоредбата на чл.17, т.3 от Наредбата. Общинските съвети осъществяват
своята дейност в рамките и на основата на Конституцията и законите. Това е
подчертано и в Европейската харта за местното самоуправление. Както в преамбюла
на хартата, така и в отделни нейни разпоредби (чл. 3 ал. 1 и 2, чл. 4 и др.) изрично
се отбелязва, че дейността на органите на местното самоуправление се
осъществява в рамките на закона или доколкото това е позволено от закона, така
приетото решение по своята същност е нищожно, тъй като е прието от Общински
съвет – Берковица, без законова делегация, при липса на правно основание, което
води до липса на материална компетентност на органа.
Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен
състав счита, че оспореното Решение №1404 от Протокол №69 прието на заседание
на Общински съвет Берковица проведено на 26.10.2018г., с което на основание
чл.45, ал.9 от ЗМСМА във вр. с чл.45, ал.7 от ЗМСМА, е прието повторно
върнатото за ново обсъждане Решение №1371 от Протокол №68 от заседание на
Общински съвет Берковица проведено на 28.09.2018г., с което на основание чл.21,
ал.1, т.23 от ЗМСМА се разрешава кратковременен престой на автомобили – до
четири броя, успоредно на тротоара пред лицето на търговския обект на ул.”М***
К*** ” гр.Берковица, с мотив, че се решава частен случай, като прието от орган без
материална компетентност следва да се обяви за нищожно.
При този изход на делото, и според
правилата на чл. 143, ал. 4 от АПК вр. чл. 144 от АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ,
на оспорващия следва да се възложат разноски за заплащане на държавна такса в
размер на 20.00 лв. за съобщаване на оспорването чрез обявление в „Държавен
вестник“ и разноски по осъщественото процесуално представителство, които съдът
определя в размера на 100.00 лв.
Мотивиран от гореизложеното и на основание
чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав
Р Е Ш И:
ОБЯВЯВА
ЗА НИЩОЖНО
Решение №1404 от Протокол №69 прието на заседание на Общински съвет Берковица
проведено на 26.10.2018г., с което на основание чл.45, ал.9 от ЗМСМА във вр. с
чл.45 ал.7 от ЗМСМА, Общински съвет Берковица приема повторно върнато за ново
обсъждане Решение №1371 от Протокол №68 от заседание на Общински съвет
Берковица проведено на 28.09.2018г., с което на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА се разрешава кратковременен престой на автомобили – до четири броя,
успоредно на тротоара пред лицето на търговския обект на ул.”М*** К*** ”
гр.Берковица, с мотив, че се решава частен случай.
ОСЪЖДА Общински съвет
Берковица да заплати на Областният управител на Област Монтана, сторените
разноски по делото в размер на общо 120.00лева /сто и двадесет/, представляващи
възнаграждение за осъществената защита и разноски за заплащане на държавна
такса за съобщаване на оспорването чрез обявление в „Държавен вестник“.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба, чрез Административен съд - Монтана пред Върховен
административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.
На основание чл.138, ал.1 от АПК
препис от решението да се изпрати на страните.
Административен
съдия: