Определение по дело №302/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 346
Дата: 30 май 2023 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20237240700302
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 346

гр. Стара Загора, 30.05.2023г.

 

Административен съд – Стара Загора, седми състав, в закрито съдебно заседание на тридесети май през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                                                       

СЪДИЯ: Кр. Костова-Грозева

 

като разгледа докладваното от съдия Костова-Грозева адм. дело №302 по описа на съда за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба, подадена от З.С.С. с посочен адрес *** против Държавата за причинени неимуществени вреди, психически тормоз, безсъние, отравяне с хапчета, нервни кризи, раздяла от собствените му деца резултат от действия на следователи при ОДМВР Плевен, Окръжна прокуратура Плевен, Главния Прокурор на Р. България, от Висш съдебен съвет /ВСС/, които лица представлявали Държавата. Иска се осъждането им за сумата от 3 000 000 /три милиона лева/. В подробно изложение ищецът описва житейския си път от дата 22.10.2002г. до 11.07.2017г.

Административен съд Стара Загора, след като се запозна подробно със съдържанието на подадената от С. искова молба, намира, че същата следва да бъде оставена без разглеждане от този съд, като неподведомствена.

Според чл.128 от АПК подведомствени на административните съдилища са и  исканията за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица /чл.128, ал.1, т.6, предл. първо/. Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда на глава единадесета от АПК, чл.203 – 207.

Горните правни норми предпоставят приложимостта на този специален ред за търсене на обезщетения, само когато претендираните вреди са пряк и непосредствен резултат от правни актове на административен орган, които са обявени за незаконосъобразни, както и/или от незаконосъобразни фактически действия/бездействия на длъжностни лица, извършени при или по повод изпълнение на административна дейност от тези органи /съотв. длъжностни лица/. Т.е., вредата, чиято обезвреда може да иска едно лице, следва да е следствие или на акт на административен орган, обявен за незаконосъобразен или на действие/бездействие на длъжностно лице при този орган и то да е при или по повод на изпълнявана административна дейност.

В конкретният случай, видно от обективираните данни в исковата молба и изричния петитум в нея, З.С. претендира обезщетение в размер на 3 000 000 лева и иска осъждане на редица държавни органи и организации, но в молбата му не се съдържат данни, че претедираните вреди са пряк резултат от дейността на конкретен административен орган /от негов акт/ или от дейността на служители при административен орган, извършена при и по повод изпълнението на административна дейност. Не се открояват факти в жалбата, които да сочат, че ищецът претендира настъпили за него вреди, които да са резултат именно на административната дейност, която в опреледелени случаи би извършвал Главният Прокурор на Р. България, ВСС, ОП Плевен и следователите от ОДМВР. Напротив, от целокупното изложение в исковата молба се установява, че оплакванията на С. произтичат след като против него е образувано и проведено наказателно производство с повдигнато обвинение в убийство и постановена доживотна присъда за него.

Като се съобрази изложената фактология, на която се основава исковата претенция за присъждане на обезщетение, Съдът приема, че тя не се обосновава с твърдения, че вредите са резултат на извършвана административна дейност, при изпълнението на която е бил постановен незаконосъобразен административен акт, нито е налице твърдение за извършено незаконосъобразно деяние /действие или бездействие/ от длъжностни лица при Главна прокуратура на Р. България, ВСС, ОП Плевен или ОДМВР Плевен и пряк резултат от които да са настъпилите за З.С. неимуществени вреди.

Ето защо, така предявеният пред Административен съд Стара Загора иск следва да се остави без разглеждане, като неподведомствен на същия и исковата молба бъде върната на подателя си.

Доколкото към исковата молба ищецът не прилага доказателство за внесена ДТ, но е налице изрично искане за освобождаването му от заплащането й, като се прилага попълнена декларация относно обстоятелствата по чл.23 от ЗПП, както и като се съобрази обстоятелството, че ищецът в момента изтърпява наказание „лишаване от свобода“ в затвора в град Стара Загора, Съдът намира това искане за основателно, поради което следва да постанови освобождаване на Здравка С. от задължението да заплати дължимата се ДТ в размер на 10 лева.

Водим от горното, Съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСВОБОЖДАВА З.С.С., ЕГН **********, изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в Затвора в град Стара Загора от заплащане на дължимата се ДТ по настоящото дело.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искова молба от З.С.С. с посочен адрес *** против Държавата за причинени неимуществени вреди, психически тормоз, безсъние, отравяне с хапчета, нервни кризи, раздяла от собствените му деца резултат от действия на следователи при ОДМВР Плевен, Окръжна прокуратура Плевен, Главния Прокурор на Р. България, от Висш съдебен съвет /ВСС, с искане за присъсъждане на обезщетение в размер на 3 000 000 /три милиона лева/ и ВРЪЩА исковата молба на подателя й З.С..

           

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от съобщаването му на ищеца.

 

 

 

                                                                                    Административен съдия: