РЕШЕНИЕ
№ 437
Бургас, 27.04.2023
Г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XIII тричленен състав, в съдебно заседание на тридесети март две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ПАВЛИНА
СТОЙЧЕВА |
Членове: |
ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ |
При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА и с участието на прокурора ХРИСТО КРЪСТЕВ КОЛЕВ като разгледа докладваното от съдия СТОЯН КОЛЕВ кнахд № 257 / 2023
Производството
е по реда на чл. 221 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК),
във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Образувано
е по касационна жалба на З.А.А., ЕГН **********, с адрес: ***, против Решение №
1210/23.12.2022 година, постановено по АНД № 898/2022 година по описа на
Бургаски районен съд (БРС), с което е потвърден Електронен фиш серия К №
5298662, издаден от ОД МВР гр. Бургас, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 2 ЗДвП, на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“, в размер на 50
лева.
С
жалбата се поддържа, че решението на БРС е неправилно и незаконосъобразно.
Твърди се, че в хода на въззивното производство не са били изяснени всички
факти и обстоятелства, относими към предмета на доказване. Счита, че не са
разгледани възраженията на жалбоподателя че не е ясно каква е била позицията на
техническото средство спрямо пътя. С тези доводи е изложено искане съдът да
отмени въззивното решение и издадения срещу касатора електронен фиш, или да
върне преписката на БРС за ново произнасяне със съответните указания за
събиране на доказателства.
В
съдебно заседание касаторът не се явява. Чрез процесуалния си представител адв.
Д. депозира писмени бележки с които поддържа жалбата. Претендира разноски.
Ответникът по касационната жалба не изпраща представител в съдебно заседание,
не изразява становище по касационната жалба.
Участващият
по делото прокурор дава заключение за неоснователност на касационната жалба и
пледира за оставяне в сила на решението на БРС.
Административният
съд, като прецени доводите на страните, фактите, които се установяват от
събраните по делото доказателства, както и мотивите на съдебния акт, в рамките
на наведените от жалбоподателя касационни основания и предвид обхвата на
касационната проверка, очертан в разпоредбата на чл. 218, ал. 2 АПК, намира за
установено следното:
Производството
пред районния съд е образувано по жалба на З.А.А. против електронен фиш Серия К
№ 5298662, издаден от ОД МВР гр. Бургас, за което е образувано АНД № 898 по описа на БРС за 2022 г. С постановеното по
това дело Решение № 1210/23.12.2022 година съдът е потвърдил издадения
срещу А. електронен фиш.
При
постановяване на решението си ВРС е приел, че административнонаказателното
производство е проведено без нарушаване на процесуалните правила, визирани в
ЗАНН и ЕФ съдържа необходимите реквизити. Въззивният съд е направил извод, че е
осъществен съставът на визираното нарушение предвид това, че водачът е
управлявал МПС със скорост 97 км./ч при максимална разрешена скорост от 80
км./ч. Санкционната норма е била приложена правилно, като при наличие на
допусната от жалбоподателя скорост на управление на МПС, превишаваща
разрешената от 80 км/ч правилно е било определено и предвиденото в чл. 182, ал.
1, т. 2 ЗДП наказание.
Решението
на ВРС е валидно и допустимо. Постановено е по отношение на акт, който подлежи
на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от надлежно сезиран
компетентен съд в рамките на правомощията му. При разглеждане на делото не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат
отмяната му. Същото е правилно.
Съгласно
разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗДвП, когато нарушението е извършено при
управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице,
предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител
или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на
моторното превозно средство. Електронният фиш в случая е издаден на З.А. като
законен представител на юридическото лице „Омникар - Ауто“ ООД.
Разпоредбите
на чл. 186, ал. 4 и ал. 5, чл. 188, ал. 1 и 2 и на чл. 189, ал. 4-8 ЗДвП,
регламентират издаването на Електронния фиш на името на собственика на
автомобила или на законния представител на юридическото лице (какъвто е
настоящия случай), т.е. налице е законова презумпция, че последният е неговия
водач. Електронният фиш не е надлежно връчен, като по делото няма данни от
страна на жалбоподателя, в настоящото производство касатор да е представена
декларация по чл. 189, ал. 5, предл. 2-ро ЗДвП и копие от свидетелството за
правоуправление на лицето, на което е предоставено управлението на МПС, поради
което се налага извода, че административно-наказателната отговорност на А. е
ангажирана правилно.
Настоящата
съдебна инстанция не споделя възражението на касатора, свързано с липсата на
поставен пътен знак В-26 в пътния участък където е
заснет автомобила на жалбоподателя и свързаните с това твърдения за допуснато
съществено нарушение на съдопроизводствените правила. В съставения Протокол от
19.09.2021 г. за използване на Автоматизирано техническо средство или система,
много точно и ясно е записано, че има пътен знак за ограничение на скоростта до
80 км/ч, като пътният участък е в населено място. Така установените факти, са
отразени и в ЕФ. На основание чл. 189, ал. 2 ЗДвП, редовно съставените актове
по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното, а в случая
от страна на касатора не са представени доказателства, годни да опровергаят
описаните в протокола от 19.09.2021 г. и в ЕФ факти и обстоятелства. Освен това
съгласно чл. 21, ал. 1 ЗДвП максимално допустимата скорост при движение на МПС
в населено място, какъвто е и настоящия случай е 50 км/ч. Водачите на МПС са
длъжни да се съобразяват с това ограничение без да е налице нарочно поставен
пътен знак за това, като евентуалната липса на поставен знак В-26 не изключва
вината на водача при нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП. В този смисъл твърденията
на касатора, че решението е постановено при наличие на неизяснена в цялост
фактическа обстановка е неоснователно.
Неоснователни
се явяват и твърденията в жалбата свързани с редовността на протокола от
проверката на техническото средство, с което е установено нарушението. Към
административната преписка е приложен протокол от проверка № 18-С-ИС/18.05.2021
г. на БИМ, от който надлежно се установява, че преносимата система за контрол
на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH
CAM S1 е преминала съответните процедури
по изпитване и сертификация и е от одобрен тип. Същото, притежава удостоверение
за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126, издадено от Българския
институт по метрология и отговаря на изискванията на Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от
Министъра на вътрешните работи. Стационарно преносимият уред за контрол на
скоростта (СПУКС) на моторни превозни средства ARH CAM S1 е предназначен за
автоматично фиксиране и на допуснатите нарушения за скорост, като уредът
измерва скоростта и разстоянието на преминаващите МПС само в автоматичен режим
от статив (тринога) или от конзола в патрулен автомобил в стационарно
положение. Принципът на работа на системата е основан на лазерен модул, който
може да произведе стойност на базата на излъчен лазерен лъч, отразен от
преминаващите превозни средства, като измерванията се документират от две
конструктивно идентични камери, оборудвани с обективи, с различни фокусни
разстояния и след всички измервания и направените изчисления, устройството
предоставя една валидно измерена текуща скорост на всяко от наблюдаваните МПС.
Всички заснети МПС, индексирани с превишена скорост, се съхраняват в
устройството, с възможност за автоматично предаване в цифров вид на
разпознатите регистрационни табели, придружени със снимков материал и данни.
Системата включва стационарно преносими уреди за контрол на скоростта,
специализиран софтуер, интегриран със софтуера за проверка и автоматизираната
система "Административнонаказателна дейност" за обработка на
нарушенията за скорост и генериране на електронен фиш.
Зоната
на измерването се определя чрез пресичане на линиите на маркерите в средата на
страните на изображението. Същите показват скоростта на кой автомобил от
снимката е засечена. Същевременно са обособени три зони на измерване:
-
лазерна измервателна зона /площ покрита от лазерния лъч/;
-
ръб на измервателна площ /определя се от пресичането на линиите ограничени с
черта с тъмен цвят, разположена над маркерите в средата на страните на изображението/
и
-
зона за безопасност /определя се от пресичането на линиите ограничени с черта с
бял цвят, разположена над маркерите в средата на страните на изображението/.
„Зоната
за безопасност“ представлява кръг, в който е позволено само едно превозно
средство, за да се запази абсолютната сигурност.“
От
приложената по делото снимка, въз основа на която е издаден процесния фиш е
видно, че в зоната за безопасност попада само автомобила на касатора. Всъщност
това е и единственият попадащ в обхвата на техническото средство и заснет от
него в този момент автомобил. В този смисъл изискването в зоната за сигурност
на измерване да попада само един автомобил не е нарушено, което обуславя и
абсолютната сигурност на измерването.
Гореизложеното
отговаря и на изискванията, залегнали в чл. 74б, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за
средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Изискванията
от Наредбата се включват в метрологичните характеристики, които пък са част от
метрологичния контрол, който се извършва за гарантиране на точност и
достоверност на измерванията по арг. от чл. 5 от Закона за измерванията.
Удостоверението за одобрен тип средство за измерване удостоверява по безспорен
начин одобряване на типа на средството за измерване, което по правилото на чл.
32, ал. 1 от Закона за измерванията означава, че средството е изпитано и е
установено съответствие с типа на средствата за измерване и изискванията към
тях, част от които изисквания са посочените такива в чл. 746, ал. 1 и ал. 2 от
Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол,
което обуславя неоснователността и на последното касационно възражение, че
използваното АТСС не отговаря на изискванията на Наредбата за средствата за
измерване, които подлежат на метрологичен контрол.
На
следващо място съдът намира обстоятелството, че посочването в мотивите на
районния съд, че АТСС е стационарно, не съставлява нарушение на
съдопроизводствените правила, с което да се нарушава правото на защита на
жалбоподателя и което да е основание за отмяна на въззивното решение.
Във
връзка със служебната проверка за съответствие на решението с материалния
закон, касационният състав приема, че изводите на районния съд по фактите,
установени в проведено процесуално законосъобразно производство, включително и
посредством събиране на нужните за изясняване на спора доказателства, са
съответни и на приложимия към процесния случай закон.
Наложеното
административно наказание е съответно по вид и в предвидения в чл. 182, ал. 1,
т. 2 ЗДвП абсолютен размер, с което е съобразен и чл. 27, ал. 1 ЗАНН, при
неприложимост на правилата по чл. 27, ал. 2 и 3 ЗАНН.
От
изложеното става ясно, че БРС е постановил правилен съдебен акт, който при
липсата на касационни основания, водещи до неговата отмяна, следва да бъде оставен
в сила.
Предвид
изхода на спора право на разноски има ответникът по касация, но предвид липсата
на отправено искане, не се следва присъждане на такива.
Водим
от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във
връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА
Решение № 1210/23.12.2022 г., постановено по НАХД № 898/2022 г. по описа на
Районен съд Бургас.
Решението
не подлежи на обжалване.
Председател: |
||
Членове: |