Решение по дело №2141/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 39
Дата: 9 януари 2023 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20227180702141
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 39

 

09.01.2023г., гр. Пловдив

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

      

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, трети състав, в открито съдебно заседание проведено на петнадесети декември, две хиляди  двадесет и втора година, в състав:

 

Административен съдия: Любомира Несторова

 

     при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдията административно дело №2141 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

    Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК /

     Образувано е по жалба на Б.Ч.К., с ЕГН **********, с адрес: ***, против Уведомително писмо с изх. № 01-163-6500/374 от 19.07.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., издадено от Вр.И.Д. Директор на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив.

    В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Твърди се, че Б. К. не е изпълнил предписание № 197 от 29.11.2021г., тъй като същото не е получено от него.

  Претендира се отмяната на оспорения административен акт. В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя претендира отмяната на оспорения отказ за финансиране и разноските по делото. Представя подробни писмени съображения.

 

    Ответникът – Директорът на ОД на ДФ „Земеделие“-  Пловдив, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

     Съдът намира, че жалбата срещу оспореното УП е подадена в предвидения за това преклузивен срок, тъй като актът е съобщен на жалбоподателя на 26.07.2022г./л. 56 по делото/, а жалбата е депозирана до Административен съд-Пловдив чрез административния орган на 04.08.2022г.   Налице е и правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

     Съдът установи следната фактическа обстановка:

     Жалбоподателят Б.Ч.К. е подал заявление  за подпомагане за плащане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“  с ИД 16/14/2/03586 / л.11 по делото/  с дата 14.05.2021г. Посочен е капацитет по ДПЖ , размер на животинските единици, заявени за подпомагане. На същата дата е подписана от К. и Декларация. В същата в т. 7 е декларирано, че е запознат с правилата за отпускане на финансова помощ по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от  Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. Представен е и Работен лист  „Животни допустими за кандидатстване по мярка 14“. Подписани са от К. и следните декларации: Декларация за запознаване с определенията за нередност; Декларация по чл. 19 и чл. 20 ЗЗЛД; Декларация за развитие на селските райони 2014-2020г.

    На 23.04.2021г. К. подава заявление за подпомагане с вх. № 537. По повод това заявление Директорът на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив с Уведомително писмо с изх. № 01.163-6500/174 от 11.05.2022г. уведомява К., че следва да представи Становище от БАБХ, удостоверяващо налична свободна подова площ /дворна площ по отношение на животновъден обект с № 4339-0140 на основание чл. 21 от Наредба № 4 от 08.08.2017г. в срок от 10 работни дни от получаване на съобщението.  УП е получено от заявителя на 16.05.2022г. На 23.05.2022г. със заявление с вх. № 01-163-6500/174  К. представя Становище № 736 от 17.05.2022г. на Директора на ОДБХ-Пловдив. 

     Последвало е издаването на оспорения административен акт, с който на основание чл. 28, ал.1, т.4 от Наредба № 4 от 08.08.2017г. за прилагане на мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. е отказано финансиране.

  В хода на съдебното производство са приети по делото следните писмени доказателства, представени от Директора на ОДБХ-Пловдив: 1. жалба от Б.Ч.К. с вх. № 4950/08.12.2021г.; 2.  Заявление за издаване на становище на основание Наредба № 4 от 08.08.2017г., с вх. № 537/23.04.2021г. ; 3.      Фактура № **********/23.04.2021г. за заплатена такса; 4.Удостоверение за регистрация на животновъден обект № 3600/10.11.2020г.; 5.Заповед № 410/27.04.2021г. на Директора на ОДБХ - Пловдив; 6.         Заповед № 568/28.05.2021г. на Директора на ОДБХ - Пловдив;7. Предписание № 197/29.11.2021г.;8.     Контролен лист за проверка на животновъдни обекти с интензивно отглеждане на селскостопански животни, за спазване правилата за хуманно отношение към животните за проверка на ЖО с peг. № 43390140 от 29.11.2021г.; 9. Доклад до Директора на ОДБХ - Пловдив от 29.11.2021г., съставен от д-р К.Д. и д-р А.И.; 10. Уведомление с изх. № 62/13.01.2022г. за отказ за издаване на становище, образец ЗХОЖ - 21 ОБ - 1, Приложение 6 към Заповед № 11-2484/05.12.2018г. на ИД на БАБХ; 11.Известие за доставка на уведомление с изх. № 62/13.01.2022г.

 Жалбоподателят представя в хода на съдебното производство Препис – извлечение от акт за смърт на С.Д. П.. Дата на смърт- 28.11.21г. Преписът е издаден въз основа на акт за смърт № 0014 от 29.11.21г. /л. 94/. Представя също Трудов договор с община Карлово № 230 от 26.02.21г.

  В хода на съдебното производство са събрани гласни доказателства, които съдът не следва да коментира като  подробни съображения ще изложи по-долу в настоящото изложение.

  С оглед на установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Оспореният акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган в предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма, съдържащ правни основания за постановяването му. В тази връзка уведомителното писмо е издадено от компетентен административен орган – директор на ОД на ДФЗ - Пловдив, с надлежно делегирани правомощия със Заповед № 03-РД/1759 от 21.06.2021г., издадена от изпълнителния директор на ДФЗ на основание чл. 20 и чл. 20а, ал. 1, 2, 3, 4, 5 и 6, чл.12, ал.7 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 1 и 2 във вр. с чл. 44 от Устройствения правилник на ДФ3/л. 57 и сл./. Съгласно чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП, изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който по силата на ал. 2 от нормата, организира и ръководи дейността на агенцията и е неин представител. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП е предвидена възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

С горепосочената заповед изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на директорите на областните дирекции на ДФ "Земеделие", в т. ч. и на директора на ОД – Пловдив, правомощията да вземат решение и издават уведомителни писма за плащане/отказ за изплащане на финансова помощ по заявления за подпомагане, съгласно Наредба № 4 от 08.08.2017 г., във връзка с прилагането на мярка 14 "Хуманно отношение към животните" от Програмата за развитие на селските райони/ПРСР/ за периода 2014 – 2020г.

Оспореното УП е издадено от Вр.И.Д. Директор на ОД на ДФ „Земеделие“-Пловдив Владислава Казакова в изпълнение на Заповед № 473 от 30.06.2022г. на Изпълнителния директор н ДФ „Земеделие“, с която на Владислава Казакова е наредено да изпълнява и длъжността директор на ОД ДФ „Земеделие“-Пловдив, считано от 01.07.2022г. до назначаване на титуляр на незаетата длъжност, но за неповече от шест месеца. УП е издадено на 19.07.2022г. следователно е издадено в периода, за който  на Казакова са предоставени правомощия да изпълнява посочената по-горе длъжност.

Съдът намира за формално спазена формата на административния акт. В него се съдържа като фактическо основание за отказа непредставяне на становище от БАБХ относимо за заявката за плащане за 2021г., така и несъответствие на капацитета на ЖО, така към дата 31.12.21г. капацитетът на животновъдния обект е 310бр./овце/кози, от които 180бр. кози/овце майки и 130 бр. агнета/ярета. Броят на животните в животновъдния обект е 253 бр. ДПЖ-овце и кози майки.

Посочени са и правните основания за отказа, а именно: разпоредбите на чл. 21 от Наредба № 4 от 08.08.2017г. и чл. 12, ал.3 от Наредба № 4 от 08.08.2017г. за прилагане на мярка 14 " Хуманно отношение към животните" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 -2020 г./Наредба № 4/

Независимо от това обаче съдът намира, че по определени правно релевантни въпроси липсват мотиви, което води до немотивираност в цялост (непълнота на мотивите) на издаденото уведомително писмо, която не може да бъде санирана на етапа на съдебното оспорване.

Според чл. 28, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 изплащането на финансовата помощ може да се намали или откаже, когато се установи, че земеделският стопанин не спазва нормативните изисквания за хуманно отношение към животните. Това е именно нормата послужила като правно основание на ответника за издаване на процесното уведомително писмо. От тази разпоредба следва извод, че административният орган има възможност да избере две законови възможности - първата по реда на посочване в административният акт е да намали финансовата помощ, а втората –  да откаже финансовата помощ, т. е. той не действа в условията на обвързана компетентност. Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 4 от АПК от две или повече законосъобразни възможности органът е длъжен при спазване на ал. 1, 2 и 3 да избере тази възможност, която е осъществима най-икономично и е най-благоприятна за държавата и обществото. Наред с това административният орган следва да изложи мотиви защо и на какви основания е избрал една от двете алтернативни възможности, предвидени в наредбата.

     В оспорения административен акт, няма изложени мотиви, защо административният орган е приел, че в случая следва да откаже изцяло изплащане на заявената финансова помощ, а не да намали нейния размер.

   Съгласно чл. 21 от Наредба № 4 при непълнота или нередовност на документи, при възникване на необходимост от предоставяне на допълнителни документи при непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти, както и с цел да се удостовери верността на заявените данни, ДФЗ – РА, указва на земеделския стопанин необходимостта от представяне на допълнителни данни и/или документи. Земеделският стопанин е длъжен в срок до 10 работни дни от уведомяването да представи изисканите му данни и/или документи. Представените след този срок данни и/или документи, както и такива, които не са изрично изискани от ДФЗ – РА, не се вземат предвид при последващата обработка на заявлението за подпомагане или плащане. Освен това съгласно разпоредбата на чл. 35 от АПК индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая.

   В настоящото производство административният орган с УП от 11.05.22г. е изискал да се представи в срок от 10 работни дни становище от БАБХ, удостоверяващо налична свободна подова площ/дворна площ по отношение на животновъден обект 4339-0140. Не са дадени други изрични указания. На 23.05.22г. Б. К., със заявление с вх. № 01-163-6500/174, представя Становище № 736/17.05.2022г. на БАБХ-Пловдив за животновъден обект 4339-0140. Посочено е в Становището, че собственикът/ползвател на ЖО спазва законоустановените изисквания по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.  и осигурява посочените в Таблица 1 площи. В представеното становище въобще не се посочва за кой период от време се отнася, а в мотивите на оспорения акт не са изложени съображения защо се приема, че представеното Становище не се отнася за разглежданата заявка за плащане. Не са изложени мотиви дали е получена служебно информация от БАБХ относно постановен отказ от БАБХ за представяне на Становище, поискано от К. със заявление с вх. № ЗЖ-537/23.04.2021г.

Следва да се посочи, че в съдебното производство е недопустим инцидентният контрол на издаден предходен административен акт, който не е предмет на правния спор. Ето защо Съдът не дължи произнасяне относно Предписание № 197 от 29.11.2021г. на ОДБХ-Пловдив и в тази връзка не следва да се обсъждат събраните  писмени и гласни доказателства в хода на съдебното производство.

 Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № 4 финансовата помощ по тази наредба се предоставя за изпълнението на една или комбинация от дейности, включени в подмярка 14. 1 "Хуманно отношение към животни в сектор ЕПЖ" или подмярка 14. 2 "Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ" от мярка 14 "Хуманно отношение към животните" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

В чл.4, ал.3 от същата наредба е посочено, че по подмярка 14.2 "Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ" се предоставя финансова помощ за дейности за осигуряване на: 1 не по-малко от 10 на сто над задължителния стандарт свободна подова площ, както следва:а) за разплодници – между 2,4 – 2,6 кв. м в помещение и между 3,3 – 3,9 кв. м на двор; б) за овце и кози майки – между 1,1 – 1,5 кв. м в помещение и между 1,7 – 2,8 кв. м на двор; в) за агнета и ярета – 0,44 кв. м в помещение и между 0,7 – 0,8 кв. м на двор;г) за женски шилета и козички за разплод – между 0,8 – 1,1 кв. м в помещение и между 1,3 – 2,2 кв. м на двор;д) за мъжки шилета и козлета за разплод – между 1,2 – 1,5 кв. м в помещение и между 2,2 – 2,8 кв. м на двор; е) за шилета за угояване – между 0,7 – 0,8 кв. м в помещение и между 1,7 – 2,2 кв. м на двор;

 Съгласно чл. 4, ал.4 от Наредбата /изм.бр. 24 от 2022 г., в сила от 25.03.2022/ при изпълнение на дейности по ал. 2, т. 2 и ал. 3, т. 2, площта на помещението и на двора трябва да отговаря на изискванията, определени в приложение № 2 към чл. 9, ал. 1, т. 2 и приложение № 3 към чл. 10, т. 1, буква "а" от Наредба № 44 от 2006 г.

 Според чл. 12, ал. 3 от Наредбата кандидатите трябва да спазват минималните изисквания за хуманно отношение към животните съгласно съответните задължителни стандарти и да изпълняват дейностите съгласно чл. 4. За всички животни от допустимите категории, отглеждани в животновъдния обект, в който се изпълнява дейност по осигуряване на свободната подова площ, кандидатите спазват изискванията на чл. 4, ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 1. В ал. 6 на чл. 12 е посочено, че към момента на кандидатстване земеделските стопани посочват в заявлението за подпомагане/плащане броя на всички животни от даден вид и категория, които се отглеждат в животновъдния обект и тези, за които се кандидатства за подпомагане за дейностите по чл. 4.

Според приложената от административния орган разпоредба на чл. 28, ал. 1, т. 4 от Наредбата изплащането на финансовата помощ може да се намали или откаже, когато се установи, че земеделският стопанин не спазва нормативните изисквания за хуманно отношение към животните. Тази норма е бланкетна и административният орган следва да посочи от фактическа и правна страна кои точно нормативни изисквания за хуманно отношение към животните не е спазил земеделския стопанин.

В случая административният орган е посочил чл. 12, ал.3 от Наредбата. Формалното нарушение на тази норма обаче не обосновава автоматично извод за неспазване на изискванията за хуманно отношение към животните, което всъщност е основанието да се намали или откаже исканото подпомагане по мярка 14.

В мотивите органът посочва, че е извършена административна проверка по заявка с № 16/14/2/03586, но не става ясно в какъв документ е обективирана тази проверка. Твърди се несъответствие на капацитета, съгласно издадено Удостоверение по реда на чл. 137 от ЗВД.

 От мотивите, изложени в УП става ясно, че формално броя, вида и категорията на отглежданите в ЖО към референтната дата 31.12.2021 г. животни не съответстват на капацитета на обекта, определен с Удостоверението му за регистрация по чл. 137 от ЗВМД. Следва обаче да се има предвид, че този капацитет, посочен в удостоверението, е определен към датата на издаването му /10.11.2020г./ въз основа на отглежданите към този момент животни. Тази технология на установяване на капацитета на ЖО е ясно видна в издаденото удостоверение, в което определеният капацитет е обвързан с установения в констативния протокол от 10.11.2020г. брой на отглежданите към момента на проверката животни. В удостоверението за регистрация не е определен максималния капацитет на ЖО по видове и категории животни съответни на процесните, а капацитетът е определен според заявените от селския стопанин бройки животни и осигурената от него площ.

  При това органът не е изложил мотиви как е определил капацитета на ЖО, подовата площ и общо осигурената свободна площ, не е посочил максималният капацитет на ЖО.

   Не на последно място следва да се има предвид, че съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. В случая това е 19.07.2022г. Към тази дата вече е било издадено Становище от БАБХ за спазване на изискванията на Наредба № 4 от 08.08.2017г.  Удостоверена е налична подова площ и/или дворна площ отговаряща на изискванията както и това, че собственикът/ползвателят на животновъдния обект спазва законоустановените изисквания по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“.

 Ето защо съдът счита, че оспореният административен акт противоречи на материалния закон. С оглед на изложеното по-горе съдът намира, че административният акт противоречи и на целта на закона.

 Целта  на закона е селският стопанин да бъде подпомогнат за извършваните от него дейности по мярката в съответствие с броя на заявените за подпомагане животни. В процесния ЖО са установени по-малко животни от заявените,  при това положение има основания за отказ или за намаление на финансовото подпомагане, но органът трябва да се мотивира така, че да е ясно какво точно и как е проверил и от кои документи формира извод за неизпълнение на изискванията на чл. 12, ал.3 от Наредба № 4.

 По изложените съображения съдът намира, че оспореният акт следва да бъде отменен и преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по същество, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, изложени в мотивите на решението.

Предвид изхода на делото искането на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото се явява основателно. Като своевременно направено, то следва да се уважи в размер на 10 лв. заплатена държавна такса за оспорването и 300 лв. – адвокатско възнаграждение, за заплащането на което е налице надлежно доказателство по делото (договор за правна защита и съдействие – л. 7).  Ответникът дължи  в полза на жалбоподателя сумата в общ размер от 310лв. /триста и десет лева/.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с изх. № 01-163-6500/374 от 19.07.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., издадено от Вр.И.Д. Директор на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив.

ВРЪЩА административната преписка на административния орган за ново произнасяне по същество, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на това решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция да заплати  в полза на Б.Ч.К., с ЕГН **********, с адрес: ***, сумата в размер на 310лв. /триста и десет лева/.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

Административен съдия: