Решение по дело №185/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юни 2020 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700185
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

234

гр. Перник, 12.06.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на трети юни две хиляди и двадесета година, в състав:                                               

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                          ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                              ЛОРА СТЕФАНОВА

         

          С участието на секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА и прокурора БИСЕР КОВАЧКИ, като разгледа, докладваното от съдия Стефанова КАНД № 185/2020 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 208 - 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

          Образувано е по касационна жалба, подадена от ****ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ул. ****, представлявано от управителя Б.Г.Г. срещу Решение № 923/27.12.2019 г., постановено по АНД № 340/2019 г. по описа на Районен съд – Перник, с което е потвърдено наказателно постановление № 671/2018 от 28.01.2019 г., издадено от директора на Териториална дирекция Югозападна, правоприемник на Митница Столична, с което: на основание чл. 126, ал. 1, т. 2 от ЗАДС е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. за нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС; на основание чл. 126, ал. 1, във вр. с чл. 124, ал. 1 от ЗАДС е отнет в полза на държавата предметът на нарушението - тютюн за наргиле, с общо тегло 4.600 кг; на основание чл. 124а, ал. 1, във вр. с чл. 126, ал. 1 от ЗАДС е постановено лишаване от право за упражняване на търговска дейност с акцизни стоки в заведение пица бар ****, находящо се в гр. Перник, ул. ****за срок от един месец.

         Изложени са съображения за неправилност на обжалваното съдебно решение, поради неправилно приложение на закона и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. Посочено е, че приетата от районния съд фактическа обстановка не съответства на събраните по делото доказателства. Обосновано е становище за несъставомерност на деянието по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС, тъй като търговецът не е имал задължение да разполага с посочените в същата разпоредба документи. Искането към касационният състав е да отмени решението на Районен съд – Перник и да постанови друго, с което да отмени наказателното постановление.

          В срока по чл. 213а, ал. 1 от АПК ответникът – Агенция Митници, Териториална дирекция Югозападна, не е подал отговор.

          В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се е явил и не е изпратил представител. Докладвани са представени от него писмени бележки, в които е заявил, че поддържа жалбата и иска обжалваното решение и потвърденото с него наказателно постановление да бъдат отменени. Заявена е претенция за присъждане на разноски.

          В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Я., е заявил, че оспорва жалбата. Искането му към съда е да остави в сила обжалваното решение по съображения подробно изложени в съдебно заседание и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

          В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник  - прокурор Бисер Ковачки дава заключение за неоснователност на жалбата. Предлага на съда да остави в сила решението, предмет на касационен контрол.

          Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК, за което решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество е неоснователна.

          След извършена служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, настоящия касационен състав намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, при надлежно сезиране, поради което е валидно и допустимо.    

          Същото е и правилно. Съображенията за това са следните:

          За да постанови проверяването по касационен ред съдебно решение, Районен съд – Перник е приел, че на 29.06.2018 г. свидетелите П.К., С.З. и В. С. – служители в отдел „Митническо разузнаване и разследване“ при Митница Столична, извършили проверка в търговски обект – пица бар ****, находящ се в гр. Перник, ул. ****, стопанисван от ****ЕООД, представлявано от Б.Г.Г. при която установили наличие на 4.600 кг смес, пропита с аромати за пушене с наргиле, поставена в общо 6 бр. пластмасови кутии, за която управителят не представил документи, удостоверяващи плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. Констатациите на проверяващите били отразени в протокол за извършена проверка № 18BG5800А023436/29.06.2018 г., който е подписан от тях и от управителя на дружеството – Б.Г.Г., с посочване, че няма възражения. С него е иззета и сместа, предмет на нарушението. С протокол рег. № 485/29.06.2018 г. е взета проба от нея за извършване митническа лабораторна експертиза. Констатациите на експертизата са, че се касае за изделие за пушене с водна лула, което освен тютюн съдържа и ароматизиращи вещества – глицерол, захари и аромати.

          При така установеното  свидетелката П.К.– главен митнически инспектор в Столична митница приела, че е осъществен състав на нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС и образувала административно-наказателно производство срещу ****ЕООД, като на 18.09.2018 г. в присъствието на управителя на дружеството съставила АУАН № 417/18.09.2018 г. за нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС. Същият бил предявен и връчен на нарушителя, чрез законния му представител, като последният не е направил възражения.

          Въз основа на така съставения АУАН директор на ТД – Югозападна, правоприемник на Митница Столична съставил Наказателно постановление № 671/2018 г. от 28.01.2019 г., с което на основание чл. 126, ал. 2 от ЗАДС е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв., на основание чл. 126, ал. 1, във вр. с чл. 124, ал. 1 от ЗАДС в полза на държавата е отнет предметът на нарушението и на основание чл. 124а, ал. 1, във вр. с чл. 126, ал. 1 от ЗАДС нарушителят е лишен от право да упражнява търговска дейност с акцизни стоки за срок от един месец.

          При така установеното от фактическа страна, районният съд е достигнал до извода, че наказателното постановление е законосъобразно. Приел е, че АУАН е съставен от компетентно за това лице и съответства на изискванията на чл. 42 от ЗАНН и че  наказателното постановление е издадено от компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на предвидената процедура, със съдържание, посочено в нормата на чл. 57 от ЗАНН, и при наличие на предпоставките за издаването му. Счел е, че от събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства по безспорен начин е установена отразената в АУАН фактическа обстановка и към същата е приложена съответната правна норма. Приел е, че за извършеното нарушение са наложени кумулативно предвидените имуществена санкция и лишаване от право за упражняване на търговска дейност и правилно е приложена разпоредбата на чл. 124, ал. 1 от ЗАДС.

          Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му и след сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо.

          Решението е правилно. Неоснователно е оплакването на касатора за неправилно установяване на фактическата обстановка. Районният съд е спазил принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН и е събрал гласни и писмени доказателства, относими към всички обстоятелства, предмет на доказване по делото. Изводите му са формирани след обективно, всестранно и пълно обсъждане на доказателствения материал в неговата съвкупност. В решението е обективирана дейността му по оценка на доказателствата, като са посочени фактите, които са приети за установени въз основа на тях. Правилен е изводът му, че приобщените доказателства не разкриват противоречия, взаимно се допълват и последователно, логично и по категоричен начин изясняват правно-релевантните факти. Неоснователно е оплакването на касатора, че изводът на съда за количеството на предмета на нарушението – 4.600 кг тютюневи изделия, не почива на събраните по делото доказателства. От приложения протокол за извършена проверка № 18BG5800А023436/29.06.2018 г. и разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели се установява, че откритата смес е измерена на място с електронна везна, стопанисвана от търговеца в присъствието на представляващия го – Б.Г.Г., който не е направил възражения. Протоколът за извършена проверка съгласно чл. 50, ал. 1 от ДОПК е официален документ, който се ползва с материална доказателствена сила за отразените в него обстоятелства. Следователно констатацията за измереното количество на тютюна се счита за вярна до установяване на противното. В случая нито в административно-наказателното, нито в съдебното производство са събрани доказателства, които да сочат на различен извод. Напротив разпитаните свидетели и приложения приемо-предавателен протокол рег. № 18ССР00052/03.07.2018 г. са в подкрепа на отразените факти.

          Правилни и съответстващи на закона са и изводите на районния съд, за провеждане на административно-наказателното производство при спазване на процесуалните правила, които го уреждат. Приложеният АУАН № 417/18.09.2018 г. е съставен от компетентно за това лице съгласно чл. 128, ал. 2 от ЗАДС. Съдържа всички, посочени в чл. 42 от ЗАНН реквизити. Подписан е от съставителя, свидетеля, присъствал при извършване на нарушението и нарушителя и е връчен на последния. Въз основа на АУАН, компетентният за това орган съгласно чл. 128, ал. 2 от ЗАДС, във вр. със заповед № ЗАМ-43/32-8734/07.01.2019 г. – директор на ТД Югозападна, е издал НП № 671/2018 от 28.01.2019 г . Същото е в изискуемата от закона писмена форма, съдържа реквизитите, посочени в чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и е подписано от издателя.

С оглед установената в хода на съдебното следствие фактическа обстановка, в съответствие със закона е и изводът на Районен съд - Перник за осъществяване на състава на 126, ал. 1 от ЗАДС. Цитираната норма, предвижда налагане на имуществена санкция в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 2000 лв. на лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. По делото е безспорно доказано, че в търговски обект – пица бар ****, стопанисван от ****ЕООД е открита смес, пропита с аромати, предназначена за пушене с наргиле, за която с лабораторна митническа експертиза № 19_04.07.2018 г. от 22.08.2018 г. е установено, че представлява тютюн по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, във вр. с чл. 12, ал. 2 от ЗАДС. Тютюневите изделия подлежат на облагане с акциз съгласно чл. 2, ал. 2 от ЗАДС. Затова съгласно чл. 126, ал. 1 от ЗАДС за тях касационният жалбподател е бил длъжен да разполага с някой от документите, посочени в същата норма - данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. Неоснователно е изразеното в касационната жалба становище, че ****ЕООД е краен потребител и няма задължение да съхранява документи по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС. Реда за издаване и съхранение на данъчните документи за акцизни стоки е предвиден в глава VІ от ЗАДС. Съгласно чл. 84, ал. 2, ал. 10 и ал. 13 от ЗАДС те се издават от лицензиран складодържател или от регистрирано по този закон лице, за удостоверяване възникването на задължение за начисляване и заплащане на акциз, отразяват се в счетоводството и в регистъра на издателя и се съхраняват за срок от 5 години. Съгласно разпоредбата на чл. 126, ал. 1 от ЗАДС всяко лице, което държи, предлага, продава акцизни стоки е длъжно да удостовери начисления, платения или обезпечения данък, с такъв документ. В настоящия случай касаторът в качеството си на търговец държи и предлага за продажба тютюневи изделия, без да разполага с някой от документите по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС. Следователно той осъществява състава на нарушението по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС. Неоснователни са твърденията в жалбата, че са реализирани състави на други административни нарушения, но не и на това, за което е ангажирана административно-наказателната отговорност. Фактическите установявания не сочат на състав на чл. 99, ал. 2, т. 2 от ЗАДС или на чл. 100а, ал. 1 от ЗАДС. Затова изводът на настоящият състав е, че деянието правилно е квалифицирано като нарушение по чл. 126, ал. 1 от ЗАДС. Когато то е осъществявано от юридическо лице, предвидената в чл. 126, ал. 1, т. 2 от ЗАДС имуществена санкция е двойния размер на акциза, но не по-малко от 2000 лв. В случая с оглед размера на акциза от 699.20 лв., определен със служебна бележка от 29.06.2018 г., законосъобразно е наложена имуществена санкция в минимално предвидения размер от 2000 лв. В съответствие с разпоредбата на чл. 124, ал. 1 от ЗАДС в полза на държавата е отнет предмета на нарушението. Законосъобразно е приложена и нормата на чл. 124а, ал. 1 от ЗАДС предвиждаща забрана за упражняване на съответната дейност в обекта, в който е констатирано нарушението.

До идентични изводи е достигнал и районният съд, затова постановеното от него решение е правилно и законосъобразно и затова на основание чл. 221, ал. 2 от АПК следва да бъде оставено в сила.

          Мотивиран от горното, Съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 923/27.12.2019 г., постановено по АНД № 340/2019 г. по описа на Районен съд – Перник.

          РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

                                                                                                                  

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/

 

                                                                                      2. /п/