Разпореждане по дело №792/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 4429
Дата: 9 ноември 2021 г. (в сила от 2 декември 2021 г.)
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20217170700792
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

 

№ 4429

 

гр.Плевен, 09.11.2021г.

 

Административен съд - гр. Плевен, в закрито заседание на девети ноември през две хиляди и двадесет и първа година в състав: 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

 

изслуша докладваното от съдия Дилова, административно дело № 792 по описа на съда за 2021год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 306 от Административно процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по искане направено от Т.И.И. , с която се иска на осн. чл. 304 от АПК да наложи санкция на Кмета на Община Плевен за неизпълнение на задължителни указания дадени с Решение № 14446А от 29.10.2019г. по административно дело № 45/2018г. по описа на ВАС и Решение № 276/25.05.2021г. по адм. д. № 498/20201г. на Адм. съд Плевен.

В дадения срок  е представено писмено становище от Кмета на Община Плевен, в което се сочи, че предприетите от Община Плевен действия и издадената заповед № РД-12-337/17.09.2021г. на осн.чл. 73 ал.1 от ЗКН са изцяло в изпълнение на влязлото в сила решение по адм.д. № 498/2020г., както и в изпълнение на указанията на предходното отменително решение на ВАС по адм.д. № 45/2018г. Излага становище, че  с решение на ВАс по адм. д./2018г. са дадени задължителни указания на административния орган по отношение конституиране като страни в производството да присъстват при проверка на място в имота, осигуряване на лицата на възможност да изложат свои становища, възражения, бележки и др. и с това да се обезпечи тяхното участие като страни в производството, установяване има ли сграда статут на недвижима културна ценност и запазен ли е статутът и като паметник на културата, установяване провеждана ли е процедура за нейното отписване от регистъра на недвижимото културно наследство и с какви актове е финализирана тази процедура.С решение по  адм. д.№ 498/2020г. преписката е върната на административния орган с указания да се индивидуализара подробно сградата- предмет на административното производство, както и да се посочат нейните съсобственици, да се посочи изрично обстоятелството, че се касае за недвижима културна ценност,а на л. 10 и 11 са дадени подробни указания за мотивирането и съдържанието на крайния индивидуален административен акт- заповедта по чл. 73 или чл. 74 от ЗКН, каквато заповед до настоящия момент не е издавана.В становището е посочено, че в изпълнение на влезлите в сила решения са предприети действия за определяне на лица- експерти от различните компетентни държавни органи/ Община Плевен, МК, НИНКН, РДНСК и КИИП/, които да бъдат включени в състава на комисията по чл. 73 ал.1 от ЗКН, издадена е Заповед № РД- 12-337/17.09.2021г. за поименно определяне състава на тази комисия.Твърди, че с тази първа заповед са изпълнени посочените в становището указания дадени с решенията на ВАС и АС Плевен. Излага, че в зависимост от констатациите и препоръките, които ще бъдат отразени в констативния протокол на тази комисия ще бъде издаден последващ административен акт по чл. 73 ал.3 или чл. 74 от ЗКН или ще бъде отказано изрично издаването на такъв акт.  Прави искане да се отхвърли искането на жалбоподателя за привличане на Кмета на Община Плевен към административнонаказателна отговорност.

Правната норма на чл. 304, ал.1 АПК сочи, че длъжностно лице, което не изпълнява  задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба. Дял Пети от АПК регламентира изпълнението на влезли в сила административни и съдебни актове. Следователно необходимите предпоставки за провеждане на производство по реда на чл. 304-306 от АПК са: 1) Влязъл в сила съдебен акт; 2) Конкретно задължение, вменено на административния орган за изпълнение с влезлия в сила съдебен акт. Това са положителните предпоставки, които следва да са налице, има и една отрицателна предпоставка, 3) да не се касае за изпълнение на влязъл в сила съдебен акт, което да бъде предприето по реда на дял пети от АПК.

Видно от представеното по делото Решение № 14446/29.10.2019г. е, че с посоченото  е отменено Решение № 489/26.10.2017г. на Адм. съд Плевен и Заповед № РД-12-145/04.05.2017г. на Кмета на Община Плевен, с която на осн. чл. 196 ал.8 от ЗУТ във вр. с чл. 73 ал. 3 от ЗКН е наредено на собствениците на триетажна жилищно-търговска сграда, находяща се в УПИ III – 5989 в кв. 85 а по плана на гр. Плевен, ул. „Сан Стефано“ № 2 да изпълнят необходимите укрепителни, консервационно-реставрационни и ремонтни работи по сградата.  В отменителното решение са дадени конкретни указания към административния орган : при проверката да бъде осигурено присъствие на всички собственици  и да вземе предвид техните становища, възражения, бележки и др. и с това обезпечи право на участие на страните в производството, както и да се изясни дали в случая се касае със статут на недвижима културна ценност – чл.7 ал.1, чл.9, чл. 73 ал.3 от ЗКН, има ли данни дали е запазен статута на  недвижима културна ценност- чл. 59, ал.4 от ЗКН, пар. 12 ал.1 от ЗКН. Провеждана ли е процедура за нейното отписване от регистъра на недвижимото културно наследство на осн. чл. 69 ал.1 от ЗН, с какви актове е финализирана процедурата, свързана с обекта- недвижима културна ценност, находяща се в УПИ III – 5989 в кв. 85 а по плана на гр. Плевен, ул. „Сан Стефано“ № 2. В каква степен и в какъв обем се нуждае сградата от укрепителни, консервационно-реставрационни и/или ремонтни дейности. Възможно ли е елементите с историческа културна ценност да се възстановят, реставрират и възпроизведат и доколко това е пропорционална мярка, предвид тяхното фактическо състояние и състояние на сградата.

По делото е представена заповед № РД- 12-337/17.09.2021г. от която се установява, че Кмета на Община Плевен е назначил комисия, която да извърши оглед на сградата находяща се в поземлен имот УПИ III – 5989 в кв. 85 а по плана на гр. Плевен, ул. „Сан Стефано“ № 2, да изготви констативен протокол на осн.чл. 73 ал.2 от ЗКН за резултатите от своята работа. Изрично е указано на комисията, че при извършване на огледа могат да присъстват всички съсобственици на сградата и в съответствие с чл. 15 и чл. 34 от АПК да се осигури възможност в 3 дневен срок от датата на огледа да представят писмени становища, искания и възражения. Видно от представените по делото доказателства е, че от страна на административния орган са изискани справки от Министъра на културата и до Директора на НИНКН София, до Председателя на РК на КИИП-Плевен, до РДНСК, до КИИП.

От изложеното може да се направи извод, че върху административния орган тежи задължение за изпълнение съгласно посочения съдебен акт и  към датата на подаване на молбата по чл. 304 от АПК са предприети действия за изпълнението съдебното решение съгласно дадените в мотивите указания, с издаването от Кмета на Община Плевен на приложената по делото Заповед № РД- 12-337/17.09.2021г. Видно от писмените обяснения дадени от административния орган и приложените към тях доказателства е, че са предприети действия по изпълнение на съдебния акт, но процедурата още не е завършена, поради което и не е издаден съответния административен акт, който на свой ред подлежи на обжалване. Поради изложеното съдът приема,  че не е налице неизпълнение на съдебно решение от страна на административния орган.

С оглед посоченото направеното искане за налагане на наказание по реда на чл. 304 от АПК е неоснователно и следва да бъде оставено без уважение.

Водим от изложените мотиви, Административен съд – Плевен

 

РАЗПОРЕДИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на  Т.И. *** за налагане на наказание по реда на чл. 304 по реда на АПК на  Кмета на Община Плевен.

Разпореждането е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/