Определение по дело №3258/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 534
Дата: 5 април 2021 г. (в сила от 27 април 2021 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20207180703258
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 534/5.4.2021г.

 

гр. Пловдив, 05 април 2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, XXV състав, в закрито заседание на 05.04.2021г. в състав:                                                          

                  

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 3258 по описа за 2020 год. и взе предвид следното :

         В срока за произнасяне съдът констатира следното:

Делото е образувано по жалба на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Коматевско шосе“, местност „Динките“, представлявано от управителя И.Г.П., против мълчалив отказ на Министерство на земеделието, храните и горите да издаде по молба от 20.10.2020г. сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите.

Изложено е в жалбата, че дружеството продава банани внесени от трети страни извън Европейския съюз, както и че отговаря на изискванията на чл.9 т.1 от Регламент 1333/2011, в която връзка на 20.10.2020г. е поискало издаване на сертификат за освобождаване от извършване на проверки за съответствие с пазарните стандарти за бананите.

Съдът е тълкувал жалбата,като такава насочена срещу отказ на Министъра на земеделието,храните и горите.

Ответникът Министъра на земеделието,храните и горите, чрез процесуалния си представител юриск. Н., оспорва жалбата включително и нейната допустимост. Иска отхвърлянето й като неоснователна и недоказана, а в условията на евентуалност иска да бъде оставена без разглеждане и делото да бъде прекратено.

След като се запозна с материалите по делото и становищата на страните съдът намира, че е сезиран с процесуално НЕДОПУСТИМА жалба, поради следното:

 Предмет на оспорването е мълчалив отказ да се издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите, по молба на ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД, ЕИК ********* с рег.индекс 70-4771 от 20.10.2020г.

Съгласно чл.9 т.1 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011, търговците, които продават банани, произведени в Съюза или банани, внесени от трети страни, не подлежат на проверки за съответствие с пазарните стандарти на етапите, посочени в членове 4 и 5, когато те:
а) имат персонал, който познава добре пазарните стандарти и съоръженията за манипулиране и извършване на проверките;
б) водят регистър на операциите, които извършват; и
в) предоставят гаранции, че качеството на бананите, които продават, съответства на пазарните стандарти, посочени в
член 1. Пак там е посочено, че търговците, освободени от проверки, получават сертификат за освобождаване в съответствие с образеца, показан в приложение III. Според чл.9 т.2 от същия Регламент, освобождаването от проверки се разрешава по молба на съответния търговец от службите или органите за контрол, определени от компетентните национални органи на държавата-членка производител, за банани, продавани в района на производство на Съюза, или на държавата-членка, където се извършва разтоварването, за банани от Съюза, продавани на други места в Съюза и банани, внесени от трети страни.  За пълнота следва да се посочи, че регламентите са правни актове, определени с чл.288 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), според който те имат общо приложение, задължителни са в своята цялост и се прилагат пряко във всички държави- членки на Европейския съюз (ЕС).

Същественото в случая е кои са компетентните служби или органи за контрол в Република България да издават на търговците вносители на банани, сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011. За да се отговори на този въпрос е необходимо обсъждането на националното законодателство уреждащо приложимостта на пазарните стандарти определени от правото на Европейския съюз.

Законът за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз /ЗООПЗПЕС/, урежда редът за прилагане на пазарните мерки, включени в Общата организация на пазарите (ООП) на земеделски продукти на Европейския съюз и мерките за държавно подпомагане, които са част от Общата селскостопанска политика (ОСП) на Европейския съюз, както и функциите на органите и организациите, които са компетентни да прилагат мерките (така чл.1). Според чл.15 на посочения закон, Министерският съвет по предложение на министъра на земеделието, храните и горите и съгласно правото на Европейския съюз определя с наредби условията и реда за: 1. издаване на лицензии и сертификати при внос и износ на земеделски и преработени земеделски продукти; 2. изплащане на възстановявания при износ на земеделски и преработени земеделски продукти; 3. упражняване на контрол върху вноса и износа на земеделски и преработени земеделски продукти за изпълнение на лицензиите и сертификатите по т. 1 и изплащането на възстановявания по т. 2. Такава в случая се явява Наредбата за условията и реда за издаване на лицензии и сертификати при внос и износ на земеделски и преработени земеделски продукти и контрола върху вноса и износа на земеделски и преработени земеделски продукти, приета с ПМС № 307 от 21.12.2013 г., обн., ДВ, бр. 2 от 7.01.2014 г., в сила от 7.01.2014 г. на основание чл.15, т.1 и 3 от ЗООПЗПЕС. Според чл.11 от посочената наредба, когато регламент на ЕС изисква представянето на специфични документи, необходими за издаване на лицензия или сертификат за внос или износ, които следва да се определят от компетентните национални органи, тези документи се определят със заповед на министъра на земеделието, храните и горите – в случаите на внос на земеделски продукти, или със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" – в случаите на износ на земеделски и преработени земеделски продукти. От цитираните разпоредби следва, че при внос на земеделски продукти министъра на земеделието, храните и горите само определя специфичните документи, необходими за издаване на лицензия или сертификат за внос, но друг е компетентния орган да издаде сертификат.

Все в тази насока следва да се подчертае, че съгласно чл.40 ал.1 от ЗООПЗПЕС, изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните осъществява контрол за съответствие на пресните плодове и зеленчуци на всички етапи от търговията с приложимите пазарни стандарти съгласно чл. 75 и 76 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 и Дял II, Глава II на Регламент за изпълнение (ЕС) № 543/2011 на Комисията от 7 юни 2011 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета по отношение на секторите на плодовете и зеленчуците и на преработените плодове и зеленчуци (ОВ, L 157/1 от 15 юни 2011 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) № 543/2011". А според ал.4, когато пресните плодове и зеленчуци съответстват на приложимите пазарни стандарти, контролният орган издава сертификат за съответствие по образец съгласно Приложение ІІІ на Регламент (ЕС) № 543/2011., а когато пресните плодове и зеленчуци не съответстват на приложимите пазарни стандарти, контролният орган издава констативен протокол и не допуска стоката да се внася, изнася или предлага на вътрешния пазар. В ал.5 т.1 на посочената разпоредба изрично е посочено, че Министърът на земеделието, храните и горите определя с наредба реда за извършване на контрол за съответствие с приложимите пазарни стандарти за пресните плодове и зеленчуци от внос, за износ и на вътрешния пазар на Европейския съюз, както и за пресните плодове и зеленчуци, предназначени за преработка. Такава в случая е Наредба № 16 от 28.05.2010 г. за изискванията за качество и контрол за съответствие на пресни плодове и зеленчуци, издадена от министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр. 43 от 8.06.2010 г., в сила от 8.06.2010 г., изм. и доп., бр. 71 от 13.09.2011 г., доп., бр. 44 от 17.05.2013 г. (виж § 2 от наредбата). Според чл.2 ал.1 на Наредба №16/2010г. е посочено, че Министърът на земеделието и храните ръководи и координира контрола за съответствие на партидите пресни плодове и зеленчуци, предназначени за реализация на пазара, с нормативните изисквания за качество, но според ал.2 именно Българската агенция по безопасност на храните осъществява контрол за съответствие на партидите пресни плодове и зеленчуци, предназначени за реализация на пазара, с нормативните изисквания за качество чрез инспекторите по контрол на качеството към областните дирекции "Безопасност на храните", наричани по-нататък "инспектори". Последното е в съответствие и с разпоредбата на чл.3 ал.1 т.7 от Закона за Българската агенция по безопасност на храните /ЗБАБХ/, според която БАБХ осъществява официален контрол при условията, по реда и съгласно правомощията, уредени в специалните закони, по отношение на изискванията към съответствието на качеството на пресните плодове и зеленчуци със стандартите на Европейския съюз за предлагане на пазара.

В глава трета „ОКАЧЕСТВЯВАНЕ НА ПРЕСНИТЕ ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ“ от Наредба №16/2010г. е посочено единствено, че партидите банани се окачествяват от търговците съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 2257/94 на Комисията от 16 септември 1994 г. за определяне на стандартите за качество на бананите (така чл.7 ал.3). А в чл.21 от Наредба №16/2010г. са посочени условията, при които инспекторите издават сертификат за съответствие с пазарните стандарти на ЕС за пресни плодове и зеленчуци или издават констативен протокол с предписания за отстраняване на несъответствията или за унищожаване на партидата.

Макар наличието на специални правила за пазарните стандарти за бананите и по-специално по отношение на проверките за съответствие по пряко приложимия и задължителен в своята цялост Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011, в обсъжданите по-горе разпоредби на националното законодателство такова разграничение на бананите от другите пресни плодове и зеленчуци не е направено, освен в разпоредбата на чл.7 ал.3 от Наредба №16/2010г. касаеща окачествяването на  партидите банани от страна на търговците, съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 2257/94 на Комисията. Доколкото не са налице специфични правила за осъществяване на контрола за съответствие на партидите банани, предназначени за реализация на пазара, с нормативните изисквания за качество, то приложение в случая следва да намерят правилата отнасящи се до пресни плодове и зеленчуци, за които каза се контрол осъществява БАБХ (чрез инспекторите по контрол и качество към ОБДХ), а не Министърът на земеделието, храните и горите, който ръководи и координира този контрол. Каза се по-горе, че инспекторите на БАБХ издават сертификат за съответствие с пазарните стандарти на ЕС за пресни плодове и зеленчуци.

Тук следва да се съобрази и чл.2 ал.2 от Устройствения правилник на БАБХ, съгласно който агенцията е юридическо лице със седалище София и е компетентният държавен орган за официален контрол по отношение на качеството и безопасността на храните по цялата хранителна верига. Пак там е посочено, че официалният контрол се осъществява върху съответствието на качеството на пресните плодове и зеленчуци със стандартите на Европейския съюз (т.11). Според чл.4 на правилника, БАБХ се ръководи и представлява от изпълнителен директор, който се назначава от министър-председателя по предложение на министъра на земеделието, храните и горите.

Доколкото БАБХ осъществява официалният контрол върху съответствието на качеството на пресните плодове и зеленчуци със стандартите на ЕС, то тя ще е компетентна да издаде и сертификат за освобождаване от извършване на проверки за съответствие с пазарните стандарти за бананите в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011.

Следователно, въпреки настояването на жалбоподателя с молба вх.№ 1340 от 22.01.2021г.,че мълчаливият отказ е от страна на Министерство на земеделието, храните и горите по молба от 20.10.2020г., тъй като именно то е компетентно да се произнесе, тълкувано от съда като оспорване срещу отказ на министъра, то в случая не това е компетентния орган.

По преписката е налице молба на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД с искане за издаване на сертификат за освобождаване от проверки за съответствие на основание чл.9 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 1333/2011 отправена до ОДБХ – Пловдив с вх.№ 2653 от 08.07.2020г., която пък е изпратена от ОБДХ – Пловдив до Изпълнителния директор на БАБХ (с писмо лист 40) за определяне на компетентния административен орган, но в молбата си от 22.01.201г. до съда жалбоподателят изрично посочва, че молбата му от 08.07.2020г. не се съотнася по какъвто и да било начин спрямо тази от 20.10.2020г. до Министерство на земеделието, горите и храните. Отделно от това дори и да се приеме, че дружеството „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД е оспорило и мълчалив отказ на БАБХ по молбата му от 08.07.2020г., то срокът по чл.149 ал.2 от АПК е изтекъл.

В обобщение на всичко изложено следва да се отбележи, че мълчалив отказ по смисъла на чл.58 ал.1 от АПК е налице при сезиране на компетентен административен орган с искане за издаване на конкретен административен акт, за който акт за сезирания орган съществува законово правомощие, респективно задължение, да проведе конкретно инициирано административно производство и да се произнесе с индивидуален административен акт, като вместо да се произнесе със съответния административен акт, компетентният административен орган мълчи. За да е налице мълчалив отказ то трябва да липсва волеизявление именно на компетентния орган.

Предвид изложеното жалбата, с която е сезиран съда е недопустима, поради липсата на компетентност на ответния административен орган да се произнесе по молбата на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД. Жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

Ето защо, Съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

 

ОТМЕНЯ определение от 09.03.2021 г., с което е даден ход по същество на делото.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „ГЛОБАЛ ТРАНС ТРЕЙД“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Коматевско шосе“, местност „Динките“, представлявано от управителя И.Г.П., против мълчалив отказ на Министерство на земеделието, храните и горите да издаде сертификат за освобождаване в съответствие с Приложение III от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1333/2011 на Комисията от 19.12.2011г. за определяне на пазарните стандарти за бананите, правилата за контрола по спазването на тези пазарни стандарти и изискванията за уведомленията в сектора на бананите.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 3258/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХXV състав.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от съобщението до страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: