Присъда по дело №327/2022 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 24
Дата: 2 юни 2022 г. (в сила от 17 юни 2022 г.)
Съдия: Велизар Тодоров Бойчев
Дело: 20224500200327
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 29 април 2022 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 24
гр. Русе, 01.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – РУСЕ в публично заседание на първи юни през две
хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Велизар Т. Бойчев
СъдебниМиглена Тодорова Георгиева
заседатели:Цветанка Иванова Парисова
Иванова
при участието на секретаря Иванка Венкова
и прокурора Г. М. М.
като разгледа докладваното от Велизар Т. Бойчев Наказателно дело от общ
характер № 20224500200327 по описа за 2022 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА ИБР. М. АЛ., роден на ***** в гр.Ц.К., обл. Р., български гражданин, с
основно образование, ж., не работи, неосъждан, ЕГН: ********** за
ВИНОВЕН в това, че на 31.10.2020 год. на път I-2 /Русе-Варна/, на км 36+800 в
землището на село Писанец, обл. Русе, при управление на МПС - товарен автомобил марка
„Ф.“, модел „Т.“, с рег. №********, нарушил правилата за движение по пътищата:
- чл.20, ал.2 от ЗДвП –„Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране
скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, …… със състоянието
на пътя, ….. с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намА.т скоростта и в случай на
необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.“, като водач на пътно
превозно средство управлявал автомобила със скорост от 55-60 км /ч, която не е била
съобразена с атмосферните условия –ниска валежна облачност и валеж на дъжд; намалена
видимост поради валеж на дъжд; състоянието на пътя - земната повърхност и платното за
движение са били мокри и с локви, с което се поставил в невъзможност да намали скоростта
си на движение и да спре пред предвидимото препятствие – локва на платното за движение,
в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на Р.А.Я., ЕГН **********,
1
поради което и на основание чл.343, ал.1, б.в във вр. чл.342, ал.1, пр.3 îò ÍÊ във вр. чл.343г
във вр. чл.58а, ал.1 от НК го
ОСЪЖДА на ЕДНА ГОДИНА И ЧЕТИРИ МЕСЕЦА лишаване от свобода,
изпълнението на което на основание чл.66 от НК отлага за изпитателен срок от ТРИ
ГОДИНИ и лишаване от право да управлява МПС за срок от ЕДНА ГОДИНА И ШЕСТ
МЕСЕЦА.
ВРЪЩА на ИБР. М. АЛ. товарен автомобил „Ф. Т.” с рег. № ******.
ОСЪЖДА подсъдимият да заплати в полза на ОД на МВР- Русе сумата 1170.76лв.
за разноски на досъдебното производство.
Присъдата подлежи на обжалване и протест пред Апелативен съд- Велико Търново
в 15- дневен срок от днес.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите

Русенска окръжна прокуратура е обвинила ИБР. М. АЛ. в това, че на 31.10.2020 год. на път
I-2 /Русе-Варна/, на км 36+800 в землището на село П., обл. Р при управление на МПС -
товарен автомобил марка „Ф.“, модел „Т.“, с рег. №********, нарушил правилата за
движение по пътищата- чл.20, ал.2 от ЗДвП –„Водачите на пътни превозни средства са
длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия,
…… със състоянието на пътя, ….. с конкретните условия на видимост, за да бъдат в
състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намА.т
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.“,
като водач на пътно превозно средство управлявал автомобила със скорост от 55-60 км /ч,
която не е била съобразена с атмосферните условия –ниска валежна облачност и валеж на
дъжд; намалена видимост поради валеж на дъжд; състоянието на пътя - земната повърхност
и платното за движение са били мокри и с локви, с което се поставил в невъзможност да
намали скоростта си на движение и да спре пред предвидимото препятствие – локва на
платното за движение, в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на Р.А.Я.,
ЕГН **********- престъпление по чл.343, ал.1, б.в във вр. чл.342, ал.1, пр.3 от НК.
Прокурорът поддържа обвинението.
Подсъдимият се признава за виновен и признава изцяло фактите и обстоятелствата,
изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, които обсъди в тяхната
цялост , счете за установено следното:
Пîäñúäèìèÿт ИБР. М. АЛ. е роден на ***** в гр.Ц.К., обл. Р., български гражданин, с
основно образование, ж., не работи, неосъждан, ЕГН: **********.
Подсъдимият е правоспособен водач на МПС категория „С“, „АМ“, „ТКТ“, „В“, считано
от 1994г. до момента на постановяване на настоящата присъда, за който период бил
наказван по административен ред за извършване на нарушения по ЗДвП с едно наказателно
постановление и 7 фиша.
Подс.А. е собственик на т.а.“Ф. Т.“, рег.№РР 4688 ВК. На 31.10.2021г., около 16.30 часа,
той привел в движение даденото МПС, за да превози с. си -с. С. Р. А., синът си- свид.Р.
ИБР. АЛ., племенникът си А.О. и тъщата си Р.А.Я. от с. С., обл.Русе до гр.Ц.К., обл. Р.
където всички те живеели. Движил се по път I-2 от гр.Русе за гр.Варна. На предната седалка
до водача била с. му, до нея синът им Р.А.. На задната седалка зад подсъдимия бил А.О., а до
него Р.Я.. Около 17.10ч., в районна на км 36+800 в землището на с. П., обл. Русе
подсъдимият управлявал автомобила в дясната пътна лента по посоката си на движение със
скорост 55-60км/ч. Пътят в района бил хоризонтален прав участък, покрит с дребнозърнест
асфалт, с ширина 10.40м, състоящ се от три пътни летни, като дясната пътна лента била в
неговата посока на движение, а другите две били за движещите се в обратна посока. От
двете страни на пътното платно имало еластични предпазни огради /мантинели/. Имало
ниска валежна облачност, интензивно вА.ло дъжд, платното за движение било мокро и
имало локви. Видимостта била намалена- около 30-40м поради валежа на дъжд. По дясната
пътна лента, по която се движил подсъдимия с управлявания от него т.а., имало голяма
локва с дължина 40м и дълбочина 10см. Подсъдимият възприел локвата пред него, но
поради несъобразената скорост с атмосферните условия не успял да намали скоростта и да
спре пред локвата. Товарния автомобил навлязъл в локвата, нарушила се устойчивостта му,
завъртял се нА.во и се обърнал в посока обратна на движението му. Дясната страна на
товарния автомобил се опряла и плъзнала по еластичната предпазна ограда. От удара в
мантинелата възникнал въртящ момент и автомобилът се преобърнал през еластичната
преграда и паднал на дясната си страна на крайпътния терен. При преобръщането на
автомобила, вследствие на центробежните сили тялото на Р.А.Я. се подало през прозорец от
дясната страна и било затиснато от автомобила, следствие на което тя получила тежка
гръдна травма, счупване на ребра двустранно-ляво-2, 3 и 9-то, дясно- всички ребра,
размествания и разкъсване на тъканната плевра в дясно, разкъсване и контузия на десния
1
бял дроб, счупване на гръбначния стълб на ниво 9-10 гръден прешлен, колекция от кръв в
плевралните пространства двустранно, тежка коремна травма, кръвонасядане около
пиелокаликсната система на десния бъбрек, разкъсвания и размачквания на черния дроб,
колекция от кръв в коремната кухина и аспирация на стомашно съдържимо. Тези травми
били несъвместими с живота и пострадалата починала.
За настъпилото ПТП бил подаден сигнал на ЕЕН 112. На место пристигнал екип на
ЦСМП-Русе, полицейски служители от РУП-Ветово при ОД на МВР- Русе- свид. К. и Н.М.,
и екип на РСПБЗН-гр.Ветово. К. извършил проверка на подс.А. за наличие на алкохол в
издишания въздух с техническо средство Аркотест Дрегер 7410, който не отчел такъв.
Служителите на РСПБЗН-гр.Ветово извадили Р.Я. от автомобила. Д-р Т. от екипа на ЦСМП-
Русе извършил преглед на Я. и констатирал смъртта й. Бил извършен оглед на
местопроизшествие и било образувано настоящото наказателно производство.
Изложената фактическа обстановка се установява по напълно непротиворечив начин
от самопризнанията на подсъдимия, свидетелските показания, както и от приложените по
делото доказателства и доказателствени средства- протокол за оглед, протокол за оглед на
веществени доказателства, справка за нарушител по ЗДвП, справка за съдимост,
автобиография и декларация за семейно и материално положение и имотно състояние и
заключенията на назначените и приети по делото експертизи.
Тази фактическа обстановка и изложените във връзка с установяването й
доказателства и доказателствени средства налагат безспорния правен извод, че с описаното
деяние подсъдимия е осъществил от обективна и субективна страна състава на
престъплението по чл.343, ал.1, б.в във вр. чл.342, ал.1, пр.3 от НК, тъй като на 31.10.2020
год. на път I-2 /Русе-Варна/, на км 36+800 в землището на село П., обл. Р при управление на
МПС - товарен автомобил марка „Ф.“, модел „Т.“, с рег. №********, нарушил правилата за
движение по пътищата- чл.20, ал.2 от ЗДвП –„Водачите на пътни превозни средства са
длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия,
…… със състоянието на пътя, ….. с конкретните условия на видимост, за да бъдат в
състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намА.т
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.“,
като водач на пътно превозно средство управлявал автомобила със скорост от 55-60 км /ч,
която не е била съобразена с атмосферните условия –ниска валежна облачност и валеж на
дъжд; намалена видимост поради валеж на дъжд; състоянието на пътя - земната повърхност
и платното за движение са били мокри и с локви, с което се поставил в невъзможност да
намали скоростта си на движение и да спре пред предвидимото препятствие – локва на
платното за движение, в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на Р.А.Я.,
ЕГН **********. От субективна страна подсъдимият е осъществил състава на
престъплението при пряк умисъл по отношение на нарушаването на правилата за движение,
тъй като той е съзнавал задължението си да го контролира, но не го сторил. Вследствие на
това поведение подсъдимия причинил по непредпазливост под формата на небрежност
смъртта на посдтдалата, като не предвиждал настъпването на този престъпен резултат, но
бил длъжен и е можел да го предвиди.
Причина за извършване на престъплението е ниското правосъзнание на
подсъдимия.
При определяне на наказанието на подсъдимия следва да се приложи правилото на
чл.373, ал.2 от НПК и наказанието да се определи при условията на чл.58а от НК. При
индивидуализация на наказанието съдът отчете като смекчаващи вината обстоятелства
чистото му съдебно минало, изразеното искрено съжаление, незначителния брой нарушения
по ЗДвП за продължителен шофьорски стаж и съдействието на органите на досъдебното
производство след разкриване на престъплението. Отегчаващо вината обстоятелство се
явява застрашаването на живота и здравето на множество хора с незачитането на провилата
за движение по пътищата. Съдът намира, че при тези обстоятелства, превес сред които имат
2
смекчаващите такива, наказанието следва да се определи в размер на две години лишаване
от свобода, което след редукцията следва да се определи в размер на една година и четири
месеца лишаване от свобода, като целите му напълно ще се постигнат и с приложение на
института на условното осъждане и изпълнението му следва да се отложи за изпитателен
срок от три години. При същите индивидуализиращи вината обстоятелства следва да се
определи и размера на кумулативното наказание лишаване от право да управлява МПС в
размер на една година и шест месеца.
Поради липса на условията на чл.53 от НК, вещественото доказателство товарен
автомобил „Ф. Т.” с рег. № ****** следва да се върне на подсъдимия, като негов собственик.

Подсъдимия, със снетата по- горе самоличност, следва да заплати по сметката на
ОД на МВР- Русе сумата 1170.76лв. за разноски на досъдебното производство.
Мотивиран така съдът постанови присъдата си.
3