Р А
З П О
Р Е Ж
Д А Н Е
Съдията-докладчик
Г.Динкова, в закрито заседание на 08.08.2023 година, като разгледа адм. дело
№
67/ 2023 година по описа на Административен съд –
Стара Загора, за да се произнесе, взе предвид следното:
С
определение № 7392 от 05.07.2023г., постановено по адм.дело № 5853/ 2023г. по
описа на Върховния административен съд е отменено постановеното по настоящото
дело определение № 195 от 21.03.2023г., с което е оставена без разглеждане
исковата молба, именувана „жалба“, подадена от И.Г.П., изтърпяващ наказание „лишаване от
свобода“ в Затвора в град Стара Загора, против ЦСМП – Хасково, „СБАЛВБ-Тополовград”
ЕООД и Министерство на здравеопазването за присъждане на парично обезщетение за
претърпени неимуществени вреди в размер съответно на
1.00 лв., на 3.00 лв. и на 17 000.00 лв. Решаващият състав на Върховния
административен съд е приел за правилни изводите, че първите двама ответника
нямат качеството на административни органи и не извършват административна
дейност по смисъла на АПК, но по отношение на третия ответник – Министерство на
здравеопазването, исковата молба се явявала неясна, поради липсата на
конкретика от какво се претендират вредите, както и периода, за който се
претендират. В тази връзка е следвало исковата молба да се остави без движение
за отстраняване на посочените нередовности, като преди това първоинстанционният
съд да се произнесе по молбата на ищеца за предоставяне на правна помощ.
В изпълнение на
задължителните указания, дадени с посоченото по-горе определение, постановено
по адм.дело № 5853/ 2023г. на ВАС, настоящият съдебен състав намира, че следва
да бъдат дадени указания на ищеца да уточни предявения срещу Министерство на
здравеопазването иск за присъждане на сумата от 17 000лв., като
конкретизира: на кой незаконосъобразен административен акт, действие или
бездействие на административен орган, респ. на длъжностно лице, се основава
исковата претенция; да посочи вида и характера на твърдените като претърпени
вреди /имуществени или неимуществени/ и в какво се изразяват същите, както и периода, за който се
претендира присъждане на обезщетение.
Липсата
на индивидуализация на исковата претенция в посочения смисъл води до
невъзможност да бъдат определени основанието и петитума на иска, а оттам и на
предмета на делото и съотв. предмета на доказване.
С
оглед гориезложеното, съдът
Р А
З П О
Р Е Д И:
ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ подадената от И.Г.П.
искова молба с вх.№ 615/ 01.02.2023г.
УКАЗВА на ищеца И.Г.П. в
едноседмичен срок от получаване на препис от настоящото разпореждане, да
отстрани с писмена молба, с препис за ответника, посочените в обстоятелствената
част на разпореждането нередовности, като конкретизира и посочи точно и ясно:
1.
На кой незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие на
административен орган /длъжностно лице/ се основава предявената срещу
Министерство на здравеопазването искова претенция. В случай, че се претендира
обезщетение за претърпени вреди от незаконосъобразен административен акт, да се
приложат доказателства за неговата отмяна.
2. Какъв е вида, характера и в какво се изразяват
претендираните вреди, и съотв. периода, за който се претендира присъждане на
обезщетение.
При
неотстраняване на нередовността в указания срок исковата молба ще бъде върната,
а производството по делото – прекратено.
Препис
от разпореждането да бъде изпратено на ищеца и на назначения му процесуален
представител – адв.В.М..
СЪДИЯ: