Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 32 Година 2018, 08.01 Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на 29.11.2017 година
в публичното
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар: СЪБИНА СТОЙКОВА
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело
номер 1086 по описа за 2017 година и като обсъди :
Производство пред първа инстанция.
Постъпила
е жалба от К.Н. *** срещу Решение
№2153-15-54/23.03.2017г. на Ръководителя на ТП на НОИ – Пловдив, с което е
оставена без уважение нейна жалба срещу Разпореждане №********** по Протокол
№2141-15-48 от 19.12.2016г. на Ръководител отдел “Пенсии” при ТП на НОИ –
Пловдив, с което е изменена личната
пенсия на лицето с допълнително представения осигурителен стаж и доход.
Недоволен от така издаденото решение на Ръководителя на ТП на НОИ –
Пловдив, жалбоподателят обосновава твърдения за неговата незаконосъобразност,
поради което настояват за отмяната му.Претендира разноски.
Ответникът по жалбата Ръководител ТП на НОИ – Пловдив намира същата за
неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Пловдивският
Административен Съд – Второ отделение, VII състав, след като прецени поотделно и
в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното.
С оспорваното решение
Ръководителят на ТП на НОИ – Пловдив е отказал
да ревизира изводите на пенсионния орган, направени във връзка с подадено от Д.
заявление вх.№МП-75706 от 10.11.2014г.
Следва да се посочи веднага, че оспореното решение на ответника, което е
проконтролирало при осъщественото задължително административно обжалване
разпореждането на Ръководител на пенсионния отдел в същото поделение на НОИ, е
постановено именно с оглед това заявление на лицето, поради което и предмета
на разрешаване е детерминиран от самото сезиране, направено от Д.. С него тя
е поискала изменение на отпуснатата и още през 2009г. пенсия за осигурителен
стаж и възраст в хипотезата на чл.21 ал.1 и ал.2 НПОС/изрично оградена в
попълнената типова бланка от жалбоподателя/, като със същото е поискала
зачитането на стажа и дохода и по осигурителна книжка от 11.02.2009г..
Веднага следва да се посочи, че на основание чл.21 ал.1 НПОС е допустимо
преизчисляване
на пенсията по реда на чл.102 КСО за осигурителен стаж, придобит след
пенсионирането по заявление на пенсионера, като новият размер на пенсията се
определя от датата на заявлението по реда на чл.70 ал.1 КСО, а според ал.2 при представяне и на осигурителен доход за стажа, придобит след
пенсионирането, пенсията се преизчислява, но само ако това е по-благоприятно за
лицето.
Именно в тази
хипотеза е било искането на лицето и на това основание е дължал произнасяне
пенсионния орган, което същият е сторил с акта си от 19.12.2016г., с който е
изменил пенсията на Д., считано от датата на входиране
на заявлението, като е преизчислил пенсията с
допълнително представения стаж и доход в случая преди пенсионирането, тъй като
осигурителните вноски на лицето като самоосигуряващо
се за 2009г. са били реално внесени едва на 04.09.2014г.. С него е изчислен и
индивидуален коефициент, който е по – благоприятен за Д..
При осъщественото
задължително обжалване пред ответникът, последният е споделил изцяло изводите
на Ръководител „ПО“, като освен това е описал цялата пенсионна „история“ на
оспорващата от момента на отпускане на пенсията и през 2009г.. Така е било
констатирано, че заявлението на Д. от 10.11.2014г. е пето по ред в хипотезата
на чл.21 ал.1 и ал.2 НПОС/след тези от 29.10.2010г., 28.11.2011г., 05.12.2012г.
и 07.11.2013г./.
В тази връзка
настоящият състав следва да посочи, че действително лицето многократно е
искало изменение на отпусната и през 2009г. лична пенсията на посоченото
основание в НПОС, но заедно с това фактически по последното заявление е
поискала нова преценка за началния момент на отпускане на пенсията в светлината
на Решение на СЕС по дело С-103 от 2013г./липсата на изискване за прекратяване
на осигуряването/, поискала и зачитане на периоди, за което е положен труд по
повече от едно осигурително правоотношение съгласно чл.9 ал.8 КСО.
Веднага следва да се
посочи, че стабилността на един пенсионен акт се разпростира винаги до
момента, в който същият бъде изменен или отменен, като разбира се това следва
и може да се случи само на законово основание.
В този смисъл стабилността
на акта не може да се схване като непогрешимост на същия, а това, че той не
може да бъде изменян или отменян с редовните начини на контрол, вкл. и
съдебен. В тази насока законодателят е предвидил в АПК хипотези, при което може
един придобил задължителна/формална/сила и станал стабилен административен акт
да бъде изменен или обезсилен при откриване на нови обстоятелства, които
сочат на неговата незаконосъобразност или неправилност.
В пенсионното
производство тази възможност е намерила израз в правилото на чл. 99 КСО, според което влязлото в сила разпореждане по чл.98
може да се измени или отмени от органа, който го е издал, когато бъде установено
поне едно от изброените в ал.1
обстоятелства.
В тази насока следва
да се посочи, че във вече развитите и приключили предходни производства по
цитираните по-горе исканията на същото основание, ВАС на РБ е имал
възможността да се произнесе по подобни исканията, направени след подадено от
лицето заявление с основание в чл.21 ал.1 и ал.2 НПОС/така напр. решение №9546
от 08.07.2014г. по адм. дело №3699/2014г. по описа на
ВАС на РБ, VI-то отд./. В този акт изрично е
посочено, че в случая се касае за развито и приключило производство по чл.102 КСО, а не за такова по чл.99 КСО, поради което пенсионният орган, а и ответният
Ръководител, законосъобразно са работили именно в тази насока – да
съобразят новопридобития/в случая новозаверения, след последвало внасяне на дължимите вноски/ осигурителен стаж и доход. Останалите
въпроси, повдигнати от оспорващия, не са били предмет на административната фаза
на посоченото основание, поради което няма как сега да бъдат въведени за
разглеждане в съдебната фаза за първи път.
Що се отнася
собствено до правилността на изводите на ответника, а и на пенсионния орган, досежно преценката за допуснатото изменение на размера на
пенсията при отчита на представения стаж и доход, то е видно от пълното и
неоспорено заключение на в.л. М./касателно тези
въпроси/, че законосъобразно е изменен размера на пенсията на лицето и то от
датата на молбата му, като е променен и индивидуалния му коефициент, тъй като
при прибавяне на новия доход, същият се изчислява в размер по-висок от
досегашния.
По отношение на
останалите задачи, възложени от самата Д., които поначало са били извън
обхвата на искането за изменение, то не е налице различен извод по отношение
на общия признат стаж, а по отношение визирания друг начален момент за
отпускане на пенсията/22.11.2008г., вместо 03.08.2009г./, то дори формално не е
налице основание за това/независимо от изложеното вече по-горе/, тъй като
първоначалното заявление на Д. е било входирано на
08.09.2009г., или повече от 6 месеца след соченото придобиване на правото на
пенсия/при приложимата тогава редакция за срока по чл.94 ал.1 КСО/. Т.е. и на
това отделно основание няма как да се промени началния момент на отпускането
и, а безспорно е от изводите на в.л. М., че и изчисленият индивидуален
коефициент на Д. към същия момент е по-неблагоприятен.
Или атакуваният акт е
валиден, постановен при правилно прилагане на материалния закон и при липса на
допуснати съществени нарушения на производствените правила, като не страда от
сочените пороци в хипотезата, в която е постановен, поради което жалбата на Д.
подлежи на отхвърляне, като неоснователна.
На ТП на НОИ – Пловдив се дължат разноски в размер на 100
лева за осъществената защита от юрисконсулт, който размер се определя на
база правилото на чл.78
ал.8 ГПК/ред. ДВ бр.8/24.01.2017г./ във връзка с чл.37
ал.1 ЗПП и чл.
24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Ето
защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд.,
VІІ състав :
Р
Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на К.Н. *** срещу Решение
№2153-15-54/23.03.2017г. на Ръководителя на ТП на НОИ – Пловдив, с което е
оставена без уважение нейна жалба срещу Разпореждане №********** по Протокол
№2141-15-48 от 19.12.2016г. на Ръководител отдел “Пенсии” при ТП на НОИ –
Пловдив, с което е изменена личната
пенсия на лицето с допълнително представения осигурителен стаж и доход,
като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА К.Н.
*** да заплати на ТП на НОИ – Пловдив с адрес гр.Пловдив, ул.“Любен
Каравелов”№7 сумата от 100/сто/ лева разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ
: