Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1421 Година 2020.30.07 Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., ХVІ състав
на 08.07.2020 година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
при секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА и при
присъствието на прокурора МАРИЯ ТОДОРОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 279 по
описа за 2020 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Образувано
е по жалба на „Водоснабдяване и канализация”ЕООД, със седалище и адрес на
управление гр.Пловдив, бул.“Шести септември“ №250 против Акт за установяване на
публично държавно вземане/АУПДВ/ №576 от 09.12.2019г. на Директор на Басейнова
дирекция „Източнобеломорски район”/БДИБР/, с който е установено публично
държавно вземане по издаденото в полза на „Водоснабдяване и канализация”ЕООД
разрешително №301736 от 18.12.2006г. за водоползване за периода 01.01.2018г. –
31.12.2018г. в размер на 45 741,32 лева и лихва за забава в размер на 3
773,96 лева.
Твърди
се незаконосъобразност на АУПДВ в неговата цялост и се иска отмяната му от
съда, алтернативно да бъде изменен. Претендират се сторените в производството
разноски.
Ответникът
по жалбата – Директор на БДИБР намира подадената жалба за неоснователна и
настоява за нейното отхвърляне. Допълнителни съображения са изложени в
приложени по делото писмени бележки.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за неоснователност на така
подадената жалба.
Пловдивският административен съд – Второ отделение, ХVI състав, след като
прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство
доказателства, намира за установено следното.
Жалбата
е подадена при наличието на правен интерес и в предвидения процесуален срок,
поради което съдът намира същата за ДОПУСТИМА.
Разгледана
по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.
От
представените по делото писмени доказателства се установява, че с разрешително
№301736 от 18.12.2006г. на директора на БДИБР на „Водоснабдяване и
канализация“ЕООД е предоставено правото на водоползване от подземни води,
посредством 10 бр. тръбни кладенци, разположени на територията на имоти с
№№00403, 000404, 000334, 000332, 000331, 000328, 000327, 000326, 000325 и
000330 в землището на село Катуница, община Садово, област Пловдив, с цел на
водоползването – питейно-битово водоснабдяване на град Асеновград, община
Асеновград, област Пловдив, с разрешен годишен воден обем – до 6 931 613
куб.м., със срок на действие на разрешителното – до 18.12.2031г.
За
използваните годишни водни количества по издаденото разрешително е подадена
декларация по чл.194б от Закона за водите/ЗВ/ от управителя на „Водоснабдяване
и канализация“ЕООД на 28.01.2019г., коригирана на 11.06.2019г. за иззетото през
2018г. количество вода от 2 287 066 куб.м.
С
констативен протокол №ПВ2-272 от 02.09.2019г. е обективирана проверка по
документи за изчисляване на дължимите такси по разрешително №301736 от
18.12.2006г., с който е констатирано, че за периода 01.01.2018г. – 31.12.2018г.
дружеството е представило в БДИБР декларация по чл.194б ЗВ за добитите
количества вода за 2018г. – 2 287 066 куб.м., а таксата съгласно чл.11
ал.1 и чл.12 ал.2 от Тарифа за таксите за водовземане, за ползване на воден
обект и за замърсяване/приета с ПМС №383 от 29.12.2016г., в сила от
01.01.2017г., обн., ДВ. бр.2 от 06.01.2017г./ е в размер на 45 741,32
лева.
С
покана за доброволно изпълнение изх.№ПО-02-839 от 13.09.2019г. „Водоснабдяване
и канализация“ЕООД е поканено да плати доброволно в седемдневен срок от
получаването задължението си по чл.194 ал.1, т.1 б.“б“ ЗВ като титуляр по
разрешително №301736 от 18.12.2006г. за периода 01.01.2018г. – 31.12.2018г. в
размер на 45 741,32 лева, ведно с дължимата лихва за периода на забава.
С
уведомление за започване на производство за издаване на акт за установяване на
публично държавно вземане изх.№ПО-02-839(1) от 14.10.2019г. управителят на
„Водоснабдяване и канализация“ЕООД е уведомен, че на основание чл.26, във
връзка с чл.34 АПК започва производство за установяване на публично държавно
вземане за дължимата от дружеството такса за водовземане от подземни води, за
дължими и неплатени такси за водовземане за периода 01.01.2018г. – 31.12.2018г.
С
оспорения АУПДВ №576 от 09.12.2019г., предмет на настоящото съдебно
производство, е установено по основание и размер задължението на „Водоснабдяване
и канализация“ЕООД за такси за водоползване от подземни води по разрешително
№301736 от 18.12.2006г. за периода 01.01.2018г. – 31.12.2018г. в размер на
45 741,32 лева и лихва за периода на забава в размер на 3773,96 лева, тъй
като към датата на издаване на АУПДВ, дружеството не е платило по сметката на
БДИБР тези такси.
В хода
на настоящото съдебно производство, във връзка с приложените към жалбата
платежни нареждания за платени такси, е допусната съдебно-счетоводна
експертиза, като в о.с.з. на 08.07.2020г., поради невнасяне на определения от
съда депозит, същата е заличена.
Други
доказателства не са ангажирани от страните, въпреки дадените от съда указания с
определението за насрочване на делото в о.с.з.
При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни
изводи.
АУПДВ е
издаден от компетентен орган, предвид разпоредбата на чл.195б ал.1 във връзка с
чл.152 ЗВ.
Не се
споделя възражението на жалбоподателя, че в административното производство по
издаване на оспорения акт са допуснати такива съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, които да са основание за неговата
незаконосъобразност. Административният орган е изпратил покана за доброволно
изпълнение на задължението за плащане на таксата за водоползване. Т.е., спазени
са правилата на чл.26 АПК и на дружеството-жалбоподател е било гарантирано правото
на защита в пълен обем, като е имало възможност да направи всичките си искания
и възражения и да представи всичките си писмени доказателства. Следва да бъде
изрично отбелязано, че нито в административното производство по издаване на
оспорения акт, нито в настоящото съдебно производство, дружеството е
представило нови писмени доказателства, установяващи плащане на процесните
задължения, което е единственият правнорелевантен факт от значение за
настоящия спор и за преценката за законосъобразността на издадения АУПДВ. В
този смисъл съдът намира, че дори и в производството по издаване на оспорения
акт да не са спазени всички административнопроизводствени правила, нарушенията
не могат да се квалифицират като съществени, защото законният представител на дружеството
не е бил лишен от възможността лично или чрез упълномощено лице да направи
искания, бележки и възражения. Всички факти от значение за правилното решаване
на спорния въпрос са били изяснени и волеизявлението на органа не е било
повлияно от каквото и да е нарушение на процедурата.
На
следващо място следва да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл.195б ал.2 ЗВ
актът се съставя въз основа на писмени доказателства, включващи: 1.извлечения
от сметките, по които постъпват таксите; 2.платежни и други счетоводни
документи, издадени от лицата, използващи водите; 3.покана към лицето за
доброволно изпълнение; 4.констативни протоколи от извършения контрол за
изпълнение на задължението. В съответствие с тази законова регламентация
оспореният акт е издаден въз основа на представени от дружеството справки за
иззети водни количества и декларации по чл.194б ЗВ за периода 01.01.2018г. –
31.12.2018г., поканата за доброволно изпълнение и констативен протокол от
проверка за изпълнение на задълженията. Т.е., противно на твърденията на дружеството-жалбоподател,
актът е издаден при спазване на установените административнопроизводствени
правила.
Отделно
от това, в АУПДВ в достатъчна степен подробно и ясно са определени както
времевият период, за който дружеството не е погасило задълженията си за такси
за водоползване, така и размерът на задълженията, като са посочени фактическите
и правните основания за издаване на акта. Непосочването на целта на
водоползването, мястото на водоползване и вида на водоизточника, според
настоящия съдебен състав не съставлява такова съществено нарушение на
изискването за форма, което да води до незаконосъобразност на оспорения акт,
защото в акта е посочено разрешителното за водовземане, въз основа на което са
определени публичните задължения, самото разрешително №301736 от 18.12. 2006г.
също е част от административната преписка по издаване на оспорения акт, както
и констативният протокол от извършения контрол за изпълнение на задължението
по издаденото разрешително, в което достатъчно ясно, конкретно и точно са
определени всички елементи на правото на водоползване, включително целта на
водоползване, мястото на водоползване и вида на водоизточника. В този смисъл
не е налице непълнота или нарушение на изискването за форма.
Размерът
на задълженията отговаря на декларирания от самото дружество размер на
ползваното за този период количество вода и не се доказа да съществуват
разминавания. При съпоставка на подадената от самото дружество справка за
използваните количества вода и посочените в самия АУПДВ количества, съдът не
констатира разлики. Следва да бъде изрично посочено, че справките за ползвания
годишен обем вода са представени от „Водоснабдяване и канализация“ЕООД на
БДИБР, номерата им са посочени в Констативен протокол №ПВ2-272 от 02.09. 2019г.
и въз основа единствено на тези декларирани от самото дружество количества,
са изчислени задълженията за 2018г.
Следва
да се посочи също така, че съгласно чл.48 ал.1, т.6 ЗВ водоползвателите –
титуляри на разрешителни имат задължение да измерват и да водят отчет за
изземваните и използваните води, за отвежданите и изпусканите води, за нивата
на подземните води, а при хидротехнически подпорни съоръжения - за водните
строежи до максимално ниво, както и за замърсяващите вещества, според изрично
посочените в разрешителното условия. В изпълнение на това задължение
дружеството-жалбоподател очевидно е извършвало измерване и отчет, който е
представял в БДИБР. По делото не са представени други данни за ползваните води
по процесното разрешително, освен установените от служителя на БДИБР в
посочения по-горе констативен протокол, въз основа на подадената от самото
дружество информация, която е намерила отражение и в оспорения акт.
По
отношение на определения размер на публичните задължения следва да бъде
съобразено, че цената на правото на водовземане е определена в тарифата по
чл.194 ЗВ, която за процесния период, за който с оспорения акт са определени
публичните задължения на дружеството към БДИБР, е Тарифа за таксите за водовземане,
за ползване на воден обект и за замърсяване, в сила от 01.01.2017г., в чийто
чл.12 ал.2, т.1 единичният размер на таксата за водовземане от подземни води за
питейно-битови нужди е 0,02 лв./куб.м. Съгласно чл.194 ал.1,т.1 б.“б“ ЗВ за
правото на използване на водите се заплаща такса за водовземане от подземни
води, а съгласно чл.194 ал.2 ЗВ таксата по ал.1, т.1 се определя на база
отнетия обем вода. Именно по този начин са определени задълженията на
жалбоподателя – на база на декларирания от самото дружество годишен обем на
водовземане и съответния единичен размер на таксата, която за 2018г., както
вече се посочи, е 0,02 лв./куб.м.
Неоснователни
са възраженията във връзка с начислените лихви за забава. На първо място следва
да бъде посочено, че съгласно чл.194б ал.1 и ал.2 ЗВ/в приложимата редакция/
ежегодно към 31 януари на следващата година титулярите на разрешителни,
включително на комплексни разрешителни, издадени по реда на Закона за опазване
на околната среда, определят и декларират дължимата такса по образец, утвърден
от министъра на околната среда и водите и обявен на интернет страниците на
басейновите дирекции и на Министерството на околната среда и водите. Образецът
съдържа данните съгласно тарифата по чл.194 ал.6, въз основа на които се
определят таксите, като задължението по декларацията, по която задълженото лице
е изчислило дължимата такса, се внася в срок до 15 февруари. Същевременно,
разпоредбата на чл.21 ал.1 от Тарифата за таксите за водовземане, за ползване
на воден обект и за замърсяване предвижда, че таксите за водоползване са
годишни и се заплащат не по късно от 31 март на следващата година. Съпоставката
на двете разпоредби сочи, че е налице колизия между цитираните подзаконова и
законова разпоредба, с оглед на което и на основание чл.15 ал.3 от Закона за
нормативните актове, приложим е нормативният акт от по-висока степен – Законът
за водите. От това следва, че титулярят на разрешителното за правото на
водовземане е изпаднал в забава за заплащане на таксата за 2018г. от
16.02.2019г., с оглед на което правилно административният орган е определил
началния момент и размера на дължимата лихва за забава върху установеното
публично държавно вземане. Все в тази насока следва да се посочи, че за да изпадне
в забава, носителят на правото на водоползване, е достатъчно изтичането на
определения в закона срок и не е необходимо или задължително директорът на
съответната басейнова дирекция да издава нарочен акт.
Отделно
от това, що се отнася до самия размер на законната лихва, съдът намира, че
същият е правилно определен, съобразно чл.1 от Постановление №426 от
18.12.2014г. за определяне размера на законната лихва по просрочени парични
задължения, който установява, че годишният размер на законната лихва за
просрочени парични задължения е в размер на основния лихвен процент на
Българската народна банка в сила от 1 януари, съответно от 1 юли на текущата
година плюс 10 процентни пункта.
Нормата
на чл.194б ал.4 ЗВ е претърпяла законодателна промяна, в сила от 27.11.2018г.,
и към момента на издаване на оспорения акт за директора на басейновата
дирекция не е съществувало задължение да уведомява писмено титуляря на
разрешителното за размера на дължимата такса, срока за заплащането и и сметката,
по която таксата следва да бъде заплатена, поради което неоснователно и
недоказано е твърдението за нарушение на процедурата, направено в жалбата в
тази насока.
С оглед
всичко изложено, съдът намира, че оспореният акт е издаден от компетентен
орган, в предвидената от закона форма на мотивиран писмен акт, при спазване на
процесуалните правила и на материалноправните норми, поради което жалбата като
неоснователна следва да бъде отхвърлена.
Ето защо и поради мотивите, изложени
по-горе, ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., ХVІ
състав:
Р Е Ш
И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Водоснабдяване и канализация”ЕООД, със седалище и адрес на
управление гр.Пловдив, бул.“Шести септември“ №250 против Акт за установяване на
публично държавно вземане №576 от 09.12.2019г. на Директор на Басейнова
дирекция „Източнобеломорски район”, с който е установено публично държавно
вземане по издаденото в полза на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД
разрешително №301736 от 18.12.2006г. за водоползване за периода 01.01. 2018г. –
31.12.2018г. в размер на 45 741,32 лева и лихва за забава в размер на 3773,96
лева, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с
касационна жалба пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщаването на страните
за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: