Р
Е Ш Е Н И Е
№
Гр. Добрич 10.07.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Добричкият районен съд, наказателна колегия-ХVІІ състав, в публичното
заседание на десети октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:
Председател : Ромео Симеонов
При
участието на секретаря Румяна Иванова разгледа докладваното от Съдията АНД № 727
по описа на Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното
предвид:
Производството е по реда на чл.59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Д.П.Й. срещу
Електронен фиш Серия К № 2322707 издаден от ОД на МВР гр.Добрич за налагане на
глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство или система,
с което на жалбоподателя за нарушение по
чл.21 ал.1 от ЗДвП и на осн. чл.189 ал.4 вр. чл182 ал.1 т.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание
“глоба” в размер на 100 лв.
В жалбата се поддържа, че
електронния фиш е незаконосъобразен и
постановен в нарушение на процесуалните норми и материалния закон.
В съдебно заседание жалбоподателя-редовно
призован не се явява лично ,не се представлява.
Въззиваемата страна-редовно
призована в съдебно заседание не се явява,в съпроводителното писмо изразява
становище за оставяне на жалбата без последсвие..
Добричкият районен съд, като прецени
събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено
следното:
Жалбата е допустима като
депозирана в законоустановения 7-дневен срок.
Независимо от основанията,
посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка обжалваното
наказателното постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка и
констатира следното:
В електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство Серия К №
2322707 издаден от ОД на МВР гр.Добрич е отразено,че на 08.02.2018г. в 09.08ч.
в гр.Добрич по бул.”****” в посока център до РД „АА” с МПС “****” с ДК№ ****е
извършено нарушение за скорост установено и заснето с автоматизирано техническо
средство ТFR-1М №518,като при разрешена
скоростот 50км/ч е установена скорост 73км/ч и собственик на МПС е Д.П.Й..
В административнонаказателното
производство не са допуснати съществени нарушения.
В общия случай
административнонаказателното производство се образува със съставяне на акт за установяване
на извършеното административно нарушение, а административно наказание се налага
с правораздавателен акт, който е наказателно постановление или съдебно решение
в случаите на обжалване на наказателно постановление и изменението му от съда.
От този принцип законодателят е въвел
изключения и едно от тях е в ЗДвП с измененията в ДВ бр.10 от 2011г. изм. ДВ бр.19 от 2015г.
бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 и се регламентира налагането на
административно наказание чрез електронен фиш, чрез който овластените контролни
органи могат да налагат глоби за случаи на административни нарушения, които
имат следните белези изчерпателно изброени в чл.189 ал.4 изр.1 от ЗДВП:
-
установени са и са
заснети с автоматизирано техническо средство или система,
-
в отсъствие на
контролен орган и нарушител,
- налагането на административно наказание за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки
В процесния случай кумулативно са
налице и трите
материалноправни
предпоставки:указано е автоматизираното техническо средство,извършено е в
отсъствието на контролен орган и нарушителя и това е предвидено в ЗДвП.
Понятието за електронен фиш е
дефинирано в параграф1 от ДР на ЗАНН и параграф 6 т.63 от ДР на ЗДвП,като и
двата нормативни акта дефиницията е идентична:
-
електронно
изявление.
-
записано върху
хартиен, магнитен или друг носител,
-
създадено чрез
административно-информационна система
-
въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства
или системи (§ 1 от ДР на ЗАНН и § 6. т. 63 от ДР на ЗДвП.
От доказателствата по делото е видно,че и тези кумулативно предвидени материалноправни
предпоставки за валидността и законосъобразността на електронния фиш са налице.
Съгласно чл. 189 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение,като електронният фиш съгл. чл.189 ал.4 от ЗДвП
следва да съдържа данни за:
-
териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението,
-
мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението,
-
регистрационният
номер на моторното превозно средство,
-
собственика, на
когото е регистрирано превозното средство,
-
описание на
нарушението.
-
нарушените
разпоредби.
-
размера на глобата.
-
срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане.
Всички тези
задължителни реквизити са налице в процесния електронен фиш.
В съответствие с нормата на чл.189 ал.5 вр. чл.188 ал.2 от ЗДвП
електронният фиш е връчен срещу разписка на собственика на моторното превозно средство.
От гореизложеното настоящият
състав на съда счита,че издадения електронен фиш е прецизен от процесуална
гледна точка.
Предмет на настоящото производство е законосъобразността и
справедливостта на издадения електронен фиш, като по аргумент
от чл. 63 от ЗАНН във връзка чл. 348 от НПК пороците на електронния фиш могат
да бъдат
-
незаконосъобразност
,поради нарушаване на материална правна норма или допускане на съществено нарушаване
па процесуална норма.Такива настоящият състав на съда не констатира.
-
несправедливост -когато
наложеното наказание очевидно не съответства на обществената опасност на
деянието и дееца, на смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства и
на целите на наказанието по чл. 12 от ЗАНН.
Възраженията на жалбоподателя
подробно изложени в жалбата са неоснователни по следните причини:
1.Липсата на конкретен издател на
ЕФ не е сред задължителните законовоустановени реквизити на ЕФ.
2.Датата на съставяне на ЕФ също
не е сред задължителните законовоустановени реквизити на ЕФ.
3.Налице са категорични данни
относно лицето,което е управлявало процесното МПС,с което е извършено
нарушението.Това е установено след попълването на декларация /л.16/ от
собственика на автомобила Станислев Венциславов Илиев.
4.Описанието на нарушението е
извършено коректно и изчерпателно.Не е налице съществено противоречие между обжалвания
електронен фиш и приложения към него снимков материал от клипа.В снимковия
материал/л.11/ е изписана скорост на движението на МПС 76км/ч,а в електронния
фиш 73 км/ч.Това е така,защото при изписване на скоростта на автомобила е
отчетено допустимото техническо отклонение и е извършено/съвършено правилно/
необходимото редуциране в посока намаляване,което е по-благоприятното за
нарушителя.
5.Мястото на нарушението е точно
описано: гр.Добрич по бул.”****” в посока център до РД „АА”
6.Посочването на реда за обжалването на
електронния фиш не е сред задължително изброените в чл.189 ал.4 от ЗДвП
реквизити,но това не може да възпрепятства реализирането на правото на защита
на жалбоподателя-упражнено между впрочем надлежно.
7.Приложено е и Удостоверение за
одобрен тип средство за измерване/л.9/.
8.Събрани са всички възможни и
допустими доказателства,които обосновават извода,че извършването нарушението е
установено по безспорен начин и че правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя в качеството му лице,което
е управлявало автомобила на посочените дата,час и място.
6.Налице са доказателства за
това,къде е извършено нарушението-в населено място или извън него.Доказателството
за това:снимков материал е приложен по делото.
По отношение на приложимия
материален закон, съдът съобрази следното:
Разпоредбата на чл.21 ал.1 от ЗДвП забранява движението на водача на пътно превозно средство в населено място
със скорост по-висока от 50км/ч..Установената скорост на автомобила ,с който е извършено
нарушението е 73км/ч.,която превишава с 23км/ч позволената от ЗДвП скорост на
движение.Размера на административното наказание “глоба” предвидено в чл.182
ал.3 т.3 от ЗДвП е нормативно определено на сто и петдесет лв. и не подлежи на
преразглеждане от съда.
Съгласно чл.189 ал. 15 от ЗДвП:” (предишна ал.7 - ДВ, бр. 10 от 2011 г.) „Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния.”
По делото липсват каквито и да са доказателства в обратна на установеното от АНО насока.
Предвид изложеното настоящия
състав на съда намира,че издаването на електронния фиш е правилно и
законосъобразно,а на жалбоподателя
следва да бъде наложено администативно наказание на осн. чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП.
С оглед посоченото съдът счита,
че следва да потвърди
атакувания Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с
автоматизирано техническо средство.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № К № 2322707 издаден от ОД на МВР гр.Добрич за
налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство
или система, с което на Д.П.Й. за
нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на
осн. чл.189 ал.4 вр. чл182 ал.1 т.3
от ЗДвП му е наложено
административно наказание “глоба” в размер на 100 лв.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба по пред Добричкия
административен съд в 14 дневен срок от
уведомяването на страните.
Районен съдия:
/Р.Симеонов
/