Решение по дело №2298/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 282
Дата: 23 февруари 2021 г. (в сила от 23 февруари 2021 г.)
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20207040702298
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер     282                                23.02.2021г.                                          град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, дванадесети  състав, на седемнадесети февруари две хиляди двадесет и първа  година в публично заседание в следния състав:

 

Председател: Диана Ганева

 

при секретаря Й. Б. като разгледа докладваното от съдия Ганева административно дело номер 2298 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, вр. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на М.В.П. ***, с ЕГН ********** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0769-002110/25.09.2020г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, Сектор „Пътна полиция“ В.С.,   с която временно е отнето свидетелството му за управление на моторно превозно средство до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. В жалбата се изразява становище за незаконосъобразност на обжалваната заповед, като издадена в противоречие с материалния закон и при съществени нарушения на процесуалните правила, поради което се иска да бъде отменена.

В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя –адв.А. изрично уточнява, че обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0769-002110/25.09.2020г., като претенцията му не е свързана с искане за  спиране  предварителното изпълнение на оспорената заповед. Поддържа жалбата по изложените в нея доводи. Ангажира гласни доказателства. Пледира за отмяна на заповедта.

Ответникът –полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, Сектор „Пътна полиция“ В.С., редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Административен съд - Бургас, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно и обсъди доводите на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Оспорената заповед е връчена на жалбоподателя на 03.11.2020г., видно от отбелязването върху самия акт. Жалбата е подадена на  05.11.2020г. от активно легитимирана страна – адресат на акта, при наличието на правен интерес от търсената защита срещу годен за обжалване административен акт, в законоустановения срок за обжалване и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0769-002110/25.09.2020г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, Сектор „Пътна полиция“ В.С., на М.П. е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството му за управление на МПС до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. Основание за издаване на заповедта е съставения АУАН против  П., за това, че на 24.09.2020г., около 22.10 часа, в гр.Бургас, кв.“Ветрен“ на ул.“Огоста“ , управлява мотопед „Кийуей Хърикен“, с рег.№ А0017Н, като водача отказва да бъде тестван с техническо средство Дрегер, с фабричен номер ARBL 0021 за установяване употребата на наркотични вещества или техните аналози  и не е изпълнил предписание за химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване употребата на наркотични вещества или техните аналози. Към преписката е приложен цитирания АУАН, в който е изложена идентична фактическа обстановка на тази в оспорената заповед. На водача е издаден и талон за изследване, в който последният собственоръчно записал, че отказва.

При проверка за законосъобразност на оспорвания административен акт съгласно чл. 168 от АПК, настоящият съдебен състав счита, че заповедта е издадена от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила за нейното издаване. Оспорената заповед е издадена от административен орган с териториална и материална компетентност, тъй като съгласно чл. 172 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат с мотивирана писмена заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон. Процесната заповед отговаря на изискванията за форма. В нея е посочено, че се издава въз основа на АУАН, като са описани и установените с акта обстоятелства.

Съдът счита, че оспорваната заповед съдържа необходимите реквизити, посочени в разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК, тъй като в текста са посочени фактите и обстоятелствата относно извършеното нарушението, както и материалноправното основание за прилагане на принудителната административна мярка. Материалноправните предпоставки за налагане на принудителните административни мерки са изчерпателно посочени в нормата на чл. 171 от ЗДвП. В конкретния случай административният орган е приел, че е налице хипотезата на  чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП. Според цитираната норма, за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство: 1) с концентрация на алкохол в кръвта над 0. 5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух; или 2) след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и 3) при отказ да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване- до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от осемнадесет месеца. В случая е налице третата от горните хипотези. От данните по делото е видно, че на 24.09.2020г., около 22.10 часа жалбоподателят  е отказал извършване на проверка с техническо средство за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози. Не е изпълнил и предписанието за медицинско изследване. В този смисъл са и констатациите в съставения АУАН С оглед предписаната от чл. 189, ал. 2 от ЗДвП доказателствена сила на акта за установяване на административно нарушение и при липса на доказателства, които да поставят под съмнение съдържащите се в него констатации, съдът приема, че релевантните обстоятелства са осъществени така, както е посочено от административния орган. По делото административният орган е представил две писмени доказателства, от които се установява отказ. Това е талон за изследване (л.8) и протокол за извършване на проверка за употребата на наркотични вещества или техните аналози (л.9), като доказателствата не са оспорени. Доколкото те са съставени от длъжностни лица, в кръга на тяхната компетентност, представляват официални документи, които обвързват съда да приеме, че отразеното в тях е вярно. Жалбоподателят и неговият процесуален представил не са ги оспорили по реда на чл. 193 от ГПК, във вр. с чл. 144 АПК относно верността им и върху тях жалбоподателят никъде не е отразил възражения. За първи път в жабата, с която е сезирал съда, твърди, че не е управлявал, което твърдение съдът намира за защитна теза, тъй като не кореспондира с доказателствата по делото.

 При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Същата е издадена въз основа на акт за установяване на административно нарушение, съставен от компетентен орган.

Заповедта е съобразена с материалния закон и неговата цел. Разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки. Предпоставка за издаване на заповед за прилагане на ПАМ е съставеният АУАН, който представлява официална констатация за извършеното деяние, като описаните фактически обстоятелства за административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактически предпоставки за издаване на заповедта за прилагане на превантивната ПАМ. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен по надлежния ред АУАН от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има доказателствена сила.

Съдът не споделя възражението, че грешното посочване на дата на нарушението в АУАН, е съществено процесуално нарушение и е самостоятелно основание за отмяна на заповедта. Действително в АУАН като датата на нарушението е посочена 25.09.2020г. вместо 24.09.2020г.  Видно от докладната записка, изготвена от актосъставителя (л.10 от делото), водачът е спрян на 24.09.2020г. около 22.10 часа, като при съставяне на АУАН е посочена датата 25.09.2020г., а е трябвало да бъде посочена датата 24.09.2020г., т.е. касае се за техническа грешка. Съдът намира, че това нарушение би било съществено при обжалване на НП, което обаче се развива в рамките на друго производство. В случая в Заповедта, предмет на оспорване, е посочена точно датата на нарушението, а именно 24.09.2020г.

С оглед изясняване на фактическата обстановка по делото са разпитани свидетелите М.У. и Г.Ж.-полицейски служители, свидетели по АУАН, които потвърждават фактическата обстановка, отразена в АУАН, както и че проверката е извършена на 24.09.2020г. около 22.00 часа и това е датата на нарушението.

Съдът не кредитира показанията на св.Милен П.-брат на жалбоподателя, като намира същите за защитна теза с оглед оневиняване и избягване от реализиране на отговорност.

 Принудителната административна мярка е с превантивен характер и има за цел да осуети възможността за извършване на други подобни нарушения. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението, в случаите по  чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП, ПАМ се прилага под прекратително условие – до решаване на въпроса за отговорността на водача.

Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му, а към момента на издаване на заповедта материалните предпоставки за прилагането на ПАМ са били налице. ПАМ не е безсрочна – приложена е за определен срок, а именно до решаване въпроса с отговорността на водача. При наличието на визираните материалноправни предпоставки, в условията на обвързана компетентност административният орган прилага предвидената в закона ПАМ, което е сторил законосъобразно с процесната заповед.

По изложените съображения съдът приема, че жалбата е неоснователна, поради което същата следва да бъде отхвърлена.

На основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд- Бургас, дванадесети  състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.В.П. ***, с ЕГН ********** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №20-0769-002110/25.09.2020г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, Сектор „Пътна полиция“ В.С., с която временно е отнето свидетелството му за управление на моторно превозно средство до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

                                                                                             

СЪДИЯ: