Решение по дело №25/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1235
Дата: 27 юни 2022 г. (в сила от 8 март 2023 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180700025
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

  1235/27.6.2022г.

гр. Пловдив,  28.06.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, ХХV състав в публично заседание на деветнадесети май през две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                   

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 25/2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Н.Р.Ш.,***, срещу Заповед № 1322 от 05.11.2021., издадена от кмета на Община Родопи,  с която, на основание чл.224а, ал.1 от  ЗУТ е наредено спиране изпълнението и забрана достъпа до строеж „Стълбищна клетка“, находящ се в източната част на УПИ ***-жилищно строителство по ПУП на с.Белащица, местност „Арманица“, по КК – ПИ с идентификатор ********, като е о пределен 60-дневен срок за отстраняване на отклоненията,като се представи проект за промяна по време на строителството.

Жалбоподателят не е доволен от оспорения административен акт и моли за неговата отмяна. Твърди да не е налице пълно описание на обема на строително –монтажните работи, не било ясно кое точно трябва да се премахне. Възразява,че не е налице трети етаж в сградата,в която се намира строежът. Представя писмени и гласни доказателствени средства. Претендира разноски.

 Ответникът, Кметът на Община Родопи, чрез процесуалния си представител юрисконсулт К., оспорва жалбата. Представя писмени доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

По допустимостта:

Жалбата е депозирана до съда чрез общинската администрация на 15.12.2021г. Оспорената заповедта е връчена на 03.12.2021г. Следователно, 14-дневния срок за обжалване е спазен.

Жалбоподателят, в качеството си на възложител на строежа – адресат на оспорения акт, е  заинтересовано по смисъла на чл.224а,ал.2 от ЗУТ лице и разполага с право на жалба.

Ето защо жалбата се явява ДОПУСТИМА.

По същество:

Предпоставка за издаване на оспорваната заповед е да налице строеж, който е в отклонение от одобрените проекти в хипотезата на чл.224,ал.1,т.2 от ЗУТ, каквато е процесната.

Видно от приложената административна преписка е, че производството е започнало по сигнал за незаконно строителство от инж.Е.П., проектант по част конструктивна на обект „Еднофамилна жилищна сграда на 2 етажа и ограда в УПИ ***. Посочено е в сигнала,че без одобрен проект се извършва строителство на трети етаж, разширено е стълбището и е увеличен размерът на част от балконите.

Извършена е проверка на място и е съставен констативен протокол от 05.03.2021г.

С констативен акт № 4 от 11.05.2021г. е констатирано, при извършена проверка, отклонение от одобрен проект за строеж на стълбищна клетка, изразяващо се в издаване на стълбищната клетка с около 1 метър навън от фасадата от първия до третия етаж на сградата, изградена в груб строеж в УПИ ***.

Актът е връчен на 16.08.2021г.

Преди това е било подадено заявление вх.№ 9412-345#9 от 21.07.2020г.,т.е. още преди подаване на сигнала за незаконно строителство,  с което е поискано съгласуване и одобряване на проект за промяна по време на строителство. С протокол № 6 от 31.07.2020г. е прието решение на ЕСУТ,с което не се приема представения проект с подробно описани в решението забележки към възложителя.  

Към момента на издаване на оспорената заповед производството за промяна по време на строителство не е било приключило, като видно е,че и след издаване на оспорената заповед е подавано заявление за одобряване на такава промяна.

Като е приел,че отклонението е съществено и представлява такова по чл.154,ал.2,т.5 и т.6 от ЗУТ и може да се допусне само въз основа на искане на възложителя по одобрен проект, а не е налице заповед към разрешението за строеж, ответният административен орган е издал оспорената в настоящото производство заповед.

Всъщност, жалбоподателят не спори, че извършваното от него строителство е в отклонение от одобрения проект,след като сам е поискал и започнал производство по чл.154 от ЗУТ.

Факта на несъответствие се установява и посредством експертното заключение на арх.Д., според който по отношение на стълбищната клетка строителството не е в съответствие с първоначално одобрения проект. Според вещото лице несъответствието на стълбищната клетка се изразява в разширяване на сградата, което съответства и на констатациите по констативния акт.

Наличието на промяна в инвестиционните намерения, съответно отклонение от одобрения проект, се установява и от събраните по делото гласни доказателствени средства. Според свидетелката С.Х.Л.стълбищната клетка е извън рамките на строителното петно.

След като е налице отклонение,то единственият възможен начин за продължаване на строителството е, то да се приведе в съответствие с одобрения проект, от който се отклонява или да се проведе до край производство по чл.154 от ЗУТ, каквото очевидно не е проведено, независимо от причините за това. Дали е налице забавяне на процедирането от страна на административния орган,дали е налице отказ или не,то в рамките на настоящото производство това няма как да се изследва. Същественото е, че към момента на издаване на оспорваната заповед е налице отклонение от одобрения проект, което е и достатъчно основание за издаване на оспорваната заповед. Още повече,че според разпоредбата на чл.224а,ал.4 от ЗУТ изрично се предвижда, че спряното със заповедта по ал. 1 строителство, може да продължи с разрешение на органа, който я е издал, след отстраняване на причините, довели до спирането му, а в случаите по чл. 154, ал. 2, т. 5 - 8 разрешението за продължаване на строителството се издава след представяне на заснемане и други данни, изчисления и документи съобразно указанията по ал. 3, които се прилагат като неразделна част към одобрения инвестиционен проект и доказват, че съществените отклонения са отстранени. Именно тази възможност стои пред възложителя с издаването на оспорваната заповед.  

С оглед на това и като се констатира,че е издадена от компетентен орган и без наличието на съществени процесуални нарушения при спазване на предвиденото в чл.224а от ЗУТ производство по съставяне на констативен акт и предоставяне на възможност за възражения от страна на възложителя, оспорената заповед е законосъобразна и жалбата следва да се отхвърли.

С оглед изхода на спора в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, което на основание чл.143,ал.3 от АПК във връзка с чл.37 от ЗПП и чл.24 от НПП съдът определя в размер на 150лв.

Водим от горното, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Н.Р.Ш.,***, срещу Заповед № 1322 от 05.11.2021., издадена от кмета на Община Родопи,  с която, на основание чл.224а, ал.1 от  ЗУТ е наредено спиране изпълнението и забрана достъпа до строеж „Стълбищна клетка“, находящ се в източната част на УПИ ***-жилищно строителство по ПУП на с.Белащица, местност „Арманица“, по КК – ПИ с идентификатор ********, като е определен 60-дневен срок за отстраняване на отклоненията, като се представи проект за промяна по време на строителството.

ОСЪЖДА Н.Р.Ш.,ЕГН ********** *** да заплати на ОБЩИНА РОДОПИ сумата от 150/сто и петдесет/ лева юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: