Р Е Ш Е Н И Е
№ 34
21.06.2010 г., гр. Котел
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД гр. КОТЕЛ, граждански състав, на деветнадесети май през две хиляди и десета година, в публично съдебно заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ЧЕНКОВ
ЧЛЕНОВЕ: ......................
.........................
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: ......................
........................
секретар С.П. .............................................................................................................. прокурор: .................................................................................................................................... като разгледа докладваното от съдията Иван Ченков гражданско дело № 22 по описа на РС Котел за 2010 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Ищецът С.Й.Д. твърди, че на 26.11.2009 г. му била връчена Заповед № 4 от 26.11.2009 г. на Кмета на Община Котел, на основание чл. 328, ал.1, т.2, вр. чл.326, ал.2 от КТ за прекратяване на трудовото му правоотношение. С Решение № 55 от 05.12.2008 г., постановено по гражданско дело № 47/2008 г. на РС Котел, потвърдено с решение № 60 от 04.03.2009 г. постановено по въззивно гражданско дело № 43/2009 г. на ОС Сливен е отменена първоначалната заповед на Кмета на Община Котел за закриване на щата, поради приета нова структура на Общинската администрация. Ищецът отказал да подпише заповедта, но получил връченият му препис от нея на 26.11.2009 г. С тази заповед било прекратено трудовото правоотношение на възстановения на заеманата длъжност с решението на ОС Сливен ищец, поради липса на длъжност Дирекция ОКСУС, поради това че длъжността е съкратена с решение на Общински съвет Котел от 29.02.2008 г. На ищеца са били изплатени присъдените обезщетения за времето, през което е останал без работа за срок от 6 месеца, сч. От 25.04.08 г. в размер на 4 982.88 лв., ведно с лихвата върху главницата, разноските по делото, а също така и обезщетението по чл.220 от КТ в размер на едно месечно възнаграждение, обезщетението по чл.224 от КТ за неизплатен годишен отпуск и обезщетение в размер на едно месечно възнаграждение по чл. 222, ал.1 от КТ. След влизане в сила на решението, с което ищецът е възстановен на работа, ищецът е подал заявление за започване на работа на възстановената длъжност, във връзка с което е издадена оспорваната заповед № 4/26.11.2009 г. на Кмета на Община Котел. Ищецът твърди, че с постановените съдебни решения, е отменено съкращаването на щата и ищецът е възстановен на предходната длъжност, тъй като реално не била създадена нова структурна щатна бройка, а съществува предходният щат. Нямало нова промяна на щата и не били извършвани други структурни изменения и в този смисъл не била настъпвала промяна след отмяната на заповедта на кмета. Мотивът, че длъжността е съкратена с решение № 36/29.02.08 г. и не съществува в длъжностното разписание, ищецът счита за неоснователен, а заповедта незаконосъобразна и че няма промяна в статута на длъжността и тя съществувала, поради което моли съда да я отмени. Претендира за направените разноски.
Ответната страна изразява становище, че предявените искове са принципно допустими, но неоснователни. Твърди се че било невъзможно отмяната в съкращаването в щата, със влезлите в сила съдебни решения, че е извършено реално съкращаване в щата, че трудовите функции на длъжността не съществували, че нямало изискване за извършване на подбор, че няма нарушение на чл. 333 от КТ. Моли съда да отхвърли предявените искове и се претендират разноски.
В с. з. ищецът се явява лично и се представлява от адв. М. С. ***, който от негово име поддържа исковете така както са предявени.
За Кмета на Община Котел се явява адв. Н. К. от АК Сливен, преупълномощен от упълномощения от ответната Община Котел, адвокат С. Р., който поддържа доводите на адв. Р., от представения макар и със закъснение отговор, както и с представената от него писмена защита.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени събраните по
делото доказателства в тяхната съвкупност, намира за установено следното от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Видно от личното трудово досие на ищеца, на 26.11.2009 г. му е връчена Заповед № 4 от 26.11.2009 г. издадена от Кмета на Община Котел, с правно основание чл.328, ал.1, т.2 вър чл.326, ал.2 от КТ за прекратяване на трудовото правоотношение на възстановения с Решение № 60 на ОС Сливен, ищец С.Д. по причина липса на дължност Дирекция ОКСУС, функция „Образование, дейност „Други дейности по образование”. С решение № 36 от 29.02.2008 г. на Общински съвет длъжността е съкратена и не съществува в съответното длъжностно разписание до момента. Тя е била обособена като самостоятелно звено, с ранг и статус на Дирекция, без да е причислена към Специализираната общинска администрация, а ищецът е заемал длъжността Директор.
След влизане в сила на съдебното решение за възстановяване на ищеца на предходната длъжност, няма посочено ново основание или промяна в основанието за издадената нова заповед на кмета. Не се посочва нов релевантен факт, относим към оспорената нова заповед. От проверката извършена от вещото лице в сектор „човешки ресурси” и в счетоводството на Община Котел се установява, че няма представени нови актове на Общински съвет Котел и Заповед на кмета на Общината, които да са приети в изпълнение на постановеното съдебно решение.
На ищеца са изплатени присъдените обезщетения по чл.3225, ал.1 от КТ за времето през което е останал без работа за срок от шест месеца, считано от 25.04.2008 г. в размер на 4 982.88 лева. Изплатена е лихвата върху главницата и 100 лева разноски по делото. Изплатено е обезщетение по чл.220 от КТ в размер на едно месечно възнаграждение, обезщетение по чл.224 от КТ за неизплатен годишен отпуск и обезщетение в размер на едно месечно възнаграждение по чл.222, ал.1 от КТ.
С влизането в сила на съдебното решение за отмяната на Заповедта е издаденот от РС Котел съобщение, което е получено от ищеца. В предоставеният от КТ двуседмичен срок той е подал заявление, с което е декларирал желанието си да започне работа на заеманата от него длъжност, на която е възстановен. Във връзка с това заявление, е издадена оспорената Заповед № 04 от 26.11.2009 г. на Кмета на Община Котел, с която обаче отново се извършват същите действия, които са извършени при предходното уволнение поради прекратяване на договора чрез т. н. съкращаване на щата.
С постановените съдебни решения е отменено съкращаването в щата и е възстановен съкратеният ищец Ст. Д. на предходната длъжност, тъй като реално няма създадена нова структурна щатна бройка, а съществува предходният щат. Няма нова промяна на щата и не са извършвани други структурни изменения с решение на Общинския съвет. Така не се е променила фактическата постановка след отмяната на Заповедта на Кмета. Посоченото в Заповед № 4 е, че длъжността е съкратена с решение № 36 от 29.02.2008 г. на Общински съвет Котел, и не съществува в съответното длъжностно разписание до момента.
Атакуваната Заповед не създава нови правни положения по отношение на длъжностите, тъй като в тази си част няма промяна в статута на длъжността и тя съществува, тъй като не е настъпил нов правно релевантен факт – решение на общинския съвет, който единствено да може да измени структурата и да създаде ново правно положение по отношение на съществуващата длъжност, на която е възстановен ищецът.
В изслушаната експертиза по делото се установи, че няма промяна в статута на длъжността след постановяването на съдебното решение, няма промяна във функционалните задължения и длъжностната характеристика.
Дирекция ОКСУС е част от Общинската администрация на Община Котел. Съгласно приетата обща численост и структура на общинската администрация, с решение № 36 от 29.02.2008 г. на ОбС Котел, в сила от 01.04.2008 г. длъжността Директор на дирекция ОКСУС е премахната. Дирекция ОКСУС също е премахната. Видно от изслушаната в съдебно заседание съдебно – икономическа експертиза, в структурата на общинска администрация от 01.04.2008 г. е създаден отдел „Социални и хуманитарни дейности”, който се оглавява от началник. За новата длъжност е предвидено да бъде заета по служебно правоотношение по реда на Закона за държавния служител. Безспорно е, че трудовите функции на длъжността, която е заемал ищецът и служебните функции, присъщи на новата длъжност Началник отдел СХД (социални и хуманитарни дейности) се препокриват, като към новосъздадената длъжност е вменено и задължението „Връзки с обществеността”, а правата и задълженията са по-подробно разработени.
На ищеца е прекратено трудовото правоотношение със Заповед № 04/26.11.2009 г. (той няма отработен ден в текущ и предходен месец, преди издаването на същата заповед). Размерът на брутното трудово възнаграждение на ищеца за месеца, предхождащ месеца на уволнението със заповед № 10 от 22.04.2008 г., считано от 24.04.2008 г. е 830.48 лева, а обезщетението по чл.225, ал.1 от КТ е в размер на 4 982.88 лева. В трудовата книжка на ищеца липсват отбелязвания, че след уволнението си е работил по трудово правоотношение.
Горните факти съдът установи след преценка на всички събрани по делото писмени доказателства, които прецени, съобразно доказателствената сила, която им придава ГПК. Към доказателствения материал съдът приобщава и заключението на вещото лице. Съдът няма основания да се съмнява в неговата обективност и безпристрастност към спора по делото.
Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът направи следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Предявеният иск с правно основание чл.344, ал.1 от КТ за признаване уволнението за незаконно и неговата отмяна е основателен и следва да бъде уважен.
По делото се спори, дали съкращаването на щата е реално. Както съдът указа на страните по реда на чл.146, ал.1, т.5 от ГПК, в тежест на работодателя е да докаже реално съкращение на щата – че е съкратена единствената щатна бройка и единствената трудова функция, която е изпълнявал съкратеният служител. В случая се установи не само, че не са премахнати изцяло трудовите функции, присъщи на съкратената длъжност, но те изцяло са вменени като служебни задължения на длъжността Началник на отдел Социални и хуманитарни дейности. По тези причини работодателят, като е уволнил ищеца на посоченото в заповедта основание, е извършил едно незаконно уволнение.
Съгласно заключението на вещото лице, трудовите функции за длъжността Директор ОКСУС се припокриват с трудовите функции за длъжността Началник отдел СХД по служебно правоотношение. По щат и структура преди 01.04.2008 г., длъжността Директор ОКСУС не е към дирекция в общинската администрация. Тя се води към звено „Други дейности образование” Котел (по щат Директор на Дирекция, по структура няма дирекция, а е звено към Общинската администрация).
Установи се, че няма промяна в статута на длъжността след постановяване на предното съдебно решение. В заповед № 4 от 26.11.2009 г. е посочено същото правно основание за прекратяване на трудовото правоотношение: съкращаване в щата на основание чл. 328, ал.1, т.2 от КТ, по което вече веднъж има влязло в сила съдебно решение.
Директорът на Дирекция ОКСУС е изпълнявал същите функции като на длъжността Началник отдел СХД. Към настоящия момент няма реално съкращаване на щата, което да е извършено от работодателя. Същите трудови функции са останали и се изпълняват от назначения служител на мястото на уволнения ищец.
Съдът в производството по чл. 344, ал.1 ,т.1 от КТ е задължен да изследва именно дали има съкращаване на щата. По делото безспорно се установи, че не е налице съкращаване на щата, следователно атакуваната заповед следва да бъде отменена като незаконна.
Обективно съединеният иск с правно основание чл.344, ал.1, т.2 от КТ за възстановяване на ищеца на длъжността, която е заемал преди уволнението, е основателен и доказан и следва да бъде уважен. Съдът, като взе предвид, че искът по чл. 344, ал. 1, т.1 от КТ е основателен, следва да възстанови ищеца на длъжността Директор на Дирекция ОКСУС в Община Котел, тъй като не съществуват пречки за неговото уважаване. Длъжността следва да се заеме в двуседмичен срок от получаване на съобщението, че решението, с което е възстановен на длъжността, е влязло в сила.
Обективно съединеният иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 от КТ за заплащане на обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ с цена на иска 5 100.00 лева е основателен за сумата 4 982.88 лева, като до пълния му предявен размер следва да бъде отхвърлен.
Искът по чл. 344, ал.1, т.3 от КТ е осъдителен и с него уволненият служител претендира обезщетение в размер на брутното му трудово възнаграждение за времето, през което е останал без работа в резултат на уволнението, но за не повече от шест месеца. Налице са всички материалноправни предпоставки за уважаване на иска: 1. с настоящото решение съдът признава уволнението за незаконно и го отменя; 2. Вредата се съизмерява с пропуснатото трудово възнаграждение в рамките на шест месеца. Ищецът доказа, че за период от шест месеца, считано от 25.04.2008 г., не е получавал възнаграждение по трудов договор. 3. С приетата по делото съдебно – икономическа експертиза се установи и размерът на обезщетението, изчислено съгласно изискванията на чл.228, ал.1 от КТ. Същото възлиза на 830.48 лева, а за шест месеца след уволнението общо е в размер на 4 982.88 лева, ведно със законната лихва върху сумата, до окончателното изплащане.
На основание чл.78, ал. 1 от ГПК, съдът следва да удовлетвори претенцията на ищеца за присъждане на направените по делото от него разноски за тази инстанция в размер на 290.00 лева, представляващи адвокатски хонорар.
На основание чл.78, ал. 6 от ГПК, съдът следва да осъди Община Котел да заплати по сметка на РС Котел сумата 175.00 лева, представляващи заплатено от бюджетните средства на РС Котел възнаграждение на вещото лице Н. Т..
Тъй като ответникът е освободен от заплащане на държавна такса, окончателната държавна такса върху уважените искове остава за сметка на съда.
Водим от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОННА на основание чл.344, ал.1, т.1 от КТ, заповед № 04 от 26.11.2009 г. на Кмета на Община Котел, с която трудовото правоотношение със С.Й.Д., ЕГН ********** ***, съдебен адрес гр. С., бул. „Ц. О.” № 5, адвокат М. С., е прекратено поради съкращаване на щата.
ВЪЗСТАНОВЯВА на основание чл. 344, ал.1, т.2 от КТ С.Й.Д., с посочени данни, на длъжността Директор на Дирекция „ОКСУС” в структурата на Общинската администрация на Община Котел, която е заемал до момента на уволнението.
УКАЗВА на ищеца С.Й.Д., с посочени данни, че следва да се яви да заеме длъжността, на която е възстановен, в двуседмичен срок от получаване на съобщението.
ОСЪЖДА на основание чл.344, ал.1, т.3 от КТ Община Котел ДА ЗАПЛАТИ на С.Й.Д., с посочени данни, сумата 4 982.88 (четири хиляди деветстотин осемдесет и два лева и осемдесет и осем стотинки), представляваща обезщетение за времето, през което ищецът е останал без работа, поради незаконното уволнение за шестмесечен период, считано от 26.11.2009 г., като за разликата до пълния предявен размер от 5 100 лева отхвърля.
ОСЪЖДА на основание чл.86 от ЗЗД, Община Котел, ДА ЗАПЛАТИ на С.Й.Д., с посочени данни, законната лихва върху сумата 4 982.88 лв., до окончателното изплащане на задължението.
ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.1 от ГПК Община Котел ДА ЗАПЛАТИ на С.Й.Д., с посочени данни, сумата 290.00 лева, представляващи направени по делото разноски за адвокатски хонорар.
ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал.6 от ГПК Община Котел ДА ЗАПЛАТИ на РС Котел, сумата 175.00 лева, представляващи направени по делото разноски за възнаграждение на вещо лице.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред ОС Сливен с въззивна жалба в двуседмичен срок, считано от 22.06.2010 г.
СЪДИЯ: