Определение по дело №158/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2021 г. (в сила от 28 юли 2021 г.)
Съдия: Росица Радкова Цветкова
Дело: 20217250700158
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2021 г.

Съдържание на акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

 

гр. Търговище, 13.07.2021г.

 

 

Административен съд - Търговище, втори състав, в закрито съдебно заседание на дванадесети юли две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ЦВЕТКОВА

            като разгледа докладваното от председателя ч. адм. д. № 158 по описа на АС – Търговище за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от АПК, вр. с чл. 27, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба на „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище, ж.к. Запад № 3, бл. 70, вх. Д, ет. 1, ап. 1, срещу решение за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение № РД – 16 - 756 от 28.05.2021г. на зам. министъра на икономиката и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентно способност“ 2014 – 2020. С оспореното решение е прекратено производството по отношение на жалбоподателя „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище с проектно предложение № BG16RFOP002-2.089-3288 по процедура BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

Оспорващото дружество навежда оплаквания за незаконосъобразност на решението, поради противоречието му с материалния закон и несъответствие с целта на закона. Иска решението на ръководителя на УО на ОП "Иновации и конкурентоспособност" да бъде отменено и преписката да бъде изпратена на административния орган за произнасяне по същество по искането.

Ответникът – ръководителят на УО по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., в придружително писмо при изпращане на  административна преписка до съда, чрез пълномощника си гл. експерт – юрист в ГД „ЕФК“ към Министерство на икономиката, изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

С решение № 574 от 13.07.2016г. на МС за управляващ орган по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. е определена ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ на Министерство на икономиката.

Със заповед № РД -16-635 от 30.07.2020 г. министърът на икономиката е определил И. И. - и.д. главен директор на Главна дирекция „европейски фондове за конкурентоспособност“ за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.

На 19.02.2021 г. със Заповед № РД-16-270 на ръководителя на УО на ОПИК е утвърден пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК), който включва в частност условията за кандидатстване, условията за изпълнение на процедурата, заедно с приложенията към тях. Със Заповед № РД-16-417 от 16.03.2021 г. ръководителят на УО на ОП "ИК" е определил състава на Оценителната комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения.

„Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 50 000лв. с номер на проектното предложение BG16RFOP002-2.089-3288. Избраните от кандидата три месеца, за които са отчита средноаритметичният спад в оборота спрямо същите три месеца за предходната година са април, май и ноември 2020г.

След проверка на представените от дружеството документи, оценителят е констатирал, че: кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение; избраните от него три месеца, за които са отчита средноаритметичният спад в оборота спрямо същите три месеца за предходната година са април, май и ноември 2020г.; На база предоставената информация за кандидата от НАП за данните в подадените от него Справки-декларации по ДДС за тези месеци, не е налице средноаритметичен спад от поне 20 % в оборота за тези месеци. Въз основа на тази констатация е изведен извод, че кандидатът не покрива изискването за допустимост на т. 11.1, подт. 6) от Условията за кандидатстване и Критерий № 10 от Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение (достъпни на електронен адрес https://opik.bg/procedure/bg16rfop002-2089-podkrepa-za-malki-predpriyatiya-s-oborot-nad-500-000-lv-za-preodolyavane-na-ikonomicheskite-posledstviya-ot-pandemiyata-covid-19). Предложението на жалбоподателя е включено в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, публикуван на интернет страницата на програмата. На 13.05.2021г. чрез ИСУН до дружеството е изпратено съобщение от председателя на оценителната комисия с указания за възможността да възрази в едноседмичен срок от датата на съобщаване на уведомлението в ИСУН. Дружеството е подало възражение против включването му в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. Във възражението се сочи, че по справки-декларации оборотът за избраните от него три месеца от 2019г. е 488 575.7лв., а за 2020г. - 427 484лв., но реалните приходи от продажби за април, май и ноември 2020г. са 241 669.66лв. Разликата се дължала на оборот от „нестопанска дейност“ за м. ноември 2020г. в размер на 144731.42лв., които били по фактура от 11.11.2020г. Допълва се, че от справката по ДДС за месеца се установявало лесно, че фактурата е издадена по повод продажбата на товарен автомобил – собствеността се прехвърляла на „лизингодателя“, преди регистрация в КАТ, за да можел лизингодателят да плати на продавача и да предостави автомобила за ползване по договор за лизинг.

С решение № РД – 16 - 756 от 28.05.2021г. на зам. министъра на икономиката и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентно способност“ 2014 – 2020 е прекратено производството по отношение на жалбоподателя „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 ЗУСЕСИФ. Фактическото основание за постановяване решението е неизпълнението от страна на кандидата на изискването за допустимост на т. 11.1, подт. 6) от Условията за кандидатстване и Критерий № 10 от Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение – липса на спад в оборота над 20 %. Решението е съобщено на 01.06.2021г., а жалбата срещу него до съда е подадена на 07.06.2021г.

От данните, подадени от НАП и извлечени от съответните справки-декларации на кандидата, при спазване на установения в правилата на помощта алгоритъм за изчисление на спада в оборота, се установява както следва:

 

Месечни справки декларации по ЗДДС

Год.

Месец

Месечен спад

раздел А, клетка 01

раздел А, клетка 11

Разд. А, клетка 12

раздел А, клетка 17

Разд. А, клетка 18

Разд.А клетка 19

35346,53

3716,00

0,00

47843,76

0,00

0,00

2019

4

83190,29

41169,92

7921,11

0,00

52199,93

0,00

0,00

2019

5

93369,85

62312,69

3716,08

0,00

249703,04

0,00

0,00

2019

11

312015,73

18521,69

3227,12

0,00

58140,11

0,00

0,00

2020

4

76661,80

41385,34

9935,61

0,00

34166,62

0,00

0,00

2020

5

75551,96

202050,25

167353,84

0,00

73220,10

0,00

0,00

2020

11

275270,35

Месец

2019 г.

2020 г.

Месечен спад за 2020 г. спрямо 2019 г.       в %

Април

83190,29

76661,80

7,8476587

Май

93369,85

75551,96

19,08313

Ноември

312015,73

275270,35

11,776772

Средно аритметично:

12,90252

 

Т.е. на база подадените в Справките-декларации данни се установява средноаритметичен спад от приблизително 13 %.

С оглед установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Производството по делото е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при липса на съществени процесуални нарушения. Съдът приема, че оспореното решение е съобразено с материалния закон и с целта на закона, като основанията за този извод са следните: Съгласно чл. 26, ал. 1, изр. първо от ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, като самата процедура по разработване и приемане на тази документация е регламентирана в чл. 26, ал. 2 – ал. 9 от същия закон. Видно от одобрените условия, целта на проекта е осигуряването на оперативен капитал за български малки предприятия, реализирали оборот над 500 000лв. за 2019г. за справяне с последиците от пандемията. Условията за подпомагане са предварително обявени и част от тях е изискването за регистриран общо за три, избрани от съответния кандидат месеци в периода от 01.02.2020г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване, средноаритметичен спад от поне 20 % спрямо средноаритметичния оборот за същите месеци за 2019г. – Критерии за допустимост на кандидатите - т. 11.1, подт. 6). от условията за допустимост, както и алгоритъмът, въз основа на който се изчислява спада в оборота на предприятията, кандидатстващи за помощ – съответно начина за изчисление на спада за съответния избран месец и за начина на изчисление на средноаритметичния спад. В тази връзка изрично е посочено, че по отношение на кандидатите, регистрирани по ЗДДС, източник относно спада в оборота е Справка-декларация за ДДС, подавана до НАП от самото данъчнозадължено лице. Само по при наличие на включени в клетка 11 данъчни основи при отложено начисляване на ДДС при внос, както и когато в клетка 19 има включени данъчни основи на осъществени от предприятието освободени ВОП е предвидено, че кандидатът следва да представи пояснителна информация към Справката-декларация. Други хипотези на изключване на данъчни основи не са предвидени. От подадените от НАП данни за съдържанието на съответните справки декларации на кандидата, при спазване на алгоритъма, зададен в условията за допустимост за подпомагане, се установява, че средноаритметичният спад в оборота на база избраните от него месеци е приблизително 13%, при минимален праг от 20 %. Обстоятелствата, изтъкнати от жалбоподателя в пред ръководителя на УО и в преповторени в жалбата са ирелевантни, доколкото правилата за изчисление на оборота са ясно и предварително определени и не подлежат на коментар. Условията за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и и конкурентоспособност" 2014-2020 по процедура BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" са общ административен акт с оглед на своя характер, който характер е и изрично установен в чл. 26, ал. 4 ЗУСЕСИФ. Този акт е влязъл в сила и няма данни да е обжалван. На следващо място, съгласно Приложение 3 „Критерии и методология за оценка на проектни предложения, при несъответствие с изискванията по т. 1 - 20 проектното предложение се отхвърля.

Не се установява при постановяването на обжалваното решение да е преследвана цел, различна от установената в закона, а именно осигуряването на оперативен капитал за справяне с последиците от пандемията COVID-19 само на предварително определени, засегнати над определен праг лица.

По изложените съображения съдът намира, че оспореното решение за прекратяване на производството по отношение на кандидата „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище е издадено от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както и в съответствие с целта на закона.

Разноски от страна на ответника не са претендирани и затова те следва да останат в тежест на страните така, както са направени. 

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

Отхвърля жалбата на „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище, ж.к. Запад № 3, бл. 70, вх. Д, ет. 1, ап. 1, срещу решение за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение № РД – 16 - 756 от 28.05.2021г. на зам. министъра на икономиката и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентно способност“ 2014 – 2020.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, подадена пред Върховен административен съд, при условията на чл. 200, ал. 2 от АПК, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: