ОПРЕДЕЛЕНИЕ №
гр. Търговище, 13.07.2021г.
Административен съд - Търговище, втори състав, в закрито съдебно
заседание на дванадесети юли две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РОСИЦА ЦВЕТКОВА
като разгледа докладваното от
председателя ч. адм. д. № 158 по описа на АС – Търговище за 2021г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 197 и сл. от АПК, вр. с чл. 27, ал. 4 от Закона за управление на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Образувано е по жалба на „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище, ж.к. Запад №
3, бл. 70, вх. Д, ет. 1, ап. 1, срещу решение за прекратяване на производството
по оценка на проектно предложение № РД – 16 - 756 от 28.05.2021г. на зам.
министъра на икономиката и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентно
способност“ 2014 – 2020. С оспореното решение е прекратено производството по
отношение на жалбоподателя „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище с проектно
предложение № BG16RFOP002-2.089-3288 по процедура BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа
за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19".
Оспорващото дружество навежда оплаквания за незаконосъобразност на
решението, поради противоречието му с материалния закон и несъответствие с
целта на закона. Иска решението на ръководителя на УО на ОП "Иновации и
конкурентоспособност" да бъде отменено и преписката да бъде изпратена на
административния орган за произнасяне по същество по искането.
Ответникът – ръководителят на УО по ОП "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г., в придружително писмо при изпращане
на административна преписка до съда, чрез
пълномощника си гл. експерт – юрист в ГД „ЕФК“ към Министерство на икономиката,
изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде
отхвърлена.
Съдът като взе
предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
С решение № 574
от 13.07.2016г. на МС за управляващ орган по ОП "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г. е определена ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“
на Министерство на икономиката.
Със заповед № РД -16-635 от 30.07.2020 г. министърът на икономиката е
определил И. И. - и.д. главен директор на Главна дирекция „европейски фондове
за конкурентоспособност“ за лице, което да изпълнява функциите на ръководител
на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОП "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г.
На 19.02.2021 г.
със Заповед № РД-16-270 на ръководителя на УО на ОПИК е утвърден пакет документи
за провеждане на процедура за подбор на проекти „Подкрепа за малки предприятия
с оборот над 500 000лв. за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" (ОПИК), който включва в частност условията за
кандидатстване, условията за изпълнение на процедурата, заедно с приложенията
към тях. Със Заповед № РД-16-417 от 16.03.2021 г. ръководителят на УО на ОП
"ИК" е определил състава на Оценителната комисия за разглеждане,
оценка и класиране на подадените проектни предложения.
„Ем транс 2013“
ЕООД – гр. Търговище е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ в размер на 50 000лв. с номер на проектното предложение
BG16RFOP002-2.089-3288. Избраните от кандидата три месеца, за които са отчита
средноаритметичният спад в оборота спрямо същите три месеца за предходната
година са април, май и ноември 2020г.
След проверка на
представените от дружеството документи, оценителят е констатирал, че: кандидатът
е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение; избраните
от него три месеца, за които са отчита средноаритметичният спад в оборота
спрямо същите три месеца за предходната година са април, май и ноември 2020г.;
На база предоставената информация за кандидата от НАП за данните в подадените
от него Справки-декларации по ДДС за тези месеци, не е налице средноаритметичен
спад от поне 20 % в оборота за тези месеци. Въз основа на тази констатация е
изведен извод, че кандидатът не покрива изискването за допустимост на т. 11.1,
подт. 6) от Условията за кандидатстване и Критерий № 10 от Критерии за оценка
на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното
предложение (достъпни на електронен адрес https://opik.bg/procedure/bg16rfop002-2089-podkrepa-za-malki-predpriyatiya-s-oborot-nad-500-000-lv-za-preodolyavane-na-ikonomicheskite-posledstviya-ot-pandemiyata-covid-19). Предложението на жалбоподателя е включено в
списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и
финансова оценка, публикуван на интернет страницата на програмата. На 13.05.2021г.
чрез ИСУН до дружеството е изпратено съобщение от председателя на оценителната
комисия с указания за възможността да възрази в едноседмичен срок от датата на съобщаване
на уведомлението в ИСУН. Дружеството е подало възражение против включването му
в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и
финансова оценка. Във възражението се сочи, че по справки-декларации оборотът
за избраните от него три месеца от 2019г. е 488 575.7лв., а за 2020г. -
427 484лв., но реалните приходи от продажби за април, май и ноември 2020г.
са 241 669.66лв. Разликата се дължала на оборот от „нестопанска дейност“
за м. ноември 2020г. в размер на 144731.42лв., които били по фактура от
11.11.2020г. Допълва се, че от справката по ДДС за месеца се установявало
лесно, че фактурата е издадена по повод продажбата на товарен автомобил –
собствеността се прехвърляла на „лизингодателя“, преди регистрация в КАТ, за да
можел лизингодателят да плати на продавача и да предостави автомобила за
ползване по договор за лизинг.
С решение № РД – 16 - 756 от 28.05.2021г. на зам. министъра на икономиката
и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентно способност“ 2014 – 2020 е
прекратено производството по отношение на жалбоподателя „Ем транс 2013“ ЕООД –
гр. Търговище на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 ЗУСЕСИФ. Фактическото основание
за постановяване решението е неизпълнението от страна на кандидата на изискването
за допустимост на т. 11.1, подт. 6) от Условията за кандидатстване и Критерий №
10 от Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на
кандидата и проектното предложение – липса на спад в оборота над 20 %.
Решението е съобщено на 01.06.2021г., а жалбата срещу него до съда е подадена
на 07.06.2021г.
От данните,
подадени от НАП и извлечени от съответните справки-декларации на кандидата, при
спазване на установения в правилата на помощта алгоритъм за изчисление на спада
в оборота, се установява както следва:
Месечни справки декларации по ЗДДС |
Год. |
Месец |
Месечен спад |
|||||
раздел А, клетка 01 |
раздел А, клетка 11 |
Разд. А, клетка 12 |
раздел А, клетка 17 |
Разд. А, клетка 18 |
Разд.А клетка 19 |
|||
35346,53 |
3716,00 |
0,00 |
47843,76 |
0,00 |
0,00 |
2019 |
4 |
83190,29 |
41169,92 |
7921,11 |
0,00 |
52199,93 |
0,00 |
0,00 |
2019 |
5 |
93369,85 |
62312,69 |
3716,08 |
0,00 |
249703,04 |
0,00 |
0,00 |
2019 |
11 |
312015,73 |
18521,69 |
3227,12 |
0,00 |
58140,11 |
0,00 |
0,00 |
2020 |
4 |
76661,80 |
41385,34 |
9935,61 |
0,00 |
34166,62 |
0,00 |
0,00 |
2020 |
5 |
75551,96 |
202050,25 |
167353,84 |
0,00 |
73220,10 |
0,00 |
0,00 |
2020 |
11 |
275270,35 |
Месец |
2019 г. |
2020 г. |
Месечен спад за 2020 г. спрямо
2019 г. в % |
|||||
Април |
83190,29 |
76661,80 |
7,8476587 |
|||||
Май |
93369,85 |
75551,96 |
19,08313 |
|||||
Ноември |
312015,73 |
275270,35 |
11,776772 |
|||||
Средно аритметично: |
12,90252 |
Т.е. на база
подадените в Справките-декларации данни се установява средноаритметичен спад от
приблизително 13 %.
С оглед
установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:
Производството
по делото е допустимо.
Разгледана по
същество, жалбата е неоснователна. Оспореното решение е издадено от компетентен
орган, в предписаната от закона форма и при липса на съществени процесуални
нарушения. Съдът приема, че оспореното решение е съобразено с материалния закон
и с целта на закона, като основанията за този извод са следните: Съгласно чл.
26, ал. 1, изр. първо от ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО на програмата утвърждава
за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за
кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, като самата
процедура по разработване и приемане на тази документация е регламентирана в
чл. 26, ал. 2 – ал. 9 от същия закон. Видно от одобрените условия, целта на
проекта е осигуряването на оперативен капитал за български малки предприятия,
реализирали оборот над 500 000лв. за 2019г. за справяне с последиците от
пандемията. Условията за подпомагане са предварително обявени и част от тях е изискването
за регистриран общо за три, избрани от съответния кандидат месеци в периода от
01.02.2020г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване, средноаритметичен
спад от поне 20 % спрямо средноаритметичния оборот за същите месеци за 2019г. –
Критерии за допустимост на кандидатите - т. 11.1, подт. 6). от условията за
допустимост, както и алгоритъмът, въз основа на който се изчислява спада в
оборота на предприятията, кандидатстващи за помощ – съответно начина за
изчисление на спада за съответния избран месец и за начина на изчисление на
средноаритметичния спад. В тази връзка изрично е посочено, че по отношение на
кандидатите, регистрирани по ЗДДС, източник относно спада в оборота е
Справка-декларация за ДДС, подавана до НАП от самото данъчнозадължено лице. Само
по при наличие на включени в клетка 11 данъчни основи при отложено начисляване
на ДДС при внос, както и когато в клетка 19 има включени данъчни основи на
осъществени от предприятието освободени ВОП е предвидено, че кандидатът следва да
представи пояснителна информация към Справката-декларация. Други хипотези на
изключване на данъчни основи не са предвидени. От подадените от НАП данни за
съдържанието на съответните справки декларации на кандидата, при спазване на
алгоритъма, зададен в условията за допустимост за подпомагане, се установява,
че средноаритметичният спад в оборота на база избраните от него месеци е
приблизително 13%, при минимален праг от 20 %. Обстоятелствата, изтъкнати от
жалбоподателя в пред ръководителя на УО и в преповторени в жалбата са
ирелевантни, доколкото правилата за изчисление на оборота са ясно и
предварително определени и не подлежат на коментар. Условията за кандидатстване
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма
"Иновации и и конкурентоспособност" 2014-2020 по процедура
BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000лв. за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" са общ
административен акт с оглед на своя характер, който характер е и изрично
установен в чл. 26, ал. 4 ЗУСЕСИФ. Този акт е влязъл в сила и няма данни да е
обжалван. На следващо място, съгласно Приложение 3 „Критерии и методология за
оценка на проектни предложения, при несъответствие с изискванията по т. 1 - 20
проектното предложение се отхвърля.
Не се установява
при постановяването на обжалваното решение да е преследвана цел, различна от
установената в закона, а именно осигуряването на оперативен капитал за справяне
с последиците от пандемията COVID-19
само на предварително определени, засегнати над определен праг лица.
По изложените
съображения съдът намира, че оспореното решение за прекратяване на
производството по отношение на кандидата „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище е
издадено от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на
административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както
и в съответствие с целта на закона.
Разноски от
страна на ответника не са претендирани и затова те следва да останат в тежест
на страните така, както са направени.
Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
Отхвърля жалбата на „Ем транс 2013“ ЕООД – гр. Търговище, ж.к. Запад № 3,
бл. 70, вх. Д, ет. 1, ап. 1, срещу решение за прекратяване на производството по
оценка на проектно предложение № РД – 16 - 756 от 28.05.2021г. на зам. министъра
на икономиката и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентно способност“
2014 – 2020.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба, подадена пред Върховен
административен съд, при условията на чл. 200, ал. 2 от АПК, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Препис от определението да се изпрати на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: