Решение по дело №926/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 762
Дата: 23 юни 2020 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20207050700926
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№……………

 

 

гр. Варна  ..................2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Варна, в публично заседание на единадесети юни  две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Даниела Станева

ЧЛЕНОВЕ:  Кремена Данаилова 

         Мария Даскалова

 

при секретаря  Деница Кръстева и с участието на прокурор при Окръжна прокуратура – гр. Варна – Владислав Томов, като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова к.н.а.х.д. №926/2020 г. на Административен съд - Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Регионална дирекция „Автомобилна администрация – Варна“ към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ срещу Решение № 283/17.02.2020 г. по н.а.х.д. № 5052/2019 г. по описа на Районен съд – Варна, с което е отменено Наказателно постановление № 23-0000542/09.10.2019 г. на началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна /РД „АА – Варна“, към момента, съобразно чл. 17, ал.1 и чл.2, т.2 от Устройствен правилник на ИА „АА“/. Счита, че неправилно съдът е приел, че АУАН е съставен за нарушение по чл. 87а, ал.2, изр.2 от Наредба № 33/03.11.1999 г., поради това, че актът е съставен за нарушение на чл. 32, §1, изр.2, пр.2 от Регламент 165/2014 г.  Изводите на районния съд за неправилно определена санкционна норма не кореспондират с въведеното от чл. 32, параграф 1, изр. 2, предл. 2 от Регламент (ЕС) № 165/2004 задължение на превозвача да осигури правилното използване на тахографските листи, както и с чл. 33, параграф 3 от същия регламент, според който транспортното предприятие носи отговорност за нарушения, извършени от неговите водачи и водачите, които са му на разположение. Счита още, че след като за нарушение на чл. 78 от Закона за автомобилните превози, който транспонира изискванията на регламента в българското законодателство, не е предвидена специална санкционна норма, тези нарушения следва да се наказват по чл. 105, ал. 1 от ЗАвтП, както е направено с отмененото наказателно постановление. Отправено е искане за отмяна на решението на районния съд и за потвърждаване на отмененото наказателно постановление.

Ответникът в производството, „Логисто“ ЕООД, чрез процесуален представител оспорва  касационната жалба. Намира, че предмет на проверка са е само тахографския лист, като не е изследвано от административнонаказващия орган, наказаното дружество осигурило ли е възможност на водачите за правилно използване на тахографските листи и апарати. Моли жалбата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на направени по делото разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна, счита касационна жалба за неоснователна, поради което моли решението на районния съд да бъде оставено  в сила.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, доказателствата по делото и с оглед проверката по чл. 218 от АПК, Административен съд – гр. Варна намира следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законния срок, поради което производството по нея е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Районният съд е приел за установено следното: На  30.07.2019 г. в около 13:05 ч. в гр.Варна, ул."Тролейна" № 48, административната сграда на 00 "АА" гр.Варна, след приключване на комплексна проверка на документите относно транспортната дейност за периода от 01.09.2018 г. до 28.02.2019 г. на превозвача, притежаващ лиценз на Общността № 17672/26.06.2017 г. за международен обществен превоз на товари е установено: На 14.01.2019 г. в обл. Варна, общ. Варна, с. Каменар, ***, транспортното предприятия не е осигурило правилното използване на тахографски лист при извършване на обществен превоз на товари на основание пътен лист сер. "ВА" № 223568/13.01.2019 г., попадащ в обхвата на Регламент ЕО 561/2006 г., с МПС "Мерцедес 1217 Атего", кат N2, с per. № ***, собственост на превозвача, оборудвано с аналогов тахограф. На 14.01.2019 г. в 16:35 ч. е приключило използването на тахографски лист използван от 16:50 ч. на 13.01.2019 г. След констатиране на неизправност в тахографа върху временния тахографски лист не е отбелязано за периода от 16:35 ч. на 14.01.2019 г. до 17:15 ч. на 14.01.2019 г. дейността, която не е регистрирана от тахографа, което довежда до невъзможност да се установи дали е спазено времето за управление.

Районният съд е приел от правна страна, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи в предвидените срокове. Установил е, че в обстоятелствената част на акта и НП липсва описание в достатъчна степен на нарушението вменено на дружеството, както и обстоятелствата, при които е било извършено, тъй като в НП е посочено, че на определена дата - 14.01.2019 г. в с. Каменар, обл. Варна дружеството не било осигурило правилното използване на тахографски лист. Какво обаче е следвало да направи дружеството на визираната в НП дата, как и по какъв начин е следвало да осигури правилното попълване на тахографски лист от водача на посоченото МПС, от акта и НП не се установявало. Изведено е, че вмененото деяние се осъществява чрез бездействие, като АНО не е посочил конкретните действия, които е следвало да бъдат осъществени от дружеството превозвач, в нарушение на чл. 57, ал.1, т.5 ЗАНН. Отговорността на превозвача за правилното функциониране на тахографите и правилното използване на тахографските листи по смисъла на чл.32, ал.1 във връзка с чл.33 от Регламент /ЕС/ №165/2014 се изразява в: осигуряване на подходящо обучение и инструктаж за правилното функциониране на тахографите, предоставяне на достатъчен брой тахографски листи по одобрен образец, съхранение на тахографските листи най-малко една година след тяхното използване. От своя страна, отговорността на водача на превозното средство за правилното функциониране на тахографа и правилното използване на тахографските листи по смисъла на чл.32 от Регламент /ЕС/ №165/2014 трябва да се разглежда в светлината на чл.34 озаглавен „Използване на карти на водача и тахографски листи“ и чл.37 озаглавен „Процедура при неизправни уреди“ от същия регламент. Съдът е анализирал вменените отговорности на водача и е приел, че водачът е отговорен да извърши отбелязването върху тахографския лист на дейността, която не е отразена от тахографа, поради неизправност на последния. На следващо място е прието, че на дружеството е наложено наказание на основание чл. 105, ал.1 от ЗАвтП, но в конкретния случай липсва констатирано нарушение на Закона за автомобилните превози или издадени въз основа на него подзаконови нормативни актове. И в АУАН и в НП е установено нарушение на чл.32, §1 от Регламент 165/2014 г. Нарушения на Регламент 165/2014 г. не са посочени като наказуеми в чл. 105 от ЗАвтП, поради което и не подлежат на санкциониране по този ред. Безспорно спазването на регламент 165/2014 г. от страна на превозвача е вменено в негово задължение с нормата на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвтП и точно за това нарушение, във връзка с конкретна норма от регламента /доколкото нормата на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвтП е бланкетна/ следва да бъде наложена санкция при наличие на предпоставките за това. Анализирана е разпоредбата на чл.32, §1, изр.2, предл.2 от Регламент /ЕПС/ №165/2014г. и е прието, че е предвидена „отговорност“ за превозвачите да осигурят правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и картите на водача, т.е. да обезпечат техническата изправност. В разпоредбата на чл.33 от Регламент /ЕПС/ №165/2014 г. е предвидено, че транспортните предприятия носят отговорност по отношение на обучението и инструктажа относно правилното функциониране на дигиталните и аналоговите тахографи. Транспортните предприятия следва да обезпечат обучението на водачите, правилното функциониране на тахографите, съхраняването на тахографските листове и разпечатки. Отговорността за „употребата“ /„експлоатацията“/ на самия тахограф или карта на водача е на самия водача, тъй като той осъществява превоза на стоката, негова е отговорността да попълни данните в тахографа, да отрази километрите преди тръгване и в края на превоза, както и да попълни датата на извършване на превоза.

Решението е правилно и законосъобразно.

Касационният състав възприема изцяло констатациите на районния съд от фактическа страна и правните му изводи.

В АУАН и НП липсва конкретно посочване на фактите, чрез които се установява, че наказаното дружество не е изпълнило свое задължение по използване на тахографдси лист от водач на МПС. Неоснователен е доводът, че след като нормата на чл. 32, §1, изр.2, пр.2 от Регламент № 165/2014 г. не съдържа конкретно описание на задълженията на транспортните предприятия, АНО не следва да ги посочва.  За обезпечаване правото на защита на привлеченото към отговорност дружество, в описанието на нарушението от фактическа страна е следвало да се уточни коя от тези предпоставки за правилно използване на тахографския лист от водача не е била налице и въз основа на какви доказателства актосъставителят и административнонаказващият орган са достигнали до извода за нарушение на чл. 32, параграф 1 от регламента, извършено от превозвача. Предвид това, изводите на районния съд за допуснати съществени процесуални нарушения са правилни и съответстват на установените в производството обстоятелства. Доколкото не е посочено конкретното бездействие, вменено на дружеството, това не само не позволява на дружеството да разбере какво нарушение му е вменено и да организира защитата си, но и препятства съдебната проверка дали за конкретното бездействие е определена правилно санкционната норма, като се има предвид подробно развитата система на санкции за отделните нарушения по чл. 32, параграф 1 от регламента.

По изложените съображения не са налице отменителни основания и оспореното решение следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода на спора и по арг. на чл 63, ал.3 от ЗАНН вр. чл. 143, ал.4 от АПК искането на ответника за присъждане на сторени разноски е основателно. Съобразно Договор за правна защита и съдействие № 508/02.06.2020 г. е договорено и платено възнаграждение в размер на 300 лева от „Логисто” ЕООД на адв. А.. Съгласно чл. 18, ал.2, вр. чл. 7, ал.2, т.1  от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималния размер на адвокатското възнаграждение по настоящото дело е в размер на 100 лева. От жалбоподателя не е направено възражение за прекомерност, поради което съдът не следва да намалява платеното възнаграждение, предвид нормата на чл. 78, ал. 5 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК. РД „Автомобилна администрация – Варна“ следва да бъде осъдена да заплати на „Логисто“ ЕООД сумата от 300 лева.

Въз основа на гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Варна,

 

Р     Е     Ш     И    :

 

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 283/17.02.2020 г., постановено по НАХД № 5052/2019 г. по описа на Районен съд - Варна.

ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация – Варна“ да заплати в полза „Логисто“ ЕООД, ЕИК ***** сумата от 300 /триста/ лева, представляваща възнаграждение за един адвокат по настоящото дело.

 Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:

 

1.

 

 

 

2.