Решение по дело №497/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 декември 2021 г. (в сила от 13 декември 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700497
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 263

Гр. Перник, 13.12.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                  СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 497/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР.

         Образувано е по жалба, подадена от Ж.Е.С., ЕГН ********** *** против заповед рег. № 313з-1695/11.10.2021 г., издадена от директора на ОДМВР – Перник, с която на жалбоподателката, в качеството и на началник на Районно управление – Трън при ОДМВР - Перник на основание чл. 204, т. 3, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание „ПИСМЕНО ПРЕДУПРЕЖДАНИЕ“ за срок от три месеца.

         Наведени са оплаквания за материална незаконосъобразност на оспорената заповед и несъответствие с целта на закона. Посочено е, че не са отразени датата и мястото на извършване на дисциплинарното нарушение, че към описаното деяние е приложена неотносима правна норма и че наложеното дисциплинарно наказание не е съобразено с целите, предвидени в чл. 4 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. Искането към съда е да отмени оспорения акт. Заявена е претенция за присъждане на направените разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си -адвокат И.М. поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорената заповед и да присъди направените съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание ответникът - Директор на ОДМВР - Перник, чрез юрисконсулт Звезделина В. изразява становище за неоснователност на оспорването. Моли съда да го отхвърли по подробно изложени съображения.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателката е назначена за първи път в системата на МВР със заповед рег. № 5/12.05.1989 г., като инспектор в ДПС – Общинско управление МВР – Трън. Към момента на издаване на оспорената заповед е заемала длъжност началник на районно управление ІІІ степен „Полиция“ – Трън при ОДМВР – Перник, считано от 08.04.2015 г. Награждавана е с „обявяване на благодарност“ през 1993 г., 2003 г. и 2009 г. и с „писмена похвала“ през 1994 г., 2007 г., 2009 г., 2018 г. и 2021 г. Не са и налагани дисциплинарни наказания.

Във връзка с жалба вх. № 010000001187/09.06.2021 г. на дирекция „Вътрешна сигурност“ при Министерство на вътрешните работи, изпратена на директора на ОДМВР – Перник с писмо изх. № 785501-130/11.06.2021 г. и идентична по съдържание жалба с вх. № 313000-8027/23.06.2021 г. на ОДМВР – Перник, подадени от П.Г. В., със заповед № 313з-930/18.06.2021 г. на директора на ОДМВР Перник е назначена комисия, която да извърши проверка на изнесените в тях обстоятелства за извършени нарушения от служители на ОДМВР – Перник.

С докладна записка УРИ № 313р-11198/29.07.2021 г. член на така назначената комисия е поискал промяна на състава и, поради ползване на отпуск за временна неработоспособност от служителят определен за председател и ползване на платен годишен отпуск от членовете и.

Със заповед УРИ № 313з-1283/05.08.2021 г. на директора на ОДМВР – Перник е заменен председателят на комисията и е продължен срокът за извършване на проверката до 30.08.2021 г.

Членовете на определената комисия са запознати със заповедта, което е видно от отразяване върху нея и от протокол рег. № 313р-12185/26.08.2021 г.

В хода на извършената проверка е приобщена преписка по заявление № 361000-558/12.04.2021 г. по описа на Районно управление – Трън при ОДМВР – Перник и са снети сведения от лицето, подало жалбите – П.Г. В., както и от служители на РУ – Трън при ОДМВР – Перник – Е.М.Е., Р.Б.И.и Ж.Е.С.. Последната е посочила, че по заявлението на П.Г. В. е постановен отказ за издаване на разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси за него, тъй като не са били налице предпоставките за издаването му.    Приложени са длъжностна характеристика за длъжността „началник на районно управление при ОДМВР“  рег. № 3286р-1914/2016 г., протокол рег. № 313р-1829/02.02.2016 г., удостоверяващ запознаване на жалбоподателката със същата на 02.02.2016 г. и кадрова справка УРИ №313р-10788/20.07.2021 г.

Със справка рег. № 313р-12491/26.08.2021 г. назначената комисия е посочила, че жалбоподателката Ж.С. е допуснала вписване в издадения от нея отказ на чл. 155 от ЗОБВВПИ, във вр. 58, т. 10 от ЗОБВВПИ, което е недопустимо, тъй като РУ – Трън не е органа, който е издал разрешението, както и е подписала писмо, с което, младши полицейски инспектор Е.Е. е подвел П.В. да подаде заявление по чл. 87, ал. от ЗОБВВПИ вместо по чл. 86 от ЗОБВВПИ. Квалифицирала е деянието като дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР.

Комисията е предложила на главен инспектор Ж.Е.С. да бъде наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца, поради „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите“ на чл. 86, чл. 87 и чл. 155 от ЗОБВВПИ. Жалбоподателката се е запознала с изготвената справка на 27.08.2021 г. в 11.02 ч., което е отбелязано собственоръчно

Към преписката са приложени допълнителни обяснения, дадени от жалбоподателката с вх. № 313р-12549/27.08.2021 г., в които е оспорила приетото от комисията, че е нарушила разпоредби на закона.

Преписката е докладвана на директора на ОДМВР – Перник на 01.09.2021 г., което е видно от поставената върху нея резолюция за изготвяне на заповед за налагане на дисциплинарни наказания.

С покана за даване на писмени обяснения рег. № 313р-13001/09.09.2021 г., директорът на ОДМВР Перник е дал възможност на Ж.С. в срок до 24 часа да представи писмени обяснения. Поканата е връчена на 09.09.2021 година, в 10.30 часа.

С протокол рег. № 313р-13302/13.09.2021 г., след проверка в информационната система на МВР – ЦАИСДО, е констатирано, че жалбоподателката не е представил обяснения в определения срок.

         При тези данни със заповед рег. № 313з-1695/11.10.2021 г., издадена от директора на ОДМВР – Перник, на Ж.Е.С. - началник на Районно управление – Трън при ОДМВР - Перник на основание чл. 204, т. 3, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждание“ за срок от три месеца, затова че не е изпълнила служебните си задължения, произтичащи от длъжностна характеристика, а именно – да организира и контролира дейностите с обощоопасни средства и да познава наказателноправната система, основите на наказателното и административното право, като при постановяването на отказ рег. № 361р-2947/28.04.2021 г.  по описа на РУ – Трън е допуснала съществено нарушение на административно производствените правила и на материалните разпоредби на чл. 86 и чл. 155, във вр. с чл. 58, ал. 1, т. 10 от ЗОБВВПИ – дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР.

Заповедта е връчена лично на главен инспектор Ж.С. на 12.10.2021 г. Тя я е оспорила с жалба с вх. № 3450/21.10.2021 г.

В хода на съдебното оспорване страните не са ангажирали допълнителни доказателства.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл.  147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против заповед, подлежаща на основание чл. 211 от ЗМВР на пряк съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган.  Съгласно чл. 204, т. 3 от ЗМВР дисциплинарните наказания по чл. 197, ал. 1, т. 1 – т. 3 от ЗМВР на служителите, заемащи ръководни длъжности се налагат от ръководителя на структурата по чл. 37. В настоящия случай дисциплинарно наказание е по чл. 197, ал. 1, т. 2 от ЗМВР – „Писмено предупреждение“ и е наложено на лице, заемащо длъжност началник на Районно управление ІІІ степен, която съгласно б. А.ІХ.1.3 от Класификатора на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 ЗМВР, утвърден със заповед № 8121з-140 от 24.01.2017 г., е ръководна длъжност. Затова компетентен да издаде заповедта по чл. 204 от ЗМВР е директорът на ОДМВР – Перник. Това е и издателят на оспорения административен акт, поради което същият отговаря на изискването за материална и териториална компетентност.

Оспорената заповед е обективиран в изискуемата съгласно чл. 204 от ЗМВР писмена форма, но не съдържа, всички реквизити, посочени в чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Не е изпълнено изискването за посочване на мястото, времето и обстоятелствата, при които е осъществено дисциплинарното нарушение. Нарушението е описано, като следва:  при постановяването на отказ рег. № 361р-2947/28.04.2021 г.  по описа на РУ – Трън жалбоподателката е допуснала съществено нарушение на административно производствените правила и на материалните разпоредби на чл. 86 и чл. 155, във вр. с чл. 58, ал. 1, т. 10 от ЗОБВВПИ. Не е конкретизирано в какво се състои допуснатото нарушение на административнопроизводствените правила, нито неправилното приложение на посочените материалноправни норми. Освен това не е уточнено кога е извършено деянието, дали това е датата на постановяване на отказа или друга дата – в хода на проведеното административно производство. Отсъства и отразяване на мястото на извършване на деянието. Неизпълнението на изискването за реквизити по чл. 210, ал. 1 от ЗМВР е достатъчно основание за незаконосъобразност на оспорения акт. Това е така, тъй като отсъствието на факти, представляващи елемент от състава на нарушението, за което е ангажирана дисциплинарната отговорност на жалбоподателката, от една страна препятства възможността тя да разбере в какво се състои дисциплинарното нарушение, вменено и във вина, а от друга – да бъде осъществен контрол за законосъобразност на акта, с който е сторено това. Не може да бъде преценено и спазването на сроковете по чл. 195, ал. 1  от ЗМВР, тъй като едногодишният срок, тече от датата на извършване на деянието, която не е посочена в оспорената заповед.

Наред с изложеното, настоящият състав счита, че оспореният акт е и материално незаконосъобразен. Основанието за налагане на дисциплинарно наказание е извършването на дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5, предложение първо от ЗМВР – за неизпълнение на служебните задължения, в хипотезата на пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност.

Като неизпълнени са посочени задълженията, следващи от раздел ІІ на типовата длъжностна характеристика за длъжността началник на Районно управление при ОДМВР – „да организира и контролира дейностите с общоопасни средства“ и „да познава наказателноправната система, основните на наказателното и административното право“.

Наличието на пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност, е обосновано с твърдението за неправилно приложени от Ж.С. правни норми. Това са: процесуалната норма на чл. 86 от ЗОБВВПИ, която предвижда задължение за лицето, получило разрешение за придобиване, съхранение и/или носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях да уведоми ГДНП на МВР, съответно РУ на МВР, при промяна на постоянния адрес, както и реда за извършване на промяна в издаденото разрешение и разпоредбите на чл. 155, във вр. с чл. 58, ал. 1 , т. 10 от ЗОБВВПИ, според които при отпадане на основателната причина по чл. 58, ал. 1, т. 10 издаденото разрешение се отнема с решение на органа, който го е издал.

Настоящият състав намира, че така изложеното не сочи на осъществен състав на дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1, т. 5, пр. 1-во от ЗМВР.

Прилагането на двете норми от дисциплинарно наказания началник на РУ – Трън към ОДМВ – Перник, е извършено при осъществяване на предоставеното му от ЗОБВВПИ правомощие да се произнася по заявления за издаване на разрешение за носене, съхранение и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях и промяната им. Упражняването му е по съществото си изпълнително-разпоредителна дейност чрез която се извършва прилагане на правните норми към конкретно установените факти. Тя е мисловна дейност, при която абстрактното предписание на закона се съотнася към конкретното административно правоотношение, индивидуализирано чрез страните по него и правнорелевантните факти. Неправилното приложение на правна норма от административен орган при упражняване на правомощието си за произнасяне по искане, с което е сезиран, не обосновава извод за пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната му дейност. Последното ще бъде налице, ако не е запознат със съществуването на правната норма, като част от обективното право или не познава нейното съдържание. В конкретния случай изводът за пропуски в изучаването ЗОБВВПИ е обоснован с неправилно приложение на конкретни правни норми при осъществяване на изпълнително-разпоредителна дейност.

По изложените мотиви, настоящият състав намира, че неправилното приложение на закона при осъществяването на тази дейност чрез постановяването на отказ да се издаде разрешение за носене, съхранение и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси за него,  не осъществява състав на дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР.

Предвид изложеното, настоящият състав счита, че извършеното от Ж.Е.С. деяние не представлява дисциплинарно нарушение. Затова заповедта, с която за него и е наложено дисциплинарно наказание е издадена без да е налице предвиденото в закона основание. Същата е материално незаконосъобразна и като такава на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР следва да бъде отменена.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателката следва да бъдат присъдени направените съдебни разноски – 10 лв. – заплатена държавна такса и 400 лв. – заплатено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТМЕНЯ заповед рег. № 313з-1695/11.10.2021 г., издадена от директора на ОДМВР – Перник, с която на Ж.Е.С., ЕГН ********** *** - началник на Районно управление – Трън при ОДМВР - Перник на основание чл. 204, т. 3, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание „ПИСМЕНО ПРЕДУПРЕЖДАНИЕ“ за срок от три месеца за дисциплинарно нарушение по чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Областна дирекция – Перник на Министерство вътрешните работи, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „Самоков“ № 1 да заплати на Ж.Е.С., ЕГН ********** *** сумата от 410 лв. /четиристотин и десет лева/, представляваща съдебни разноски.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване на основание              чл. 211, изр. трето от ЗМВР.

 

                                      СЪДИЯ:/п/