Решение по дело №1645/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1429
Дата: 15 юли 2019 г. (в сила от 30 октомври 2019 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20193110201645
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2019 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

      № 1429 / 15.07.2019 г., гр. Варна

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XLIV състав, в открито съдебно заседание на петнадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:                                 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                         

  с участието на секретаря Мария Миланова, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 1645 по описа за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на М.Д.В., с ЕГН: **********, с адрес: ***№ 41, депозирана чрез неговия процесуален представител адв. И.Г. *** срещу Наказателно постановление № 23 – 0000129 от 13.03.2019 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на жалбоподателя В., на основание разпоредбата на чл. 93в, ал. 17, т. 3 от Закона за автомобилните превози, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева (хиляда и петстотин лева) за това, че около 14:50 часа на 21.01.2019 г. в гр. Варна, по бул. „Атанас Москов“, на 200 метра преди кръстовището с ул. „Девня“, в посока ул. „Девня“, управлява товарен автомобил марка „Ивеко“ от кат. N3 с рег. №  В 1836 ЕН, извършващ обществен превоз на товари – празен в момента на проверката, по маршрут гр. Варна – пристанище „Варна Запад“, видно от пътен лист с № 5733806 от 21.01.2019 г., като при извършването на превоз, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) 561/ 2006 г. с товарен автомобил с рег. № В 1836 ЕН, оборудван с дигитален тахограф марка “Siemens“, тип 2171, № 1790261, на мястото на извършване на проверката, водачът не представя всеки ръчен запис и разпечатка, тахографски листи, ако е управлявал МПС, оборудвано с аналогов тахограф и удостоверение за дейности по образец за периода от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г., като в дигиталната карта с номер № 0000000140819000 за горепосочения период няма данни – нарушение на чл. 36, § 2, т. (ii) от Регламент (ЕС) № 165/ 2014.

         Жалбоподателят М.Д.В. намира издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно и необосновано, като представя подробни аргументи в защита на своята позиция. На първо място подчертава, че видно от представеното от него удостоверение за дейности, същият се е намирал в почивка в периода от 19:26 часа на 18.01.2019 г. до 08:45 часа на 21.01.2019 г., като единствената причина поради която не го е представил на инспекторите от ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна се дължи на „форсмажорни“ обстоятелства, тъй като е ходил на лекар в сутрешните часове на 21.01.2019 г. и е закъснавал за осъществяване на поверения му превоз, поради което и не е взел в себе си документа от офиса на дружеството – превозвач. Също така застъпва становище, че самият той няма задължение да представя на контролните органи ръчни записи, разпечатки и тахографски листи, тъй като за същият период не са били съставяни такива, тъй като отново подчертава, че се е намирал в почивка. Възразява, че наказателното постановление е издадено при неизяснена фактическа обстановка, доколкото не е изследван въпроса дали с процесното моторно превозно средство са били извършвани превози в периода от 19:26 часа на 18.01.2019 г. до 08:45 часа на 21.01.2019 г. Според жалбоподателя, административно – наказващия орган е нарушил разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН, тъй като в случая са посочени няколко нарушения в обстоятелствената част на АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление, а същевременно не е конкретно посочено за кое точно нарушение бива ангажирана административно – наказателната отговорност. Също така намира, че в случая е напълно приложима разпоредбата на чл. 28, буква „а“ от ЗАНН. Поради гореизложените съображения моли за отмяна на наказателното постановление.

         В проведеното на 15.05.2019 г. открито съдебно заседание по НАХД № 1645 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, жалбоподателят М.Д.В. се представлява от своя процесуален представител адв. И.Г. ***, който поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли за отмяна на наказателното постановление, подчертавайки, че е затруднено правото на защита на санкционираното лице, доколкото са описани от фактическа страна съвсем различни нарушения и не става ясно „обвинението“, повдигнато от административно – наказващия орган.

         В проведеното на 15.05.2019 г. открито съдебно заседание по НАХД № 1645 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, въззиваемата страна ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна се представлява от своя процесуален представител ст. експерт с юридическа правоспособност Ивайло Г., който моли за потвърждаване на наказателното постановление, поставяйки акцент в своята пледоария, че са изброени всички възможни документи, които водачът би могъл да представи в хода на проверката, за да удостовери своите дейности за периода от 19:26 часа на 18.01.2019 г. до 08:45 часа на 21.01.2019 г., като намира, че правилно административно – наказващия орган е оценил като ниска доказателствената стойност на представеното след приключване на крайпътната проверка удостоверение за дейности.

 

         От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

         Около 14:50 часа на 21.01.2019 г. жалбоподателят М.Д.В. управлявал товарен автомобил марка „Ивеко“ от кат. N3 с рег. № В 1836 ЕН по бул. „Атанас Москов“ в гр. Варна в посока към ул. „Девня“, като извършвал обществен превоз на товари по маршрут гр. Варна – пристанище „Варна Запад“.

         По същото време на бул. „Атанас Москов“, на около 200 метра преди кръстовището с ул. „Девня“ бил позициониран екип на ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна, съставна част от който бил св. Б.Г.И., който изпълнявал служебните си задължения по контрол на автомобилното движение в района.

         Св. И. спрял за проверка управлявания от жалбоподателя В. товарен автомобил, като установил, че превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф марка “Siemens“, тип 2171, № 1790261, като също така констатирал, че за периода от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г., в дигиталната карта с номер № 0000000140819000 за горепосочения период няма въведени данни.

         Поради тази причина св. И. поискал от водача на превозното средство – жалбоподателя В. да представи ръчен запис и разпечатка, тахографски листи, ако е управлявал МПС, оборудвано с аналогов тахограф или удостоверение за дейности по образец за периода от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г., за да удостовери своята дейност през този времеви период.

         Жалбоподателят В. не представил нито един от изисканите му документи, поради което и св. И. преценил, че със своето поведение М.Д.В. е извършил нарушение на чл. 36, § 2, т. (ii) от Регламент (ЕС) № 165/2014, като на същата дата 21.01.2019 г. му съставил акт за установяване на административно нарушение, с който го санкционирал за нарушение на посочената нормативна разпоредба.

         В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок, постъпило писмено възражение срещу съставения АУАН (наименувано „обяснение“) от жалбоподателя В., с което приложено представил Удостоверение за дейности от дружеството „Иван Плугчиев“ – гр. Суворово, с което удостоверил, че за периода от 19:26 часа на 18.01.2019 г. до 08:45 часа на 21.01.2019 г., се е намирал в отпуск или почивка.

         Самото възражение било разгледано от административно – наказващия орган, но след като било преценено за неоснователно, на 13.03.2019 г. Началникът на ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази изложена в обстоятелствената част на АУАН, издал наказателно постановление, с което на основание чл. 93в, ал. 17, т. 3 от Закона за автомобилните превози, наложил на М.Д.В. административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева за нарушение на чл. 36, § 2, т. (ii) от Регламент (ЕС) № 165/2014.

 

         По отношение на доказателствата.

         Гореизложената фактическа обстановка се установи и се потвърди въз основа на следните гласни и писмени доказателства: показанията на св. Б.Г.И.; Удостоверение за дейности (Регламент (ЕО) № 561/2006 или AETR; Справка от дигиталната карта с номер № 0000000140819000 на водача М.Д.В., разпечатка от информационния масив на програма Caltacho; Заповед № РД – 08 – 249/ 15.05.2015 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

         На първо място съдът би желал да отбележи, че изцяло кредитира показанията на св. Б.Г.И. – инспектор в ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна, тъй като са подкрепени от всички събрани в хода на административно – наказателното производство писмени доказателства.

         Св. И. е повече от категоричен, че в хода на проверката, състояла се на 21.01.2019 г. на бул. „Атанас Москов“ в гр. Варна, водачът М.Д.В. така и не е представил нито тахографски листи, нито ръчен запис и/или разпечатка, или удостоверение за дейности по образец, удостоверяващи дейността му за периода от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г., а същевременно свидетелят е установил, че в представената от водача дигитална карта с номер № 0000000140819000 няма регистрирани дейности за същия този времеви период от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г.

         На практика конкретно този факт не се оспорва от страна на жалбоподателя, доколкото нито във въззивната жалба, нито в пледоарията на адв. И.Г. в дадения ход на делото по същество се наведоха подобни твърдения, че някой от изброените документи е бил представен в хода на проверката, още по – малко се представиха доказателства в този смисъл. Напротив – наред с възражението с правно основание чл. 44, ал. 1 от ЗАНН е представено пред административно – наказващия орган удостоверение за дейности (Регламент (ЕО) № 561/2006 или AETR), което на практика и е признание, че такова не е представено в хода на проверката на 21.01.2019 г.

         Същевременно липсват доказателства в подкрепа на твърдението, че жалбоподателят е посетил лекарски кабинет сутринта на 21.01.2019 г. и тъй като е закъснявал за изпълнението на курса, не е успял да вземе от дружеството процесното удостоверение за дейности (Регламент (ЕО) № 561/2006 или AETR). По принцип съдът не би желал да коментира твърдението на процесуалния представител на въззиваемата страна, че представеното наред с възражението с правно основание чл. 44, ал. 1 от ЗАНН удостоверение за дейности е съставено вече след приключване на крайпътната проверка, с цел избягване ангажирането на административно – наказателната отговорност на водача, но прави силно впечатление, че според самото удостоверение за дейности, същото е съставено на 18.01.2019 г., поради което и съдът не вижда разумна и логична причина защо същото не се е намирало във владение на водача по време на проверката на 21.01.2019 г., а е било оставено (по думите на водача) в офиса на дружеството – превозвач, при условие, че е било изготвено няколко дни по – рано.

         В случая обаче релевантно е обстоятелството, че същото не е представено до приключване на крайпътната проверка на бул. „Атанас Москов“ в гр. Варна на 21.01.2019 г., като също така водачът не се е възползвал от възможността да въведе в дигиталния тахограф, с който е оборудвано управляваното от него превозно средство информация за дейностите, които е извършвал в процесния период.

         Видно от разпечатката от програма Caltachoе налице въпросителен знак, т.е. налице е липса на информация в програмата за процесния период, като дори и жалбоподателят В. да не е носил в себе си удостоверението за дейности (Регламент (ЕО) № 561/2006 или AETR), същият е имал възможност съвсем спокойно преди започване на курса да въведе информация в дигиталния тахограф за своите дейности през процесния период.

         Още веднъж давайки вяра на свидетелските показания на инспектор И. от ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна и разпечатката от информационния масив на програма Caltacho, съдът намира за категорично установено от фактическа страна, че около 14:50 часа на 21.01.2019 г. в гр. Варна, по бул. „Атанас Москов“, на 200 метра преди кръстовището с ул. „Девня“, в посока ул. „Девня“, М.Д.В. е управлявал товарен автомобил марка „Ивеко“ от кат. №3 с рег. №  В 1836 ЕН, извършващ обществен превоз на товари – празен в момента на проверката, по маршрут гр. Варна – пристанище „Варна Запад“, видно от пътен лист с № 5733806 от 21.01.2019 г., като при извършването на превоз, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) 561/ 2006 г. с товарен автомобил с рег. № В 1836 ЕН, оборудван с дигитален тахограф марка “Siemens“, тип 2171, № 1790261, на мястото на извършване на проверката, водачът не е представил всеки ръчен запис и разпечатка, тахографски листи, ако е управлявал МПС, оборудвано с аналогов тахограф и удостоверение за дейности по образец за периода от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г., като в дигиталната карта с номер № 0000000140819000 за горепосочения период няма данни.

 

         При така установена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

         Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

          Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна, поради следните причини:

         На първо място следва да се има предвид, че съдът не установи в рамките на извършената служебна проверка в хода на административно – наказателното производство да са били допуснати съществени процесуални нарушения. Акта за установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, кумулативно предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен по реда на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН. Самото наказателно постановление също е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено по реда на чл. 58, ал. 1 от ЗАНН. Не на последно място, следва да се отбележи, че вмененото във вина на М.Д.В. нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво се изразява административното нарушение, поради което не е накърнено правото му на защита.

         Императивната разпоредба на чл. 36, § 2, т. (ii) от Регламент № 165/2014 предвижда задължение за водача да представи всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни съгласно изискванията на регламента. В конкретния случай от събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства се установи, че до приключване на проверката в следобедните часове на 21.01.2019 г., жалбоподателят В. не е представил на контролните органи за периода от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г. всеки ръчен запис и/или разпечатка, или удостоверение за дейности по образец, поради което и правилно е била ангажирана административно – наказателната му отговорност.

         Следва да се подчертае, че нарушението бива довършено още с непредставянето на цитираните документи в хода на проверката на пътя пред инспекторите на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна. Нормативното задължение на водача се изразява в това още в хода на проверката да представени документите, очертани в разпоредбата на чл. 36, § 2, т. (ii) от Регламент № 165/2014, а не няколко дни по – късно. Още повече, че в случая липсват доказателства за някаква основателна причина, поради която жалбоподателят не е изпълнил своето задължение.

         Съдът не може да приеме за основателно възражението, че административното „обвинение“ не е ясно дефинирано. В крайна сметка законодателят е предвидил възможност за водачите на превозни средства, извършващи обществен превоз на товари, попадащи в обхвата на Регламент (ЕО) 561/2006 г. да удостоверят по различен начин своите дейности за определен времеви период – било, чрез ръчни записи и разпечатки, било чрез тахографски листи, ако са управлявали превозно средство, оборудвано с аналогов тахограф или чрез въвеждане на информация в дигиталната карта, ако са управлявали превозно средство, оборудано с дигитален тахограф. Жалбоподателят В. не е представил на инспекторите от ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна нито един от възможните документи, като според съда съвсем коректно в обстоятелствената част на АУАН и наказателното постановление са описани възможните документи, които в условията на алтернативност водачът е имал законова възможност да представи.

         Дали с процесното превозно средство са били извършвани превози в цитирания времеви период е въпрос без нзачение за съставомерността на конкретното административно нарушение, тъй като се изследва дейността на водача, а не на превозното средство, което би могло да бъде управлявано от друг водач.

         Съдът не би могъл да се съгласи със становището, застъпено във въззивната жалба, че в случая е приложима разпоредбата на чл. 28, буква „а“ от ЗАНН. И не защото в т. 21 – 23 от Група ⅠⅠ от Приложение от Регламент 2016/403 на ЕПС деянието е квалифицирано като „много тежко нарушение“ (както е отбелязано в съпроводителното писмо към въззивната жалба), тъй като това само по себе си не е основание за неприложимост на чл. 28, буква „а“ от ЗАНН, но следва да се подчертае, че обществената опасност на процесното нарушение е изключително висока. В крайна сметка за един период от време няма никаква информация какво е правил водача на превозното средство, което осуетява възможността на контролните органи да извършат проверка на работното му време, което неминуемо е свързано с опасността от произшествия на пътя. На практика това е нарушение, което поставя в риск всички участници в движението на пътя, поради което и според съда е обществено неприемливо да се проявява снизхождение и бъде прилагана разпоредбата на чл. 28, буква „а“ от ЗАНН.

         Размерът на наложеното административно наказание „глоба“ е строго фиксиран в разпоредбата на чл. 93в, ал. 17, т. 3 от Закона за автомобилните превози, административно – наказващия орган изцяло се е съобразил с него, поради което и пред съда не е поставен въпроса за неговата евентуална завишеност, респ. несправедливост.

         Предвид изложеното, съдът намира, че Наказателно постановление № 23 – 0000129 от 13.03.2019 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна е законосъобразно и правилно, поради което и следва да бъде потвърдено.

         Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                                        Р Е Ш И:

 

         ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23 – 0000129 от 13.03.2019 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на М.Д.В., с ЕГН: **********, с адрес: ***№ 41, на основание разпоредбата на чл. 93в, ал. 17, т. 3 от Закона за автомобилните превози, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева (хиляда и петстотин лева) за това, че около 14:50 часа на 21.01.2019 г. в гр. Варна, по бул. „Атанас Москов“, на 200 метра преди кръстовището с ул. „Девня“, в посока ул. „Девня“, управлява товарен автомобил марка „Ивеко“ от кат. N3 с рег. № В 1836 ЕН, извършващ обществен превоз на товари – празен в момента на проверката, по маршрут гр. Варна – пристанище „Варна Запад“, видно от пътен лист с № 5733806 от 21.01.2019 г., като при извършването на превоз, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) 561/ 2006 г. с товарен автомобил с рег. № В 1836 ЕН, оборудван с дигитален тахограф марка “Siemens“, тип 2171, № 1790261, на мястото на извършване на проверката, водачът не представя всеки ръчен запис и разпечатка, тахографски листи, ако е управлявал МПС, оборудвано с аналогов тахограф и удостоверение за дейности по образец за периода от 17:26 (UTC) (19:26 часа) на 18.01.2019 г. до 06:45 часа (UTC) (08:45 часа) на 21.01.2019 г., като в дигиталната карта с номер № 0000000140819000 за горепосочения период няма данни – нарушение на чл. 36, § 2, т. (ii) от Регламент (ЕС) № 165/ 2014.

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд – Варна.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: