Решение по дело №18411/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 3251
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 22 декември 2020 г.)
Съдия: Татяна Андонова Лефтерова
Дело: 20193110118411
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№3251

гр. Варна, 17.07.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Варненски районен съд, гражданско отделение, 43-ти състав, в публично съдебно заседание, проведено на деветнадесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

Председател: Т.Л.

                                               Секретар: Д.Д.

 

сложи за разглеждане гр. дело № 18411 по описа на съда за 2019 година, докладвано от съдията и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството по делото е образувано въз основа искова молба на С.Ч.Я., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез пълномощник – адвокат Д.В.Х. – от ВАК, с която против Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Мария Луиза“ №46, след допуснато изменение по реда на чл.214, ал.1 ГПК е предявен иск за заплащане на сумата от 1682,24 лева, представляваща възнаграждение за положен от ищеца при ответника извънреден труд, за периода от 08.11.2016 г. до 08.11.2019 г., като сумата е получена в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане на задължението, на осн. чл.178, ал.1, т.3 вр. чл. 187, ал.6, т.2 ЗМВР /изм. ДВ бр. 60 от 07.07.2020 г./. Претендират се сторените разноски.

Обстоятелства, на които се основават претендираните от ищеца права:

През периода от 08.11.2016 г. до 08.11.2019 г. ищецът е служител в група „ГКПП“ на ГПУ – Варна към РДГП – Бургас при ГДГП - МВР, като през процесния период е заемал длъжността „младши инспектор – оператор на ЦАС и ПВН“. Той е със статут на държавен служител, при нормална продължителност на работното време, регламентирана в чл. 187, ал. 1 ЗМВР от 8 ч. дневно и 40 ч. седмично при 5-дневна работна седмица. На основание чл.187, ал.3 ЗМВР, работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а на работещите на 8-,12- или 24-часови смени – сумарно за тримесечен период. Работата извън работното време, до 280 часа годишно, се компенсира съгласно 187, ал.6, т.2 ЗМВР /изм. ДВ бр. 60 от 07.07.2020 г./ със заплащане на възнаграждение за извънреден труд, за отработени до 70 часа.

Съгласно чл.178 ЗМВР към основното месечно възнаграждение се изплаща и допълнително възнаграждение за извънреден труд. Нормалната продължителност на работното време е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица. Съгласно чл. 9, ал. 2 НСОРЗ при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. Коефициентът е 1.143. За времето от 08.11.2016 г. до 08.11.2019 г. ищецът е положил общо 1736 нощен труд, който преизчислен с коефициент 1,143 води до извод за положен труд от 1984 часа, съответно - положен извънреден труд в размер на 248 часа, който следва да бъде заплатен от ответника, при прилагане разпоредбата на чл. 187 ал. 6 /сега ал.7 – ДВ бр. 60 от 07.07.2020 г./ ЗМВР.

В срока по чл.131 ГПК е представен отговор на исковата молба, с който се оспорва основателността на предявените искове. Ответникът не оспорва, че през процесния период, ищецът е бил държавен служител, както и че работата му е изпълнявана на смени при сумирано изчисляване на работното време. Твърди, че целият положен от ищеца извънреден труд му е бил заплатен своевременно, на основание чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР, доколкото приложимите за ищеца, като държавен служител в МВР, норми са тези по ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл и КТ.

Сочи, че процесните отношения се регулират от Наредба 8121з-776 от 29.07.2016г. и Наредба 8121з-908 от 02.08.2018г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, които не предвиждат преизчисляване на нощния труд в дневен.

Оспорва приложимостта на Наредба за структурата и организацията на работната заплата, доколкото считат че съгласно чл. 9 ал. 2 и ал. 3 от същата, се установява, че тя е приложима само за работници и служители по трудово правоотношение, но не и за държавни служители, какъвто е ищецът. Счита, че за ищеца са приложими само нормите на ЗМВР.

Сочи, че в разпоредбата на чл.178 ал.1 ЗМВР са изчерпателно изброени възнагражденията, които се изплащат на служителите на МВР и съгласно чл. 179 от  ЗМВР, работно време през нощта е с продължителност от 22:00 ч. до 06:00 ч. Оспорва часовете положен нощен труд, както и изчисленията на ищеца за заплащане на извънреден труд.

Варненският районен съд, като прецени доказателствата по делото и доводите на страните, приема за установено, от фактическа страна, следното:

            По делото е прието за безспорно и ненуждаещо се от доказване обстоятелството, че през процесния период страните са се намирали в служебно правоотношение, като през процесния период ищецът е заемал при ответника длъжността „младши инспектор – оператор на ЦАС и ПВН“ в група „ГКПП“ на ГПУ – Варна към РДГП – Бургас при ГДГП - МВР.

            По делото е допуснато провеждане на съдебно-счетоводна експертиза, от заключението, на която неоспорено от страните и прието от съда, се установява, че за процесния период – от 08.11.2016 г. до 08.11.2019 г. ищецът е отработил  общо 1688 ч. нощен труд, за които му е изплатено трудово възнаграждение в размер на 422 лева. Преизчислен с коефициент 1,143, нощният труд се равнява на 1928 ч. общо. Разликата след извършеното преизчисляването с посочения коефициент, е 240 ч. Извънредният труд, получен след преизчисляване на положения нощен труд в дневен, с коефициент 1.143, за периода от 08.11.2016 г. до 08.11.2019 г., възлизащ на сумата от 1682,24 лева не е заплатен от ответника.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.

Искът намира правно основание в разпоредбите на чл.178, ал.1, т.3 вр. чл. 187, ал.6, т.2 ЗМВР /изм. ДВ бр. 60 от 07.07.2020 г./. Същият е допустим, а разгледан по същество, той е и  основателен.

            Между страните е налице валидно възникнало служебно правоотношение, въз основа, на което, през процесния период, ищецът заема при ответника длъжността „младши инспектор – оператор на ЦАС и ПВН“ в група „ГКПП“ на ГПУ – Варна към РДГП-Бургас при ГДГП-МВР.

            Разпоредбата на чл.176 ЗМВР определя, че брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнагрждения. Едно от тези допълнителни месечни възнаграждения, предвидени с нормата на чл.178 ЗМВР е за положен извънреден труд /чл.178, ал.1, т.3 ЗМВР/.

            На основание чл.187, ал.10 ЗМВР /предишна ал.9/ е издадена Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи /обн. ДВ бр.26/02.08.2016 г., отм. ДВ бр. 4 от 14.01.2020 г./. Съгласно чл.3, ал.3 от Наредбата, за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 ч. и 06.00 ч. като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

За разлика от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., предвиждаща в чл. 31, ал. 2 превръщането на общия брой часове положен нощен труд /между 22,00 и 6,00 ч./ в дневен, чрез умножение по 0,143, при сумирано отчитане на отработеното време, то в Наредбата от 2016 г. липсва такава изрична норма. Тази празнота в нормативната уредба обаче, не  може да се приравни на забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен. За преодоляване на посочената непълнота, следва да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /обн. ДВ бр. 9 от 26.01.2007 г./, в чл.9, ал.2 от която е предвидено при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време, за съответното работно място.

По делото бе установено, че за процесния период – от 08.11.2016 г. до 08.11.2019 г., ищецът е положил 1688 ч. нощен труд, който след преизчисляване с коефициент 1,143 за превръщането му в дневен труд, възлиза на 1928 часа. Дължимото възнаграждение за положения извънреден труд от 240 часа, в размер на 1682,24 лева не е изплатено от ответника.

При горните доводи, съдът намира предявеният иск е основателен, поради което следва да уважи същият изцяло.

По отношение направеното от ответника възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът намира следното.

С разпоредбата на чл.78, ал.5 ГПК се дава възможност, в случаите когато заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, по искане на насрещната страна да се определи по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 ЗА. Съгласно чл.7, ал.2, т.2 от Наредба №1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения  /в редакцията, валидна към датата на сключване на договора за правна защита и съдействие – 07.11.2019 г./, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с интерес от 1000 лева до 5000 лева, възнаграждението е в размер на 300 лева + 7% за горницата над 1000 лева. Изчислено по указания начин, минималният размер на дължимото адвокатско възнаграждение е 347,76 лева. По делото е представен договор за правна защита и съдействие, сключен между ищеца и процесуалния му представител, като е договорено заплащане на възнаграждение в размер на 335 лева. Видно от същия документ, възнаграждението е изплатено изцяло, в брой. Изплатеното адвокатско възнаграждение е под минималния размер, поради което възражението за неговата прекомерност следва да бъде оставено без уважение.

С оглед изхода от спора и на основание чл.78, ал.1 ГПК, ответникът дължи в полза на ищеца сторените от него разноски за заплащане на адвокатско възнаграждение, в размер на 335 лева.

На основание чл.78, ал.6 ГПК, в тежест на ответника следва да бъде възложена и отговорността за разноски за държавна такса /67,29 лева/, депозит за вещо лице /200 лева/ и за служебно издаване на изпълнителен лист /5 лева/, общо в размер на 272,29 лева, като същият бъде осъден да заплати посочената сума в полза на бюджета на съдебната власт, по банкова сметка ***.

Присъдените по делото, в полза на ищеца, суми, могат да бъдат заплатени по следната банкова сметка – ***, BIC ***.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 46, ДА ЗАПЛАТИ на С.Ч.Я., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 1682,24 лева, представляваща  възнаграждение за положен от ищеца при ответника извънреден труд, за периода от 08.11.2016 г. до 08.11.2019 г., като сумата е получена в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане на задължението, на чл.178, ал.1, т.3 вр. чл. 187, ал.6, т.2 ЗМВР.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 46, ДА ЗАПЛАТИ на С.Ч.Я., ЕГН **********, с адрес: ***, сторените разноски по делото, в размер на 335 лева, на основание чл.78, ал.1 ГПК.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 46, ДА ЗАПЛАТИ сумата от 272,29 лева, в полза на бюджета на съдебната власт, по банкова сметка *** – Варна.

Решението може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред Окръжен съд - Варна, в двуседмичен срок от връчването му на страните.                                                                                                                                         

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: