Р Е Ш
Е Н И Е
№ ...............
гр. Кюстендил,
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилският
районен съд, в публично съдебно заседание на четвърти декември, две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елисавета Деянчева
при
секретаря Боянка Янкова, като разгледа
докладваното от съдия Ел. Деянчева гр.д.
№ 1459 по
описа на съда за
Производството по делото е образувано по искова
молба, депозирана от С.К.Н., ЕГН **********, с адрес ***, против Главна дирекция „Гранична полиция“, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: гр. София, бул. „Мария Луиза“ №46, представлявана от Директор –
Главен комисар С. К.
В исковата молба се
сочи, че със Заповед № 8121К-11222/
Със заявление от
Съгласно Справка рег. №
4077р-1432/
Според данните във ведомост
рег. №4077р-1470/
Твърди се, че с това ищецът бил ощетен, като вместо
дължимите му 4 месечни заплати на осн. чл. 106, ал.3, изр.2ро ЗДСл, му били
изплатени само 2.
Общият трудов стаж на ищеца в системата на МВР, без
прекъсване, бил 28 години, 04
месеца, 11 дни, от които 16 години 04 месеца 00 дни - трудов стаж първа категория по ЗМВР, съгласно
данните в Трудова книжка под №2, серия В, №977073,
Удостоверение (за класиране и пенсия) от Министерство
на вътрешните работи - РДГП-Кюстендил под № 7/
Ето защо се поддържа искане
да бъде осъдена Главна дирекция „Гранична полиция“, с ЕИК ********* да заплати на ищеца
сумата от 3718.00 (три хиляди седемстотин и осемнадесет) лева, представляваща
обезщетение по чл.106,ал.1, изр.второ от ЗДСл, във връзка с § 72 от ПЗР
към ЗИД на ЗМВР, ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на исковата молба -
Претендират
се и сторените в настоящото производство разноски, вкл. за адвокатско
възнаграждение.
Ответната страна в срока по чл. 131 от ГПК е депозирала
писмен отговор. Навежда доводи за неоснователност на предявените искове,
т.к. прилагайки по-благоприятния за ищеца режим по см. на чл. 106, ал.3 от
ЗДСл., следващото му се обезщетение било в размер на 2 месечни основни заплати,
т.к. работил като държавен служител в същата администрация по-малко от 10
години, а именно – 1 година, 11 месеца и 27 дни (основанието било изр.2ро,
предл. 2ро, на ал.3та на чл. 106ти от ЗДСл). Претенцията му за заплащане на 4
броя основни месечни възнаграждения като неоснователна, противоречала на целта
на материалния закон.
Оспорва се направеното от ищеца тълкуване на
горепосочените разпоредби, което било изцяло в негов интерес, а и противоречало
на константната съдебна практика на ВКС. Ищецът съзнателно избягвал направеното
от законодателя уточнение в изр. 2-ро на чл. 106, ал.3 от ЗДСл „държавният служител
работил в същата администрация през последните 10 години“, а това в случая не
било налице.
До
Поддържа искане за отхвърляне на исковата претенция като неоснователна и
присъждане на направените разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение. В случай, че искът бъде уважен, се иска редуциране на претендираната
сума за адвокатско възнаграждение от ищцовата страна до минимално определения
размер посочен в наредбата по чл. 36 от ЗА като се вземе предвид и ТР №6 от
Съобразявайки становищата на страните, събраните по делото
доказателства по вътрешно убеждение и приложимия закон, съдът прие за
установено от фактическа страна следното:
По делото не се спори, а и се
установява от представените писмени доказателства, че ищецът е заемал длъжност „началник на
сектор Финансово осигуряване“ към РД „Гранична полиция“ – гр. Кюстендил към ГД
„Гранична полиция“ – МВР, с ранг III младши, а със Заповед №
8121К – 423/
Безспорно между страните е било и
наличието на валидно трудово правоотношение между
ищеца и ГДГП – МВР за периода
Приложена
е и служебна бележка, издадена от ответната страна, с рег. №4077р-10531/2019
г., в която се сочи, че за периода
Поради
съвпадащите изявления на страните досежно размера на брутното трудово възнаграждение
на ищеца е обявено за безспорно и обстоятелството, че то е било в размер на
1859 лв. към датата на прекратяване на служебното правоотношение.
Видно от приложеното заверено
копие на ведомост за определяне размера на обезщетението по чл. 106, ал. 3 от
ЗДСл - на л. 9 от делото, на ищеца се дължи сумата в размер на 3718 лв. – две
брутни месечни възнаграждения. Липсва спор, че посочената сума е изплатена. Това
е видно и от приложеното заверено копие на платежно нареждане от
Възражение в т.см. е депозирал
ищецът с вх. № 407722-223/
Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Според
въведеното с разпоредбата на чл.
106, ал. 3, изр. първо ЗДСл правило държавният служител има право на
обезщетение при прекратяване на служебното правоотношение при придобиване на
право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, чийто размер е в зависимост от
броя на прослужените години като държавен служител. То е приложимо и в
случаите, когато служебното правоотношение е прекратено едностранно от
държавния служител или по взаимно съгласие и към момента на прекратяването
държавният служител е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Понятието
"прослужени години като държавен служител", за което в случая е
налице спор между страните, следва да се тълкува в смисъл, че това е времето,
през което държавния служител действително е изпълнявал задължения по служебно
правоотношение. Съгласно § 57 от ПЗР към ЗИД ЗМВР
/обн. в ДВ, бр. 44/
Безспорно между страните тук е било наличието на валидно трудово
правоотношение между ищеца и ГДГП – МВР за периода
Именно
защото трудовият стаж, придобит в държавна администрация, не се приравнява по § 2,
ал. 1 ПЗР на ЗДСл на стаж като държавен служител, с изменението на чл.
106, ал. 3 ЗДСл (ДВ, бр. бр. 95/2003 г.), за да се уеднаквят правата на
държавните служители с тези на полагащите труд по трудово правоотношение по
отношение на гратификационното право – арг. чл.
222, ал. 3 КТ, се уреди едно изключение в изр.
2 на чл. 106, ал. 3 ЗДСл, а именно правната възможност на държавния
служител да получи обезщетение по чл.
106, ал. 3 ЗДСл, дори и да е полагал труд по трудово правоотношение преди
да е назначен по служебно правоотношение в една и съща администрация – в
продължение на повече от 10 години. Тази нормативна воля се установява и от
мотивите към проектозакона за изменение на Закона за държавния
служител (№ 302-01-ЗЗ от 27.06.2003 г.): "Законът
за държавния служител бе приет в изпълнение на чл.
116, ал. 2 от Конституцията като част от провежданата реформа в държавната
администрация. Практическото прилагане на закона и подзаконовите актове към
него показа редица пропуски, които налагат приемането на Закон за изменението и
допълнението му... Придобивайки право на пенсия за осигурителен стаж и възраст,
държавните служители са в неравностойно положение с пенсиониращите се по
трудово правоотношение... Поради несполучливи редакции и нееднакво използвани
термини редица разпоредби на закона се нуждаят от допълнения и уточнения, тъй
като сегашните редакции водят до противоречиви тълкувания... Законопроектът
предвижда уреждане на справедливо обезщетение на държавни служители, придобили
право на пенсия за осигурителен стаж и възраст след назначаването им на
държавна служба, като се отчита продължителността на работата им в същата
администрация. Предлаганият проект на Закон за изменение и допълнение на ЗДСл е
в контекста на добрите европейски практики за организацията и функционирането
на държавната служба.".
Следователно,
държавният служител може да избере по-благоприятния режим за получаване на
гратификационно обезщетение – дали да му се зачете само службата като държавен
служител по изр.
1 на чл. 106, ал. 3 ЗДСл или труда, който е полагал по трудово и служебно
правоотношение при една и съща администрация по изр.
2 на чл. 106, ал. 3 ЗДСл. По този начин законодателят е уеднаквил режима за
получаване на това обезщетение между държавните служители и работещите по
трудово правоотношение. Редакцията на изр. 2
по чл.
106, ал. 3 ЗДСл е идентична с тази по чл.
222, ал. 3 КТ.
С
оглед горното от представените по делото доказателства е видно, че по-благоприятният
режим за ответника би бил именно предвиденият такъв като изключение в изр.2ро
на ал.3 на чл. 106 от ЗДСл. Предпоставките за приложението на посочената
разпоредба, респ. за уважаване на заявената от ищеца претенция са: 1) ищецът да
е работил по служебно правоотношение, което е било прекратено едностранно от
държавния служител; 2) държавният служител да е придобил право на пенсия за
осигурителен стаж и възраст към датата на прекратяването на служебното
правоотношение; 3) държавният служител да е работил в същата администрация през
последните 10 години преди прекратяване на служебното правоотношение.
Тук
не е спорно наличието на първите две предпоставки за присъждане на
гратификационното обезщетение на това именно основание. Спорна е, както вече се
посочи, третата предпоставка – дали държавният служител е работил в същата
администрация през последните 10 години преди прекратяване на служебното
правоотношение. Тълкуването на понятието
"същата администрация" води до извода, че служителят следва да е положил
труд при същия работодател, независимо в коя негова административна структура е
това, което обстоятелство в процесния случай е налице. Игнорирането на
положения труд с системата на МВР, би накърнило основни права на ищеца,
доколкото не е било оспорено това, че е налице
между работодателите на ищеца: Поделение 56460; РГС- Кюстендил; РДГП-Кюстендил и МВР-ГДГП, РДГП Кюстендил, е налице
правоприемство.
По делото е установено наличието на валидно трудово правоотношение между ищеца и ГДГП – МВР за
периода
Горното тълкуване е в съответствие
и с принципа за равенстно и недискриминация (чл.6 от Конституцията на Р.Б,
чл.14 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи
вр. с чл.1 Протокол 1). В този смисъл:
Решение № 78/
При тези правни доводи съдът приема, че за ищеца е
възникнало субективно право да получи обезщетение по чл. 106, ал. 3 ЗДСл в размер на 4 месечни
основни заплати (за да не се надвишава максимално допустимият брой от общо 20
бр. заплати, доколкото на ищеца са изплатени 16 бр. такива като обезщетение по
ЗМВР), тъй като съвкупният му стаж в администрацията на работодателя по трудово
и служебно правоотношение е повече от 10 години. По делото е безспорно, че
работодателят е изплатил на ищеца обезщетение по чл. 106, ал. 3 ЗДСл в размер на 2 броя
основни месечни заплати. Така дължимото от работодателя обезщетение по чл. 106, ал. 3, изр. второ ЗДСл е 7436,00
лв., от което следва да се приспадне платената към настоящия момент сума от
3718 лв. и предявеният иск като основателен ще бъде уважен изцяло.
По иска с правно
основание чл.
86, ал.1 от ЗЗД.
Основателността на претенцията за главницата обуславя основателността
и на претенцията за акцесорното вземане за мораторна лихва върху нея, дължима
за времето на забавата. Доколкото липсва законоустановен падеж на задължението
за плащане на процесното обезщетение, то става дължимо от ответника след
поканата за плащането му от ищцата – чл.
84, ал.2 от ЗЗД. В случая поканата за плащане е отправена с писмо на ищеца (молба-възражение)
от
По разноските и дължимите
държавни такси:
С оглед изхода на делото на ищеца се следват деловодни разноски на
основание чл. 78, ал. 1 от ГПК в размер на 499,87 лв., т.к. доказателства за
заплащането на 500 лв. адв. възнаграждение са ангажирани на л. 18 от делото.
По възражението за прекомерност
на заплатеното адвокатско възнаграждание: Съгласно разпоредбата на чл.
78, ал.5 от ГПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е
прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото,
съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на
разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер
съобразно чл.
36 от Закона за адвокатурата. Последният препраща към Наредба № 1/09.07.2004
г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Делото в случая не
е с голяма фактическа и правна сложност, но от друга страна общият материален
интерес е в размер на 3870,85 лв., поради което съгласно чл.
7, ал.2, т.2 от Наредба № 1/09.07.2004 г. минималното възнаграждение за
процесуално представителство по делото за една инстанция е в размер на 500,96
лв. Ищецът е заплатил на адвоката си 500 лв. хонорар, който, доколкото е
съобразен с минимума по Наредбата, не следва да бъде намаляван.
Т.к. ответникът е бил представляван от юрисконсулт
разноските за юрисконсултско възнаграждение следва да
се определи по указанията в разпоредбата на чл.78, ал.8 от ГПК, като се
съобразят размерите, посочени в Наредба за заплащането на правната помощ, към
която разпоредбата на чл.37 от ЗПрП препраща. Съгласно разпоредбите на чл.25,
ал.1 и ал.2 от Наредбата за заплащането на правната помощ, възнаграждението ще
се определи в размер на
100 лв. Така, с оглед
частичното отхвърляне на иска за мораторна лихва, на ответника се следва юрисконсултско възнаграждение в
размер на 0,03 и тази сума ще бъде възложена в
тежест на ищеца.
При компенсация на насрещните вземания за разноски на ищеца ще се
присъди сумата от 499,84 лв.
Т.к. съгласно ТР № 6 ОТ
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Главна
дирекция „Гранична полиция“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр. София, бул. „Мария Луиза“ №46, представлявана от Директор – Главен комисар
С. К., ДА ЗАПЛАТИ на С.К.Н.,
ЕГН: **********, с адрес за връчване на съобщение и призовки – гр. Кюстендил,
ул. „Гороцветна“ №35, ет.2, сумата в размер на 3718.00 (три хиляди
седемстотин и осемнадесет) лева, представляваща обезщетение по чл.106,ал.1,
изр.второ от ЗДСл, във връзка с § 72 от ПЗР към ЗИД на ЗМВР, ведно със
законната лихва, считано от датата на предявяване на исковата молба -
ОСЪЖДА Главна
дирекция „Гранична полиция“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр. София, бул. „Мария Луиза“ №46, представлявана от Директор – Главен комисар
С. К., ДА ЗАПЛАТИ на С.К.Н., ЕГН: **********, с адрес за връчване на
съобщение и призовки – гр. Кюстендил, ул. „Гороцветна“ №35, ет.2, сумата в размер на 499,84 лева (четиристотин деветдесет и
девет лева и осемдесет и четири стотинки), за сторените деловодни разноски.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Мария Луиза“ №46,
представлявана от Директор – Главен комисар С. К., ДА ЗАПЛАТИ в полза на Държавата, по Бюджета на Съдебната власт,
чрез сметката на Районен съд - Кюстендил, държавна такса в размер на 198,72 лева (сто деветдесет и осем лева
и седемдесет и две стотинки), както и сумата от 5,00 лв. в случай на служебно издаване на
изпълнителен лист.
Решението подлежи на обжалване
пред Окръжен съд - Кюстендил в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: