O П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 396
гр. Враца, 21.07.2022 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ВРАЦА,
втори състав, в закрито заседание на 21.07.2022г.
/двадесет и първи юли, две хиляди два
двадесет и втора година/, в състав :
АДМ.СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 115/2022 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 197 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във вр. чл. 27, ал. 4 изр. 2-ро от
Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни
фондове /ЗУСЕСИФ/.
Образувано
е по ЖАЛБА от Н.М.П. ***, срещу РЕШЕНИЕ за прекратяване на производство по
оценка на проектно предложение № 03-РД/454 от 16.02.2022г. издадено от
Заместник Изпълнителен Директор на ДФ “Земеделие“, с което на основание чл.34
ал.4 т.2 от ЗУСЕСИФ е прекратено производство по оценка на проектно предложение
с № в ИСУН: BG06RDNP001-4.008-0469,
подадено от Н.П. с УРН 350734 и ИД № в ИСАК: 06/04/1/0/03261, с поискано
финансиране /безвъзмездна финан-сова помощ/ в общ размер от 111 789.75 лв.
Твърди се в жалбата, че жалбо-подателят е млад земеделски производител, сама си
е направила проекта и е допуснала явна фактическа грешка при отговарянето на
въпросите зададени от комисията в ИСУН. Иска се отмяна на оспореното решение. В
допълнителна жалба /л.46 от делото/ се иска назначаване на експертиза. Твърди
се, че документите са изпратени през електронния профил на жалбоподателят в
системата на ИСУН в срок.
Ответникът –
Заместник Изпълнителен Директор на ДФ “Земеделие“ чрез ** М.П., в писмо с изх.
номер от 01.04.2022 г.изразява становище за недопустимост и неоснователност на
жалбата.
Съдът приема жалбата
за ДОПУСТИМА, като в тази връзка е постано-веното Определение №
6544/01.07.2022г. по адм.д. № 5433/2022г. на ВАС. Разгледана по същество,
жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Административен съд
Враца, след като прецени релевираните с жалбата основания, доводите на страните
и доказателствата по делото, намира следното от фактическа и правна страна:
Жалбоподателят Н.П. е
подала проектно предложение /л.77/ за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по Програма за развитие на селските райони 2014-2022г. с приложен бизнес
план /л.80/ и др. документи на 29.09.2020г. чрез ИСУН. Проектното предложение е
заведено с № в ИСУН: BG06RDNP001-4.008-0469,
УРН 350734 и ИД № в ИСАК:
06/04/1/0/03261. Със Заповед № 03-РД/2604 от 13.08.2021г. /л.206/ на
Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“ е определен състава на Оценителна
комисия за разглеждане, извършване на оценка, класиране на подадените проектни
предложения и изготвяне на административни договор за безвъзмездна финансова
помощ/откази за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура
„Целеви прием за земеделски стопани в сектор „Животновъдство“ подмярка
„Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка „Инвестиции в материални активи“.
Проектното предложение било разгледано от оцени-телната комисия, открити редица
нередовности, за което било изпратено до жалбоподателя Уведомително писмо /л.192/
с указания за поправянето им в 15 дневен срок от изпращане на писмото. Писмото
било изпратено на 10.10.2021г., било
отворено от жалбоподателката на 13.10.2021г., но до изтичане на срока
25.10.2021г. не постъпил отговор /л.197/. Това било констатирано и изпратено
ново уведомително писмо /л.192/ с допълнение, че статусът е „Изтекъл срок за отговор“ и
кандидата /жалбоподателят/ не отговаря на изискванията „Критерии за допустимост
на кандидатите“ /л.200/ и проектното предложение не се допуска до техническа и
финансова оценка. Указано е, че съгласно чл.34 ал.2 от ЗУСЕСИФ и чл.18 ал.4 от
ПМС № 162/2016г. има право да се възрази пред изп. директор на ДФЗ-РА в
едноседмичен срок и в случай, че не се подаде възражение в указания срок,
проектното предложение ще бъде включено в списъка на предложените за отхвърляне
проектни предложения по чл.35 т.3 от ЗУСЕСИФ. Подаден е отговор – Възражение
/л.201 и л.203/ от жалбоподателят Н.П.. Второто писмо било изпратено на
25.01.2022г., отворено на 28.01.2022г. и отговора-възражение постъпил на
01.02.2022г. /л.205/ в срока. С Протокол за оценка на административното
съответствие и допустимостта проекта на жалбоподателят Н.П., не бил допуснат до техническа и финансова
оценка /л.249/. Възражението е прието за неоснователно с пълно мнозинство на
оценителната комисия /л.313/.
С оспореното в
настоящото производство Решение за прекратяване на производство по оценка на
проектно предложение № 03-РД/454 от 16.02.2022г. издадено от Заместник
Изпълнителен Директор на ДФ “Земеделие“ /л.61/, в производството по чл. 34,
ал.4 от ЗУСЕСИФ, е приел възражението за неоснователно и е прекратил на
основание т.2 от същата разпоредба административното производство по отношение
на кандидата. Издаденият акт е мотивиран по съображенията, посочени от
оценителната комисия, като са посочени общо 14 нередности. Прието е, че
кандидатът не отговоря на изискванията
от критерии за допустимост. Във връзка с доводите на жалбоподателя в подаденото
възражение, административният орган е посочил, че към крайната дата за отговор
на уведомителното писмо 25.10.2021г. не е постъпил отговор и в самото
уведомление в т.2 от „Указания за представяне на документите“, кандидатът е
информиран, че изисканите документи и допълни-телна информация следва да се
представят чрез електронния му профил в ИСУН, както и, че оценителната комисия
ще вземе под внимание само отговори и приложени документи изпратени чрез раздел
„Комуникация“ на оценителната сесия. Не е прието за основателно посоченото във
възражението, че е налице „фактическа грешка“, тъй като в указанията е било
ясно посочено къде да се изпрати отговора и документите.
При така установените
факти, съдът достигна до следните правни изводи:
Оспореният пред съда
акт е издаден на основание чл. 34, ал.4, т.2 от Закона за управление на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/. Този
акт на основание чл. 27, ал.4, изр. 2-ро от същия закон подлежи на оспорване по
реда на Глава X от Раздел IV от АПК, т.е. производството по делото е по реда на
чл. 197 и сл. от АПК.
Съгласно чл. 33, ал.1
от ЗУСЕСИФ, оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от
комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган. Въз основа на
извършената проверка за административно съответствие и допустимост, посочената
комисия изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до
техническа и финансова оценка. В списъка се отразяват и основанията за
недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната
програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите,
включени в него, по реда на чл. 61 от АПК – чл. 34, ал.1 от закона. Когато при
проверката се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията
изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен
срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица.
Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в
срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата
– чл. 34, ал.2 от ЗУСЕСИФ.
Съгласно чл. 34, ал.3
от ЗУСЕСИФ, кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка за
техническа и финансова оценка, изготвен от оценителната комисия, може писмено
да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от
съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по
основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване,
като: 1. връща проектното предложение за техническа и финансова оценка; 2.
прекратява производството по отношение на кандидата – чл. 34, ал.4 ЗУСЕСИФ.
В конкретния случай,
не се спори, че жалбоподателят Н.П. неправилно е подала отговора на писмото
получено на 10.10.2021г. Вместо до указания Раздел „Комуникация“ на
оценителната сесия“ е изпратила отговора до Раздел „Комуникация с УО“.
Настоящият състав
намира, че административният орган правилно се е позовал на посочените в
условията за допустимост критерии. В чл. 34, ал.2 от ЗУСЕСИФ изрично е
регламентирано, че при установяване на липса на документи и/или друга
нередовност по проектното предложение, комисията изпраща уведомление до
кандидата за отстраняването им. Идеята на законодателя е била всеки кандидат да
се информира лично за допуснатите нередовности по подаденото от него
предложение с цел да може да ги отстрани и да участва в процедурата.
Конкретната уредба за начина, по който следва да се извърши това уведомяване е
регламентирана в Условията за кандидатстване, публикувани в ИСУН,където изрично
е предвидено кандидатът да се уведомява чрез съобщаване на електронния му
адрес, асоцииран към профила му в ИСУН. Така разписаната норма не е в
противоречие с процедурата по уведомяването, предвидена в Условията за
кандидатстване, а има за цел да отграничи съобщенията по посочена от кандидата
електронна поща от тези, постъпили в ИСУН, включително и на електронния адрес
на кандидата, асоцииран в неговия профил в тази система /ИСУН/.
Уведомителното писмо
/УП/ за отстраняване на нередности, извършено с прикачване в ИСУН на 10.10.2021г.
е отворено от оспорващия на 13.10.2021г., като крайния срок за връщане на
отговор е бил 25.10.2021г. На страница последна от УП изрично е посочено, че
оценителната комисия ще вземе под внимание само отговори и приложени документи,
изпратени чрез Раздел „Комуникация“ на оценителната сесия“. Безспорно е и също
не се спори по делото, че в указания срок, в посочения раздел не е постъпил
отговор.
Както незнанието на
закона, така и неумението на лице да комуникира правилно в системата ИСУН не е
основание за отмяна на правилен и законосъобразен постановен акт на
административен орган.
Като е уведомил/съобщил
на кандидата за констатираната нередовност/ пропуск и
постановил прекратяване на производството по отношение на жалбоподателя,
административният орган е издал законосъобразно решение, което следва да бъде
потвърдено.
По изтъкнатите
съображения настоящият съдебен състав приема, че оспореното решение е издадена
от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването му не
са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила,
същото е в съответствие с приложимите материално-правни норми и с целта на
закона, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
С оглед на
гореизложеното и на основание чл. 200, ал.1 от АПК Административен съд – Враца,
втори състав
О
П Р Е Д Е Л И :
ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБА от Н.М.П. ***, срещу РЕШЕНИЕ за прекратяване на
производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/454 от 16.02.2022г.
издадено от Заместник Изпълнителен Директор на ДФ “ЗЕМЕДЕЛИЕ“, с което на
основание чл.34 ал.4 т.2 от ЗУСЕСИФ е прекратено производство по оценка на
проектно предложение с № в ИСУН:
BG06RDNP001-4.008-0469, УРН 350734 и ИД № в ИСАК: 06/04/1/0/03261, с
поискано финансиране - безвъзмездна финансова помощ, в размер от 111 789.75 лв.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи
на обжалване с ЧАСТНА ЖАЛБА, чрез Административен съд Враца, пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 7/седмо/ - дневен
срок от уведомяването, съгласно чл.200 ал.2 от АПК.
На
основание чл. 138 АПК на страните да се изпрати препис от настоящото
определение.
АДМ.
СЪДИЯ: