Определение по дело №115/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 396
Дата: 21 юли 2022 г. (в сила от 31 октомври 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

O  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

  № 396

 гр. Враца, 21.07.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, втори състав,  в закрито заседание на 21.07.2022г. /двадесет и  първи юли, две хиляди два двадесет и втора година/, в състав :

 

АДМ.СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 115/2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във вр. чл. 27, ал. 4 изр. 2-ро от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по ЖАЛБА от Н.М.П. ***, срещу РЕШЕНИЕ за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/454 от 16.02.2022г. издадено от Заместник Изпълнителен Директор на ДФ “Земеделие“, с което на основание чл.34 ал.4 т.2 от ЗУСЕСИФ е прекратено производство по оценка на проектно предложение с № в ИСУН:  BG06RDNP001-4.008-0469, подадено от Н.П. с УРН 350734 и ИД № в ИСАК: 06/04/1/0/03261, с поискано финансиране /безвъзмездна финан-сова помощ/ в общ размер от 111 789.75 лв. Твърди се в жалбата, че жалбо-подателят е млад земеделски производител, сама си е направила проекта и е допуснала явна фактическа грешка при отговарянето на въпросите зададени от комисията в ИСУН. Иска се отмяна на оспореното решение. В допълнителна жалба /л.46 от делото/ се иска назначаване на експертиза. Твърди се, че документите са изпратени през електронния профил на жалбоподателят в системата на ИСУН в срок.

Ответникът – Заместник Изпълнителен Директор на ДФ “Земеделие“ чрез ** М.П., в писмо с изх. номер от 01.04.2022 г.изразява становище за недопустимост и неоснователност на жалбата.

Съдът приема жалбата за ДОПУСТИМА, като в тази връзка е постано-веното Определение № 6544/01.07.2022г. по адм.д. № 5433/2022г. на ВАС. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Административен съд Враца, след като прецени релевираните с жалбата основания, доводите на страните и доказателствата по делото, намира следното от фактическа и правна страна:

Жалбоподателят Н.П. е подала проектно предложение /л.77/ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма за развитие на селските райони 2014-2022г. с приложен бизнес план /л.80/ и др. документи на 29.09.2020г. чрез ИСУН. Проектното предложение е заведено с № в ИСУН:  BG06RDNP001-4.008-0469,  УРН 350734 и ИД № в ИСАК: 06/04/1/0/03261. Със Заповед № 03-РД/2604 от 13.08.2021г. /л.206/ на Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“ е определен състава на Оценителна комисия за разглеждане, извършване на оценка, класиране на подадените проектни предложения и изготвяне на административни договор за безвъзмездна финансова помощ/откази за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура „Целеви прием за земеделски стопани в сектор „Животновъдство“ подмярка „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка „Инвестиции в материални активи“. Проектното предложение било разгледано от оцени-телната комисия, открити редица нередовности, за което било изпратено до жалбоподателя Уведомително писмо /л.192/ с указания за поправянето им в 15 дневен срок от изпращане на писмото. Писмото било изпратено на 10.10.2021г.,  било отворено от жалбоподателката на 13.10.2021г., но до изтичане на срока 25.10.2021г. не постъпил отговор /л.197/. Това било констатирано и изпратено ново уведомително писмо /л.192/ с допълнение, че  статусът е „Изтекъл срок за отговор“ и кандидата /жалбоподателят/ не отговаря на изискванията „Критерии за допустимост на кандидатите“ /л.200/ и проектното предложение не се допуска до техническа и финансова оценка. Указано е, че съгласно чл.34 ал.2 от ЗУСЕСИФ и чл.18 ал.4 от ПМС № 162/2016г. има право да се възрази пред изп. директор на ДФЗ-РА в едноседмичен срок и в случай, че не се подаде възражение в указания срок, проектното предложение ще бъде включено в списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения по чл.35 т.3 от ЗУСЕСИФ. Подаден е отговор – Възражение /л.201 и л.203/ от жалбоподателят Н.П.. Второто писмо било изпратено на 25.01.2022г., отворено на 28.01.2022г. и отговора-възражение постъпил на 01.02.2022г. /л.205/ в срока. С Протокол за оценка на административното съответствие и допустимостта проекта на жалбоподателят Н.П.,  не бил допуснат до техническа и финансова оценка /л.249/. Възражението е прието за неоснователно с пълно мнозинство на оценителната комисия /л.313/.

С оспореното в настоящото производство Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/454 от 16.02.2022г. издадено от Заместник Изпълнителен Директор на ДФ “Земеделие“ /л.61/, в производството по чл. 34, ал.4 от ЗУСЕСИФ, е приел възражението за неоснователно и е прекратил на основание т.2 от същата разпоредба административното производство по отношение на кандидата. Издаденият акт е мотивиран по съображенията, посочени от оценителната комисия, като са посочени общо 14 нередности. Прието е, че кандидатът не отговоря на  изискванията от критерии за допустимост. Във връзка с доводите на жалбоподателя в подаденото възражение, административният орган е посочил, че към крайната дата за отговор на уведомителното писмо 25.10.2021г. не е постъпил отговор и в самото уведомление в т.2 от „Указания за представяне на документите“, кандидатът е информиран, че изисканите документи и допълни-телна информация следва да се представят чрез електронния му профил в ИСУН, както и, че оценителната комисия ще вземе под внимание само отговори и приложени документи изпратени чрез раздел „Комуникация“ на оценителната сесия. Не е прието за основателно посоченото във възражението, че е налице „фактическа грешка“, тъй като в указанията е било ясно посочено къде да се изпрати отговора и документите. 

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

Оспореният пред съда акт е издаден на основание чл. 34, ал.4, т.2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/. Този акт на основание чл. 27, ал.4, изр. 2-ро от същия закон подлежи на оспорване по реда на Глава X от Раздел IV от АПК, т.е. производството по делото е по реда на чл. 197 и сл. от АПК.

Съгласно чл. 33, ал.1 от ЗУСЕСИФ, оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган. Въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост, посочената комисия изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се отразяват и основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, по реда на чл. 61 от АПК – чл. 34, ал.1 от закона. Когато при проверката се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата – чл. 34, ал.2 от ЗУСЕСИФ.

Съгласно чл. 34, ал.3 от ЗУСЕСИФ, кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка за техническа и финансова оценка, изготвен от оценителната комисия, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: 1. връща проектното предложение за техническа и финансова оценка; 2. прекратява производството по отношение на кандидата – чл. 34, ал.4 ЗУСЕСИФ.

В конкретния случай, не се спори, че жалбоподателят Н.П. неправилно е подала отговора на писмото получено на 10.10.2021г. Вместо до указания Раздел „Комуникация“ на оценителната сесия“ е изпратила отговора до Раздел „Комуникация с УО“.

Настоящият състав намира, че административният орган правилно се е позовал на посочените в условията за допустимост критерии. В чл. 34, ал.2 от ЗУСЕСИФ изрично е регламентирано, че при установяване на липса на документи и/или друга нередовност по проектното предложение, комисията изпраща уведомление до кандидата за отстраняването им. Идеята на законодателя е била всеки кандидат да се информира лично за допуснатите нередовности по подаденото от него предложение с цел да може да ги отстрани и да участва в процедурата. Конкретната уредба за начина, по който следва да се извърши това уведомяване е регламентирана в Условията за кандидатстване, публикувани в ИСУН,където изрично е предвидено кандидатът да се уведомява чрез съобщаване на електронния му адрес, асоцииран към профила му в ИСУН. Така разписаната норма не е в противоречие с процедурата по уведомяването, предвидена в Условията за кандидатстване, а има за цел да отграничи съобщенията по посочена от кандидата електронна поща от тези, постъпили в ИСУН, включително и на електронния адрес на кандидата, асоцииран в неговия профил в тази система /ИСУН/.

Уведомителното писмо /УП/ за отстраняване на нередности, извършено с прикачване в ИСУН на 10.10.2021г. е отворено от оспорващия на 13.10.2021г., като крайния срок за връщане на отговор е бил 25.10.2021г. На страница последна от УП изрично е посочено, че оценителната комисия ще вземе под внимание само отговори и приложени документи, изпратени чрез Раздел „Комуникация“ на оценителната сесия“. Безспорно е и също не се спори по делото, че в указания срок, в посочения раздел не е постъпил отговор.

Както незнанието на закона, така и неумението на лице да комуникира правилно в системата ИСУН не е основание за отмяна на правилен и законосъобразен постановен акт на административен орган.

Като е уведомил/съобщил на кандидата за констатираната нередовност/ пропуск  и  постановил прекратяване на производството по отношение на жалбоподателя, административният орган е издал законосъобразно решение, което следва да бъде потвърдено.

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспореното решение е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, същото е в съответствие с приложимите материално-правни норми и с целта на закона, поради което  жалбата  следва да бъде отхвърлена, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 200, ал.1 от АПК Административен съд – Враца, втори състав

 

О П Р Е Д Е Л И :

            ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБА от Н.М.П. ***, срещу РЕШЕНИЕ за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/454 от 16.02.2022г. издадено от Заместник Изпълнителен Директор на ДФ “ЗЕМЕДЕЛИЕ“, с което на основание чл.34 ал.4 т.2 от ЗУСЕСИФ е прекратено производство по оценка на проектно предложение с № в ИСУН:  BG06RDNP001-4.008-0469, УРН 350734 и ИД № в ИСАК: 06/04/1/0/03261, с поискано финансиране - безвъзмездна финансова помощ, в  размер от 111 789.75 лв.

     

  ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с ЧАСТНА ЖАЛБА, чрез Административен съд Враца,  пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 7/седмо/ - дневен срок от уведомяването, съгласно чл.200 ал.2 от АПК.

 

На основание чл. 138 АПК на страните да се изпрати препис от настоящото определение.   

                                                               

АДМ. СЪДИЯ: