Решение по дело №40/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юни 2023 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700040
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 30.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на тридесет и първи май две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                              ЧЛЕНОВЕ:  ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                                                   МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Мариана Кадиева

и с участието на Росица Георгиева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА к.а.н.д.№ 40 по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН,  във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на началник РУ – Кирково, чрез пълномощник, срещу Решение № 3 от 04.01.2023г., постановено по а.н.д. № 189/ 2022 г. на РС – Момчилград. Оспорва се извода на РС – Момчилград, че след като към момента на констатиране на нарушението е имало лице, назначено да осъществява функции по пропускане на клиенти в заведението, то няма как управителят на търговското дружество, стопанисващо обекта, да носи отговорност за допускане на определено лице в обекта. Твърди се, че Районният съд не е взел предвид,  че управителят – П.И.А., е присъствал по време на проверката и лично той е разговарял с полицейските служители. В този момент именно той, в качеството си на управител на търговското дружество, което стопанисва въпросния клуб, е имал задължение да следи дали се спазват изискваният на чл. 8, ал. 3 и ал. 4 от ЗЗДт. Посочва се, че ако се приеме, че към 28.08.2022г. е имало назначено друго лице, на което е възложена дейността да осъществява пропускателен режим в заведението и това лице е било В. М., която теза е кредитирана изцяло от първоинстанционния съд, то би следвало А. още тогава да уведоми полицейските служители, извършващи проверката, че в дружеството има назначено лице, което осъществява тази дейност. Посочват се обясненията на полицейския служител Д. А., че П.А. е бил попитан кой е управител на въпросния клуб, но той не е отговорил по никакъв начин. Твърди се, че това води до извода, че с тези си действия явно е целял да заблуди служителите на МВР. Посочва се, че неправилно Районният съд е кредитирал като доказателство представения от П. А. граждански договор и трудова характеристика към него от 01.08.2022г., сключен между „***“ ЕООД и В. П. М., с който е възложено на последния да изпълнява длъжността „***“. Изразява се становище, че ако този договор е съществувал по време на проверката и по време на адмнистративнонаказателния процес, то би следвало да бъде представен пред адмнистративнонаказващия орган преди издаването наказателното постановление, а не в съдебно заседание едва след издаване на наказателното постановление. Посочва се, че не съществува общодостъпен регистър, където наказващия орган може да провери какви граждански договори са сключени с „***“ ЕООД. Сключването, изменението и прекратяването на трудовият договор се обявява в определени срокове в Националната агенция по приходите, докато гражданският не подлежи на такава регистрация. Въз основа на тези доводи се твърди, че  от страна на управителя на „***“ ЕООД е следвало да се посочат тези правно значими факти и доказателства още в момента на съставянето на акта за административно нарушение, но предвид това че този тип договори не подлежат на регистрация пред държавна институция е възможно този договор да е бил сключен много след констатираното нарушение.

В съответствие с изложеното се твърди, че по никакъв начин не може да се докаже какви задължения са вменени на салонния управител, ако реално е съществувал такъв към 28.08.2022г., както и по време на подписването на кредитирания от РС – Момчилград граждански договор и длъжностната характеристика към него, така и по време на извършената проверка в търговския обект. От направена справка в ТД на НАП Пловдив, офис Кърджали, която е приложена като доказателство по настоящето дело, е видно, че в „***“ ЕООД има двама назначени служители по трудов договор: В. Н. Е. и В. П. М. с код НКПД: ***. Според Национална класификация на професиите и длъжностите този код отговаря на длъжността: ***. В касационната жалба е посочено, че подателят й не смята, че В. П. М., заемащ точно тази длъжност, трябва да следи за пропускателния режим в заведението.

Искането е да се отмени оспореното решение и се постанови друго по същество, с което да се потвърди наказателното постановление на директора на РУ – Кирково като законосъобразно.

В съдебно заседание, редовно призован, касаторът не се явява и не се представлява.

Ответникът – П.И.А., чрез пълномощник, посочва подробни доводи за неоснователност на касационната жалба.

 Представителят на ОП – Кърджали дава заключение за основателност на касационната жалба и неправилност на обжалваното решение на РС – Момчилград.

Касационният съд, след проверка на оспореното решение, констатира следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от страна по а.н.д. № 189/2022 г. по описа на РС – Момчилград, за която оспореното решение е неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество, е основателна по следните съображения:

          С оспореното решение РС – Момчилград е отменил наказателно постановление № 2022- 318- 04- 60/ 10.10.2022г., издадено от ВПД началник на РУ-Кирково при ОДМВР – Кърджали, с което на П.И.А. с ЕГН ********** и адрес: ***, е наложено административно наказание „глоба" в размер на 2 000 лева, на основание чл.45, ал.2 от Закона за закрила на детето, за нарушение на чл.8 ал. 3 и ал.4 от Закона за закрила на детето. Със същото решение ОДМВР – Кърджали е осъдена да заплати на лицето деловодни разноски.

          РС – Момчилград е приел, че субект на наказуемото деяние по чл.45, ал.2 от ЗЗакрД може да бъде не само лицето, което в конкретния случай е позволило в заведението да присъстват лица под 16-годишна възраст, а и управителят - представляващият търговеца, който стопанисва търговския обект, в който са допуснати тези лица.

За да отмени наказателното постановление е приел, че нарушението, за което е съставен акта за установяване на административно нарушение и НП, не е доказано. Приел, че в административнонаказателната преписка не са налични категорични писмени доказателства, с които да се установи кое дружество или едноличен търговец стопанисва заведението „***", в ***, тъй като представените писмени доказателства сочат, че управляваното от жалбоподателя дружество е ползвало под наем ресторант, находящ се в ***, без да е конкретизирано местонахождението като улица и номер ***.Същевременно, в решението е посочено, че  са налице гласни доказателства, които водят до извода, че именно управляваното от П. А. дружество стопанисва заведението и за това по делото няма спор.

РС – Момчилград е определил като спорно обстоятелството  дали П.А. е задължен да следи за посещаването на заведението от непълнолетни лица, и/или такива, непридружени от пълнолетни лица. Приел е, че не става ясно кое е лицето, носещо задължението в тази насока, като тежестта на доказване в административнонаказателното производство лежи върху административнонаказващия орган.Изложил е мотиви, че ако едно лице действително е управител на дружеството, което стопанисва търговския обект, в който е установено нарушението, не го прави автоматично субект на нарушението по чл.45 ал.2 от Закона за закрила на детето, ако не се докаже същият да е присъствал на датата на установеното нарушение в обекта на контрол. Цитирал е нормата на чл.45 ал.2 от ЗЗДетето, която предвижда допускане на дете в търговски обект, в нарушение на изискванията на чл.8 ал.З и ал.4 от Закона, като е приел, че се изисква установяване на конкретно поведение на конкретно лице, което има и качеството на управляващ обекта. В решението се съдържат мотиви, че в случая, с оглед начина на формулиране на разпоредбата на чл.45 ал.2 от ЗЗДетето, не  може да се счете, че се касае до случай на допустителство по смисъла на чл.24 ал.2 от ЗАНН, а се касае до описан случай, в който следва да се ангажира личната отговорност на конкретно лице, според нормата на чл.24 ал.1 от ЗАНН. В оспореното решение е прието, че в дружеството има назначено лице на длъжност „***“, в чиято длъжностна характеристика и в договора за заемане на тази длъжност са посочени задълженията на това лице в самото заведение- и едно от тях е да организира пропускането на клиентите в заведението, т.е. да следи за присъствието на непълнолетни лица също. По тези съображения РС – Момчилград е приел, че не е доказано извършване на описаното в АУАН и НП нарушение от П.И.А. и е отменил наказателното постановление.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно.

Фактическата обстановка е правилно установена от РС – Момчилград, а тя е следната: На 28.08.2022г., около *** часа, при извършена, по сигнал, проверка в търговски обект - „***" в ***, ул.“***“ №**, били установени децата Р. С. Д. с ЕГН **********, М. А. Ч. с ЕГН ********** и Д. Е. М. с ЕГН *********, непридружени от родител или определено от родител за придружител пълнолетно дееспособно лице. За установеното нарушение бил съставен АУАН № 2022-318-04-74/ 26.09.2022 г. срещу П.И.А. – управител на ресторант „***"  и издадено НП № 2022-318-04-60/ 10.10.2022 г. на ВПД началник РУ – Кирково.

АС – Кърджали, в настоящия касационен състав, не споделя извода в проверяваното решение, че П. А. не може да е субект на отговорност по чл.45, ал.2 от ЗЗакрД. Това е така, защото РС – Момчилград е достигнал до този извод като е приел, че от представения Граждански договор, с дата 01.08.2022 г., сключен между „***“ ЕООД и В. П. М., следвало, че последното лице е салонен управител на ресторант „***“ (***). На първо място, този договор е представен в съдебно заседание на 28.11.2022 г. Същият не е с достоверна дата и съпоставен с обясненията на П.А. от 29.08.2022 г. и обясненията на служител в РУ – Кирково Д. Е. А., извършил проверката на 28.08.2022 г. в ресторант „***“, не води до извод, че В. М. е бил *** в ресторант „***“. В обясненията си от 28.08.2022 г. П.А. посочва, че ресторант „***“ се стопанисва и управлява от лицето В. М. От показанията на Д. Е. А. се установява, че П.А. се е намирал в заведението по време на проверката и като са го попитали за непълнолетното дете, което са търсели, не е отговорил нищо. Също така не е отговорил кой е собственик на заведението или управител. Според обясненията в съдебно заседание от 18.11.2022 г. на другия служител в РУ- Кирково, присъствал при извършване на проверката на 28.08.2022 г. – В. Т. М., П.А. бил пред дискотеката.

По изложените съображения АС – Кърджали, в настоящия касационен състав, намира, че касационната жалба е основателна, а обжалваното решение е неправилно, поради което следва да бъде отменено. Делото е изяснено от фактическа страна, поради което спорът следва да се реши по същество, като се потвърди и наказателното постановление, издадено от ВПД началник РУ – Кирково.

При този изход на спора в полза на ОДМВР – Кърджали следва да се присъдят деловодни разноски за двете съдебни инстанции в размер на 160 лв., определени съгласно чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Ето защо и на основание чл. 221, ал.2, предл.2-ро от АПК, във вр. с чл.63в, ал.1 от ЗАНН, Административният съд

         

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Отменя Решение № 3 от 04.01.2023г., постановено по а.н.д. № 189/ 2022 г. на РС – Момчилград, вместо което постановява:

Потвърждава наказателно постановление № 2022- 318- 04- 60/ 10.10.2022г. на ВПД Началник на РУ-Кирково при ОДМВР – Кърджали, с което на П.И.А. с ЕГН ********** и адрес: ***, е наложено административно наказание „глоба" в размер на 2 000 лева, на основание чл.45, ал.2 от Закона за закрила на детето, за нарушение на чл.8 ал. 3 и ал.4 от Закона за закрила на детето.

Осъжда П.И.А. с ЕГН ********** и адрес: *** да заплати на ОДМВР – Кърджали юрисконсултско възнаграждение в размер на 160 лв. (сто и шестдесет лева).

          Решението е окончателно.

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                                2.