Определение по дело №56/2019 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 419
Дата: 28 октомври 2019 г.
Съдия: Галина Драганова Мухтийска
Дело: 20191500900056
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 5 юни 2019 г.

Съдържание на акта

                     О П  Р Е  Д  Е  Л  Е Н  И  Е

 

                                 гр.Кюстендил, 28.10.2019 г.

 

                             Кюстендилският окръжен съд,гражданска колегия І-ви съдебен състав в закрито съдебно заседание проведено на   двадесет и  осми октомври    две хиляди и деветнадесета година от   

 

                                      ОКРЪЖЕН СЪДИЯ:ГАЛИНА МУХТИЙСКА

 

в   качеството си на съдия-докладчик по т.д.№56  по описа за 2019 г. на Окръжен съд-гр.Кюстендил, ,за да     извърши процесуалните действия по чл.374 ГПК , взе предвид следното:

                             

                   В указания   от съда 2-седмичен срок   не е постъпил допълнителен отговор от ответното ТД и предвид допустимостта на предявените искове и  редовно  приключилата   размяна на книжата , следва да извърша процесуалните действия по чл. 374  ГПК  ,поради което

 

                               О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:  

 

              ПРИЕМА по т.д.№ 56  по описа за 2019 г. на Окръжен съд-гр.Кюстендил   приложените писмени доказателства   към исковата му   молба  от ищеца СНЦ”МУЗИКАУТОР”  с БУЛСТАТ ****, със съдебен адрес за призоваване :гр. София, ул.”Княз Борис І” № 162,ет.1 чрез пълномощника му  адвокат Владимир Бакалов от САК:  Извлечение от търговския регистър за МУЗИКАУТОР;Три броя удостоверения за регистрация на ищцовото сдружение в Министерство на културата;Извлечение от търговския регистър за ответника; Извлечение от регистър на МК

 

                         ДОПУСКА след внасянето от ищеца  на депозит  в размер   на 400 лева  и от ответника на 100 лева в 1-седмичен срок от съобщенията им  за това   за възнаграждението на вещото лице да се извърши съдебна  експертиза от в.л.Е. К. Т. от списъка на вещите лица към СГС- специалист по авторско право и интелектуална собственост С ГС,  която    след като се запознае със съдържанието на международните бази данни съответно за идентификация на правоносители I.P.I. и за идентификация на произведения W.I.D, достъп ,до който може да бъде осигурен посредством МУЗИКАУТОР, да даде писмено заключение с  отговори на следните въпроси:

а) кои са авторите на посочените в искова молба музикални произведения (музика и текст) както към момента на извършване на всяко нарушение на посочената дата, така и към датата на предявяване на иска,

б)кои организации за колективно управление на авторски права управляват техните права и имат ли тези организации договори за представителство с ищцовото сдружение;

 

           в/       има ли в Тарифите на ищеца или в нормативни актове определен размер на възнаграждението за еднократното публично използване на музикално произведение и/или критерии за определяне на такова дължимо еднократно възнаграждение?

             ДОПУСКА да се извърши съдебно-счетоводна експертиза от  вещото лице -счетоводител Емилия Костадинова  от   списъка на ОС-Кюстендил ,която след внасяне от страните в 1-седмичен срок от връчването им на  съобщението за това на депозит в размер на 200 лева  от   ответното ЕООД , и от ищеца на 50 лева  да се запознае подборно   със счетоводството на ищеца, в т.ч. издадените фактури на годишна база и сключените във връзка с тях договори за предоставяне на права, да отговори на въпросите:

                    Какъв е размерът на годишното възнаграждение на ищеца, срещу което същият предоставя авторски права за озвучаване на търговски обекти от вида и размерите на процесния, и на територията на провинцията и Благоевград?

                    Какъв е съответният размер на възнаграждението, полагащо се на автора за процесния брой и вид произведения, мястото на което се твърди, че са възпроизведени и времето, за което те ще бъдат възпроизведени, изчислено на база средно дневно и почасово възнаграждение, изчислено на база годишното такова, срещу което ищецът предоставя права на трети лица за озвучаване на аналогични търговски обекти, като се вземе предвид и обема произведения, за които ищецът предоставя права срещу годишно възнаграждение? Има ли в Тарифите на ищеца или в нормативни актове определен размер на възнаграждението за еднократното публично използване на музикално произведение и/или критерии за определяне на такова дължимо еднократно възнаграждение?

                    ДОПУСКА до разпит  по един свидетел на всяка една от страните  при режим на довеждане от страна на ищеца за установяване  обстоятелствата   използувани ли са били на посочените в исковата   молба   процесни произведения в снек-бар”Дрийм Хаус.  

                       На осн.чл.374, ал.2 ГПК във вр.с чл.146 ГПК съобщава на страните проекта на доклада по делото:

                       1.Обстоятелства , от които произтичат претендираните права и възражения:

                        а/ на ищеца СНЦ”МУЗИКАУТОР”  с БУЛСТАТ ****.Ищецът твърди,че МУЗИКАУТОР“ е сдружение, регистрирано по Закона за юридическите лица с нестопанска цел и като организация за колективно управление на авторски права (ОКУП) по Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), по смисъла на чл. 406 от ЗАПСП /ДВ. бр.14 от 20.02.2015г./, съответно чл. 946, във вр. с § 24. (1) от Преходните и заключителни разпоредби на ЗАПСП /ДВ. бр.28 от 29.03.2018г./. Сдружението е вписано като ОКУП в регистъра на Министерството на културата (МК) под Ш 1/13.01.1994г. и пререгистрирано със заповед на министъра на културата съобразно удостоверение за регистрация № 62-00- 0152/27.10.2011г. и удостоверение Nq У-62/05.09.2014г.

                        Ответното „Горова 2017" ЕООД с ЕИК ****със седалище и адрес на управление:гр.Кюстендил, ул.ж.к.”Румена войвода”,бл.6,вх.”А, ап.3, представлявано от управителя си л.й.г.е търговско дружество, което стопанисва обекти, в които публично се използват музикални произведения и свързани с тях литературни произведения (текстове) от репертоара на ищеца без надлежно отстъпени за този вид използване авторски права.

             На 19.08.2018 г. в снек-бар „Dream House”, който се намира в гр. Кюстендил, бул. „България” 16, стопанисван от ответното дружество, са изпълнени публично посредством озвучаване на запис следните песни:

            1. “IF I EVER FALL IN LOVE” /Иф Ай Евър фол ин лов/ ~ Shai /Шай/

Композитор и автор на текста: MARTIN CARL Е /Мартин Карл Й/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР

             2. “I'M NOT IN LOVE” /Айм hot hh лов/ - Ten CC /Тен Си Сн/

Композитор и автор на текста: GOULDMAN GRAHAM KEITH /Гулдман Греъм Кейт/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: STEWART ERIC MICHAEL /Стюърт Ерик

_ Майкъл/, член на английското дружество PRS, представляван от   МУЗИКАУТОР

               3. “IT S A HEARTACHE” /Ид ъ хартейк/ - Bonnie Tyler /Бонн Тайлър/

Композитор и автор на текста: SCOTT RONNIE /Скот Рони/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: WOLFE STEVE /Уолфи Стийв/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

              4. “KAYLEIGH /Кейдей/ (LIVE AT AHOY SPORTSPALACE, ROTTERDAM, 29ТН SEPTEMBER 1995)” /Лайв ат Ахой Сиортсналас, Ротердам/ - Marillion /Мерилнън/

Композитор и автор на текста: DICK DEREK WILLIAM /Дик Дерек Уилям/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: KELLY MARK COLBERT /Кели Марк Колбърт/, член на английското дружество PRS, представляван от

Композитор и автор на текста: MOSLEY IAN FRANCESKO /Моузли Иън Франческо/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: ROTHERY STEVEN THOMAS /Ротъри Стивън Томас/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: TREWAVAS PETER JOHN /Трюъвас Питър Джон/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР

           5“KILLING ME SOFTLY WITH HIS SONG” /Кидинг ми софтли уит хнз сонг/ - Roberta Flack /Роберта Флак/

Композитор и автор на текста: FOX CHARLES /Фокс Чарлз/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗНКАУТОР Композитор и автор на текста: GIMBEL NORMAN /Гимбъл Норман/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР.

          6. “LICENCE TO KILL*’ /Лайсънс то кил/ - Gladys Knight /Гладис Найт/

Композитор и автор на текста: AFANASIEFF WALTER N / Афанасиев Уолтър Ен/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР

Композитор и автор на текста: BARRY JOHN /Бари Джон/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: BRICUSSE LESLIE /Брикюз Леели/, член на американското дружество BMI, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: COHEN JEFFREY Е /Коен Джефри И/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: NEWLEY ANTHONY /НЮЛИ АНТЪНИ/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: WALDEN NARADA MICHAEL /Уолдън Нарада Майкъл/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР.

           7. ТАКЕ ON МЕ /Тейк он мн/ - A-На /А-ха/

Композитор и автор на текста: FURUHOLMEN MAGNE /Фурухолмен Магне/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: HARKET MORTEN /Харкет Мортен/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: WAAKTAAR PAL /Уаактаар Пал/, член на английското дружество PRS, представляван от МУЗИКАУТОР.

          8. THIS IS THE LIFE/Дис ис дъ дайф/ - Wendy & Lisa /Уенди енд Лиса/

Композитор и автор на текста: BELL KRIS Е /Бел Крие И/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: COLEMAN LISA /Колман Лиса/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР Композитор и автор на текста: MELVOIN WENDY /Мелвин Уенди/, член на американското дружество ASCAP, представляван от МУЗИКАУТОР.

           9. WE'VE GOT TONIGHT /Уив гот тунайт/ - Elkie Brooks /Елки Брухс/

Композитор и автор на текста: SEGER ROBERT CLARK /Зегър Робърт Кларк/, член на английското дружество PRS,  представляван от МУЗИКАУТОР.

                Посочените по-горе автори са членове на посочените организации за колективно управление на авторски права, които сдружение МУЗИКАУТОР, на основание чл.94с от ЗАПСП, представлява на територията на Република България и отстъпва правата им за използване на музика на техните произведения на тази територия. В поддържания публичен регистър на контролния спрямо ОКУП държавен орган - МК на официалнатата му страница                                                                                                                            

в интернет са вписани съответните чуждестранни организации за колективно управление на авторски права, с които сдружение МУЗИКАУТОР има сключени договори за взаимно представителство, Видно от регистъра, извлечения от който са приложени към настоящата искова молба, сред тези ОКУП са и процесните (ASCAP, PRS, BMI).

       С цел използването на музикални произведения с уредени авторски права, МУЗИКАУТОР сключва договори с различни категории ползватели, въз основа на които дава разрешение от името на своите членове и на членовете на сродните дружества за използването на техните произведения. Сред ползвателите по смисъла на §2, т. 6 от ПРЗ на ЗАПСП са и питейни заведения, заведенията за хранене, търговски обекти и всякакви публични места, където се използват произведения за озвучаването им, без значение дали това озвучаване се извършва посредством изпълнения „на живо” или техен звукозапис. За тази цел ползвателите следва да имат сключени писмени договори по чл, 58 от ЗАПСП за предварително отстъпени авторски права със съответните правоносители директно или чрез организацията за колективно управление, която управлява съответната категория права в държавата, в която се осъществява използването.

          Разпоредбите на чл. 35 и чл. 58 от ЗАПСП във връзка с чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП изискват използването на произведения да се осъществява въз основа на отстъпени права. Отстъпването на авторски права следва да се извършва въз основа на договори, с които се уговарят условията за съответния вид използване и размера на дължимото възнаграждение.

          Съобразно чл. 19 от ЗАПСП възнаграждение за права се дължи както за всеки вид използване, така и за всяко поредно използване на съответното произведение от същия вид.

Ответното дружество Торова 2017" ЕООД няма отстъпени права да използва гореописаните произведения, но въпреки това е ползвало процесиите произведения за озвучаване на своя обект, с което е нарушило нормата на чл.18, ал. 2, т. 3, предл. 2 от ЗАПСП и е причинило вреди на описаните по-горе правоносители, тъй като в резултат на неговите действия, носителите на права са лишени от възнагражденията за своя творчески труд.Претендира за осъждането на „Горова 2017" ЕООД, ЕИК: ****да  му заплати сумата от общо 9 000 лв. (девет хиляди лева), представляваща обезщетение за претърпени вреди (под формата на пропуснати ползи) поради нарушаване на правата на авторите - членове на сродните дружества за колективно управление на права, представлявани на територията на Република България от сдружение МУЗИКАУТОР върху всеки от самостоятелните обекти по смисъла на чл.З, ал.1, т. 1 и т. 2 от ЗАПСП, включен във всяка песен, а именно: по 500 лв. (петстотин лева) за музиката и по 500 лв. (петстотин лева) за текста (литературното произведение), свързан с музиката в тези песни,ведно със законната лихва върху тази сума от предявяването на иска до окончателното й изплащане,както и за присъждане на всички съдебно-деловодни разноски,вкл. и платеното адв.възнаграждение.  Посочил е и банкова сметка ***: УНИКРЕДИТ БУЛБАНК

IBAN: ***: UNCRBGSF,по която да  му бъдат изплатени сумите.

            Счита,че по отношение размера на дължимото обезщетение следва да се приложи чл. 95а, ал. 1, т, 1 от ЗАПСП, тъй като няма достатъчно данни за размера на иска предвид липсата на установени критерии и нормативни изисквания за определянето на възнаграждения за еднократното публично изпълнение чрез запис в публично заведение за хранене на всяко отделно произведение от горните - музика или текст. Не са регламентирани и такива минимални възнаграждения, а освен това не може да се установи как този вид използване на едно произведение се е отразило на приходите на ответника.

 

       Иска на  осн.чл. 95б,т.6 ЗАПСП за своя сметка  да разгласи диспозитива на съдебното решение в два всекидневника и в определено от съда часови пояс на телевизионна оранизация с национална значение.   

 

                        

                        б/ на ответното ТД     ЕООД

          В отговора на исковата молба управителят на ответното оспорва допустимостта на исковете  , тъй като не става ясно от исковата молба дали ищецът упражнява свои или чужди права на иск.В исковата молба не е посочено авторите и изпълнителите на всяко едно от произведенията граждани на коя държава са, с оглед преценката за формата на упълномощаването на ищеца по смисъла на чл.94а1, ал.2 от ЗАПСП, което също е въпрос по допустимостта на иска. Липсва конкретна индивидуализация на носителите на авторските права. Исковата молба е нередовна, тъй като не става ясно в какво се изразяват твърдените за претърпени вреди под формата на пропуснати ползи, и от какво произтича всяка от тях, т.е. с какво  ответното ТД е попречило на ищеца или авторите и изпълнителите, които представлява, да реализират печалба, при положение, че   за процесния период  то не би сключило договор с ищеца при никакви условия.В исковата молба не е посочено на кого следва да се платят обезщетенията.

        По същество оспорва  предявените искове като неоснователни както по основание така и по размер. Оспорва  всички фактически и правни твърдения и основания в исковата молба, на които се основават исковете, в това число, но не само: обективните събития, които се твърди, че са настъпили на процесната дата, и юридическите факти относно правата на третите лица върху произведенията и делегирането на права на ищеца, описани в исковата молба. Твърди, че на посочената дата и място в търговския обект на дружеството  не са възпроизвеждани публично посочените в исковата молба музикални произведения, а още по-малко по волята на дружеството ми. Противопоставя се  на прилагането нормата на чл.95а, ал.1, т.1 от ЗАПСП, тъй като тя е приложима само при липса на достатъчно данни за размера на вредата, какъвто не е процесният случай. Ищецът предоставя права за ползване на музикални произведения срещу годишна такса и въз основа брой места. Именно на тази база може да се определи дневната, почасовата и минутната такса, а от там и размерът на пропуснатата полза - таксата, която ищецът би получил, ако бе предоставил права на ответника.

             Оспорва  начинът на установяване авторите и изпълнителите на произведенията от страна на свидетеля и достоверността на използваните методи.

             Признава допустимостта само на искането за приемане на у-нието за регистрация на ищеца,но оспорва твърденията му,че те удостоверяват представителните му права по отношение на процесните автори изпълнители.Възразява срещу допустимостта на останалите доказателствени искания  и в случай а допускане на свидетели на страната на ищеца заявява искане за допускане на реципрочен брой свидетели  и на ответната страна за установяване,че  на посочените в исковата молба дата и място не са били възпроизвеждани процесните музикални произведения, и че такива не биха могли да бъдат възпризведени въобще.

             Заявява доказателствено искане за допускане на съдебно-счетоводна експертиза, вещото лице по която след подборно запознаване със счетоводството на ищеца, в т.ч. издадените фактури на годишна база и сключените във връзка с тях договори за предоставяне на права, да отговори на въпросите:

                    Какъв е размерът на годишното възнаграждение на ищеца, срещу което същият предоставя авторски права за озвучаване на търговски обекти от вида и размерите на процесния, и на територията на провинцията и Благоевград?

                    Какъв е съответният размер на възнаграждението, полагащо се на автора за процесния брой и вид произведения, мястото на което се твърди, че са възпроизведени и времето, за което те ще бъдат възпроизведени, изчислено на база средно дневно и почасово възнаграждение, изчислено на база годишното такова, срещу което ищецът предоставя права на трети лица за озвучаване на аналогични търговски обекти, като се вземе предвид и обема произведения, за които ищецът предоставя права срещу годишно възнаграждение?

            Искането  му за експертиза е във връзка с възражението  , че не е приложима нормата на чл.95а, ал.1, т.1 от ЗАПСП, тъй като на база на годишната такса, се определя пропорционално таксата за периода, за който се ползват произведенията, и на база това може да се определи почасовата и таксата за времето на възпроизвеждане на процесиите произведения, именно която може да служи като основа за определяне на размера.

                    В допълнителната искова молба ищецът пояснява,че активната му процесуална и материално правна  легитимация произтичат от закона-чл.95в от ЗАПСП и сочи константна съдебна практика на САС.Счита,че я е доказал  с  представените по делото официални удостоверителни документи, а именно - Удостоверение за регистрация (3 бр.) в ИК, свидетелстващи за правомощията на ищцовото сдружение, както и вписванията в публичния регистър на Министерство на културата по чл. 94г от ЗАПСП.Пояснява,че исковата му молба е редовна и допустима и  ищец по делото, на основание чл. чл. 95в от ЗАПСП е ..МУЗИКАУТОР", ЕИК: ****, в качеството му на ОКУП и имено на него следва да се изплатят евентуално присъдените по делото суми при пълно или частично уважаване на иска. Заявява,че нормата на чл. 95а, ал. 1, т. 1 от ЗАПСП е пряко приложима и се отнася именно за случаи, като процесния, защото не съществува определено възнаграждение за еднократно публично изпълнение чрез запис на музикално произведение, нито съществуват критерии за определянето на такова.Оспорва допустимостта  на доказателствените искания на ответника, а в случай,че се назначи СЧЕ  иска тя да бъде допълнена със следния въпрос:Има ли в Тарифите на ищеца или в нормативни актове определен размер на възнаграждението за еднократното публично използване на музикално произведение и/или критерии за определяне на такова дължимо еднократно възнаграждение?                          

                         

             2. правната квалификация на правата, претендирани от ищеца, на насрещните права и възраженията на   ответника:

          а/ на ищеца:

          Предявените   комулативно и обективно съединени искове от  „МУЗИКАУТОР", ЕИК: ****, гр. София, ул. „Будапеща" № 17, ет.4, представлявано от И.Д.- Изпълнителен директор, чрез пълномощника адв. Владимир Бакалов, САК са с правна квалификация по 95а във вр. с чл.95 от ЗАПСП и чл.95,ал.1,т.6 от ЗАПСП.

           3. Кои права и кои обстоятелства се признават:

            Няма права и обстоятелства,които да се признават от страните.

                        4.Липсват обстоятелства,които да не се нуждаят  от доказване, с изключение на публикуваните в партидите на двете ТД от АпВ-ТР.

                        5.Разпределение на доказателствената тежест:

                         На  осн.чл.154,ал.1 ГПК   ищецът  следва   да установи фактите и обстоятелствата ,от  които основава  претенциите си  против ответното ЕООД по 95а във вр. с чл.95 от ЗАПСП и чл.95,ал.1,т.6 от ЗАПСП.

                        Съдът предоставя възможност на страните в 1-седмичен срок от връчването им настоящето определение да изложат становището си във връзка с  проекто- доклада по делото, както и да предприемат съответните процесуални действия. Ако в изпълнение на предоставената им възможност страните не направят доказателствени искания, те губят възможността да направят това по-късно, освен в случаите по чл. 147 ГПК.

      ПРЕДУПРЕЖДАВА   на осн.чл.41,ал.1 ГПК  страната,     която отсъства повече от един месец от адреса, който е съобщила по делото или на който веднъж й е връчено съобщение,че  е длъжна да уведоми съда за новия си адрес. Същото задължение имат и законният представител, попечителят и пълномощникът на страната, а при неизпълнение на това задължение  следва последицата по чл.41,ал.2 ГПК- всички съобщения се прилагат към делото и се смятат за връчени.

      

                   НАСРОЧВА т.д.№ 56 по описа на КОС за 2019 г.   в открито съдебно заседание за 03.12. 2019 година  от 12  часа, с призоваване на страните   и вещите лица   ,като към призовките им се приложи препис от настоящето определение .

      Определението е окончателно.

 

                                      ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: