Решение по дело №3765/2023 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 36
Дата: 2 февруари 2024 г.
Съдия: Тодор Минов
Дело: 20235530203765
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 декември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 36
гр. Стара Загора, 02.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и трети януари през две хиляди
двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Тодор Минов
при участието на секретаря Деяна Ив. Генова
като разгледа докладваното от Тодор Минов Административно наказателно
дело № 20235530203765 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Обжалвано е наказателно постановление № 963 от 04.10.2023
година на Заместник Кмета на Община Стара Загора /Упълномощен със
заповед № 10-00-20/09.01.2023 година/, с което на М. Т. М., ЕГН **********,
на основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара
Загора е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 250
/двеста и петдесет/ лева за нарушение по чл.6, ал.1 от същата Наредба.
В жалбата и в хода на съдебните прения, се излагат съображения
за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление, като се
моли съда, същото да бъде отменено изцяло.
Въззиваемият, редовно и своевременно призован – не изпраща
представител в открито съдебно заседание, не взима становище по жалбата.
Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на
жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе
предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:
Жалбата е подадена в срок и същата е ОСНОВАТЕЛНА.
На жалбоподателя М. е съставен Акт за установяване на
административно нарушение № 29607/20.05.2023 г., за това, че на 20.05.2023
1
г. около 10.30 часа в кв. Дъбрава, в южната част на селото, от къща използва
озвучителна система, възпроизвеждаща силна музика и пиротехнически
изделия (пиратки), с което си действие нарушава тишината и спокойствието
на живущите в близост граждани
Въз основа на този акт за установяване на административно
нарушение е издадено обжалваното наказателно постановление, в което
нарушението е описано и квалифицирано така, както е в акта.
Съгласно разпоредбата на чл.6, ал.1 от Наредбата за спазване на
обществения ред в Община Стара Загора, се забранява викането, пеенето и
шумния говор, както и използването на музикални инструменти, озвучителни
системи и други електронни устройства, възпроизвеждащи музика, говор или
шум на открито или в частни имоти, както и в/на пътни превозни средства,
смущаващи обществения ред или спокойствието на обитателите на околните
жилищни сгради за времето на цялото денонощие. При допуснато нарушение
в тази насока в разпоредбата на чл.29, ал.1 от същата Наредба е предвидено
административно наказание – „глоба” в размер до 5000 лева.
На жалбоподателя, на основание чл.29, ал.1 от Наредба за
обществени ред в Община Стара Загора е наложено административно
наказание – „глоба” към минималния предвиден в закона размер от 250 лева.
В хода на съдебното следствие, за изясняване на някои
обстоятелства по делото се събраха и гласни доказателства.
При съвкупната преценка на всички събрани по делото
доказателства – писмени и гласни, съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление е незаконосъобразно по следните съображения:
На първо място следва да се посочи, че в АУАН и в НП не е
посочено коректно мястото на извършване на нарушението. Съгласно чл. 42,
ал.1, т.3 и чл. 57, ал.1, т.5 ЗАНН, АУАН, съответно издаденото на основание
на последния НП следва да съдържат място на извършване на нарушението. В
цитирания АУАН е посочено, че нарушението е извършено „ в кв. Дъбрава, в
южната част на селото, в къща“. Съгласно §5., т. 10 от ДР на ЗУТ, „квартал“ е
урегулирана територия, ограничена от улици или от улици и граници на
урбанизирана територия, която обхваща един или повече поземлени имоти.
От цитираното легално определение следва, че квартал е част от
урбанизирано място на територията на държавата. В АУАН, не е посочено, от
2
кое населено място е част кв. Дъбрава, а допълнението „…в южната част на
селото“ създава противоречие дали актосъставителят е възприел кв. Дъбрава
като „село“ или като част от някое непосочено в административно-
наказателната преписка село. Едва при издаване на наказателното
постановление е добавено населеното място, към което принадлежи кв.
Дъбрава, но приложението на разпоредбата на чл. 53, ал.2 ЗАНН не може да
санира порока допуснат в АУАН. Допуснатото нарушение на процесуалните
правила относно задължителното съдържание на АУАН и НП е съществено,
доколкото е довело до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя,
поради което представлява самостоятелно основание за отмяна на
наказателното постановление. В допълнение – „къща в южната част на
селото“ не индивидуализира в достатъчна степен мястото на извършване на
нарушението, т.к. елементи от състава на разглежданото административно
нарушение е неговото местоположение по географски и юридически
признаци „на открито“ и/ или „в частни имоти“. Така съдът намира от една
страна – нередовност на АУАН и НП от формална страна, а от друга за
недоказан елемент от фактическия състав на административното нарушение.
На следващо място следва да се има предвид, че разпоредбата на
чл. 6, ал.1 от Наредбата за Обществения ред в Община Стара Загора съдържа
в себе си фактически състав на резултатно административно нарушение.
Неговия противоправен резултат се изразява в смущаване обществения ред
или в смущаване на спокойствието на обитателите на околните жилищни
сгради. Всяко административно нарушение носи отделни, индивидуални за
себе си общественоопасни последици. Абстрактното посочване в АУАН и в
НП „нарушава тишината и спокойствието на живущите в близост граждани“,
не покрива критериите за пълнота и конкретност на административното
обвинение, тъй като не са посочени в конкретика лицата, чието спокойствие е
нарушено /отделно нарушаването на тишината не е част от противоправния
резултат на същото административно нарушение/. Нещо повече – в хода на
съдебното следствие в настоящото производство беше разпитан св. Х. А. М.,
посочен от служителите на ОД на МВР като подател на сигнала за силна
музика на процесната дата. От разпита на свидетеля не се установи
нарушаване на спокойствието му на процесната дата . Длъжностните лица,
които са установили силната музика не спадат в категорията „обитатели на
околни сгради“, следователно е ирелеванта тяхната субективна преценка за
3
нивата на шума в конкретния случай. Не се събраха и доказателства по
отношение нарушаване на обществения ред, разгледан като система от
обществени отношения, гарантиращи нормалното функциониране на
обществото. По този начин следва да се приеме за недоказан още един
елемент от фактическия състав на административното нарушение – неговият
противоправен резултат. За използването на пиротехнически изделия от
страна на жалбоподателя не се събраха каквито и да е доказателства по
делото, но е необходимо да се посочи, че същото използване не попада сред
изброените изпълнителни деяния в разпоредбата на чл. 6, ал.1 от Наредбата
за Обществения ред.
Не са и без значение допълнителните обективни обстоятелства,
установени в хода на проверката на служителите на ОД на МВР –
установената музика е била възпроизведена от „радио или касетофон“ в 10.30
часа /през деня/. При така установените обстоятелства и незначителността на
вредните последици, процесното нарушение съдържа по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от
такъв вид, поради което същото се явява маловажен случай по смисъла на § 1.
т. 4 ЗАНН, поради което е била приложима разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.
С оглед на гореизложеното Старозагорският районен съд намира,
че обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно, следва
да бъде отменено.
Воден от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 963 от 04.10.2023 година
на Заместник Кмета на Община Стара Загора /Упълномощен със заповед №
10-00-20/09.01.2023 година/, с което на М. Т. М., ЕГН **********, на
основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора
е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 250 /двеста и
петдесет/ лева за нарушение по чл.6, ал.1 от същата Наредба, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в
четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните пред
Административен съд град Стара Загора.
4
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
5