Определение по дело №49/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2555
Дата: 30 октомври 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180700049
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№ 2555

 

гр.Пловдив, 30 . 10 . 2023г.

 

Административен съд - Пловдив, VI  състав, адм.д. № 49/2023г., в закрито заседание на тридесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав :

 

        Административен съдия : Здравка Диева

 

В срока за произнасяне по същество на спора, след преглед на приетите по делото доказателства и заключенията по двете СТЕ, се констатира необходимост от отговор на поставен въпрос в обхвата на СТЕ от лице със специални знания – пътен инженер.

Алекс - 2020 ЕООД, гр.Пловдив, обжалва Решение № 521/24.11.2022г. на Общински съвет – Пловдив за одобряване на окончателен проект за изменение на Общия устройствен план на гр.Пловдив /ОУП/ ведно с устройствени зони, устройствени показатели и правила и нормативи за прилагане, в частта за ПИ с идентификатори 56784.539.17, 56784.539.18, 56784.539.19, 56784.539.20, 56784.539.21, 56784.539.22 и 56784.539.23 по КККР, гр.Пловдив, намиращи се на територията на кв.2а по плана на кв.Югоизточна промишлена зона. В жалбата е посочено, че дружеството е сред лицата по чл.127 ал.13 ЗУТ, тъй като всички имоти са засегнати от изграждане на обекти – публична общинска собственост на общината, а именно предвиждания за разширение на бул.Цар Симеон Велики – от север на имотите и ул.Нестор Абаджиев от юг на имотите, както и от промяна на устройствената зона, в която попадат тези имоти.

В хода на делото е представено становище от процесуалния представител на ответника, в което се поддържа /л.271, 272/ във вр. с твърденията в жалбата, че с обжалваното решение не се предвижда разширение на бул.Цар Симеон Велики и ул.Нестор Абаджиев, доколкото подобно разширение може да бъде предмет на конкретен ПУП, а ОУП показва единствено разположението на улиците и тяхната категория. В писмено становище по същество адв.И. заяви, че според заключенията са предвидени прилежащи улици от северозапад и югоизток на имотите, но те не са новопредвидени с обжалваното изменение на ОУП, а са били предмет на предвижданията на ОУП от 2007г., като на следващо място – не се установява с категоричност, че тези улици биха засегнали имотите. Твърди се, че доколкото ОУП поради същността си не конкретизира трасето на улиците, то въпросът дали те биха преминали през имотите на жалбоподателя и биха засегнали правата им е предмет на конкретизация при изработването на ПУП.

Според първата СТЕ : ПИ 17 е предвиден за разширение на бул.Цар Симеон Велики, като попада в зона Ц3, определена с ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП – 2022г. със зона Соп.; ПИ 18 представлява УПИ III-437, Пп, попада в зона Ц3 по ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП-2022г. със зона Соп; ПИ 19 представлява УПИ II-437, Пп, попада в зона Ц3 по ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП-2022г. със зона Соп; ПИ 20 - предвиден за разширение на бул.Цар Симеон Велики, като попада в зона Ц3, определена с ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП – 2022г. със зона Соп; ПИ 21 - представлява УПИ I-437, обществено-обслужваща, производствена и складова дейност, попада в зона Ц3 по ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП-2022г. със зона Соп; ПИ 22 – предвиден за нова улица с габарит 30,50м между нови осови точки 584а, 32 и 12а, попада в зона Ц3, определена с ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП – 2022г. със зона Соп. За имотите на жалбоподателя в обхвата на Заповед № ОА-1278/06.08.2004г. е посочено, че 2 бр. са с предназначение производствена и складова дейност, 1 бр. с предназначение обществено-обслужваща, производствена и складова дейност и 4 бр. – за комуникация : ПИ 17 и ПИ 20 са предвидени за разширение на бул.Цар Симеон Велики; ПИ 22 и ПИ 23 са предвидени за нова улица с габарит 30,50м. между нови осови точки 584а, 32 и 12а. На въпрос – дали с устройствена зона Соп по изменението на ОУП са предвидени обекти от обхвата на чл.103а ал.1 ЗУТ – публична държавна собственост или публична общинска собственост, както и с цел защита на обществените интереси, в.л. е посочило, че в обхвата на зона Соп попадат имоти, предназначени за разширение на бул.Цар Симеон и ул.Нестор Абаджиев, предвидени „още в действащите ПУП-ове към дата на одобряване на изменението на ОУП.” – това са ПИ 17 и ПИ 20 – за разширение на бул.Цар Симеон Велики; ПИ 22 и ПИ 23 – за нова улица с габарит 30,50м между нови осови точки 584а, 32 и 12а. На въпрос - за ПИ – собственост на жалбоподателя с изменението на ОУП предвидено ли е изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, вкл. установяват ли се ограничения на собствеността с цел защита на обществени интереси – експертът е посочил, че в ПИ 17, 20, 22 и 23 са предвидени изграждане на обекти, които по предназначение са публична собственост на държавата или общината, но тези проекти са изготвени преди изменението на ОУП 2022г.

В обобщение според отговорите на въпроси 1, 7 и 10, които са от значение за преценката за допустимост на жалбата : в обхвата на зона Соп попадат четири ПИ на жалбоподателя /17, 20, 22, 23/, предназначени за разширение на бул.Цар Симеон Велики и ул.Н.Абаджиев, предвиждането за което е по действащ ПУП, а не по изменението на ОУП.; с изменението на ОУП не е предвидено изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, вкл. не се установява ограничение на собствеността с цел – защита на обществени интереси, тъй като предвиденото разширение на ул.Цар Симеон Велики и предвиждането за нова улица между осови точки 584а, 32 и 12а, са отпреди изменението на ОУП.

Според втората СТЕ : Съгласно ТКС към ОУП – 2007г. от северозапад на имотите на жалбоподателя е предвидена улица III клас с габарит 29,50м. и от югоизток улица IV клас с габарит 17,50м. /Приложение № 3 към СТЕ/. Съгласно изменение на ТКС към изменение на ОУП 2022г. от северозапад на имотите на жалбоподателя е завишен класа на улицата на III 2х3 клас на 33 м. и от югоизток е предвидена нова улица III 2+2 мин. 19м. Тези улици са от първостепенната улична мрежа и представляват обекти по см. на чл.103а ал.1 ЗУТ. Експертът не е посочил засягат ли се имоти на жалбоподателя от изменението на ТКС към изменението на ОУП – 2022г. и кои. СТЕ счита, че има промяна във вида на предназначението, които произлиза от вида на устройствената зона /предназначение на сградите в зоната/ и съответно устройствените показатели, които се променят спрямо зоната, както и в завишения клас на новопредвидените улици от първостепенната улична мрежа, прилежащи на имотите на жалбоподателя, от което се увеличава габарита на напречния им профил. С позоваване на чл.104 ал.3 ПУП, експертът е посочил, че не може да се произнесе дали и колко новопредвидените улици от първостепенната улична мрежа ще засегнат имотите на жалбоподателя. СТЕ не може конкретно да се произнесе – промяната в класа на прилежащите от северозапад и от югозапад улици и промяната на габарита им, налагат ли ограничение на собствеността на жалбоподателя /чл.103а ал.3 ЗУТ/.

С устройствена зона СОП по изменението на ОУП не са предвидени обекти от обхвата на чл.103а ал.1 ЗУТ – публична държавна или публична общинска собственост, както и с цел защита на обществени интереси, но обекти от обхвата на чл.103а ал.1 ЗУТ – публична общинска собственост са предвидени в изменението на ТКС към изменението на ОУП от 2022г. Към СТЕ са приложени извлечения от ОУП 2007г., от изменението на ОУП 2022г., ведно с извлечения от ТКС към ОУП 2007г. и към изменението на ОУП 2022г. /л.413-416/.

При изслушване на повторната СТЕ /съдебно заседание от 19.09.2023г., л.417 и сл./, експертът заяви, че увеличението на габарита на улиците ще бъде конкретизирано с ПУП и не може да потвърди дали имотите на жалбоподателя се засягат. В.Л. потвърди, че улиците, чиито габарит и класове са променени - не се въвеждат за първи път с изменението на ОУП, а ги има в ОУП от 2007г. На въпрос дали може да се каже с категоричност дали промяната в габарита ще засегне имотите на жалбоподателя, в.л. посочи, че ТКС е схема, която дава само трасето и габарити на улиците. След това тя се прилага с ПУП. Трасето ще се детайлизира с ПУП, но размерите би трябвало да отговарят на ТКС. Посочено бе във вр. със стр.6 от заключението относно имотите, които са за улица, че улиците по ТКС към изменението на ОУП тангират /”се допират”/ от север и от юг на имота и по действащ ОУП от 2007г. Улиците тангират от север и от юг на имотите на жалбоподателя, но по ОУП от 2007г. северната улица е III клас, а по изменението северната улица е също трети клас, но 2х3 платна и южната улица, която тангира по ОУП от 2007г. е IV клас, а по ОУП от 2022г. става III клас 2+2 – приложение 3 и 4 към СТЕ.

Предвид констатациите на двете СТЕ се съобрази, че неразделна част от изменението на ОУП-Пловдив са Правила и нормативи за прилагане на ОУП на община Пловдив /чл.2 ал.2 от същите, л.45 гръб; л.45 и сл./. Правилата и нормативите определят изисквания към последващото подробно устрйствено планиране – чл.3 ал.2 т.5 от същите. Глава трета от Правилата и нормативите е наименувана „Последващо подробно устройствено планиране. Общи изисквания към подробните устройствени планове”. В чл.50 е посочено, че при изработването на нови подробни устройствени планове се предвиждат Мерки за рехабилитация, реконструкция и/или доизграждане на мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, като – т.1 : по отношение елементите на комуникационно-транспортната система се прилагат изискванията и оразмерителните параметри, определени в настоящия ОУПО и относимата нормативна уредба.

Заданието за изменение на ОУП включва транспортно - комуникационна система /ТКС/ – т.10 /л.201, л.235/, но не съдържа оразмерителни параметри за елементите на комуникационно-транспортната система. ТКС като част от заданието не съдържа конкретни оразмерителни параметри, които да са определени в изменението на ОУП по отношение елементите на комуникационно-транспортната система. В диск, съдържащ се в плик с номерация по делото – 270, се съдържат приложения към оспореното решение и в план-схема на ТКС е посочено, че е прогноза 2040г. По отношение ПУМ /л.25 и сл. от файла в диска/ е посочено, че е налице функционална класификация – II клас /градски магистрали, в обхвата на които не е бул.Цар Симеон Велики и III клас /районни артерии/ - основна част от уличната мрежа, IV клас – главни улици. Във файл р.521 Приложения том II са отразени общи профили на класовете улици във вр. с остойностяване цени за изграждането им, но отсъстват конкретни параметри за оразмеряване на разширение на улици, вкл. не е посочено предвидено разширение.

При заявяване на доказателственото искане за СТЕ /заявление, л.273, т.2/ адв.С. поясни, че е поискал допускане на комплексна СТЕ с участие на пътен инженер във вр. с един от въпросите - дали ПИ се засягат от предвиждането за улиците, като предостави преценка на съда. Възприето бе, че пътен инженер ще бъде назначен при необходимост – във вр. със съдържанието на СТЕ /първо съдебно заседание, л.275 и сл., т.2/.

Съобразно посочените от представителя на ответника Определение на ВАС № 9116/02.10.2023г. и Определение № 9193/03.10.2023г. – „Когато с план за изменение на устройствен план, е предвидено отреждане, което е идентично с това по изменяния /предходния/ план, макар това предвиждане да е категорията на изброените в чл. 127, ал. 13 от ЗУТ, за собствениците на имотите не възниква право на оспорване. Такова право би възникнало ако едва с изменението на ОУП за първи път се засягаха непосредствено имотите им по смисъла на посочената правна норма.”, предвид изложеното и с оглед текста на чл.127 ал.13 ЗУТ, регламентиращ предпоставките за допустимост на жалбата, като чл.103а ал.1 ЗУТ касае предпоставки за основателност на оспорването, следва извод за необходимост от СТЕ с експерт – пътен инженер, който след преглед на документацията по делото относно ТКС /текстови и графични материали, както и дискове в плик с номерация 294, т.2 – опис : папка P521_2022_приложения към решение /л.297 гръб – папка : КСТ, План-схема на комуникационно-транспортна система/ и в плик 270, т.1/ - да отговори на следните въпроси :

- в кой документ или файл от конкретен диск се съдържа информация за ТКС към изменението на ОУП 2022г. и какво предвижда конкретното изменение на ТКС от северозапад на имотите на жалбоподателя /според втора СТЕ - завишен класа на улицата на III 2х3 клас на 33 м./ и от югоизток на имотите на жалбоподателя /според СТЕ - предвидена е нова улица III 2+2 мин. 19м./;

- посредством съпоставка между извлечения от ТКС към ОУП 2007г. и към изменението на ОУП 2022г. /л.413-416/ да се посочи какво предвижда всяка ТКС /по ОУП и по изменението на ОУП/ - има ли разлика, в какво се изразява разликата, вкл. – при изменението на ОУП предвижда ли се разширение на съществуващите улици/булевард от северозапад и югоизток на имотите на жалбоподателя – посредством завишаване класа им и предвижда ли се нова улица и кое е нейното местоположение или разширението е предвидено с ПУП за имотите на жалбоподателя, одобрени преди и след одобряване на ОУП – 2007г., както и - какво означава синята прекъсната линия, преминаваща през територията, образувана от процесните ПИ и по-конкретно – през кои ПИ преминава – Приложение № 4 към втората СТЕ, л.416; в ТКС към изменението на ОУП налице ли е завишен клас на предвидените улици от първостепенната улична мрежа, прилежащи на имотите на жалбоподателя от северозапад и югоизток и ако е така – със завишаване класа на улиците, увеличава ли се габарита на напречния им профил, като при завишен клас и увеличен габарит налице ли е навлизане в ПИ на жалбоподателя – в кои и в каква част или изцяло, като се има предвид СТЕ – втора, според която улиците са прилежащи на имотите от север и от юг и същите тангират с имотите;

- вр. с чл.50 от Правилата и нормативите за прилагане изменението на ОУП /л.55 гръб/, в който е посочено, че при изработването на нови подробни устройствени планове се предвиждат Мерки за рехабилитация, реконструкция и/или доизграждане на мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, като – т.1 : по отношение елементите на комуникационно-транспортната система се прилагат изискванията и оразмерителните параметри, определени в настоящия ОУПО и относимата нормативна уредба /с аргументиране на отговорите и с изискванията на Наредба № РД-02-20-2 от 20.12.2017г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии, както и с Наредба № 8/2001г. за обема и съдържанието на устройствените планове – раздел Втори от глава Пета – „План-схема на комуникационно-транспортната система към ОУП на градовете със землищата им и на селищните образувания с национално значение”, чл. 27 ал.2, чл.32 т.10, чл.33, вкл. с Приложение № 1 – Изработване на ОУП – т.3, 3.3, 3.7 и Приложение № 2, таблица 1, 0.6 Транспортно-комуникационни елементи/ – в кой документ се съдържат „изискванията и оразмерителните параметри, определени в настоящия ОУПО” и какви са те по отношение ПИ на жалбоподателя и в частност – за завишения клас на улицата на III 2х3 клас на 33 м. от северозапад на имотите на жалбоподателя и за предвидената от югоизток нова улица III 2+2 мин. 19м., вкл. според оразмерителните параметри има ли навлизане при завишения клас на улиците в имоти на жалбоподателя и в кои конкретно, както и каква част от конкретни имоти се засяга или се засягат изцяло;

Мотивиран с изложеното и на основание чл.144 АПК във връзка с чл.253 ГПК,  съдът

 

О П Р Е Д Е Л И  :

 

Отменя протоколно определение от 10.10.2023г., с което е даден ход по същество на производството по адм.д.№ 49 / 2023г.

Насрочва делото за разглеждане в ОЗ на 21 .11.2023г. – 14.30ч., за която дата и час да се призоват страните.

Указва на страните възможност за поставяне на въпроси към допълнителна СТЕ със специалист – пътен инженер, в съдебно заседание.

Препис от определението да бъде изпратен на страните.

 

 

Административен съдия :