О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 2555
гр.Пловдив, 30 . 10 . 2023г.
Административен
съд - Пловдив, VI състав, адм.д. №
49/2023г., в закрито заседание на тридесети октомври през две хиляди двадесет и
трета година в състав :
Административен съдия : Здравка Диева
В срока за произнасяне по същество на спора, след преглед
на приетите по делото доказателства и заключенията по двете СТЕ, се констатира
необходимост от отговор на поставен въпрос в обхвата на СТЕ от лице със
специални знания – пътен инженер.
Алекс - 2020 ЕООД, гр.Пловдив, обжалва
Решение № 521/24.11.2022г. на Общински съвет – Пловдив за одобряване на
окончателен проект за изменение на Общия устройствен план на гр.Пловдив /ОУП/
ведно с устройствени зони, устройствени показатели и правила и нормативи за
прилагане, в частта за ПИ с идентификатори 56784.539.17, 56784.539.18,
56784.539.19, 56784.539.20, 56784.539.21, 56784.539.22 и 56784.539.23 по КККР,
гр.Пловдив, намиращи се на територията на кв.2а по плана на кв.Югоизточна
промишлена зона. В жалбата е посочено, че дружеството е сред лицата по чл.127
ал.13 ЗУТ, тъй като всички имоти са засегнати от изграждане на обекти –
публична общинска собственост на общината, а именно предвиждания за разширение
на бул.Цар Симеон Велики – от север на имотите и ул.Нестор Абаджиев от юг на
имотите, както и от промяна на устройствената зона, в която попадат тези имоти.
В хода на делото е представено становище от процесуалния
представител на ответника, в което се поддържа /л.271, 272/ във вр. с
твърденията в жалбата, че с обжалваното решение не се предвижда разширение на
бул.Цар Симеон Велики и ул.Нестор Абаджиев, доколкото подобно разширение може
да бъде предмет на конкретен ПУП, а ОУП показва единствено разположението на
улиците и тяхната категория. В
писмено становище по същество адв.И. заяви, че според заключенията са
предвидени прилежащи улици от северозапад и югоизток на имотите, но те не са
новопредвидени с обжалваното изменение на ОУП, а са били предмет на предвижданията
на ОУП от 2007г., като на следващо място – не се установява с категоричност, че
тези улици биха засегнали имотите. Твърди се, че доколкото ОУП поради същността
си не конкретизира трасето на улиците, то въпросът дали те биха преминали през
имотите на жалбоподателя и биха засегнали правата им е предмет на конкретизация
при изработването на ПУП.
Според първата СТЕ : ПИ 17 е предвиден
за разширение на бул.Цар Симеон Велики, като попада в зона Ц3, определена с
ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП – 2022г. със зона Соп.; ПИ 18
представлява УПИ III-437,
Пп, попада в зона Ц3 по ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП-2022г. със
зона Соп; ПИ 19 представлява УПИ II-437, Пп, попада в зона Ц3 по ОУП-2007г., сменена в
изменението на ОУП-2022г. със зона Соп; ПИ 20 - предвиден за разширение на бул.Цар
Симеон Велики, като попада в зона Ц3, определена с ОУП-2007г., сменена в
изменението на ОУП – 2022г. със зона Соп; ПИ 21 - представлява УПИ I-437, обществено-обслужваща,
производствена и складова дейност, попада в зона Ц3 по ОУП-2007г., сменена в
изменението на ОУП-2022г. със зона Соп; ПИ 22 – предвиден за нова улица с
габарит 30,50м между нови осови точки 584а, 32 и 12а, попада в зона Ц3,
определена с ОУП-2007г., сменена в изменението на ОУП – 2022г. със зона Соп. За
имотите на жалбоподателя в обхвата на Заповед № ОА-1278/06.08.2004г. е
посочено, че 2 бр. са с предназначение производствена и складова дейност, 1 бр.
с предназначение обществено-обслужваща, производствена и складова дейност и 4
бр. – за комуникация : ПИ 17 и ПИ 20
са предвидени за разширение на бул.Цар Симеон Велики; ПИ 22 и ПИ 23 са
предвидени за нова улица с габарит 30,50м. между нови осови точки 584а, 32 и
12а. На въпрос – дали с устройствена
зона Соп по изменението на ОУП са предвидени обекти от обхвата на чл.103а ал.1 ЗУТ – публична държавна собственост или публична общинска собственост, както и
с цел защита на обществените интереси, в.л. е посочило, че в обхвата на зона
Соп попадат имоти, предназначени за разширение на бул.Цар Симеон и ул.Нестор
Абаджиев, предвидени „още в действащите ПУП-ове към дата на одобряване на
изменението на ОУП.” – това са ПИ 17 и ПИ 20 – за разширение на бул.Цар Симеон
Велики; ПИ 22 и ПИ 23 – за нова улица с габарит 30,50м между нови осови точки
584а, 32 и 12а. На въпрос - за ПИ – собственост на жалбоподателя с изменението
на ОУП предвидено ли е изграждане на обекти – публична собственост на държавата
или общината, вкл. установяват ли се ограничения на собствеността с цел защита
на обществени интереси – експертът е посочил, че в ПИ 17, 20, 22 и 23 са
предвидени изграждане на обекти, които по предназначение са публична
собственост на държавата или общината, но тези проекти са изготвени преди
изменението на ОУП 2022г.
В обобщение според отговорите на
въпроси 1, 7 и 10, които са от значение за преценката за допустимост на жалбата
: в обхвата на зона Соп попадат четири ПИ на жалбоподателя /17, 20, 22, 23/,
предназначени за разширение на бул.Цар Симеон Велики и ул.Н.Абаджиев, предвиждането
за което е по действащ ПУП, а не по изменението на ОУП.; с изменението на ОУП не
е предвидено изграждане на обекти – публична собственост на държавата или
общината, вкл. не се установява ограничение на собствеността с цел – защита на
обществени интереси, тъй като
предвиденото разширение на ул.Цар Симеон Велики и предвиждането за нова улица
между осови точки 584а, 32 и 12а, са отпреди изменението на ОУП.
Според втората СТЕ : Съгласно ТКС към
ОУП – 2007г. от северозапад на имотите на жалбоподателя е предвидена улица III
клас с габарит 29,50м. и от югоизток улица IV клас с габарит 17,50м.
/Приложение № 3 към СТЕ/. Съгласно
изменение на ТКС към изменение на ОУП 2022г. от северозапад на имотите на
жалбоподателя е завишен класа на улицата на III 2х3 клас на 33 м. и от югоизток
е предвидена нова улица III 2+2 мин. 19м. Тези улици са от първостепенната
улична мрежа и представляват обекти по см. на чл.103а ал.1 ЗУТ. Експертът не е
посочил засягат ли се имоти на жалбоподателя от изменението на ТКС към
изменението на ОУП – 2022г. и кои. СТЕ счита, че има промяна във вида на
предназначението, които произлиза от вида на устройствената зона
/предназначение на сградите в зоната/ и съответно устройствените показатели,
които се променят спрямо зоната, както и в завишения клас на новопредвидените
улици от първостепенната улична мрежа, прилежащи на имотите на жалбоподателя,
от което се увеличава габарита на напречния им профил. С позоваване на чл.104
ал.3 ПУП, експертът е посочил, че не може да се произнесе дали и колко
новопредвидените улици от първостепенната улична мрежа ще засегнат имотите на
жалбоподателя. СТЕ не може конкретно да се произнесе – промяната в класа на прилежащите
от северозапад и от югозапад улици и промяната на габарита им, налагат ли
ограничение на собствеността на жалбоподателя /чл.103а ал.3 ЗУТ/.
С устройствена зона СОП по изменението
на ОУП не са предвидени обекти от обхвата на чл.103а ал.1 ЗУТ – публична
държавна или публична общинска собственост, както и с цел защита на обществени
интереси, но обекти от обхвата на чл.103а ал.1 ЗУТ – публична общинска
собственост са предвидени в изменението на ТКС към изменението на ОУП от 2022г.
Към СТЕ са приложени извлечения от ОУП 2007г., от изменението на ОУП 2022г.,
ведно с извлечения от ТКС към ОУП 2007г. и към изменението на ОУП 2022г.
/л.413-416/.
При изслушване на повторната СТЕ /съдебно заседание от
19.09.2023г., л.417 и сл./, експертът заяви, че увеличението на габарита на
улиците ще бъде конкретизирано с ПУП и не може да потвърди дали имотите на
жалбоподателя се засягат. В.Л. потвърди, че улиците, чиито габарит и класове са
променени - не се въвеждат за първи път с изменението на ОУП, а ги има в ОУП от
2007г. На въпрос дали може да се каже с категоричност дали промяната в габарита
ще засегне имотите на жалбоподателя, в.л. посочи, че ТКС е схема, която дава само трасето и габарити на улиците. След това
тя се прилага с ПУП. Трасето ще се
детайлизира с ПУП, но размерите би трябвало да отговарят на ТКС. Посочено
бе във вр. със стр.6 от заключението относно имотите, които са за улица, че улиците
по ТКС към изменението на ОУП тангират /”се допират”/ от север и от юг на имота
и по действащ ОУП от 2007г. Улиците тангират от север и от юг на имотите на
жалбоподателя, но по ОУП от 2007г. северната улица е III клас, а по изменението
северната улица е също трети клас, но 2х3 платна и южната улица, която тангира
по ОУП от 2007г. е IV клас, а по ОУП от 2022г. става III клас 2+2 – приложение
3 и 4 към СТЕ.
Предвид констатациите на двете СТЕ се съобрази, че
неразделна част от изменението на ОУП-Пловдив са Правила и нормативи за
прилагане на ОУП на община Пловдив /чл.2 ал.2 от същите, л.45 гръб; л.45 и сл./.
Правилата и нормативите определят изисквания към последващото подробно
устрйствено планиране – чл.3 ал.2 т.5 от същите. Глава трета от Правилата и нормативите
е наименувана „Последващо подробно устройствено планиране. Общи изисквания към
подробните устройствени планове”. В чл.50 е посочено, че при изработването на
нови подробни устройствени планове се предвиждат Мерки за рехабилитация,
реконструкция и/или доизграждане на мрежите и съоръженията на техническата
инфраструктура, като – т.1 : по отношение елементите на
комуникационно-транспортната система се прилагат изискванията и оразмерителните
параметри, определени в настоящия ОУПО и относимата нормативна уредба.
Заданието за изменение на ОУП включва транспортно - комуникационна
система /ТКС/ – т.10 /л.201, л.235/, но не съдържа оразмерителни параметри за
елементите на комуникационно-транспортната система. ТКС като част от заданието
не съдържа конкретни оразмерителни параметри, които да са определени в
изменението на ОУП по отношение елементите на комуникационно-транспортната
система. В диск, съдържащ се в плик с номерация по делото – 270, се съдържат приложения
към оспореното решение и в план-схема на ТКС е посочено, че е прогноза 2040г.
По отношение ПУМ /л.25 и сл. от файла в диска/ е посочено, че е налице
функционална класификация – II клас /градски магистрали, в обхвата на които не
е бул.Цар Симеон Велики и III
клас /районни артерии/ - основна част от уличната мрежа, IV клас – главни
улици. Във файл р.521 Приложения том II са отразени общи профили на класовете улици във
вр. с остойностяване цени за изграждането им, но отсъстват конкретни параметри
за оразмеряване на разширение на улици, вкл. не е посочено предвидено
разширение.
При заявяване на доказателственото
искане за СТЕ /заявление, л.273, т.2/ адв.С. поясни, че е поискал допускане на
комплексна СТЕ с участие на пътен инженер във вр. с един от въпросите - дали ПИ
се засягат от предвиждането за улиците, като предостави преценка на съда.
Възприето бе, че пътен инженер ще бъде назначен при необходимост – във вр. със
съдържанието на СТЕ /първо съдебно заседание, л.275 и сл., т.2/.
Съобразно посочените от представителя
на ответника Определение на ВАС №
9116/02.10.2023г. и Определение № 9193/03.10.2023г. – „Когато с план за
изменение на устройствен план, е предвидено отреждане, което е идентично с това
по изменяния /предходния/ план, макар това предвиждане да е категорията на
изброените в чл. 127, ал. 13 от ЗУТ, за собствениците на имотите не възниква
право на оспорване. Такова право би възникнало ако едва с изменението на ОУП за
първи път се засягаха непосредствено имотите им по смисъла на посочената правна
норма.”, предвид изложеното и с оглед текста на чл.127 ал.13 ЗУТ, регламентиращ
предпоставките за допустимост на жалбата, като чл.103а ал.1 ЗУТ касае
предпоставки за основателност на оспорването, следва извод за необходимост от
СТЕ с експерт – пътен инженер, който след преглед на документацията по делото
относно ТКС /текстови и графични материали, както и дискове в плик с номерация
294, т.2 – опис : папка P521_2022_приложения към решение /л.297 гръб – папка :
КСТ, План-схема на комуникационно-транспортна система/ и в плик 270, т.1/ - да
отговори на следните въпроси :
-
в кой документ или
файл от конкретен диск се съдържа информация за ТКС към изменението на ОУП
2022г. и какво предвижда конкретното изменение на ТКС от северозапад на имотите
на жалбоподателя /според втора СТЕ - завишен класа на улицата на III 2х3 клас
на 33 м./ и от югоизток на имотите на жалбоподателя /според СТЕ - предвидена е
нова улица III 2+2 мин. 19м./;
-
посредством
съпоставка между извлечения от ТКС към ОУП 2007г. и към изменението на ОУП
2022г. /л.413-416/ да се посочи какво предвижда всяка ТКС /по ОУП и по
изменението на ОУП/ - има ли разлика, в какво се изразява разликата, вкл. – при
изменението на ОУП предвижда ли се разширение на съществуващите улици/булевард
от северозапад и югоизток на имотите на жалбоподателя – посредством завишаване
класа им и предвижда ли се нова улица и кое е нейното местоположение или
разширението е предвидено с ПУП за имотите на жалбоподателя, одобрени преди и
след одобряване на ОУП – 2007г., както и - какво означава синята прекъсната
линия, преминаваща през територията, образувана от процесните ПИ и по-конкретно
– през кои ПИ преминава – Приложение № 4 към втората СТЕ, л.416; в ТКС към
изменението на ОУП налице ли е завишен клас на предвидените улици от
първостепенната улична мрежа, прилежащи на имотите на жалбоподателя от
северозапад и югоизток и ако е така – със завишаване класа на улиците,
увеличава ли се габарита на напречния им профил, като при завишен клас и
увеличен габарит налице ли е навлизане в ПИ на жалбоподателя – в кои и в каква
част или изцяло, като се има предвид СТЕ – втора, според която улиците са
прилежащи на имотите от север и от юг и същите тангират с имотите;
-
вр. с чл.50 от
Правилата и нормативите за прилагане изменението на ОУП /л.55 гръб/, в който е
посочено, че при изработването на нови подробни устройствени планове се
предвиждат Мерки за рехабилитация, реконструкция и/или доизграждане на мрежите
и съоръженията на техническата инфраструктура, като – т.1 : по отношение
елементите на комуникационно-транспортната система се прилагат изискванията и
оразмерителните параметри, определени в настоящия ОУПО и относимата нормативна
уредба /с аргументиране на отговорите и с изискванията на Наредба № РД-02-20-2 от 20.12.2017г. за планиране и
проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии, както и с Наредба № 8/2001г. за обема и
съдържанието на устройствените планове
– раздел Втори от глава Пета – „План-схема на комуникационно-транспортната
система към ОУП на градовете със землищата им и на селищните образувания с
национално значение”, чл. 27 ал.2, чл.32 т.10, чл.33, вкл. с Приложение № 1 –
Изработване на ОУП – т.3, 3.3, 3.7 и Приложение № 2, таблица 1, 0.6
Транспортно-комуникационни елементи/ – в кой документ се съдържат
„изискванията и оразмерителните параметри, определени в настоящия ОУПО” и какви
са те по отношение ПИ на жалбоподателя и в частност – за завишения клас на
улицата на III 2х3 клас на 33 м. от северозапад на имотите на жалбоподателя и за
предвидената от югоизток нова улица III 2+2 мин. 19м., вкл. според
оразмерителните параметри има ли навлизане при завишения клас на улиците в
имоти на жалбоподателя и в кои конкретно, както и каква част от конкретни имоти
се засяга или се засягат изцяло;
Мотивиран с изложеното и на основание
чл.144 АПК във връзка с чл.253 ГПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
Отменя протоколно определение от 10.10.2023г.,
с което е даден ход по същество на производството по адм.д.№ 49 / 2023г.
Насрочва
делото за разглеждане в ОЗ на 21 .11.2023г.
– 14.30ч., за която дата и час да се призоват страните.
Указва
на страните възможност за поставяне на въпроси към допълнителна СТЕ със
специалист – пътен инженер, в съдебно заседание.
Препис
от определението да бъде изпратен на страните.
Административен съдия :