Решение по дело №2469/2019 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 12 февруари 2020 г.)
Съдия: Мария Димитрова Каранашева
Дело: 20192230102469
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №1138

 

                               Гр.Сливен, 24.10.2019 г.

 

                               В ИМЕТО НА НАРОДА

   Сливенски районен съд, гражданско отделение, VІІ-ми състав в публично съдебно заседание на втори октомври, през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: Мария Каранашева

 

при участието на секретаря Добринка Недкова

като разгледа докладваното гр.д.№ 2469  по описа за 2019 г.,

на Сливенски районен съд,

за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

В исковата молба ищеца твърди, че работи като държавен служител на длъжност командир на отделение в ОД на МВР Сливен с местоизпълнение на служебните си задължения в териториалната структура на ответника РУ Нова Загора.Сочи се, че ищецът осъществява служебните си задължения на сменен режим по предварително утвърден месечен график на смените.Твърди се, че  работното му време се изчислява за отчетен периос, който към исковия период е бил тримесечен от 1.04.2018г. до 30.06.2018г.съгласно актуалната редакция на чл.187,ал.3 от ЗМВР.Сочи се, че през второто тримесечие на 2018г. ищецът е положил извънреден труд, който не  му е заплатен от работодателя и до настоящия момент.Твърди се, че ищецът е положил 40часа извънреден труд и за положените часове извънреден труд е бил съставен протокол рег.№306р-10859 от 3.07.2018г. на РУ Нова Загора.Въпреки изготвения протокол ответника отказва да заплати положените часове извънреден труд с мотив, че бланката на протокола не е съобразена със заповед на директора на ОД на МВР от 2018г.Сочи се, че грешка в протоколирането не освобождава ответника от задължението му за заплащане на извънреден труд.Сочи се, че ищецът няма никакво отношение към отчитането и документирането на труда в РУ Нова Загора

            Поискано е да бъде осъден ответника да заплати на ищеца възнаграждение за положен извънреден труд  в размер на 306.80лв  за периода от 1.04.2018г. до 30.06.2018г., лихва за забава в размер на 24.97лв върху главницата за периода от 26.07.2018г. до 14.05.2019г., законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба.

Съдът е квалифицирал предявения главен иск за заплащане на ответника на сумата от 306.80лв за  положен, но незаплатен извънреден труд, като такъв с правно основание чл.187, ал.5 т.2,вр.ал.6 от ЗМВР  .

Съдът е  квалифицирал акцесорния иск за мораторна лихва в размер 24.97 лв като такъв с правно основание чл.86 от ЗЗД за заплащане на обезщетение за забавеното плащане на главницата в размер на законната лихва за забава, считано от датата на падежа на й и до предявяване на исковата молба.

            Указано е на ищеца, че доказателствената тежест по отношение на твърденията му, работи като държавен служител на длъжност командир на отделение в ОД на МВР Сливен с местоизпълнение на служебните си задължения в териториалната структура на ответника РУ Нова Загора, че е положил извънреден труд в размер на 40часа за второто тримесечие на 2018г., е негова.

            В едномесечния срок за отговор, отговор от ответника  е постъпил.Оспорени са изцяло предявените искове като неоснователни и недоказани.Твърди се, че ищецът е полагал труд  при неправилно разпределение на работните смени в организираните месечни графици и въпреки забраната да се надвишава нормалната продължителност на работното време,въведена в чл.14,ал.3 от Наредба №8121з-776/29.06.2016г.Сочи се, че директорът на ОД на МВР Сливен е възложил на съответните длъжностни лица, в случая началник РУ Нова Загора да отговарят за разпределението и организирането на труда и работните смени, но не и в нарушение на правилата, разписани в ЗМВР и цитираната по-горе наредба.Твърди се, че полагането на извънреден труд  става по разпореждане на директорите на ОД по предложение на началниците на съответните структурни звена с писмена заповед.А в случаите, когато работата над редовното време е разпоредена устно писмена заповед се издава в първия работен ден, следващ деня, в който е положен труда, но не по-късно от 5работни дни след полагането му.Оспорени са твърденията на ищеца за дължимост на претендираната сума, като се сочи че директора на ОД на МВР Сливен не е отказал плащането на положените часове и няма откъде да знае, че е положен труд над нормата  при съставянето на съответните графици.Посочено е че за да бъдат начислени към трудовото възнаграждение и съответно заплатени положените часове за отработеното време от държавни служители работещи на смени протоколът следва да бъде утвърден от зам.директора на ОД на МВР и едва след това  се предоставя на съответното финансово звено и звено Човешки ресурси.Сочи се, че протокол рег.№306р-10859 от 3.07.2018г. на РУ Нова Загора е регистриран в деловодството на РУ Нова Загора, но не е утвърден и не е представен във финансовото звено.направено е възражение, че ищецът неправилно иска превръщането на положения нощен труд в дневен с коефицент 1.143 и зачитането му за извънреден труд.Сочи се, че правилото за превръщане на нощните часове в дневни е с цел да се определи така възнаграждението на работника или служителя и в тези случаи работника или служителя не работи извънредно.Твърди се, че разпоредбата на чл.9,ал.2  на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата

Поискано е да бъде отхвърлени предявените осъдителни искове за заплащане на извънреден труд като неоснователни и недоказани и да бъдат присъдени на ответника направените по делото разноски.           

Указано е  на ответника, че доказателствената тежест по отношение на твърденията му, че не дължи заплащането на ищеца на извънреден труд, е негова.

В съдебно заседание ищецът, редовно призована, не се явява. Адвокат пълномощника й Н.П. моли да бъдат уважени предявените искове и да бъдат присъдени на доверителката му направените по делото разноски. Подробни съображения развива в писмена защита.

В съдебно заседание ОД на МВР Сливен, редовно призовани, явява се юриск.Борнавска която моли  да бъдат отхвърлени предявените искове като неоснователни и недоказани и да й бъдат присъдени направените по делото разноски –юрисконсулстко възнаграждение по НЗПП.Подробни съображения развива в писмена защита.

С протоколно определение от 2.10.2019г. е допуснато изменение на предявения осъдителен иск за възнаграждение за положен извънреден труд, да се счита предявен за сумата от 544.77лв, а иска за мораторна лихва да се счита предявен за сумата от 35лв

Съдът на основание чл.235, ал.2 от ГПК  след като обсъди становището на страните и представените и приети по делото писмени  доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

         От справка за заеманите длъжности от Р.Ж.Р.,***, се установява, че е постъпил като стажант от 17.12.2012г. в ОД на МВР Сливен, полицай /ВПА/ в група  Охрана на обществения ред, сектор Охранителна полиция от 28.08.2013г. РУП Нова Загора,  полицай /ВПА/ в група  Охрана на обществения ред, сектор Охранителна полиция от 1.04.2014г. РУП Нова Загора,  командир на отделение в група  Охрана на обществения ред, сектор Охранителна полиция от 17.02.2015г. РУ Нова Загора.

С заповед от 18.05.2017г. на директора на ОД на МВР Сливен е предвидено в раздел ІV, че отчитането на отработеното време, времето на разположение, както и на положен труд извън работно време, между 22.00 и 6.00 и на официални празници е регламентирано раздел V на наредба№8121 з-776/29.07.2016г. В чл.2, ал.3 от заповедта е предвидено, че положения труд извън редовното работно време и положените дежурства от държавните служители, работещи на ненормиран работен ден се отчитат в часове за месеца, през който са положени с протокол приложение №2 към чл.24, ал.1 от наредба№8121 з-776/29.07.2016г.Протоколът се изготвя от ръководителя на звеното, за пето число на месеца следващия период. И се утвърждава от заместник директора на ОДМВР Сливен до десето число на месеца.За отчитането на положения труд се съставят протоколи съответно за сектори ПКП,ПИП и НТЛ, общ за отдел Охранителна полиция, общ за отдел Разследване, РУ-Сливен, Нова Загора, Котел и Твърдица и т.н.Работното време на държавни служители, работещи  на смени, се изчислява и отчита в часове, сумирано за тримесечен период в протокол приложение №1 към чл.18,ал.3 и чл.23.,ал.1 от наредба№8121 з-776/29.07.2016г.

С заповед №8121 з-1429/23.11.2017г. за определяне на размерите на допълнителните възнаграждения за полагане на труд през нощта между 22.00 и 6.00часа, за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, условията и реда за тяхното изплащане на държавните служители в МВР в чл.1 е предвидено, че за всеки отработен час през нощта или част от него между 22.00часа и 6.00часа на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0.25лв

 С заповед от 3.04.2018г. на директора на ОД на МВР Сливен е предвидено в раздел ІV, че отчитането на отработеното време, времето на разположение, както и на положен труд извън работно време, между 22.00 и 6.00 и на официални празници е регламентирано раздел V на наредба№8121 з-776/29.07.2016г. В чл.2, ал.3 от заповедта е предвидено, че положения труд извън редовното работно време и положените дежурства от държавните служители, работещи на ненормиран работен ден се отчитат в часове за месеца, през който са положени с протокол приложение №2 към чл.24, ал.1 от наредба№8121 з-776/29.07.2016г.Протоколът се изготвя от ръководителя на звеното, за пето число на месеца следващия период. И се утвърждава от заместник директора на ОДМВР Сливен до десето число на месеца.За отчитането на положения труд се съставят протоколи съответно за сектори ПКП,ПИП и НТЛ, общ за отдел Охранителна полиция, общ за отдел Разследване, РУ-Сливен, Нова Загора, Котел и Твърдица и т.н.Работното време на държавни служители, работещи  на смени, се изчислява и отчита в часове, сумирано за тримесечен период в протокол приложение №1 към чл.18,ал.3 и чл.23.,ал.1 от наредба№8121 з-776/29.07.2016г.

            От протокол за отчитане на отработеното време между 22.00-6.00 часа, времето на разположение и положения труд по време на официални празници в РУ-Нова Загора за месец април 2018г. се установява, Р.Ж.Р. има 56 часа отработеното време между 22.00-6.00 часа.

От протокол за отчитане на отработеното време между 22.00-6.00 часа, времето на разположение и положения труд по време на официални празници в РУ-Нова Загора за месец май 2018г. се установява, Р.Ж.Р. има 88 часа отработеното време между 22.00-6.00 часа.

От протокол за отчитане на отработеното време между 22.00-6.00 часа, времето на разположение и положения труд по време на официални празници в РУ-Нова Загора за месец юни 2018г. се установява, Р.Ж.Р. има 72 часа отработеното време между 22.00-6.00 часа.

От протокол за положен труд от държавни служители, работещи на смени в РУ Нова Загора за периода 1.04.2018г. до 30.06.2018г. се установява, че Р.Ж.Р. има общо отработени 480часа по график, при норма за периода 440часа,като часовете му за компенсиране с възнаграждение са в размер на 40часа.

От протокол за положен по заповед труд извън работно време от държавни служители, работещи на смени в РУ Нова Загора за периода от 1.04.2018г. до 30.06.2018г., се установява, че на Р.Ж.Р. са определени за компенсиране с възнаграждение 3часа.

От справка от ОД на МВР Сливен се установява, че Р.Ж.Р. е ползвал платен годишен отпуск в размер на 5дни платен годишен отпуск за периода  от 1.04.2018г. до 30.06.2018г.

От справка от ОД на МВР Сливен се установява, че Р.Ж.Р. за периода  от 1.04.2018г. до 30.06.2018г. е бил с основна заплата 818лв.

От справка от ОД на МВР Сливен се установява, че Р.Ж.Р. за периода  от 1.04.2018г. до 30.06.2018г. няма данни за обезщетения за болнични.

От назначената и изпълнена съдебно икономическа експертиза се установява, че  незаплатените часове положен извънреден труд са 40часа, а при втория вариант с преобразуване на нощните отработени часове към дневни с коефицент 1.143 положените часове извънреден труд са 71часа.В заключението е посочено, че за положените 40 часа извънреден труд работодателя дължи 206.80лв брутно възнаграждение, за положените 71часа извънреден труд Р.Ж.Р. следва да получи брутно възнаграждение в размер на 544.57лв.Мораторната лихва  за 40 часа извънреден труд е в размер на 22.08лв.,а за положените 71часа извънреден труд е в размер на 39.21лв

Съдът кредитира изцяло заключението на вещото лице като обективно, безпристрастно и компетентно изпълнено.

            Съдът приема горната фактическа обстановка като ясна и непротиворечива от събраните по делото писмени и гласни доказателства, които са непротиворечиви и кореспондират помежду си.

 Въз основа на така приетата за установена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.

По предявения главен осъдителен иск с правно основание чл.187, ал.5 т.2,вр.ал.6 от ЗМВР  за осъждане на ОДМВР Сливен да заплати на Р.Ж.Р. сумата от 544.77 лв., представляваща трудово възнаграждение за положен извънреден труд за периода от 1.04.2018 г. до 30.06.2018 г.  В разпоредбата на чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР  в сила от 27.06.2014 г., в която е предвидено, че държавните служители в МВР при работа извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсират с възнаграждение за извънреден труд до 70 часа на тримесечен период за служителите, работещи на смени и  ал. 7 е предвидено, че извънредния труд не може да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно.Пряко и непосредствено задължение на работодателя е да заплати положения извънреден труд от работника или да го компенсира с отпуск.

     Спорния по делото въпрос е дали при определянето на възнаграждението на ищеца  на нощния труд, през процесния период, са приложими Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно които при сумирано изчисляване на работното време 7 часа нощен труд се приравняват на 8 часа дневен труд, за да се достигне до заявения в исковата молба коефициент от 1,143/чл. 9, ал. 2 от наредбата/. Последният се определя с просто пресмятане, като нормална продължителност от 8 часа дневен труд се раздели на нормалната продължителност от 7 часа нощен труд или 8:7=1.143.

В чл. 179, ал. 1 от ЗМВР е предвидено, че на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., с което се разрешава спора по делото дали процесното възнаграждение има характер на допълнително. Регламентирано е от закона като допълнително възнаграждение. Вторият спорен въпрос по делото е дали процесният нощен труд е извънреден, поради противоречивите регламентации на прилаганите в процесния период подзаконови нормативни актове следва да се разреши съобразно дадените в ЗМВР и КТ легални определение, които съвпадат с етимологията на двете прилагателни имена-извънреден и нощен. Извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време/чл. 143, ал. 1 от КТ/. Нощният труд се полага през нощта от 22,00 до 6,00 часа, съобразно чл. 179, ал. 1 от ЗМВР и аналогично, нощен е трудът, който се полага от 22,00 ч. до 06,00 ч., визирано в чл. 140, ал. 2 от КТ. С нормата на чл. 179, ал. 4 от ЗМВР е предвидено, че извън допълнителните възнаграждения по ал. 1 и по чл. 178, ал. 1 на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните служители от МВР, в която хипотеза попада и заплащането на процесното допълнително възнаграждение за нощен труд.

Условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения по чл. 179, ал. 1 от ЗМВР се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер-с негова заповед, по регламентацията на ал. 2 от същата разпоредба. В чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., с които е предвидено, че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Това означава, че за целия процесен период съотношението между дневен и нощен труд е като 1 към 1(8 часа нощен труд, равни на 8 часа дневен труд). Размерът на възнаграждението е бил определен с издадените от министъра на вътрешните работи заповед №8121з-1429/23.11.2017 г., като за целия процесен период за всеки отработен час или за част от него между 22,00 и 6,00 часа на държавните служители, включително ищеца  е било изплащано допълнително възнаграждение за нощен труд, в размер на 0,25 лева на час.

Разпоредбата на  чл. 179, ал. 2 от ЗМВР  противоречи на разпоредбата на  чл. 188, ал. 2 от ЗМВР, която предвижда, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда/КТ/. Специалната закрила сама по себе си включва действието на разпоредбите на по-високия нормативен акт по отношение на лицата за които е предвидена, за да се осъществи. Изразява се в правото на държавните служители от системата на МВР да работят при условията на нощен труд, предвидени в КТ. По предвиждането на чл. 15, ал. 3 от Закона за нормативните актове, ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт. В конкретния случай, горепосочената наредба и заповед на министъра на вътрешните работи, за определянето на размера на допълнителното възнаграждение за нощен труд определят по-ниска стойност от КТ, респективно наредбата която е предвидил с действието си, при сумарно отчитане на работното време, поради което процесното допълнително възнаграждение следва да бъде определено по предвижданията на нормативния акт от по-висока степен/чл. 188, ал. 2 от ЗМВР/, именно КТ.

 Нормата на 187, ал. 3 от ЗМВР предвижда, че работното време на тези държавни служители, които работят на смени или дежурства, се изчислява сумирано за тримесечен период. Допълнителното възнаграждение е било начислявано и изплащано помесено, в размер на 0,25 лева на час, а не при сумирано отчитане за тримесечните периоди.

По следващия спорен въпрос, а именно направеното възражение от работодателя, че вземането не е станало изискуемо, поради непредставяне на протокол-приложение №1 от 3.07.2018г.Съдът приема направеното възражение за неоснователно.Вземанията на ищеца за извънреден труд са станали изискуеми с изтичането на второто тримесечие на 2018г. и от м.07.2018г. положения извънреден е следвало да бъде заплатен на ищеца.Ирелевантно за производството е дали определено длъжностно лице не е представило протокола за положения извънреден труд в изискуемата форма на съответния орган –това не се отразява върху изискуемостта на вземането

От заключението на съдебно-счетоводна експертиза, се установява, че за процесния период от 01.04.2018 г. до 30.06.2018 г. ищецът е положил 71часа извънреден труд след приравняването на нощните часове в дневни Общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд за 71 часа възлиза на 544.77 лева.Съгласно разпоредбата на чл.187,ал.5 от ЗМВР извънредния труд не може да надвишава 70часа на тримесечен периода и 280 часа  часа годишно.С оглед изложеното предявения иск ще следва да бъде уважен за брутно трудово възнаграждение в размер на 536.90лв за 70 часа извънреден труд

По предявеният иск с правно основание чл. 86, ал. 2 от ЗЗД за заплащане на мораторна лихва за забава върху неизплатеното трудово възнаграждение за извънреден труд, съдът приема така предявеният иск за основателен. Иска е предявен за сумата от 35 лв., а от заключението на вещото лице се установява, че дължимата мораторна лихва за забава върху незаплатеното допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд възлиза на 39.21 лв. Предявения иск ще следва да бъде уважен за сумата от 35лв, за която е предявен

На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК по направеното искане от страна на адвокат пълномощника на ищеца да му бъдат присъдени разноски в размер на 391.25 лв., съразмерно на уважената част от исковете.

На основание чл.78,ал.3 от ГПК и с оглед на направеното искане ще следва да бъде осъден ищеца да заплати  на ответника, направените по делото разноски в размер на 1.98лв, съразмерно с отхвърлената част от исковете

            На основание чл.78, ал. 6 от ГПК ще следва да бъде осъден ответника да заплати по сметка на СлРС държавна такса по предявените двата иска в размер на 100 лв., както и депозита за  назначената и изпълнена съдебно икономическа експертиза, в частта заплатена от бюджета на СлРС в размер на 150 лв.

Така мотивиран,СлРС

                                                                            Р Е Ш И :

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Сливен, гр.Сливен, бул.Генерал Скобелев №5 да заплати на Р.Ж.Р., ЕГН ********** *** на основание чл.187, ал.5 т.2,вр.ал.6 от ЗМВР  сумата от 536.90лева/петстотин тридесет и шест лева и деветдесет стотинки /, представляваща неизплатено брутно трудово възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 70часа., ведно със законната лихва, считано от датата на входиране на исковата молба 14.05.2019 г., като отхвърля предявения иск за разлика от от уважената част до пълния претендиран размер от 544.57, като неоснователен и недоказан.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Сливен, гр.Сливен, бул.Генерал Скобелев №5 да заплати на Р.Ж.Р., ЕГН ********** *** на основание чл. 86, ал. 2 от ЗЗД сумата от 35 лева/тридесет и пет лева/, представляваща мораторна лихва за забава за неизплатеното трудово възнаграждение за положен извънреден труд, като мораторната лихва е начислена за периода от изискуемостта на всяко вземане за неизплатено трудово възнаграждение.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Сливен, гр.Сливен, бул.Генерал Скобелев №5 да заплати на Р.Ж.Р., ЕГН ********** *** на основание чл.78, ал. 1 от ГПК сумата от 391.25 лева, представляваща направени по делото разноски, съразмерно уважената част от исковете.

ОСЪЖДА Р.Ж.Р., ЕГН ********** *** да заплати на Областна дирекция на МВР Сливен, гр.Сливен, бул.Генерал Скобелев №5 на основание чл.78, ал. 3 от ГПК сумата от 1.98 лева, представляваща направени по делото разноски, съразмерно отхвърл.ената част от исковете.

ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 6 от ГПК Областна дирекция на МВР Сливен, гр.Сливен, бул.Генерал Скобелев №5  да заплати по сметка на СлРС сумата от 250 лв. /двеста лева /, представляваща държавна такса по предявените два иска и разноски за назначената експертиза.

Решението може да се обжалва в двуседмичен срок от връчването му на страните с въззивна жалба пред СлОС.

Препис от страните да се връчи на страните!

 

 

                                                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: