Решение по дело №250/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2019 г. (в сила от 23 ноември 2019 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20197190700250
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 140                                                 14.11.2019 г.                              Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на  пети ноември две хиляди и деветнадесета година, в  състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 250 по описа за 2019, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.459, ал. 1  от Изборния кодекс /ИК/.

Образувано е по жалба на Р. К. С. – кандидат за кмет на кметство с. Пчелина,  община Самуил, издигнат от ПП „Движение за права и свободи”, срещу Решение № МИ-69 от 28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия Самуил, с което за избран за кмет на кметство с. Пчелина, община Самуил на  проведените  на 27.10.2019 год. местни избори на първи тур е обявен Н. А. М., издигнат от КП ”ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ-ОБЕДИНЕНИЕ (ДА БЪЛГАРИЯ, ДСБ, Зелено движение). В жалбата се твърди, че в изборния процес са допуснати нарушения, които влияят на крайния резултат  от проведения избор, а именно: налице е несъответствие между броя на намерените в избирателната кутия бюлетини и броя на гласувалите лица според подписите в избирателните списъци; математически несъответствия, при които не са сработили контролите, посочени на стр. 5 от протокола на СИК, наличие на поправки относно броя на намерените в избирателната кутия бюлетини; протокола на СИК е подписан с особено мнение от четиримата членове на комисията; предоставяне за гласуване с две еднакви бюлетини за кмет на кметство, липса на решение на СИК за определяне на член на комисията, който да има достъп до бюлетините и преброяването им, непоказване на бюлетините на присъстващите застъпници. Жалбоподателят иска от съда да отмени решението на ОИК за избор на кмет на кметство с. Пчелина.

Ответната по жалбата страна  - Общинска избирателна комисия гр. Самуил, чрез председателя си С. Р. счита жалбата за основателна. В изявлението си посочи, че действително на 27.10.2019 год. около 14 часа в ОИК е получен сигнал, че  в СИК с. Пчелина  има подадени двойни бюлетини за  избор на кмет на кметство и по тази жалба ОИК има решение.

Заинтересованото лице – Н. А. М., чрез пълномощника си – адв. Ч. оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да потвърди решението на ОИК – Самуил.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК в рамките на чл. 459, ал. 7 от ИК, приема за установено следното:

За проведените на 27.10.2019 год. избори за кмет на кметство с. Пчелина община  Самуил са били регистрирани двама кандидати –  Р. К. С., издигнат от ПП „Движение за права и свободи” и  Н. А. М., издигнат от коалиция „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ ( ДА България, ДСБ, Зелено движение)”. На одобрения от ОИК  образец за бюлетина за кмет на кметство Пчелина  /л.106/ името на жалбоподателят Р. К. С. е срещу  квадрат с изписано число в него 55, а името на заинтересованото лице Н. М.  - срещу квадрат с изписано число 66.

Изборите са проведени в една избирателна секция - № *********.  След провеждане на изборите СИК е съставила предвидения в Изборния кодекс и одобрен образец протокол на секционна избирателна комисия с бланков № 172958877310001 /л. 71-74/, който е подписан от всички членове на комисията, като председателят на комисията –К. А. Х., секретарят на комисията –Н. С. С. и членовете на комисията Р. Н. С. и Ш. Ш. С. са подписали протокола с особено мнение. Под всички подписи  с ръкописен текст е изписано „Искаме касиране на избора” /л.75/ Към протокола няма приложени листи с изложени мотиви  на лицата подписали  протокола на СИК с особено мнение.

В протокола СИК е отразила, че броят на гласувалите избиратели, според подписите положени в избирателните списъци са 188. Броят на неизползваните бюлетини е 107 / сто и седем/, броят на унищожените от СИК бюлетини за създаване на образец за таблата пред изборното помещение е 1 / една/ и брой на сгрешена бюлетина по чл. 267, ал. 2 от ИК е 1 / една/.

 В полето на т. 5 „ Брой на намерените в избирателната кутия бюлетини” са изписани няколко числа – 188 + 5, а над този израз числото 193. В полето за изписване с думи има няколко текста „ Сто деведесет три”. Под този текст е изписано „ сто осемдесет – плюс пет” и положени три подписа.

В т. 6 от протокола „Брой намерени в избирателната кутия недействителни гласове /бюлетини/” с думи и число е посочено, че са намерени 9 /девет/ недействителни бюлетини

В т. 7 на протокола с думи и числа е посочено, че са намерени 183 действителни бюлетини от които 182 действителни бюлетини, подадени за кандидатските листи и една бюлетина с отбелязан вот в квадратчето „Не  подкрепям никого”

В т. 8 от протокола „Разпределение на гласовете по кандидатски листи е посочено с думи и числа следното разпределение: 88 /осемдесет и осем/ действителни гласа за Р. К. С.  и 94 /деветдесет и четири/ действителни гласа за Н. А. М.

В графа 9 брой  на недействителните бюлетини, които не са разпределени по кандидатски листи  в т. 8 са посочени с думи и число – 9 /девет/.

През изборния ден 27.10.2019 год. в 15 30 часа в ОИК е постъпила жалба   от А. М. А. – кандидат за кмет на община Самуил /л. 101/. В жалбата е посочено, че в избирателна секция № 11 с. Пчелина  секционната избирателна комисия е предоставяла на избирателите по две бюлетини за гласуване за кмет на населено място, без да им предоставя бюлетина за избор на кмет на община. По повод на постъпилата жалба ОИК е провела заседание, съгласно Протокол № МИ-53 от 27.10.2019 год. /л.99-100/ , в който е посочено, че членове на ОИК са извършили проверка и са установили, че по невнимание на СИК е допусната грешка на 5 бр. бюлетини за кмет на кметство.  ОИК е взела решение № МИ-53 от 27.10.2019 год. / л.98/ в който е приела, че е допусната грешка по невнимание на СИК по отношение на 5 бр. бюлетини за кмет на населено място. Разпоредила е да се състави констативен протокол за допуснатата грешка и да се накаже съответния член , който е отговорен за това  със забележка. Протоколът да бъде предоставен при предаване на изборните книжа.

Във връзка с приетия протокол на СИК с. Пчелина, ОИК е приела Решение МИ-58 от 28.10.2019 год. /94-95/ В решението е посочено, че  СИК № ********* е допуснала грешка, като на избирателите са предоставени за гласуване две еднакви бюлетини – 5 бр. бюлетини за кмет на кметство без да им предоставена бюлетина за избор на кмет на община при провеждане на изборите на 27.10.2019 год. констатирано е, че контроли № 1,2 и 3 не са удовлетворени. В решението са посочени числовите данни, които ОИК приема за  установени при проведения избор за кмет на кметство с. Пчелина  по протокола на СИК, както и че приема така съставения протокол за избиране на кмет на кметство Приложение № 90 – МИ на СИК № *********

Въз основа на съставения секционен протокол на 28.10. 2019 год. е съставен протокол на ОИК – Самуил с бл. № 172958877710001/л.76-81/, надлежно оформен и подписан от всички членове на ОИК без особени мнения. В протокола изрично е отбелязано, че има една подадена жалба и едно решение. Данните в протокола на ОИК, съответстват на данните от протокола на СИК, с изключение на данните в графа № 5 „Брой на намерените в избирателната кутия бюлетини” където в протокола на ОИК е посочено единствено числото 193 / сто деветдесет и три/

С решение № МИ-69  от 28.10.2019 год. /л 85/  Общинска избирателна комисия – Самуил обявява за избран за кмет на кметство Пчелина, община Самуил, Н. А. М. - издигнат от коалиция „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ ( ДА България, ДСБ, Зелено движение)”,получил 94 действителни гласа. Жалбата срещу решението е постъпила  в ОИК Самуил на 31.10.2019 год.

По делото като свидетели бяха разпитани – К. А. Х. председател на СИК с. Пчелина, секретарят –Н. С. С. и членовете на комисията Р. Н. С. и Ш. Ш. С. Същите обясняват, че в хода на изборния ден една гласоподавателка е посочила, че от комисията са и дали да гласува с две бюлетини за кмет на кметство с. Пчелина.  Според свидетелите има 5 случая на дублиране.  Подписали протокола с особено мнение защото в  изборната кутия били намерени повече бюлетини от колкото броя на гласувалите хора.

По делото бяха приети като доказателства избирателните списъци /част I, част II/ и списък на заличените лица /л. 49 – 66/. От тях е видно, че няма допълнително вписани лица, които да са гласували на проведените на 27.10.2019 год. местни избори в с.Пчелина. Съгласно положените подписи в избирателния списък, част I-ва, в изборите са  гласували 188 избиратели.

В хода на съдебното производство жалбоподателят оспори съдържанието на  представения с административната преписка заверено копие на протокола на СИК в ИС № *********. На основание чл. 193 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, съдът откри производство по оспорване истинността на съдържанието на протокола на СИК. По искане на оспорващия, с оглед доказване на оспорването, съдът извърши проверка на  изборните книжа, предадени от СИК с. Пчелина на ОИК – Самуил, съхранени в запечатан чувал, облепен с хартиена лепенка с подписите на членовете на СИК. и извърши ново ръчно преброяване на бюлетините в съдебно заседание, при които установи  следното:

Печат на СИК с. Пчелина с № СИК МИ 2019 RAZ 29 0009

Кочан  с надпис „бюлетини за кмет на кметство” с отрязъци от кочана с номера от 60000001 до № 60000100; Кочан с надпис „бюлетини за кмет на кметство” с неизползвани бюлетини от № 60000106 до № 60000200 / 95 бр./; Кочан с надпис „бюлетини за кмет на кметство” с неизползвани бюлетини от № 60000289 до № 60000300 /12 бр./; Общо броят на неизползваните бюлетини е 107.

Пакет с надпис „ кмет на кметство – образец”, в който се намери 1 бюлетина по образец с № 60000001, неизползвана, без положени печати с надпис на лицевата страна „Образец”.

Пакет с надпис „кмет на кметство – 192” с положени върху пакета подписи, в който се намериха  192 отрязъка от бюлетини.

Запечатан пакет с надпис „кмет на кметство” № 66-94 броя” в който се намериха 94 бюлетини по образец, подпечатани с два печата   № СИК МИ 2019 RAZ 29 0009, в които вотът е отбелязан еднозначно със син химикал със знака „Х” или „V” в квадратчето с № 66 за кандидата Н. А. М.

Запечатан пакет с надпис „кмет на кметство” № 55 - 88 броя” в който се намериха 88 бюлетини по образец, подпечатани с два печата   № СИК МИ 2019 RAZ 29 0009, в които вотът е отбелязан  еднозначно със син химикал със знака „Х” или „V” в квадратчето с № 55 за кандидата Р. К. С.

Пакет с надпис „ кмет на кметство невалидни – 9 броя”, в който се намериха 9  бюлетини, от които:

1 бюлетина по образец подпечатана с 2 печата  № СИК МИ 2019 RAZ 29 0009, като на втория печат след текста RAZ 29 текста не се чете,  в която със син химикал е отбелязан знакът „Х” в квадратчето „не подкрепям  никого”. На бюлетината беше направено копие, което е приобщено към материалите по делото /л.141/

1 бюлетина по образец подпечатана с 2 печата  № СИК МИ 2019 RAZ 29 0009, в който не е изразен вот с отметка, както по отношение на кандидатите, така и в квадратчето „не подкрепям  никого”.

На бюлетината беше направено копие, което е приобщено към материалите по делото /л.142/

7 броя бюлетини, подпечатани с 2  печата № СИК МИ 2019 RAZ 29 0009, в които вотът е неясно изразен, тъй като е отбелязан в квадратчетата и на двамата кандидати с № 55 и 66 , или са отбелязани допълнителни символи, или не е отбелязан със знаците „Х” или „V” в съответното квадратче.

Пакет с надпис „кмет на кметство – празно 1 бр.”, в който се намери 1 бюлетина по образец, подпечатана с 2 печата  № СИК МИ 2019 RAZ 29 0009, в който не е изразен вот с отметка, както по отношение на кандидатите, така и в квадратчето „не подкрепям  никого”.

С оглед изложеното съдът счита, че оспорването на  верността на съдържанието на протокол с бланков № 172958877310001 на СИК № ********* с. Пчелина е доказано  от оспорващите по отношение на данните, изписани в т. 1 и т 5 от същия. В т. 1 от протокола е вписана 1 сгрешена бюлетина по чл. 267, ал. 2 от ИК, а такава не беше открита, т.е. числото в тази точка следва да е 0. В т. 5 са посочени различни числа на намерените бюлетини, които не отговарят на установеното от съда, а именно 192 бр. бюлетини намерени в изборната кутия.  В останалата част оспорването не е доказано и  протокола на СИК се ползва с формална доказателствена сила

От  така установеното съдът приема, че броят на неизползваните бюлетини е 107, броят на унищожената от СИК бюлетина за създаване на образец е 1,  броят на намерените в избирателната кутия бюлетини е 192, броят на недействителните бюлетини е 9 / 7 бр. в които вотът е неясно изразен и 2 броя в които вотът на избирателя не е отбелязан/, броят на действителните бюлетини е 183 от които за кандидата Р. К. С. са подадени 88 действителни гласа, за кандидата Н. А. М. са подадени 94 действителни гласа и  1 действителна бюлетина с вот в квадратчето „не подкрепям никого”.  Изводът на съда, че в избирателната кутия са намерени 192 бюлетини се подкрепя от установените 192 броя отрязъци от бюлетини. Сборът на действителните и недействителните бюлетини е равен на 192. Това число е равно на разликата между   предадени на СИК с. Пчелина с протокол от 26.10.2019 год.  300 бр. бюлетини за избор на кмет на кметство / виж л. 68  т. 3.4 от протокола – 3 броя кочани с номера от 60000001 до 60000100, от 60000101 до 60000200 и от60000201 до 60000300/, колкото са и посочени  в б. А от стр. 1 на протокола на СИК /л.71/ и  107 броя намерени неизползвани бюлетини  и  1 бр. унищожена бюлетина за образец . Така приетите от съда данни удовлетворяват контролите от протокола на СИК с. Пчелина с изключение на първа контрола, която не е удовлетворена, поради допуснатото гласуване на четирима избиратели с по две бюлетини за кмет на кметство. В показанията си свидетелите сочат, че 5 избиратели са гласували  с по две бюлетини за кмет на кметство, но това им твърдение се опровергава от останалите доказателства по делото. Ако действително пет гласоподаватели са гласували с по две бюлетини за кмет на кметство, следваше в избирателната кутия да се намерят 193 бюлетини и толкова отрязъци от бюлетини. Съдът  обаче установи използвани за гласуване 192 бюлетини, съответно 192 отрязъка от бюлетини,  107 неизползвани бюлетини и 1 бюлетина унищожена за образец, като общия сбор е равен на 300 т.е. на броя на получените  от СИК бюлетини за избор на кмет на кметство.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата, като подадена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, от надлежна страна – кандидат за кмет, в предвидения от закона 7 дневен срок, е процесуално допустима.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган – Общинска избирателна комисия Самуил, съгласно чл. 85, ал. 4 във вр. с чл. 87, т.26 и  452, ал. 2 и 3 от ИК. Същото е в писмена форма и съдържа предвидените в чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити.

По отношение на материалната законосъобразност на оспореното решение, съобразно наведените от оспорващия доводи, съдът намира следното:

 За да  прецени жалбата като основателна, съдът следва да установи такива нарушения при провеждане на избора, които биха довели до опорочаване волята на избирателя и промяна на вота, което в крайна сметка да направи невъзможно определянето на резултата от избора. Преценката за законосъобразността на избора и избирателния процес трябва да изхожда от наличието на правото на глас и неговото упражняване, съобразно изискванията на закона. Не всяко нарушение на този процес води до недействителност на избора, а само съществено нарушение на процеса на гласуване. За съществени се приемат само тези нарушения, които, ако не бяха допуснати, констатираният изборен резултат би бил различен и би се отразил на валидността на вота на избирателите.

В настоящият случай съдът  приема, че е допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 427, ал. 1 от ИК, съгласно която  след като бъде допуснат до гласуване, избирателят получава хартиена бюлетина за всеки вид избор от член на секционната избирателна комисия, който я откъсва от кочана с бюлетините непосредствено преди предаването й и я подпечатва с печата на комисията.

В случая съдът приема за установено, че в четири случая на гласоподавателите са давани по две  бюлетини за избор на кмет на кметство вместо по една и те са гласували с по две бюлетини за кмет на кметство. В следствие на това нарушение   в  изборната кутия са намерени четири бюлетини повече от броя на гласувалите лица според подписите в избирателните списъци.  Намерените в изборната кутия бюлетини за кмет на кметство са 192 броя, а гласувалите избиратели са 188, т.е. разликата е 4 бюлетини повече от броя на участвалите в изборите избиратели. 

Това нарушение обаче, не води до промяната на изборните резултати и не опорочава вота на избирателите. 

Съгласно чл. 452, ал. 1 от ИК определянето на резултатите от гласуването за кметове се извършва по методика съгласно приложение № 4. Според т. 3  от Методика за определянето на резултатите от гласуване за кмет Приложение № 4 на ИК  избран е кандидатът, получил повече от половината действителни гласове в района.

Съгласно чл. 439, ал. 5 от ИК броят на действителните гласове за кмет е равен на броя на бюлетините по чл. 438, ал. 1, т. 6, букви "б" и "в" и 7, т.е. броят на действителните бюлетини за кмет е равен от сбора на подадените действителни бюлетини за всички кандидати плюс действителните бюлетини с отбелязан вот „ не подкрепям никого”

 В настоящия спор  броят на действителните бюлетини е 183 и е равен на сбора от действителните гласове , подадени за двамата кандидати 88+94 + 1 действителен глас с отбелязване „не подкрепям никого”. Дори да се приеме  най  - благоприятния вариант за оспорващия и най –лошият за заинтересованото лице, че четиримата избиратели са гласували с по две бюлетини за кмет на кметство за кандидата Н. А. М. и са отчетени като действителни бюлетини, поради което отчетените 94 действителни гласа за него  следва да се намалят с 4 броя и да станат 90, крайният резултат от вота на избирателите не се променя. В този случай броят на действителните гласове  е равен на 179  = 88 гласа за Р. К. С. + 90 гласа за Н. А. М. + 1 „не подкрепям никого”. При този най-благоприятен за оспорващия вариант  половината от действителните гласове е равна на 89, 5,  а за кандидата Н. А. са подадени 90 действителни гласа,  което е повече от половината от действителните гласове / 50.28 % в процентно изражение/.

В случая не може да се приложи математическото правило за закръгляне на числото, отразяващо половината от действителните гласове, в случаите когато числото, отразяващо общият им брой завършва на нечетна цифра, т. е. когато половината на действителните гласове ще завършва на 0.5, както е в случая – 89,5 гласа. Нормата на  т. 3 от Приложение № 4 към чл. 452, ал. 1 от ИК следва да се тълкува буквално - с получаването на 90 гласа, е отговорено на изискването за повече от половината действителни гласове. Следва да се подчертае, че законодателят  е употребил израза „повече от половината действителни гласове”, а не израза „ повече от половината плюс един от действителните гласове”.  В случая за кандидата Н. А. М. са подадени повече от половината действителни гласове. Учебен пример, за илюстрация на това правило в изборното право е хипотезата, когато е налице един кандидат и никой не гласува за него, нито е гласувал с „не подкрепям никого” или гласува с недействителни бюлетини, но същият е гласувал за себе си. В този случай кандидатът ще бъде избран със собствения си действителен глас още на първия тур, тъй като ще е получил повече от половината от подадените действителни гласове. В този смисъл са и  Решение № 13288 от 21.12.2007 г. по адм. д. № 12421/2007 г. на ВАС - Четвърто отделение и Решение № 2884 от 15.03.2016 г. по адм. д. № 13833/2015 г., на ВАС Четвърто отделение

Оспорващият не доказа да са извършени останалата част  от твърдените в жалбата нарушения. В изборните книжа беше намерен протокол от заседанието на СИК с. Пчелина  за определяне дейностите на членовете на комисията.  Липсват доказателства в подкрепа на твърдението на жалбоподателя, че при преброяването на бюлетините същите  не са показвани на  присъстващите застъпници.  Съгласно разпоредбата на чл. 435, ал. 1 от ИК при отваряне на избирателните кутии и при установяване на резултатите от гласуването в изборното помещение може да присъстват кандидати, застъпници и представители на партии, коалиции и инициативни комитети съгласно чл. 117, ал. 6 и чл. 124, ал. 1, наблюдатели – при спазване изискването на чл. 114, ал. 2, по един регистриран анкетьор от регистрирана социологическа агенция и представители на средствата за масово осведомяване, като им се осигурява пряка видимост при преброяване на гласовете. Комисията няма задължение да показва изборните бюлетини, а само да осигури видимост. От протокола е отбелязано, че в СИК е имало застъпници, но  няма отбелязвания същите да са правили възражения, бележки и т.н. Отделен е въпросът, че дори да са налице тези нарушения, те не влияят на крайния резултат от изборите и не опорочават вота на избирателите.

По изложените съображения съдът намира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, без да са допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материално правните разпоредби и целта на закона, поради което е валидно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

Мотивиран така  и на основание чл.459, ал. 10  от ИК, съдът

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № МИ-69 от 28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия Самуил, с което за избран за кмет на кметство с. Пчелина, община Самуил на  проведените  на 27.10.2019 год. местни избори на първи тур е обявен Н. А. М., издигнат от КП ”ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ-ОБЕДИНЕНИЕ (ДА БЪЛГАРИЯ, ДСБ, Зелено движение)

Решението може да се оспори с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от обявяването му на страните чрез Административен съд - Разград

 

Съдия: /п/