Решение по дело №132/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 118
Дата: 2 юни 2020 г. (в сила от 24 юни 2020 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20207110700132
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

  118                                                                  02.06.2020г.                                            град Кюстендил

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                             

на първи юни                                                                                      две хиляди и двадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                         Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

с участието на секретаря Лидия Стоилова

и в присъствието на прокурора Марияна Сиракова от КОП

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело 132 по описа на съда за 2020г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството по делото е по реда на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

            Адв.А.И. *** като пълномощник на Е.С.Й., ЕГН ********** със съдебен адрес:*** е предявил срещу СТОЛИЧНА ОБЩИНА с адрес: гр.София, ул.“Московска“ №33 иск с правно основание по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за заплащане на 63лв. обезщетение за имуществени вреди, представляващи заплатени такси за престой в специализиран паркинг и за принудително преместване на ППС в резултат на ПАМ, наложена от служител на ответната община и отменена с решение по адм.д.№564/2019г. на КАС. Претендира се заплащане на законна лихва върху сумата, считано от 07.02.2020г. до окончателното й изплащане и деловодни разноски.

            В с.з. ищецът поддържа иска.

            В с.з. пълномощникът на ответника намира иска за неоснователен и евентуално прави възражение за прекомерност на заплатеното от ищеца адвокатско възнаграждение.

            Прокурорът като контролираща страна по чл.10, ал.1 от ЗОДОВ намира иска за основателен и доказан, т.к. е налице незаконосъобразен акт, отменен от съда по съответния ред, причинени имуществени вреди и причинна връзка между тях.

Кюстендилският административен съд, след запознаване с исковата молба, становищата на страните и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установена следната фактическа обстановка:

С решение №35/07.02.2020г. по адм.д.№564/2019г. по описа на КАС съдът е отменил като незаконосъобразна принудителна административна мярка /ПАМ/ по чл.171, т.5, б.“б“ от ЗДвП, издадена в устна форма за принудително преместване на паркирано ППС без знанието на неговия собственик Е.С.Й. ***, приложена на 03.10.2019г. на територията на гр.София, задблоково пространство на бл.13а в ж.к.“Хиподрума“ по отношение на лек автомобил  с рег.№КН8235ВМ от служител на Столичен инспекторат при Столична община Х. Д.. Решението на КАС не подлежи на обжалване.

От приетия финскален бон, издаден от „Център за градска мобилност“ ЕАД – гр.София е видно, че са платени 63лв., от които 3лв. за престой в специализиран паркинг и 60лв. за принудително преместване на ППС на датата 03.10.2019г. в 16.13 часа.

Съгласно чл.121 от Наредба за организация на движението на територията на Столична община, оперативната дейност по принудително преместване на ППС на територията на общината се организира и осъществява от общинско дружество „Център за градска мобилност“ ЕАД по ред и при условия, определени със заповед на кмета на Столична община, издадена на основание и в изпълнение на чл.167 и следващите от ЗДвП. Тази заповед е с №СОА18-РД95-484/14.08.2018г. на кмета на Столична община. Съгласно т.10-12 от заповедта, принудително преместеното ППС се транспортира със специализирания автомобил до специализиран паркинг с денонощен режим на работа, на който се осъществява отговорно пазене на ППС, като данните за нарушението и участвалото в него ППС се записват в базата данни на общинското дружество „Център за градска мобилност“ ЕАД, а напускането на паркинга се разрешава от служителя на посоченото дружество след като упълномощеният водач или собственика на ППС представи регистрационния талон на автомобила, съответно пълномощно и заплати предвидените суми, съгласно решение на Столичния общински съвет. За заплатените суми се издава финансов документ – фискален бон от служителя на дружеството. С т.4 от решение №73/17.12.2015г. на Столичен общински съвет е определена цена за принудително преместване на ППС  в размер на 60лв. Преместеният на 03.10.2019г. лек автомобил е собственост на ищеца. Преместването е осъществено в 15.12 часа на посочената дата по разпореждане на служител от Столичен инспекторат към Столична община, отдел „Контрол паркиране“ старши инспектор Х. Н. Д., съгласно ДЗ от лицето. Посочените данни се извличат от едноименните писмени доказателствени средства, приложени по адм.д.№564/2019г. на КАС. По това дело е установено и страните не са спорили, че на посочената дата ищецът е бил водач на принудително преместения лек автомобил като негов собственик, че срещу него е съставен АУАН за извършеното нарушение и че административнонаказателната преписка е прекратена с резолюция на заместник-кмета на Столична община.

Описаната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе писмени доказателствени средства.

С оглед така установената фактическа обстановка съдът намира иска за допустим.  Предявен е от пълномощник на субект с активна процесуална легитимация. Съгласно чл.203, ал.1 от АПК гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Ответникът е пасивно легитимиран по правилото на чл.205 от АПК. Столична община е юридическо лице по см. на чл.14 от ЗМСМА и отменената ПАМ е наложена от служител на общината. Спазено е изискването на чл.204, ал.1 от АПК, т.к. вредите се претендират от отменен по съдебен ред индивидуален административен акт по дефиницията на чл.21, ал.1 от АПК във вид на ПАМ. Административният съд е родово и местно компетентен да разгледа спора по правилото на чл.7 от ЗОДОВ. Липсва уреден в закон или указ специален начин за обезщетение на търсените вреди по см. на чл.8, ал.3 от ЗОДОВ.

Разгледан по същество, искът е основателен и доказан по размер.

Фактическият състав по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ включва следните кумулативни елементи: незаконосъобразен акт, издаден при или по повод извършване на административна дейност, настъпили от акта вреди и вредите да са в пряка и непосредствена причинна връзка с акта.

Налице е осъществен фактически състав за отговорността. Служител от състава на Столична община е наложил ПАМ на 03.10.2019г., обективирана в устна форма по отношение на лекия автомобил, собственост на ищеца, който е бил негов водач. ПАМ е отменена като незаконосъобразна с решението на съда от 07.02.2020г. по адм.д.№564/2019г. по описа на КАС. Преди отмяната, в изпълнение на т.12 от заповед №СОА18-РД95-484/14.08.2018г. на кмета на Столична община, на 03.10.2019г. ищецът е заплатил дължимите суми за напускане на автомобила от специализирания паркинг на общинското дружество „Център за градска мобилност“ ЕАД. Заплащането е документирано и надлежно доказано с приетия фискален бон за общата сума от 63лв. Заплащането на сумата е в пряка причинно-следствена връзка с незаконосъобразната ПАМ, т.к. ако мярката не беше наложена, сумата не би била заплатена.

Обезщетението се дължи в пълния заявен размер от 63лв. Представеният фискален бон доказва заплащането на търсената сума, а от тук и реализирането на имуществена вреда за ищеца, чиито патримониум е намалял с посочената сума.

На основание чл.86, ал.1 от ЗЗД върху размера на присъдената сума по иска се дължи законна лихва. Съгласно задължителните указания в т.4 от ТР №3/22.04.2004г. на ВКС по тълк.гр.д.№3/2004г. лихвата се дължи от влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове. В конкретния случай това е датата 07.02.2020г.

На основание чл.10, ал.3 от ЗОДОВ ответникът дължи заплащане на ищеца на деловодни разноски в размер на 310лв., включващи 10лв. ДТ и 300лв. адвокатско възнаграждение. Заплатеното възнаграждение в размер на 500лв. по пълномощното и договора за правна помощ и съдействие от 18.05.2020г. на л.19 от делото се явява прекомерно с оглед действителната правна и фактическа сложност на делото, поради което съдът го намалява при условията на чл.78, ал.5 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК. Минимално предвиденото такова от 100лв. в чл.7, ал.2, т.1 във вр. с чл.8, ал.1 от Наредба №1/09.07.2004г. в сегашната редакция на нормата /обн. ДВ, бр.45/2020г., в сила от 15.05.2020г./ не отговаря на изискванията по чл.36, ал.2 от ЗА за справедливост и обоснованост.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА СТОЛИЧНА ОБЩИНА да заплати на Е.С.Й. /с посочени лични данни/ сумата 373лв. /триста седемдесет и три лева/, включваща:

1/ 63лв. /шестдесет и три лева/ обезщетение по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ във вр. с чл.204, ал.1 от АПК за имуществени вреди във вид на заплатена сума по фискален бон от 03.10.2019г. за принудително преместване на ППС и престой в специализиран паркинг, издаден от „Център за градска мобилност“ ЕАД – гр.София, по наложена ПАМ от служител на Столичен инспекторат при Столична община, отменена като незаконосъобразна с решение №35/07.02.2020г. по адм.д.№564/2019г. на КАС, ведно със законна лихва върху сумата, считано от 07.02.2020г. до окончателното й изплащане и

2/ 310лв. /триста и десет лева/ деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване или протестиране от страните пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните.

           

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: